Teslas solar roof

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Ragnarferdinand
Teslaägare
Inlägg: 239
Blev medlem: 25 apr 2014 21:27
Ort: Ljugarn

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Ragnarferdinand »

bat skrev:
Ska bygga hus kommande året; hade väldigt gärna lagt ett Tesla tak men jag vete tusan om jag vill låsa byggtidplanen till Teslas tideräkning. Alternativ av prisvärda och integrerade lösningar är dock väldigt begränsat.
Det rimligaste idag är nog Tunnfilmspaneler och plåt för att rama in (typ http://www.futuraenergi.se/2017/03/05/nytt-i-ystad/).
Är i samma situation som dig bat och vill ärna veta hur undertaket ska se ut och energieffektiviteten. Men i bygglovet lägger jag in brasklappen att om det inte bli Tesla tak så blir det altrnativ x eller y.


P84 - 2014
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Teslas solar roof

Inlägg av AGCF »

Priset $21.85 per kvadratfot. Alltså ca 2000 kr per kvm om ungefär 35% är celler och 65% är blinda pannor. Jag vet inte i vilken värld det är billigare än vanligt tak. Låter som koppartak i så fall.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 03 apr 2016 12:58
Ort: Sundsvall

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Jojje167 »

AGCF skrev:
Priset $21.85 per kvadratfot. Alltså ca 2000 kr per kvm om ungefär 35% är celler och 65% är blinda pannor. Jag vet inte i vilken värld det är billigare än vanligt tak. Låter som koppartak i så fall.
"Cost of roof
The estimated cost of your Solar Roof includes materials, installation, and the removal of your old roof. Taxes, permit fees and additional construction costs such as significant structural upgrades, gutter replacement, or skylight replacements are not included. The Solar Roof cost is based on estimated roof square footage for your home, provided by Google Project Sunroof where available, and the portion of your roof covered with solar tiles."
Model 3 LR AWD -19 *Såld* (Reserverades den 1 april 2016)
Model 3 LR AWD -21
Användarvisningsbild
Ragnarferdinand
Teslaägare
Inlägg: 239
Blev medlem: 25 apr 2014 21:27
Ort: Ljugarn

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Ragnarferdinand »

AGCF skrev:
Priset $21.85 per kvadratfot. Alltså ca 2000 kr per kvm om ungefär 35% är celler och 65% är blinda pannor. Jag vet inte i vilken värld det är billigare än vanligt tak. Låter som koppartak i så fall.
Jag tror Musk räknar in besparingar över kommande 30+ år.



P84 - 2014
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Jerker »

Ragnarferdinand skrev:
AGCF skrev:
Priset $21.85 per kvadratfot. Alltså ca 2000 kr per kvm om ungefär 35% är celler och 65% är blinda pannor. Jag vet inte i vilken värld det är billigare än vanligt tak. Låter som koppartak i så fall.
Jag tror Musk räknar in besparingar över kommande 30+ år.
Samma som de körde med bilarna med tvingades ändra på här i Sverige, var det inte så? De räknade priset minus besparingar i driftskostnad och hade det som första blickfång i konfiguratorn.

Jag trodde aldrig på den uppgiften att det skulle vara billigare i inköp än ett vanligt tak. Sen räknar de dessutom med att man ska köpa hela tjänsten att byta takbeklädnad, inklusive demontering och bortforsling av det gamla. Men vi är många som aldrig skulle leja ut arbete som vi klarar att göra själva, dvs jag skulle demontera det gamla och lägga ny läkt, sen känns det OK att låta proffs komma och montera de sidor av taket som innehåller solceller, de i skuggsidan som bara har vanliga takpannor gör jag själv.

Så jag skulle uppskatta att få ett pris per panna med solceller och ett pris per panna utan så man kan göra en mer realistiskt uträkning. Jag har aldrig gillat försäljare som lägger ut dimridåer och försöker sälja in ett helhetskoncept där jag inte kan analysera kostnaderna in i minsta detalj.

Sen utgår de från soliga Kalifornien och inte från höga Nord, så jag vill se realistiska data för hur mycket man kan få ut på just mitt hus där jag bor.
Användarvisningsbild
Ragnarferdinand
Teslaägare
Inlägg: 239
Blev medlem: 25 apr 2014 21:27
Ort: Ljugarn

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Ragnarferdinand »

Jag håller helt med Jerker. Är själv byggare och gör gärna det jag kan på huset.

Men vad gäller Kalifornien och soltimmar är jag osäker. Här kommer ju värmen in och sänker effektiviteten på cellerna. Så Pite havsbad i juni-juli bör ge en hel del. Svalt och många soltimmar. Eller?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Jerker »

Ragnarferdinand skrev:
Jag håller helt med Jerker. Är själv byggare och gör gärna det jag kan på huset.

Men vad gäller Kalifornien och soltimmar är jag osäker. Här kommer ju värmen in och sänker effektiviteten på cellerna. Så Pite havsbad i juni-juli bör ge en hel del. Svalt och många soltimmar. Eller?
Sant. Har hört att vi här uppe har lika många soltimmar och lika stor teoretisk möjlighet att få solel som på sydligare breddgrader, och just temperaturfaktorn är en fördel här. Men så har vi vintern med snö på taket. Gäller att vara aktiv och ut och ta bort snön så snabbt som möjligt.

Så här kan man göra, men om det frusit fast på pannorna skulle man dessutom behöva värma pannorna för att få det att släppa. Problemet med det är att det då kanske inte lönar sig. Men om det är dagsmeja så släpper väl den sista snön ändå med den uppvärmning som solen ger.

vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Teslas solar roof

Inlägg av vigge50 »

Blomberg har skrivit en artikel som Elon delade via Twitter så jag antar att siffrorna stämmer och att de har fått siffrorna från pressamtalet som Tesla höll för media. Enligt deras siffror så kostar pannorna med solceller $42/foot^2 och de utan solceller $11/foot^2. Omräknat till svenska priser, mått och med moms så blir det 5038 kr/m2 med solceller och 1320 kr/m2 utan solceller. :shock: Om detta är med eller utan arbete vet jag inte.

Så här har Bloomberg fått att priserna står sig mot andra taktyper inklusive solceller monterade.
IMG_0851.PNG
https://www.bloomberg.com/amp/news/arti ... you-to-buy
Användarvisningsbild
Ragnarferdinand
Teslaägare
Inlägg: 239
Blev medlem: 25 apr 2014 21:27
Ort: Ljugarn

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Ragnarferdinand »

Enligt utsago så ingår allt. Från rivning av nuvarande tak till ström i huset. Frågan är bara vad delarna kostar. Jag har inget tak som ska rivas! Det är färdig reglats. Etc. Då måste väll priset regleras. Kommer väll svar på twitter om ett par månader :)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8572
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Pontus »

Om det följer vad som sagt tidigare så är det med installation och borttagning av gammalt tak.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Jerker »

Gjorde bara en väldigt snabb koll på nätet och det kan nog vara realistiskt att det kostar mellan 1000 och 2000 per kvadratmeter med ett nytt tegeltag i Sverige. Sen kan man få ROT-avdrag på arbetet också. Men det kanske finns nån här som nyss lagt om sitt tak och kan berätta vad det kostade?

Men om man sen ska räkna in framtida besparingar genom elproduktionen så kanske Teslas tak blir konkurrenskraftigt. Svårt däremot att övertyga en långivare att man är mer kreditvärdig för att taket blir "billigare i drift". Amorteringarna ska ju ändå göras. Det skulle vara om de lade på de tänkta intäkterna från solcellerna ovanpå ens förvärvsinkomst så att ens disponibla inkomst ökade och därmed kreditvärdigheten. Men - nej - tror inte det...

Sen: Hur påverkar det värdet på huset? Om man lägger om taket idag och säljer om 5 år. Får man tillbaka investeringen då eller blir det mest bara en bonus för de kommade ägarna?

Många olika faktorer som spelar in här. Är man väldigt köpstark och ändå alltid lejer ut allt husarbete så, visst! Men medelsvensson som inte har jättehög inkomst, ligger lite på marginalen ekonomiskt och gör så mycket som möjligt själv med huset... Nja, jag tror inte att det går att räkna hem då.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Teslas solar roof

Inlägg av zyax »

Jerker skrev:
Gjorde bara en väldigt snabb koll på nätet och det kan nog vara realistiskt att det kostar mellan 1000 och 2000 per kvadratmeter med ett nytt tegeltag i Sverige. Sen kan man få ROT-avdrag på arbetet också. Men det kanske finns nån här som nyss lagt om sitt tak och kan berätta vad det kostade?

Men om man sen ska räkna in framtida besparingar genom elproduktionen så kanske Teslas tak blir konkurrenskraftigt. Svårt däremot att övertyga en långivare att man är mer kreditvärdig för att taket blir "billigare i drift". Amorteringarna ska ju ändå göras. Det skulle vara om de lade på de tänkta intäkterna från solcellerna ovanpå ens förvärvsinkomst så att ens disponibla inkomst ökade och därmed kreditvärdigheten. Men - nej - tror inte det...

Sen: Hur påverkar det värdet på huset? Om man lägger om taket idag och säljer om 5 år. Får man tillbaka investeringen då eller blir det mest bara en bonus för de kommade ägarna?

Många olika faktorer som spelar in här. Är man väldigt köpstark och ändå alltid lejer ut allt husarbete så, visst! Men medelsvensson som inte har jättehög inkomst, ligger lite på marginalen ekonomiskt och gör så mycket som möjligt själv med huset... Nja, jag tror inte att det går att räkna hem då.
Jag lade om taket med gamla rotavdraget.

190 kvm tak för precis under 100k - 2012
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Jerker »

zyax skrev:
Jag lade om taket med gamla rotavdraget.

190 kvm tak för precis under 100k - 2012
Utan rotavdrag kanske runt 150000? 800:-/kvm
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Teslas solar roof

Inlägg av zyax »

Summa sumarum: De som ska ha detta tak är antingen fanboys eller så har man ett tak där det estetiska spelar mycket stor roll. Själv har jag ett tak som knappt syns och det blir absolut inget Teslatak till dessa priser.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Teslas solar roof

Inlägg av vigge50 »

Jerker skrev:
Gjorde bara en väldigt snabb koll på nätet och det kan nog vara realistiskt att det kostar mellan 1000 och 2000 per kvadratmeter med ett nytt tegeltag i Sverige. Sen kan man få ROT-avdrag på arbetet också. Men det kanske finns nån här som nyss lagt om sitt tak och kan berätta vad det kostade?

Men om man sen ska räkna in framtida besparingar genom elproduktionen så kanske Teslas tak blir konkurrenskraftigt. Svårt däremot att övertyga en långivare att man är mer kreditvärdig för att taket blir "billigare i drift". Amorteringarna ska ju ändå göras. Det skulle vara om de lade på de tänkta intäkterna från solcellerna ovanpå ens förvärvsinkomst så att ens disponibla inkomst ökade och därmed kreditvärdigheten. Men - nej - tror inte det...

Sen: Hur påverkar det värdet på huset? Om man lägger om taket idag och säljer om 5 år. Får man tillbaka investeringen då eller blir det mest bara en bonus för de kommade ägarna?

Många olika faktorer som spelar in här. Är man väldigt köpstark och ändå alltid lejer ut allt husarbete så, visst! Men medelsvensson som inte har jättehög inkomst, ligger lite på marginalen ekonomiskt och gör så mycket som möjligt själv med huset... Nja, jag tror inte att det går att räkna hem då.
Jag gjorde en uträkning på vad våra solceller kostade per kvm och fick priset 2786 kr/kvm inkl. allt vilket ger en mellanskillnad på 2297 kr/kvm.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Teslas solar roof

Inlägg av vigge50 »

Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Smutt »

Är så sjukt snyggt och häftigt 8-) men går väl knapast och installera på mitt 30tal funkis tak :(
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Teslas solar roof

Inlägg av AGCF »

Ännu en anledning att skaffa hus i Spanien :)
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Jerker »

Är det nån som har koll på skillnaden mellan elpriset i Sverige och i USA? Här har vi ju ett lågt elpris som kanske gör det ännu svårare att hämta hem kostnaden för att installera dessa solceller.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Teslas solar roof

Inlägg av vigge50 »

AGCF skrev:
Ännu en anledning att skaffa hus i Spanien :)
Tänk inte tanken att sätta upp dessa i Spanien, då blir det väldigt dyrt.

https://teslaowner.wordpress.com/2015/0 ... -in-spain/

Edit, engelska längre ner i artikeln.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Teslas solar roof

Inlägg av AGCF »

vigge50 skrev:
AGCF skrev:
Ännu en anledning att skaffa hus i Spanien :)
Tänk inte tanken att sätta upp dessa i Spanien, då blir det väldigt dyrt.

https://teslaowner.wordpress.com/2015/0 ... -in-spain/

Edit, engelska längre ner i artikeln.
Kanske får sikta på Toscana istället :/
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Smutt »

Frugan sa ja :lol: är det nån som vet hur låg lutning man får ha på taket?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Teslas solar roof

Inlägg av vigge50 »

Smutt skrev:
Frugan sa ja :lol: är det nån som vet hur låg lutning man får ha på taket?
På Teslas sida står det 14-90°
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Teslas solar roof

Inlägg av bjelkeman »

Jerker skrev:
Är det nån som har koll på skillnaden mellan elpriset i Sverige och i USA? Här har vi ju ett lågt elpris som kanske gör det ännu svårare att hämta hem kostnaden för att installera dessa solceller.
Medel i USA är 10 cent/kWh. Jag vet inte om det är skatter på det.

https://www.eia.gov/electricity/state/
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Kirre »

Någon som vet hur många w per kvm man får från teslas solcells-tiles?
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Skriv svar