Teslas solar roof

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Jerker »

Gjorde bara en väldigt snabb koll på nätet och det kan nog vara realistiskt att det kostar mellan 1000 och 2000 per kvadratmeter med ett nytt tegeltag i Sverige. Sen kan man få ROT-avdrag på arbetet också. Men det kanske finns nån här som nyss lagt om sitt tak och kan berätta vad det kostade?

Men om man sen ska räkna in framtida besparingar genom elproduktionen så kanske Teslas tak blir konkurrenskraftigt. Svårt däremot att övertyga en långivare att man är mer kreditvärdig för att taket blir "billigare i drift". Amorteringarna ska ju ändå göras. Det skulle vara om de lade på de tänkta intäkterna från solcellerna ovanpå ens förvärvsinkomst så att ens disponibla inkomst ökade och därmed kreditvärdigheten. Men - nej - tror inte det...

Sen: Hur påverkar det värdet på huset? Om man lägger om taket idag och säljer om 5 år. Får man tillbaka investeringen då eller blir det mest bara en bonus för de kommade ägarna?

Många olika faktorer som spelar in här. Är man väldigt köpstark och ändå alltid lejer ut allt husarbete så, visst! Men medelsvensson som inte har jättehög inkomst, ligger lite på marginalen ekonomiskt och gör så mycket som möjligt själv med huset... Nja, jag tror inte att det går att räkna hem då.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Teslas solar roof

Inlägg av zyax »

Jerker skrev:
Gjorde bara en väldigt snabb koll på nätet och det kan nog vara realistiskt att det kostar mellan 1000 och 2000 per kvadratmeter med ett nytt tegeltag i Sverige. Sen kan man få ROT-avdrag på arbetet också. Men det kanske finns nån här som nyss lagt om sitt tak och kan berätta vad det kostade?

Men om man sen ska räkna in framtida besparingar genom elproduktionen så kanske Teslas tak blir konkurrenskraftigt. Svårt däremot att övertyga en långivare att man är mer kreditvärdig för att taket blir "billigare i drift". Amorteringarna ska ju ändå göras. Det skulle vara om de lade på de tänkta intäkterna från solcellerna ovanpå ens förvärvsinkomst så att ens disponibla inkomst ökade och därmed kreditvärdigheten. Men - nej - tror inte det...

Sen: Hur påverkar det värdet på huset? Om man lägger om taket idag och säljer om 5 år. Får man tillbaka investeringen då eller blir det mest bara en bonus för de kommade ägarna?

Många olika faktorer som spelar in här. Är man väldigt köpstark och ändå alltid lejer ut allt husarbete så, visst! Men medelsvensson som inte har jättehög inkomst, ligger lite på marginalen ekonomiskt och gör så mycket som möjligt själv med huset... Nja, jag tror inte att det går att räkna hem då.
Jag lade om taket med gamla rotavdraget.

190 kvm tak för precis under 100k - 2012
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Jerker »

zyax skrev:
Jag lade om taket med gamla rotavdraget.

190 kvm tak för precis under 100k - 2012
Utan rotavdrag kanske runt 150000? 800:-/kvm
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Teslas solar roof

Inlägg av zyax »

Summa sumarum: De som ska ha detta tak är antingen fanboys eller så har man ett tak där det estetiska spelar mycket stor roll. Själv har jag ett tak som knappt syns och det blir absolut inget Teslatak till dessa priser.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Teslas solar roof

Inlägg av vigge50 »

Jerker skrev:
Gjorde bara en väldigt snabb koll på nätet och det kan nog vara realistiskt att det kostar mellan 1000 och 2000 per kvadratmeter med ett nytt tegeltag i Sverige. Sen kan man få ROT-avdrag på arbetet också. Men det kanske finns nån här som nyss lagt om sitt tak och kan berätta vad det kostade?

Men om man sen ska räkna in framtida besparingar genom elproduktionen så kanske Teslas tak blir konkurrenskraftigt. Svårt däremot att övertyga en långivare att man är mer kreditvärdig för att taket blir "billigare i drift". Amorteringarna ska ju ändå göras. Det skulle vara om de lade på de tänkta intäkterna från solcellerna ovanpå ens förvärvsinkomst så att ens disponibla inkomst ökade och därmed kreditvärdigheten. Men - nej - tror inte det...

Sen: Hur påverkar det värdet på huset? Om man lägger om taket idag och säljer om 5 år. Får man tillbaka investeringen då eller blir det mest bara en bonus för de kommade ägarna?

Många olika faktorer som spelar in här. Är man väldigt köpstark och ändå alltid lejer ut allt husarbete så, visst! Men medelsvensson som inte har jättehög inkomst, ligger lite på marginalen ekonomiskt och gör så mycket som möjligt själv med huset... Nja, jag tror inte att det går att räkna hem då.
Jag gjorde en uträkning på vad våra solceller kostade per kvm och fick priset 2786 kr/kvm inkl. allt vilket ger en mellanskillnad på 2297 kr/kvm.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Teslas solar roof

Inlägg av vigge50 »

Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Smutt »

Är så sjukt snyggt och häftigt 8-) men går väl knapast och installera på mitt 30tal funkis tak :(
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Teslas solar roof

Inlägg av AGCF »

Ännu en anledning att skaffa hus i Spanien :)
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Jerker »

Är det nån som har koll på skillnaden mellan elpriset i Sverige och i USA? Här har vi ju ett lågt elpris som kanske gör det ännu svårare att hämta hem kostnaden för att installera dessa solceller.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Teslas solar roof

Inlägg av vigge50 »

AGCF skrev:
Ännu en anledning att skaffa hus i Spanien :)
Tänk inte tanken att sätta upp dessa i Spanien, då blir det väldigt dyrt.

https://teslaowner.wordpress.com/2015/0 ... -in-spain/

Edit, engelska längre ner i artikeln.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Teslas solar roof

Inlägg av AGCF »

vigge50 skrev:
AGCF skrev:
Ännu en anledning att skaffa hus i Spanien :)
Tänk inte tanken att sätta upp dessa i Spanien, då blir det väldigt dyrt.

https://teslaowner.wordpress.com/2015/0 ... -in-spain/

Edit, engelska längre ner i artikeln.
Kanske får sikta på Toscana istället :/
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Smutt »

Frugan sa ja :lol: är det nån som vet hur låg lutning man får ha på taket?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Teslas solar roof

Inlägg av vigge50 »

Smutt skrev:
Frugan sa ja :lol: är det nån som vet hur låg lutning man får ha på taket?
På Teslas sida står det 14-90°
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Teslas solar roof

Inlägg av bjelkeman »

Jerker skrev:
Är det nån som har koll på skillnaden mellan elpriset i Sverige och i USA? Här har vi ju ett lågt elpris som kanske gör det ännu svårare att hämta hem kostnaden för att installera dessa solceller.
Medel i USA är 10 cent/kWh. Jag vet inte om det är skatter på det.

https://www.eia.gov/electricity/state/
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Kirre »

Någon som vet hur många w per kvm man får från teslas solcells-tiles?
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Stefan T »

Men framgår det någonstans vad taken har effektivitet
Hade varit intressant att veta om det 5% eller 20% eller något mitt mellan
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Kalle »

Ja det är fins mycket att önska om deras konfigurator och informationen på hemsidan. Ge mig siffror, i kWh. inte bara "to cover your energy needs" ja vad upskattar ni att de är?

Varijerar ju rätt mycket mellan en elupvärmd villa i umeå vs ett stenhus i italien.
Det som är intresant är ju $/kW^ och W/m2
Användarvisningsbild
Ragnarferdinand
Teslaägare
Inlägg: 239
Blev medlem: 25 apr 2014 21:27
Ort: Ljugarn

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Ragnarferdinand »

Om man skulle anta att solpanelerna inte är state-of-the-art så ligger väl verkningsgraden på 13-15 %. 1kvm ger ca 950 kwh per år. Eller ca 4000 km
Jag gissar att när Tesla föreslår att man lägger 35% solcells tak så räknar dom med att man har ett "vanligt" tak som lutar åt två håll. Ett åt norr utan solceller och ett mot söder med solceller, kantade med döda glasskivor. Dom döda kostar tydligen ca ($11/sq foot) 1000kr per kv.m inklusive arbete.
Materialet till mitt Planja tak kostar ca 320kr/kvm plus läkt. Det förutsätter ett papptak under med tätbördning. Materialkostnad ca 130kr/kv.m
För några år sedan räknade man att arbetet kostar samma som materialet... I Teslas pris tar dom även bort det gamla taket så man ska kanske räkna 65% arbete.?

Kortfattat
-Arbete med inaktiva takplattor: 835kr per kvm. ($8,5 per sq foot)
-Arbete med aktiva takplattor lär bli betydligt mer plus alla tillstånd och elfix som inte kan någonting om. Kanske medeltal på 999,95kr
-Aktiva takplattor kostar $42 (hoppas dom är en kv fot) ger priset 4150kr/kvm
-Ta bort arbetskostnad ger en kostnad på 3150kr/ kvm.

Solcellspaneler varierar i pris men ligger runt 2500-3000kr för 1,5 kvm enligt Energimyndighetens jämförelse.

Så om jag inte har generaliserat för många gånger så ligger priset helt OK. Ska nog beställa


P85 från mars 2014
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Teslas solar roof

Inlägg av vigge50 »

Ragnarferdinand skrev:
Om man skulle anta att solpanelerna inte är state-of-the-art så ligger väl verkningsgraden på 13-15 %. 1kvm ger ca 950 kwh per år. Eller ca 4000 km Bild
Jag gissar att när Tesla föreslår att man lägger 35% solcells tak så räknar dom med att man har ett "vanligt" tak som lutar åt två håll. Ett åt norr utan solceller och ett mot söder med solceller, kantade med döda glasskivor. Dom döda kostar tydligen ca ($11/sq foot) 1000kr per kv.m inklusive arbete.
Materialet till mitt Planja tak kostar ca 320kr/kvm plus läkt. Det förutsätter ett papptak under med tätbördning. Materialkostnad ca 130kr/kv.m
För några år sedan räknade man att arbetet kostar samma som materialet... I Teslas pris tar dom även bort det gamla taket så man ska kanske räkna 65% arbete.?

Kortfattat
-Arbete med inaktiva takplattor: 835kr per kvm. ($8,5 per sq foot)
-Arbete med aktiva takplattor lär bli betydligt mer plus alla tillstånd och elfix som inte kan någonting om. Kanske medeltal på 999,95kr Bild
-Aktiva takplattor kostar $42 (hoppas dom är en kv fot) ger priset 4150kr/kvm
-Ta bort arbetskostnad ger en kostnad på 3150kr/ kvm.

Solcellspaneler varierar i pris men ligger runt 2500-3000kr för 1,5 kvm enligt Energimyndighetens jämförelse.

Så om jag inte har generaliserat för många gånger så ligger priset helt OK. Ska nog beställa BildBild


P85 från mars 2014
Glöm inte att lägga till moms, jag fick fram 1320 kr/kvm innan rotavdrag för takpannorna utan solceller.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Smutt »

Teslas tak är sjukt snygga! Går inte att jämföra med fula svarta saker man ser på hustak hade gärna köpt själv men taket lutar för lite :cry:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Teslas solar roof

Inlägg av vigge50 »

Tesla verkar redan ha sålt slut den förväntade produktionen för resten av året och början av nästa år. Nu handlar det förvisso endast om reservationer men om alla reservationer går till köp.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Smutt »

Jag är avundsjuk på dom som har tak som lutar tillräckligt :cry:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Teslaspolen »

Jag är avundsjuk på dom som har tak som ens lutar åt rätt håll. :?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Teslas solar roof

Inlägg av taliz »

Funderar också på att bygga hus, på norra Öland. Där är ju flest soltimmar i Sverige, så soltak känns ju mkt intressant. Men med ROI på 30+ år är det bara att glömma. 10 kanske jag skulle kunna sträcka mig till..


Sent from my iPhone using Tapatalk
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Smutt »

taliz skrev:
Funderar också på att bygga hus, på norra Öland. Där är ju flest soltimmar i Sverige, så soltak känns ju mkt intressant. Men med ROI på 30+ år är det bara att glömma. 10 kanske jag skulle kunna sträcka mig till..


Sent from my iPhone using Tapatalk
Om du bygger nytt kan du ju placera huset perfekt mot söder och ha hela taket lutande mot söder då borde du få tillbaka pengarna fortare
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Skriv svar