Hennes batteri kan förlänga Teslas körstrecka med 70 procent

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
peken
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 12 feb 2016 15:22
Ort: Vännäsby

Hennes batteri kan förlänga Teslas körstrecka med 70 procent

Inlägg av peken »

Intressant. Utvecklingen tror jag kommer gå snabbt de närmsta åren och räckviddsångest kommer vara ett minne blått.

http://www.va.se/nyheter/2016/07/22/cad ... umbatteri/
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Hennes batteri kan förlänga Teslas körstrecka med 70 pro

Inlägg av Larofo »

Hoppas verkligen att hon lyckas med sitt nya bolag men jag säger som Elon brukar göra.
"Send us a battery!"
"There is no other industry with higher bullshitfactor than the batteryindustry."
Om man har uppfunnit ett nytt batteri med betydligt högre kapacitet än dagens så borde det bästa man kan göra vara att kontakta Tesla, då visar det sig rätt snart om dom höga förhoppningar man har om sitt nya batterikoncept håller ute på fältet eller ska man kanske säga vägen i detta fall. :D
Användarvisningsbild
Silversound
elbilist
Inlägg: 130
Blev medlem: 15 sep 2015 21:11
Ort: Växjö

Re: Hennes batteri kan förlänga Teslas körstrecka med 70 pro

Inlägg av Silversound »

Det låter ju helt klart lite för bra för att vara sant, men alla framsteg i batteriutveckling är ju bra för världen. Sen är frågan hur snabbt man kan ladda hennes batterier och framförallt vad de kostar att tillverka.
Hyundai Ioniq -18
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Hennes batteri kan förlänga Teslas körstrecka med 70 pro

Inlägg av Mickep »

Enligt hennes egen utsaga så är de mer effektiva och billigare. Det verkar vara en lösning med en annan konfiguration. Om det stämmer är väl bara att testa om 2 år. Om elon är intresserad återstår att se, annars står det henne fritt att licensiera till andra tillverkare.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Hennes batteri kan förlänga Teslas körstrecka med 70 pro

Inlägg av TiborBlomhall »

Enligt beskrivningen är det inte så mycket batterierna i sig utan att kunna packa dem tätare utan att de brinner upp som hon har gjort.

Lite som Teslas idé fast de har vattenkylning av batterierna medan hennes verkar vara luftkylda (och därmed kan ej leverera lika hög ström utan att bli för varma).

I stort sett får hon in fler batterier för hon har plockat bort kylkanalerna. Ger längre räckvidd, men utan ludicrous acceleration eller 120 kW Supercharger laddning.

Hennes förra bolag Boston Power tillverkade förresten laptopbatterier som faktiskt hade rejält mer kapacitet än vanliga - men kortare livslängd.
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Hennes batteri kan förlänga Teslas körstrecka med 70 pro

Inlägg av Jerka »

Christina Lampe-Önnerud är the real deal. Har attraherat mycket riskkapital och Boston Power levererar ju riktiga batterier.

Jag har varit på föreläsning med henne. En sak jag minns är att hon avfärdade hybrider och tyckte man borde satsa direkt på rena elbilar. Detta var innan Tesla slog igenom så jag trodde inte på det just då, men idag är jag övertygad om att hon hade rätt.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Hennes batteri kan förlänga Teslas körstrecka med 70 pro

Inlägg av ovelundkvist »

<ot>Är det inte lite roligt att Veckans affärer inte kan stava till sträcka? :D</ot>
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Hennes batteri kan förlänga Teslas körstrecka med 70 pro

Inlägg av jonasl »

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/11 ... ramid=2071 är henne några år gamla sommarprat, minns det som klart intressant.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
akeller
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 28 feb 2016 08:22
Ort: Hörby

Re: Hennes batteri kan förlänga Teslas körstrecka med 70 pro

Inlägg av akeller »

Rätt märkligt också att hon snackar om tesla i intervjun, men samarbetar med Fiat :D
Att nämna Tesla skapar lite mer hype kanske.
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hennes batteri kan förlänga Teslas körstrecka med 70 pro

Inlägg av mati »

TiborBlomhall skrev:
Enligt beskrivningen är det inte så mycket batterierna i sig utan att kunna packa dem tätare utan att de brinner upp som hon har gjort.

Lite som Teslas idé fast de har vattenkylning av batterierna medan hennes verkar vara luftkylda (och därmed kan ej leverera lika hög ström utan att bli för varma).

I stort sett får hon in fler batterier för hon har plockat bort kylkanalerna. Ger längre räckvidd, men utan ludicrous acceleration eller 120 kW Supercharger laddning...
Precis vad jag tänkte när jag läste artikeln. Tesla har väl börjat med luftkylda batterier när de började utveckla Roadstern. De märkte snabbt att det inte fungerade så bra.
Batterier är väl som nästan allt annat en kompromiss mellan olika saker. Kapacitet, hållbarhet, max effektuttag, snabbladdningsförmåga, säkerhet, möjlighet till effektiv masstillverkning osv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar