Teslas solar roof

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jocke73
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 10 aug 2016 12:02
Ort: Eskilstuna

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Jocke73 »

taliz skrev:
Funderar också på att bygga hus, på norra Öland. Där är ju flest soltimmar i Sverige, så soltak känns ju mkt intressant. Men med ROI på 30+ år är det bara att glömma. 10 kanske jag skulle kunna sträcka mig till..
Isf skulle väl vanliga solceller fungera bra? Bättre det än inget alls!

/Jocke (som också klurar på solceller)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Smutt »

Men vanliga är så fula
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Teslas solar roof

Inlägg av mati »

Smutt skrev:
Men vanliga är så fula
Inte nödvändigtvis. Det går nog att få till det ganska snyggt ändå. Men visst är solar roof snyggare, det håller jag med om.
Jag för min del vill att folk ska se solcellerna. Jag lägger dem på min ladugård, då spelar utseendet ändå en underordnad roll. Men jag ser synliga blåa solceller också som ett sätt att få folk att få upp ögonen för solel.
På samma vis som väldigt många i min omgivning har fått upp ögonen för elbilar och deras fördelar så hoppas jag att samma sak även sker med solceller. Man får våga att sticka ut lite grann. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Smutt »

mati skrev:
Smutt skrev:
Men vanliga är så fula
Inte nödvändigtvis. Det går nog att få till det ganska snyggt ändå. Men visst är solar roof snyggare, det håller jag med om.
Jag för min del vill att folk ska se solcellerna. Jag lägger dem på min ladugård, då spelar utseendet ändå en underordnad roll. Men jag ser synliga blåa solceller också som ett sätt att få folk att få upp ögonen för solel.
På samma vis som väldigt många i min omgivning har fått upp ögonen för elbilar och deras fördelar så hoppas jag att samma sak även sker med solceller. Man får våga att sticka ut lite grann. ;)
Köper lada grejen :)

Men tror du inte 150 kvm Tesla tak riktat perfekt mot solen och ett fett Tesla batteri sänder samma budskap men med elegans?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Teslas solar roof

Inlägg av mati »

Smutt skrev:

Men tror du inte 150 kvm Tesla tak riktat perfekt mot solen och ett fett Tesla batteri sänder samma budskap men med elegans?
Bara under förutsättning att folk begriper att det är ett solcellstak de tittar på. Grejen med solar roof är ju att det inte ska gå att se.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Kilowatt »

Jag drog till med en reservation på Solar Roof men får väldigt luddiga svar kring när de kan tänkas börja leverera till Sverige. Någon här som lyckats fånga upp några ungefärliga datum?
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Smutt »

Kilowatt skrev:
Jag drog till med en reservation på Solar Roof men får väldigt luddiga svar kring när de kan tänkas börja leverera till Sverige. Någon här som lyckats fånga upp några ungefärliga datum?
Så sjukt avis riktigt grön :mrgreen:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Jerker »

Ett företag som utmanar Tesla solar roof. Om man hade tänkt sig plåttak är detta det man ska ha:

https://www.forwardsolarroofing.com/

Svensk artikel om det:
https://www.byggahus.se/el/nytt-solcell ... alva-tiden
ForwardSolarRoof.jpg
Skriv svar