Version 2 av Power Wall i sommar

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Version 2 av Power Wall i sommar

Inlägg av vigge50 »

Kanske inte helt nytt men har inte sätt det på forumet tidigare. Tydligen så planerar Tesla att släppa en ny version av Power Wall och Power pack redan nu i sommar. Vad uppdateringen kan innebära är ju så klart hemligt men spekulera är vi ju bra på :D

http://insideevs.com/tesla-to-release-p ... is-summer/
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Version 2 av Power Wall i sommar

Inlägg av kanylbullen »

Har de ens levererat några i Europa än?
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Version 2 av Power Wall i sommar

Inlägg av Off Grid Byggaren »

En intressant nyhet skulle ju vara om någon kunde berätta vad vi ska använda den till här i Sverige?

Med tull och moms skulle ju en 7 kW Powerwall kosta runt 50 000:- SEK.

Den skulle kunna driva en normalstor villa en halv dag, och motsvarande el inköpt från elnätet kostar cirka 8,50 SEK.

Men först måste ju Powerwallen laddas upp förstås, det kostar 9,50 SEK om den laddas från elnätet då det är vissa förluster i laddare och batterier.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Version 2 av Power Wall i sommar

Inlägg av vigge50 »

Off Grid Byggaren skrev:
En intressant nyhet skulle ju vara om någon kunde berätta vad vi ska använda den till här i Sverige?

Med tull och moms skulle ju en 7 kW Powerwall kosta runt 50 000:- SEK.

Den skulle kunna driva en normalstor villa en halv dag, och motsvarande el inköpt från elnätet kostar cirka 8,50 SEK.

Men först måste ju Powerwallen laddas upp förstås, det kostar 9,50 SEK om den laddas från elnätet då det är vissa förluster i laddare och batterier.
De flesta här på forumet har uppfattningen av att det inte är ekonomiskt försvarbart här i Sverige och därmed inte kommer bli en stor hitt här. I andra länder kan det däremot vara bättre ur en ekonomisk synvinkel.
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Version 2 av Power Wall i sommar

Inlägg av Daoops »

vigge50 skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
En intressant nyhet skulle ju vara om någon kunde berätta vad vi ska använda den till här i Sverige?

Med tull och moms skulle ju en 7 kW Powerwall kosta runt 50 000:- SEK.

Den skulle kunna driva en normalstor villa en halv dag, och motsvarande el inköpt från elnätet kostar cirka 8,50 SEK.

Men först måste ju Powerwallen laddas upp förstås, det kostar 9,50 SEK om den laddas från elnätet då det är vissa förluster i laddare och batterier.
De flesta här på forumet har uppfattningen av att det inte är ekonomiskt försvarbart här i Sverige och därmed inte kommer bli en stor hitt här. I andra länder kan det däremot vara bättre ur en ekonomisk synvinkel.
Precis. några kommer det nog gå åt till backup och tekniskt/miljöintresserade (tex crowden här). Kanske kan power pack vara något för den här marginal-elen (kondenskraft) alla snackar om. Men troligen blir marknaden en bit söderöver, iaf till att börja med.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Version 2 av Power Wall i sommar

Inlägg av Svenssons »

kanylbullen skrev:
Har de ens levererat några i Europa än?
Jodå:

http://www.theguardian.com/environment/ ... ge-battery
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Version 2 av Power Wall i sommar

Inlägg av joel80 »

Skulle kunna vara ekonomiskt försvarbart om man i t.ex sommarstugs installerar solceller och powerwall istället för att ansluta sig till elnätet. Ibland kostar det ju många hundra tusen att få el fram till en ny stuga. Med skapligt pack solceller och powerwall skulle nog de flesta klara i allafall sommarhalvåret fint.

Problemet blir väl kanske att hålla bärmen/frostfritt på vintern..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Version 2 av Power Wall i sommar

Inlägg av apkungen »

Om man vill bygga just ett off grid hus så är det ju super.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Version 2 av Power Wall i sommar

Inlägg av mickeisol »

vigge50 skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
En intressant nyhet skulle ju vara om någon kunde berätta vad vi ska använda den till här i Sverige?

Med tull och moms skulle ju en 7 kW Powerwall kosta runt 50 000:- SEK.

Den skulle kunna driva en normalstor villa en halv dag, och motsvarande el inköpt från elnätet kostar cirka 8,50 SEK.

Men först måste ju Powerwallen laddas upp förstås, det kostar 9,50 SEK om den laddas från elnätet då det är vissa förluster i laddare och batterier.
De flesta här på forumet har uppfattningen av att det inte är ekonomiskt försvarbart här i Sverige och därmed inte kommer bli en stor hitt här. I andra länder kan det däremot vara bättre ur en ekonomisk synvinkel.
Kanske inte just nu att det är lönsamt, men har man solceller och staten tar bort dom 60 örena i skatterabatt på egenanvänd el och man använder säg 30kwh/natt i runda släng 250 dagar/år =7500kwh /år ( lite elbil med i uppskattningen).
Med powerpackpriserna (alltså dom större 100kwh för 25000$) på 250$/kwh skulle ju bli runt 80000kr ink moms för 30kwh.
skulle ju idag ta 10 år att tjäna in vid ett elpris på 1kr ( allt rörligt i elpriset: skatter nätavgifter moms) fortare om elpriset skulle bli högre (ja skatten kan ju gå upp också).

Så säg om en 3-5 år från nu med sjunkande batteripriser så bör man kunna räkna hem en sån här pryl på runt 5år ifall staten tar bort dom 60 örena

Det mest vettiga vore ju att (så länge vi har ett högre elpris på dagarna) att man körde nettoavräkning på kilowattimmarna och använde elnätet som batteri. Men Men passar inte det, så är det bra att tesla jobbar även på detta.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Version 2 av Power Wall i sommar

Inlägg av joel80 »

Räknar du verkligen rätt nu?
För att hämta hem kostnaden så "snabbt" förutsätter du att du dels inte har användning för den el du gör med solceller någon gång under de ljusa timmarna...? Alltså det man sparar per kwh när man använder en powerwall blir ju bara den mängd man annars skulle sålt till elbolaget för att sen köpa tillbaka under natten/mörka timmar. Skillnaden i priset på försäljningen och tillbakaköpet är ju också hos vissa leverantörer 0kr? Alltså man har väl nettodebitering, så länge man gör av med mer än man säljer.

Eller jag kanske bara inte förstår hur du räknat. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Version 2 av Power Wall i sommar

Inlägg av Svenssons »

joel80 skrev:
Räknar du verkligen rätt nu?
För att hämta hem kostnaden så "snabbt" förutsätter du att du dels inte har användning för den el du gör med solceller någon gång under de ljusa timmarna...? Alltså det man sparar per kwh när man använder en powerwall blir ju bara den mängd man annars skulle sålt till elbolaget för att sen köpa tillbaka under natten/mörka timmar. Skillnaden i priset på försäljningen och tillbakaköpet är ju också hos vissa leverantörer 0kr? Alltså man har väl nettodebitering, så länge man gör av med mer än man säljer.

Eller jag kanske bara inte förstår hur du räknat. :)
Med dagens politiker så måste du sälja all el du producera för att sedan köpa el från elbolaget... Du kan inte använda din egen el till dig själv och någon nettodebitering finns inte egentligen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Version 2 av Power Wall i sommar

Inlägg av joel80 »

Va?
Så funkar det väl inte?

Så länge du använder elen du producerar direkt så funkar det inte så. Endast om man producerar mer än man för tillfället använder skickas det ut på nätet och kan får sen "köpa tillbaka". Så har jag fått det förklarat för mig både av de som säljer solcellspaket och bekanta som har ett system installerat.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Version 2 av Power Wall i sommar

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Solcellernas DC-matning kopplas till en växelriktare som skapar 230 volt enfas eller 400 volt 3-fas.

Växelriktaren är placerad "innanför" elmätaren, det betyder att solelen som produceras först går till dina egna förbrukare. Elmätaren snurrar då långsammare eller står stilla.

Producerar du mer el än du själv förbrukar kan du sälja överskottet på elnätet.

Elnätet fungerar då nästan som en jättelik PowerWall.

För att det rent tekniskt ska gå att "pressa ut" elen från en mikroproducent höjer växelriktaren spänningen lite över elnätets.

Med de villkor som finns i Sverige idag för att sälja el, och om du har följt alla råd på http://bengtsvillablogg.info/ blir det i praktiken ungefär samma pengar som vid nettodebitering.

Skillnaden är att politikerna vilken dag som helst kan ändra villkoren......

En annan skillnad att använde elnätet istället för PowerWall är att det blir inga förluster att tala om.

Ska du först ladda ett batteri, sedan på natten ta ut DC ström ur batteriet och växelrikta till 230 V AC så även med de väldigt bra batterierna de stoppat i Tesla PowerWall får man nog räkna med minst 20% i förluster.

Och det finns redan motsvarande batteri att köpa i Sverige från andra leverantörer: https://www.victronenergy.se/batteries/ ... -24v-180ah
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Version 2 av Power Wall i sommar

Inlägg av bylund »

Off Grid Byggaren skrev:
Ska du först ladda ett batteri, sedan på natten ta ut DC ström ur batteriet och växelrikta till 230 V AC så även med de väldigt bra batterierna de stoppat i Tesla PowerWall får man nog räkna med minst 20% i förluster.
Fast just förlusten i växelriktningen har du ju i vilket fall. Powerwallen sitter ju i likströmsdelen av systemet, så växeleriktar gör du ju först när du använder strömmen eller säljer den till elnätet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Version 2 av Power Wall i sommar

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Ja, växelriktar förlusten finns förstås hela tiden.

Men det är i och urladdning av batterier som är den största delen av förlusterna.

Jag har faktisk byggt två elsystem i min "off grid" stuga, både 230 Volt AC och 24 Volt DC.

Min tanke var att köra LED-belysning och lite andra prylar på 24 V DC och slippa förlusten i växelriktaren som även har en "tomgångsförbrukning" hela tiden.

Tyvärr var alla 24 Volt prylarna helt kassa, det som återstår nu är en 24 Volt Makita laddare för Litium batterierna jag har till elmotorsågen.

Jag har ivarjefall närproducerad ved, sågad med solenergi nu.....
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Version 2 av Power Wall i sommar

Inlägg av Kalle »

Kör på
12 istellet, de fins mer grejer att få tag i för 12
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Version 2 av Power Wall i sommar

Inlägg av Svenssons »

Off Grid Byggaren skrev:

Växelriktaren är placerad "innanför" elmätaren, det betyder att solelen som produceras först går till dina egna förbrukare. Elmätaren snurrar då långsammare eller står stilla.
Detta funkar ju bara på den el du använder momentant och under soliga dagar när som mest el produceras så produceras troligen mer el än vad du använder (undantaget om du laddar elbil). Har du tex 10kW solceller så producerar du kanske 50 kWh på lite soliga dagar och använder kanske 2 kWh under samma period. Kanske kommer du vara tvungen att sälja 90% av all el du producerar och köpa 60-70% av all el du konsumerar. Jag skulle vilja se nettodebitering över helst hela året och annars per månad eller vecka.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Version 2 av Power Wall i sommar

Inlägg av joel80 »

Den husägare som bara använder 2kwh från kl5-21 på en solig sommardag måste bo i ett extremt energisnålt hus.
Jag ligger på en förbrukning på ca 2kwh/h i grundförbrukning.. utan värme, per timme. Kollade en av dagarna jag vet att vi inte var hemma i sommras. 5:e juli gjorde "huset" av med 42kwh. Den lägsta timmen var vid 3-tiden på morgonen då ca 1,7kwh gick åt..

Under dagens ljusa timmar gick det åt ca 30kwh.

Nu kan man kanske halvera det här om man minskar lite på dom saker som alltid är igång... t.ex dator/server som jämt står och går, två frysar, kyskåp, bredbandsmodem, router, en fläkt och ett fuktstyrt värmesystem i krypgrunden som drar upp till 800w de fuktigaste dagarna. (Alltså 0,8kwh då det är igång heta tiden.. Verkar dra 5-6kwh/dygn under sommardygn.. håller mögel borta så det får kosta dom kronorna.)
Men även med en halvering är det bra mycket mer än 2kwh som går åt.

Så för mig skulle det absolut största förbrukningen alltid användas direkt. Det ovan är alltså en dag då man inte är hemma.. är man hemma får jag lägga till ca 15-20kw, vilka de flesta går åt innan 20:00 på kvällen. 4 pers i familjen varav två barn...
Tror de flesta gör av med det mesta direkt även under sommaren, möjligen undantaget nån enstaka "perfekt" soldag då man inte är hemma.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Basunen
Inlägg: 151
Blev medlem: 05 mar 2014 17:29
Ort: Linköping

Re: Version 2 av Power Wall i sommar

Inlägg av Basunen »

joel80 skrev:
Va?
Så funkar det väl inte?

Så länge du använder elen du producerar direkt så funkar det inte så. Endast om man producerar mer än man för tillfället använder skickas det ut på nätet och kan får sen "köpa tillbaka". Så har jag fått det förklarat för mig både av de som säljer solcellspaket och bekanta som har ett system installerat.
Det stämmer och det är FÖRMÅNLIGT att sälja solel. De flesta kan sälja för 1,8kr/kWh. Är du nätkund till Kraftringen med en villaanläggning kan du sälja till 2,55 kr/kWh. Du får alltså betydligt bättre betalat för det du säljer, än vad det kostar dig att köpa tillbaka.

Fridholm PPAM Solkraft
_________________________________________________________________
Leaf, 9000mil. Såld
BMW 520d, 75%RME/25%HVO 23,000 mil Såld
Kia EV6+ AWD Vässla elmoppe
Moped Express Radexi 1956, väldigt fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Version 2 av Power Wall i sommar

Inlägg av Svenssons »

joel80 skrev:
Den husägare som bara använder 2kwh från kl5-21 på en solig sommardag måste bo i ett extremt energisnålt hus.
Jag ligger på en förbrukning på ca 2kwh/h i grundförbrukning.. utan värme, per timme. Kollade en av dagarna jag vet att vi inte var hemma i sommras. 5:e juli gjorde "huset" av med 42kwh. Den lägsta timmen var vid 3-tiden på morgonen då ca 1,7kwh gick åt..

Under dagens ljusa timmar gick det åt ca 30kwh.

Nu kan man kanske halvera det här om man minskar lite på dom saker som alltid är igång... t.ex dator/server som jämt står och går, två frysar, kyskåp, bredbandsmodem, router, en fläkt och ett fuktstyrt värmesystem i krypgrunden som drar upp till 800w de fuktigaste dagarna. (Alltså 0,8kwh då det är igång heta tiden.. Verkar dra 5-6kwh/dygn under sommardygn.. håller mögel borta så det får kosta dom kronorna.)
Men även med en halvering är det bra mycket mer än 2kwh som går åt.

Så för mig skulle det absolut största förbrukningen alltid användas direkt. Det ovan är alltså en dag då man inte är hemma.. är man hemma får jag lägga till ca 15-20kw, vilka de flesta går åt innan 20:00 på kvällen. 4 pers i familjen varav två barn...
Tror de flesta gör av med det mesta direkt även under sommaren, möjligen undantaget nån enstaka "perfekt" soldag då man inte är hemma.
Jag räknade på mitt egna hus och konsumtion vilket på inget sätt kan räknas som ett lågenergihus. Vi gör av med 30-40kWh per dag under sommaren varav större delen är på morgonen och kvällen när vi duschar eller är inne/hemma. Huset har bergvärme så en stor del av elen vi gör av med går åt till att värma vatten. Det går inte att få ut toppeffekt mellan 5:00-21:00 någon gång under året. Jag räknade med toppeffekten under 5 timmar mitt på dagen (5h*10kW) och det är konsumtionen under dessa 5 timmar som man ska jämföra produktionen på 50kWh med. Dessa timmar sammanfaller med tiden då konsumtionen är som lägst för oss. Vår årsförbrukning ligger på ca 25 000 kWh inklusive bergvärme vilket blir ca 70kWh per dag men eftersom vi behöver värme på vintern så ligger naturligtvis största konsumtionen då. Vi gör av med 4-5 gånger mer en kall vintermånad mot en sommarmånad.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Version 2 av Power Wall i sommar

Inlägg av jonas »

Basunen skrev:
joel80 skrev:
Va?
Så funkar det väl inte?

Så länge du använder elen du producerar direkt så funkar det inte så. Endast om man producerar mer än man för tillfället använder skickas det ut på nätet och kan får sen "köpa tillbaka". Så har jag fått det förklarat för mig både av de som säljer solcellspaket och bekanta som har ett system installerat.
Det stämmer och det är FÖRMÅNLIGT att sälja solel. De flesta kan sälja för 1,8kr/kWh. Är du nätkund till Kraftringen med en villaanläggning kan du sälja till 2,55 kr/kWh. Du får alltså betydligt bättre betalat för det du säljer, än vad det kostar dig att köpa tillbaka.

Fridholm PPAM Solkraft
Så om man skulle göra en för stor anläggning så "tjänar" man på att vädra med värmen på för att få upp förbrukningen till vad man producerat ?1,8kr sälj/1,2kr köp=faktor 1,5.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Version 2 av Power Wall i sommar

Inlägg av joel80 »

Nu räknar du åt fel håll eller nått Jonas.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Version 2 av Power Wall i sommar

Inlägg av jonas »

joel80 skrev:
Nu räknar du åt fel håll eller nått Jonas.
Låter underligt men Jag köper ju min el billigare, 1,20kr och säljer dyrare 1,80kr. Dessutom så MÅSTE jag köpa minst lika mycket som jag producerat annars missar jag de 60örena på exporterad el. Eller ?
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Version 2 av Power Wall i sommar

Inlägg av joel80 »

Ah.. du menar alltså om din totala förbrukning skulle närma sig vad du producerar så "tjänar" du på att elda för kråkorna.. Men att under soliga dagar göra så bara för att du för tillfället producerar mer är ingen vinning.. först när du börjar närma dig att producera lika mycket som du totalg gör av med blir det ju då lönsamt, om man nu kan sälja för mer än man köper om man är microproducent.

Räknas det årsvis så bör det väl till en rätt kraftig anläggning? Eller räknar dom det månadsvis?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Version 2 av Power Wall i sommar

Inlägg av mickeisol »

står ganska exakt vad som gäller här (snabb googling):

https://www.varbergenergi.se/?id=6756

Det är helt ok att skicka in mera ström än man tar ut, men då blir man "småskalig elproducent" istället för "microproducent" och då har nätägaren rätt (dom behöver inte) att ta ut en mätavgift, och andra sidan är nätägare skyldig att ersätta en för nätnytta Jag tror att mätavgiften max får vara 2100kr nätnyttan kan vara några ören/kwh

själv skickade jag ut 3ggr så mycket el som jag importerade fram till oktober ifjol, då fick jag ett bekymrat samtal från vattenfall (dom hade väl upptäckt att dom skulle förlora pengar i tyskland också). Dom menade att jag nog hade fel elavtal med dom, jag hade 1 kr plus spotpris + moms, och ifall jag överproducerade så mycket så hade dom ett bättre avtal som lydde: spotpris -4 öre (undrar hur det hade slagit när spotpriset var ungefär 3 öre).
Tja vi hade ett intressant samtal om att jag var tvungen att slösa energi resten av året, fastän vattenfall kör med kampanjer att man ska spara energi och vara energismart :lol: .
Ja nu vart det ju ingen katastrof för elpriset var ju lågt på natten och skatteavdraget på 60öre kompenserade ju fint så det var bara att köra elpatron och ladda elbil tills man var uppe i samma antal kwh in som ut.
Nu har vattenfall sänkt till 40 öre + spotpris, och nu måste man ha köpt solpanelerna därifrån också för att få det (inget speciellt billiga paket heller).

Vi får hoppas att EU tar bort minipriset på solceller (kineser får inte sälja paneler billigare än 56eurocent/w). Får väl se när solarcity får igång gigafabriken i buffalo och det kanske blir nåt handelsavtal mellan eu och usa ifall det lyckas bli ännu billigare paneler därifrån.
Skriv svar