Tesla kommer snart med Vehicle 2 Grid

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Tesla kommer snart med Vehicle 2 Grid

Inlägg av AGCF »

https://www.inverse.com/article/21265-t ... influencer

Very, very soon..

Kommer du kunna driva hemmet bå bilens batteri när du har strömavbrott exempelvis
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla kommer snart med Vehicle 2 Grid

Inlägg av mati »

Hm, JB förklarade ju för inte alls länge sedan att denna idé förkastades eftersom det ställer helt andra krav på batterierna än vad en bil gör.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Tesla kommer snart med Vehicle 2 Grid

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Intressant om man Googlar på ämnet kommer 1000-tals träffar. Begränsas sökningen till de senaste 30 dagarna finns mycket att läsa.

Fortfarande handlar det om visioner, men världens första Vehicle to grid har faktiskt öppnat i Danmark för några dagar sedan:

http://greencharge.se/nyheter/danska-fr ... enels-v2g/
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Tesla kommer snart med Vehicle 2 Grid

Inlägg av lator »

mati skrev:
Hm, JB förklarade ju för inte alls länge sedan att denna idé förkastades eftersom det ställer helt andra krav på batterierna än vad en bil gör.
Man kanske inte ska se det som en permanentlösning utan mera för "nödsituationer"
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Tesla kommer snart med Vehicle 2 Grid

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Nissan har ju tänkt sig köra rätt hårt med sina elbilsbatterier som är relativt små. De ska laddas i och ur mellan 30-95% när de är nätanslutna för urladdningsmöjlighet.

När batteriet är slut som elbilsbatteri byter Nissan in dem mot nya och använder dem till powervalls hemmabatterier istället. Framgår inte vem som står för kostnader om batteriet cyklas hårt.

Men detta får väl ses som ett forskningsprojekt, och de Danska kommunalarbetarna kanske inte kör så mycket med sina tjänstebilar.....
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Tesla kommer snart med Vehicle 2 Grid

Inlägg av Foluke »

AGCF skrev:
https://www.inverse.com/article/21265-t ... influencer

Very, very soon..

Kommer du kunna driva hemmet bå bilens batteri när du har strömavbrott exempelvis
Jag har observerat att timtaxa på ström är ca 20 öre lägre på natten än på dagen, i princip varje vardag. Om man har en powerwall eller använder bilen kunde man ladda fullt på natten och konsumera i huset på dagen. Vinst varje dygn.
Jag har inte bytt mig om att räkna på det men det känns frestande bara för teknikens skull!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Tesla kommer snart med Vehicle 2 Grid

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Ja med en Powervall på 7 kWh kan du spara 1,40 per dygn. Tyvärr kostar den ju 150 000:- i inköp......

Som det har sagts tidigare här på forumet, detta är inget för Sverige. Inte de närmsta åren ivarjefall.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla kommer snart med Vehicle 2 Grid

Inlägg av Bjelke »

Jag har ibland tänkt att dom som har garaget på lämpligt sätt i huset skulle kunna ställa bilen där med värmen på vintertid för att iaf värma huset, inte så fantastiskt
optimalt men lite skulle det kunna hjälpa i vissa hus iaf :)
Nu skulle ju bilen i det fallet arbeta med värmepumpsprincip och då borde den väl helst utnyttja luften utanför för bra verkningsgrad... (annars blir det ju "bara" 1:1)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tesla kommer snart med Vehicle 2 Grid

Inlägg av bjelkeman »

Foluke skrev:
AGCF skrev:
https://www.inverse.com/article/21265-t ... influencer

Very, very soon..

Kommer du kunna driva hemmet bå bilens batteri när du har strömavbrott exempelvis
Jag har observerat att timtaxa på ström är ca 20 öre lägre på natten än på dagen, i princip varje vardag. Om man har en powerwall eller använder bilen kunde man ladda fullt på natten och konsumera i huset på dagen. Vinst varje dygn.
Jag har inte bytt mig om att räkna på det men det känns frestande bara för teknikens skull!
Om du laddar bilen på natten och kör den på dan, så blir det ju att du får använda den billiga strömmen. :)
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Tesla kommer snart med Vehicle 2 Grid

Inlägg av Foluke »

Off Grid Byggaren skrev:
Ja med en Powervall på 7 kWh kan du spara 1,40 per dygn. Tyvärr kostar den ju 150 000:- i inköp......

Som det har sagts tidigare här på forumet, detta är inget för Sverige. Inte de närmsta åren ivarjefall.
Du ser! 1:40 är pengar det med! :P
Model S P85D,
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Tesla kommer snart med Vehicle 2 Grid

Inlägg av AGCF »

I Finland är det värre med prisera har jag sett på nordpool. Säkert inte lönt där heller dock. Men om bilen hade V2G inbyggt skulle jag gärna använda det vid strömavbrott. Skönt att slippa det bekymret.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Skriv svar