När kommer Powerwall???

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: När kommer Powerwall???

Inlägg av mans71 »

strejf skrev:
akeller skrev:
Vad kostar en sådan ungefär?
3500 dollar för 10KWH. Powerwall 2.0 ryktas vara dubbelt så energität för samma peng.
Jag har inte följt powerwall-utvecklingen eftersom mina solpaneler kräver ett garagetak att monteras på och garaget är inte byggt ännu.

Men, köpa en powerwall för 3500 USD så jag kan lagra ström värt 10 SEK? :? Den kalkylen går ju aldrig ihop. Är det så inneffektivt fortfarande eller tänker jag fel (är iofs bombad i huvudet efter lång dag just nu :) ).
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: När kommer Powerwall???

Inlägg av Pro-Z »

Finns ingen som helst ekonomi i dagsläget.

Den el jag säljer till elbolaget säljer jag för Nordpool spotpris (ca 30 öre)+40 öre tillägg +60 öre skatteåterbäring = cirka 1,3 kr/kWh.
Mitt inköpspris ligger idag i runda slängar 1 kr/kWh inkl alla skatter och avgifter.

Med andra ord går jag back utöver investeringskostanden i batteri & installation. Batteri & installation blir ju cirka 80.000 kr. Av det får man tillbaka 60% om man söker bidrag.

Hur framtidens inköpspris ser ut och vad jag får i ersättning för såld el kan man ju spekulera i. Och hur länge skattestödet körs.
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: När kommer Powerwall???

Inlägg av AGCF »

Jag som avbröt min reservation för att den inte skulle ha trefas. Dock ligger den kvar på Tesla-kontot
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: När kommer Powerwall???

Inlägg av Off Grid Byggaren »

mans71 skrev:
strejf skrev:
akeller skrev:
Vad kostar en sådan ungefär?
3500 dollar för 10KWH. Powerwall 2.0 ryktas vara dubbelt så energität för samma peng.
Jag har inte följt powerwall-utvecklingen eftersom mina solpaneler kräver ett garagetak att monteras på och garaget är inte byggt ännu.

Men, köpa en powerwall för 3500 USD så jag kan lagra ström värt 10 SEK? :? Den kalkylen går ju aldrig ihop. Är det så inneffektivt fortfarande eller tänker jag fel (är iofs bombad i huvudet efter lång dag just nu :) ).
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Energilagring är kostsamt, Teslas powervall är ändå en av de bättre på marknaden i dag. Det är väl inte orimligt i Sverige att under cirka 150 dagar per år kunna plocka ut el för 10:- under natten om du även har en solelanläggning på taket. Fast du hade kanske fått 15:- om du sålde den elen under dagen.

Jag har förundrats varför staten vill bidra med 60 000:- för varje Powerwall som installeras i Sverige.

Men det är tydligen fler som ställer sig frågande till olika statliga stöd:

http://www.riksrevisionen.se/PageFiles/ ... PASSAD.pdf
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: När kommer Powerwall???

Inlägg av bullen »

Jojo skrev:
Jag blev uppringt av en Tesla-representant i förra veckan och fick bekräftat att Powerwall kommer nästa år, med trefas. Såklart har jag också lagt en reservation. Tyvärr har jag inte fått bidrag beviljat än, men det ska nog ordna sig.
Av ekonomiska skäl är lösningen knappast lönsamt (än), men att vara helt nätoberoende större delen av året kommer kännas bra.
Vad menar du med nätoberoende? Ett villkor för bidraget är väl att anläggningen är nätansluten?
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: När kommer Powerwall???

Inlägg av Teslaspolen »

Ja, men oberoende är inte detsamma som off-grid. Betyder bara att nätet finns där, men det behövs för det mesta inte.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: När kommer Powerwall???

Inlägg av Svenssons »

Teslaspolen skrev:
Ja, men oberoende är inte detsamma som off-grid. Betyder bara att nätet finns där, men det behövs för det mesta inte.
Så fort det blir strömlöst i nätet då har du ingen ström så nog är du nätberoende oavsett hur stor backup du har.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: När kommer Powerwall???

Inlägg av Feddan »

Svenssons skrev:
Teslaspolen skrev:
Ja, men oberoende är inte detsamma som off-grid. Betyder bara att nätet finns där, men det behövs för det mesta inte.
Så fort det blir strömlöst i nätet då har du ingen ström så nog är du nätberoende oavsett hur stor backup du har.
Va? Det trodde jag var halva poängen med batteriet? Att blir det strömavbrott så har man backup-el ett tag.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 10 aug 2016 21:02
Ort: Trelleborg

Re: När kommer Powerwall???

Inlägg av Heiko »

Fick precis ett mail också som bekräfta att de kommer att ha 3-fas när dem dyker upp i Sverige men lite osäker om det blir 2018.

"We will have 3 phase compatibility when we launch in Sweden (likely to be in 2018), at this stage we do not have a specific timeline so please be patient whilst we prepare to launch."
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: När kommer Powerwall???

Inlägg av Zoidberg »

Heiko skrev:
Fick precis ett mail också som bekräfta att de kommer att ha 3-fas när dem dyker upp i Sverige men lite osäker om det blir 2018.

"We will have 3 phase compatibility when we launch in Sweden (likely to be in 2018), at this stage we do not have a specific timeline so please be patient whilst we prepare to launch."
Bra att ha detta forumet och att ni sprider den info ni får! Skönt att höra att den blir trefaskompatibel.

Jag vill gärna ha powerwall på väggen, även om den inte gör så stor nytta i hushållet. Snyggare än många jämndyra tavlor i min mening.
Kanske kan jag dessutom ladda en läsplatta eller två när strömmen går, en gång om året eller så.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: När kommer Powerwall???

Inlägg av Pro-Z »

Feddan skrev:
Svenssons skrev:
Teslaspolen skrev:
Ja, men oberoende är inte detsamma som off-grid. Betyder bara att nätet finns där, men det behövs för det mesta inte.
Så fort det blir strömlöst i nätet då har du ingen ström så nog är du nätberoende oavsett hur stor backup du har.
Va? Det trodde jag var halva poängen med batteriet? Att blir det strömavbrott så har man backup-el ett tag.
Om man löser så att husets interna elnät helt frånskiljs från kraftbolagets elnät vid strömavbrott så kan man lösa det som ett backup system. Men jag är tveksam till att en sådan lösning ingår i Powerwall. Det måste ju utföras någon form av brytare på inkommande elledningar.
Fick precis ett mail också som bekräfta att de kommer att ha 3-fas när dem dyker upp i Sverige men lite osäker om det blir 2018.

"We will have 3 phase compatibility when we launch in Sweden (likely to be in 2018), at this stage we do not have a specific timeline so please be patient whilst we prepare to launch."
Nice! Hoppas bara att jag får mitt system installerat innan Aug-2018. För efter det gäller inte mitt bidrag längre. Fast man borde ju kunna få uppskov på det om man förklarar till handläggaren.
Bra att ha detta forumet och att ni sprider den info ni får! Skönt att höra att den blir trefaskompatibel.

Jag vill gärna ha powerwall på väggen, även om den inte gör så stor nytta i hushållet. Snyggare än många jämndyra tavlor i min mening.
Kanske kan jag dessutom ladda en läsplatta eller två när strömmen går, en gång om året eller så.
:D 8-)
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: När kommer Powerwall???

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Pro-Z skrev:
Feddan skrev:
Svenssons skrev:
Teslaspolen skrev:
Ja, men oberoende är inte detsamma som off-grid. Betyder bara att nätet finns där, men det behövs för det mesta inte.
Så fort det blir strömlöst i nätet då har du ingen ström så nog är du nätberoende oavsett hur stor backup du har.
Va? Det trodde jag var halva poängen med batteriet? Att blir det strömavbrott så har man backup-el ett tag.
Om man löser så att husets interna elnät helt frånskiljs från kraftbolagets elnät vid strömavbrott så kan man lösa det som ett backup system. Men jag är tveksam till att en sådan lösning ingår i Powerwall. Det måste ju utföras någon form av brytare på inkommande elledningar.
Fick precis ett mail också som bekräfta att de kommer att ha 3-fas när dem dyker upp i Sverige men lite osäker om det blir 2018.

"We will have 3 phase compatibility when we launch in Sweden (likely to be in 2018), at this stage we do not have a specific timeline so please be patient whilst we prepare to launch."
Nice! Hoppas bara att jag får mitt system installerat innan Aug-2018. För efter det gäller inte mitt bidrag längre. Fast man borde ju kunna få uppskov på det om man förklarar till handläggaren.
Bra att ha detta forumet och att ni sprider den info ni får! Skönt att höra att den blir trefaskompatibel.

Jag vill gärna ha powerwall på väggen, även om den inte gör så stor nytta i hushållet. Snyggare än många jämndyra tavlor i min mening.
Kanske kan jag dessutom ladda en läsplatta eller två när strömmen går, en gång om året eller så.
:D 8-)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tesla verkar både ha duktiga ingenjörer och ha goda idéer för framtida business.

De förstår nog mycket väl att i land med ett av världens lägsta elpriser, stabilt elnät med få elavbrott, staten har tvingat elnätsbolagen att tillhandahålla gratis inmatnings abonnemang för alla privatpersoner med solelanläggning, hög statlig subvention om vi använder elnätet som batteri, så finns inte så stor marknad för powerwalls.

Sen att vi har även har något så konstigt som 3-fas till privata bostäder tycker de nog är besvärligt.

Finns nog många marknader med betydlig bättre förutsättningar när det gäller energilagring.

Basunen
Inlägg: 151
Blev medlem: 05 mar 2014 17:29
Ort: Linköping

Re: När kommer Powerwall???

Inlägg av Basunen »

Kanske kan jag dessutom ladda en läsplatta eller två när strömmen går, en gång om året eller så.[/quote]

Tittar vi på andra batterisystem på marknaden idag tex sonnen eller SMA så kan du lägga till offgrid/stömavbrottssystem, kostar 40-50,000kr för trefas.
Så jag har svårt att tro att det ingår i Teslas system. Men går säkert köpa till.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
_________________________________________________________________
Leaf, 9000mil. Såld
BMW 520d, 75%RME/25%HVO 23,000 mil Såld
Kia EV6+ AWD Vässla elmoppe
Moped Express Radexi 1956, väldigt fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: När kommer Powerwall???

Inlägg av Zoidberg »

Tur att vår läsplatta inte går på trefas! :lol:

Men skämt åsido, ja undrar hur mycket som ingår i installationsväg? Har vunnit en signatur-modell.
Det är ju inte många kronor man kan spara in på el med 14kwh batteri i detta landet. En omfattande installationskostnad kommer inte direkt vara motiverat, rent ekonomiskt.
Mer vinst i så fall att bara ha den som tavla. :geek:
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: När kommer Powerwall???

Inlägg av Kalle »

Jag orkade inte vänta (eller hadde inte råd) så jag byggde en egen power wall. Eller ja, power tvbänk blev de.
image.jpg
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: När kommer Powerwall???

Inlägg av gellerstam »

Kalle skrev:
Jag orkade inte vänta (eller hadde inte råd) så jag byggde en egen power wall. Eller ja, power tvbänk blev de.
Spec. glömde du skriva ut! ;-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: När kommer Powerwall???

Inlägg av Kalle »

gellerstam skrev:
Kalle skrev:
Jag orkade inte vänta (eller hadde inte råd) så jag byggde en egen power wall. Eller ja, power tvbänk blev de.
Spec. glömde du skriva ut! ;-)
19,2 kWh
Enfas
Laddas med solceller på balkongen eller från nätet.
Matar ett separat system för de är svårare att bygga i hop de med nätet på lagligt vis. (nu driver den endast tv dator mediacentret och en lampa)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: När kommer Powerwall???

Inlägg av mati »

Coolt. Vad är det för batterier?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: När kommer Powerwall???

Inlägg av Kalle »

mati skrev:
Coolt. Vad är det för batterier?
Winston life4po 400ah celler i en 48v konfig :)
LJac
Inlägg: 11
Blev medlem: 21 feb 2017 08:47

Re: När kommer Powerwall???

Inlägg av LJac »

[quote="Pro-Z"]Finns ingen som helst ekonomi i dagsläget.

Pro-Z skrev ”Den el jag säljer till elbolaget säljer jag för Nordpool spotpris (ca 30 öre)+40 öre tillägg +60 öre skatteåterbäring = cirka 1,3 kr/kWh.
Mitt inköpspris ligger idag i runda slängar 1 kr/kWh inkl alla skatter och avgifter.”

Vi har blivit erbjudna Nordpools spotpris -2 öre av vår elleverantör (Utellus). Vad får du 40 öre tillägg ifrån?
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: När kommer Powerwall???

Inlägg av Pro-Z »

Vattenfall erbjuder spot+40öre för det första året.
I mitt fall ringde jag upp Vattenfall efter ett år och frågade om jag kunde förlänga avtalet vilket dom gick med på.
I Maj går andra året ut. Vi får se om dom vill förlänga priset ett år till annars erbjuds jag spotpriset utan 40 öre tillägg.
Om det blir ett sådant scenario så får jag se om jag letar ny leverantör eller sväljer det dom har att erbjuda.
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Användarvisningsbild
DR-EL
Teslaägare
Inlägg: 58
Blev medlem: 07 okt 2016 07:58

Re: När kommer Powerwall???

Inlägg av DR-EL »

Visst det kanske inte är lönsamt just nu att lagra sin solenergi men det är mer känslan av att kunna det som intresserar mig. Men tyvärr verkar det som det kommer att dröja innan eller om de kommer kunna leverera Powerwall 2 i Sverige. Jag gjorde min beställning direkt när den lanserades och har haft kontakt med dem ett flertal gånger senast igår. Det senaste beskedet är att de utvecklar en 3-fas variant men den är inte klar och han trodde inte att Sverige skulle få några leveranser under 2018.

Jag har erbjudits att avbeställa varje gång de ringer eller stå kvar i kön och vänta. Jag har flyttat fram bidraget ett år och får troligen fråga om de kan flytta fram det en gång till :cry: .
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: När kommer Powerwall???

Inlägg av Kilowatt »

Jag ruttnar nu och avbeställer.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Skriv svar