Statligt bidrag för batterilagring

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Statligt bidrag för batterilagring

Inlägg av vigge50 »

Ny har regeringen beslutat om ett bidrag på 60% för privatpersoner som sätter upp energilagring. Man kan dock som max få 50 000 kr och anläggning måste vara kopplad upp till elnätet vilket stoppar bidraget till off-gridanläggningar.

http://www.nyteknik.se/energi/beslut-st ... er-6792119
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Statligt bidrag för batterilagring

Inlägg av AGCF »

Hur ska de kontrollera det? Man installerar och sen flyttar..
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Statligt bidrag för batterilagring

Inlägg av vigge50 »

AGCF skrev:
Hur ska de kontrollera det? Man installerar och sen flyttar..
Vad menar du?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Statligt bidrag för batterilagring

Inlägg av bylund »

Man får bidraget för installation på ett ställe och flyttar den sedan off grid?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Statligt bidrag för batterilagring

Inlägg av AGCF »

bylund skrev:
Man får bidraget för installation på ett ställe och flyttar den sedan off grid?
Det var så jag menade.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Statligt bidrag för batterilagring

Inlägg av Pontus »

Man flyttar från huset och nya ägaren tar ned anläggningen eller gör den offgrid. Svårt att styra.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Statligt bidrag för batterilagring

Inlägg av Svenssons »

Vad är det som gör att man inte kan ta bidraget på 60%, billigaste möjliga installation alternativt kontakt med elektriker som kan "godkänna" installationen och sedan säljer batterierna? Borde inte vara så svårt att tjäna i alla fall 25-30kkr per ansökan. Multiplicera det per fastighet alternativt per person i hushållet beroende på hur stödet utformas så har man en nätt liten summa...

Jag är inte direkt förespråkare till bidrag...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Statligt bidrag för batterilagring

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
Vad är det som gör att man inte kan ta bidraget på 60%, billigaste möjliga installation alternativt kontakt med elektriker som kan "godkänna" installationen och sedan säljer batterierna? Borde inte vara så svårt att tjäna i alla fall 25-30kkr per ansökan. Multiplicera det per fastighet alternativt per person i hushållet beroende på hur stödet utformas så har man en nätt liten summa...

Jag är inte direkt förespråkare till bidrag...
Bra tips :) :D
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Statligt bidrag för batterilagring

Inlägg av leiflodde »

Men om jag kan köpa dessa själva med 60% rabatt varför köpa på svarta marknaden?

Personligen tror att jag köper minst 10 kWh för att klara mig under dagtid ej billaddning inräknat då.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Statligt bidrag för batterilagring

Inlägg av Svenssons »

leiflodde skrev:
Men om jag kan köpa dessa själva med 60% rabatt varför köpa på svarta marknaden?

Personligen tror att jag köper minst 10 kWh för att klara mig under dagtid ej billaddning inräknat då.
Tror du att det kommer finnas hur mycket pengar i bidragspotten som helst så att alla som söker kan få bidraget? Har ju inte fungerat så med supermiljöbilspremien eller bidrag för solceller t.ex. Tror du att att alla företag kan få bidrag också? Det är ju inte på svarta marknaden direkt. Inget som är stulet och man kan ta upp vinsten i deklarationen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Statligt bidrag för batterilagring

Inlägg av vigge50 »

leiflodde skrev:
Men om jag kan köpa dessa själva med 60% rabatt varför köpa på svarta marknaden?

Personligen tror att jag köper minst 10 kWh för att klara mig under dagtid ej billaddning inräknat då.
Om man vill ha en större anläggning än vad de 50 000 räcker till så kan du köpa för 100 000 och sen köpa resten av någon annan som har fått en stor summa avdragen.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Statligt bidrag för batterilagring

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Vad ligger bakom detta kan jag undra.

Varför ska skattebetalarna subventionera något som är helt onödigt att installera i Sverige?

Kan det handla om att skapa nya arbetstillfällen?

Eller har någon från regeringen varit på studieresa i Tyskland och vill påbörja kärnkrafts avvecklingen snarast?

Hur som helst verkar ju Elon Musk verkligen lyckats med att få fram produkter rätt i tiden, nu kan en Powervall installeras även i Sverige och bli lönsam på 12,5 år istället för 25 år......

Undrar om V2G godkänns, då blir det 50 000:- extra rabatt på elbilarna också!

Vehicle to grid = Elbil ansluten till elnätet med urladdningsmöjligheter:

http://greencharge.se/nyheter/danska-fr ... enels-v2g/
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Statligt bidrag för batterilagring

Inlägg av Svenssons »

Off Grid Byggaren skrev:
Vad ligger bakom detta kan jag undra.

Varför ska skattebetalarna subventionera något som är helt onödigt att installera i Sverige?

Kan det handla om att skapa nya arbetstillfällen?
Enda jag kan tänka mig då är att det är ABB som lobbat men de lär inte få många av kunderna om reglerna inte skrivs väldigt konstigt. Sverige har flera väldigt driftsnåla batterier och det är våra vattendammar. Förstår inte heller beslutet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Statligt bidrag för batterilagring

Inlägg av joel80 »

Det skulle ju kunna vara så att man fattat att det kan hjälpa elnätet ordentligt med lokal batterilagring. Att minska topparna borde kunna innebära stora besparingar och jämnare elproduktion.

Krav på inkoppling till nätet vore ju då självklart ett måste för att kunna dra nytta av det.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Statligt bidrag för batterilagring

Inlägg av Zalman3 »

Med en Powerwall skulle man kunna dels få 50.000kr i investeringsstöd, dels kunna sänka huvudsäkring.
En Tesla Powerwall kostar ju från 3000 dollar.

Exempel på säkringskostnad.
16 A 4435 kr/år
20 A 6391 kr/år
25 A 8168 kr/år

Går man ner från 25 till 16A så tjänar man 3733kr per år, blir 37330kr på 10 år.
Dessutom kan man ju köpa el till (natt)lågtaxa och tjäna ytterligare en slant.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Statligt bidrag för batterilagring

Inlägg av bullen »

Någon som reflekterat över att det står lagring av egenproducerad el. Inte bara att slänga upp en powerwall o få bidrag.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Statligt bidrag för batterilagring

Inlägg av Svenssons »

bullen skrev:
Någon som reflekterat över att det står lagring av egenproducerad el. Inte bara att slänga upp en powerwall o få bidrag.
Mycket lätt att kringgå dock. Misstänker att det krävs utrustning för att koppla in batteribackup på nätet, samma utrustning klarar oftast att ta emot ström från solceller. Behöver inte vara särskilt dyr och solcellerna kan vara av mindre storlek.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Statligt bidrag för batterilagring

Inlägg av bjelkeman »

Jag har egenproducerad el. Snurran står dock 50 mil bort. Intressant att få se det riktiga förslaget. Ska man bestämma om teknik igen istället för att vara mer generell?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Statligt bidrag för batterilagring

Inlägg av 12man »

Zalman3 skrev:
Exempel på säkringskostnad.
16 A 4435 kr/år
20 A 6391 kr/år
25 A 8168 kr/år

Går man ner från 25 till 16A så tjänar man 3733kr per år, blir 37330kr på 10 år.
Dessutom kan man ju köpa el till (natt)lågtaxa och tjäna ytterligare en slant.
flera elnätsbolag har och håller på att gå över till effektavgift, med samma fasta avgift 16A, 20A, 25A
se bl.a http://www.seom.se/elnat/pris/natavgift/, gör de det för att "slippa" lokala lagring?

lokala autonomt styrda batterier kapar inte effekttoppar om det inte är målet med styrningen,
bidrag till solceller har krav på uppföljning, säkert detta också,
ms 76132 "Eleamore"
Skriv svar