Teslas solar roof

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
DR-EL
Teslaägare
Inlägg: 58
Blev medlem: 07 okt 2016 07:58

Re: Teslas solar roof

Inlägg av DR-EL »

Kommer man dit med tomt batteri och det är molningt kommer man troligen att få köpa el. Men skulle man ladda på dagen och solpanelerna ger 4-5 kW samt att man har en buffert på ca 13 kWh kommer man nog en bit i allafall.
krivik
Inlägg: 49
Blev medlem: 01 nov 2016 21:09

Re: Teslas solar roof

Inlägg av krivik »

Jag mailade SolarCity och frågade om de skeppar till Europa (Sverige specifikt) men tyvärr gör de inte det. Man kan se på deras hemsida här vilka områden de servar. De jobbar dock med att utöka sina områden de närmaste månaderna, men kunde inte säga något om vilka utökningar det handlar om. Inte ens om det bara är inom USA eller om det gäller worldwide.
Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare
Inlägg: 342
Blev medlem: 10 okt 2014 18:04
Ort: Sigtuna

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Fredriksv »

Soltech energy har ett helintegrerat system de kallar för shingEl som lirar ihop med benders takpannor i serien Carisma.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Bjelke »

Fredriksv skrev:
Soltech energy har ett helintegrerat system de kallar för shingEl som lirar ihop med benders takpannor i serien Carisma.
Bara namnet antyder ju att det borde vara ngt för mig ju! :)
(har inte kollat in dersa produkter men kanske borde)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Bjelke »

Äsch, namnet verkar inte ha ett smack med just shingel till utseendet att göra :(
(såg mest bara en massa glasliknande produkter)
sånt här tak har jag lixom...
Shingeltak.jpg
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Wahll »

N H skrev:
Det här med batterilagring är ju lysande på mång ställen där elpriset varierar mycket över dygnet, men i Norden finns i dagsläget ingen miljövinst att göra. Här balanseras systemet av vattenkraft som regleras till de timmar det behövs.
Just därför att vi balanserar med vattenkraft finns en enorm miljövinst. Om vi har ett överskott på förnybar energi från sol och vind kan vi ta bort många olönsamma vattenkraftverk i mindre älvar. Detta gör att fisk kan återetablera sig. Och det är en viktig del av hur bra exv. Östersjön mår.
Klimatvinsten är däremot inte så stor kanske.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Basunen
Inlägg: 151
Blev medlem: 05 mar 2014 17:29
Ort: Linköping

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Basunen »

Jerker skrev:
Ja, det ska bli intressant att se vad kostnaden är. Antagligen inte låg, men då är vi tillbaka på att taket blir så snyggt att den delen av motståndet mot att lägga solpaneler försvinner. Och då finns det knappast nån risk att husets värde sänks av estetiska skäl. Så även om man inte kan räkna hem hela kostnaden under den tid man äger huset så får man tillbaka det på ett högre värde vid försäljning.

Fast solceller som ska ligga flera hundra år? Nja... teknikutvecklingen är så snabb att man troligtvis kommer att vilja byta solcellerna mot effektivare långt tidigare än så...

Hur vi än gör så tror jag att vi inte kommer att kunna se det ur en strikt ekonomiskt synvinkel utan får räkna med att betala en del för att vara early adopters.
100 år inte orimligt, men ej bekräftat. I Sverige finns anläggning som gått 30 år, mer än 95% av effekten kvar. 25 år idag får du garanti på. Jämför med att Tesla ger 8 års garanti på drivpaketet, bilen är inte slut sedan.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
_________________________________________________________________
Leaf, 9000mil. Såld
BMW 520d, 75%RME/25%HVO 23,000 mil Såld
Kia EV6+ AWD Vässla elmoppe
Moped Express Radexi 1956, väldigt fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Basunen
Inlägg: 151
Blev medlem: 05 mar 2014 17:29
Ort: Linköping

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Basunen »

Wahll skrev:
Jerker skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Oj vad dålig han var idag, häftigt med taken dock.


Nu väntar vi bara på att det kommer lite fler varianter på takpannor som ansluter bättre till de taktyper vi har här hemma!
se Soltechenergy.Se De Har Med Takpannor. Tveksamt Med El Dock
Där ser ni ungefär vad ni kan förvänta er av Teslas tak. Integrering ger några saker som inte går att komma runt. Sämre ventilering ger varma paneler och lägre effekt. Dyrt att serva, måste ev bryta tätskikt när en panel ska bytas. Ej så yteffektivt, mer spill av yta mellan varje cell. Jag förväntar mig ett system som kostar lika mycket som ett tak + en traditionell solenergianläggning på samma effekt. Men det kommer ta mer takyta. Många villor behöver mer takyta för att nå sin konsumtion, här blir det tvärt om. Teslataket verkar ha struktur i glaset, samlar skräp, ger sämre effekt. Fördelen du får är ett snyggare tak. Kommer bli spännande att följa.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
_________________________________________________________________
Leaf, 9000mil. Såld
BMW 520d, 75%RME/25%HVO 23,000 mil Såld
Kia EV6+ AWD Vässla elmoppe
Moped Express Radexi 1956, väldigt fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Teslas solar roof

Inlägg av bjelkeman »

För mig som har ett tak med mycket vinklar, lutningar och utstickande saker så är solpaneler i form av takpannor väldigt intressant.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Teslaspolen »

Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Teslas solar roof

Inlägg av MSO »

Eh. Eeh. EEEEEEEHHH.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Tars »

Håller på och bygger till huset och har nytt tak, och självklart kommer det vara solpaneler med 2 st batteripack.Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Teslas solar roof

Inlägg av bjelkeman »

Enligt Elon så börjar de ta beställningar för de nya solcellstakpannorna i april.

https://www.bloomberg.com/news/articles ... f-in-april
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Teslaspolen »

Om man beställer, undra om det kommer finnas mera europeiska alternativ? Dom amerikanska taken är ju inte vackra direkt, även om Tesla lyckats toppen med kamoflaget.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Tars »

Bild
Tänkte att jag kunde skicka en uppdatering på huset. Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare
Inlägg: 369
Blev medlem: 14 jul 2015 22:07
Ort: Resarö

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Peter Holm »

Tars skrev:
Bild
Tänkte att jag kunde skicka en uppdatering på huset. Bild
Fint!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Teslas solar roof

Inlägg av Tars »

Tack! Håller på med fönster runt huset. Det är sjuukt va det är dyrt att bygga. Speciellt när man vill ha det lite eget.
Hus är ett svart hål när det gäller pengar.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Pontus »

Tars skrev:
Tack! Håller på med fönster runt huset. Det är sjuukt va det är dyrt att bygga. Speciellt när man vill ha det lite eget.
Hus är ett svart hål när det gäller pengar.
Ändå har jag en kompis som är snickare som säger tvärtom att det går aldrig att få ekonomi på ett privatbygge då det betalas så dåligt :shock:
Snyggt hus man blir lite sugen på att bygga ett själv.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Teslas solar roof

Inlägg av mans71 »

Tars skrev:
Tänkte att jag kunde skicka en uppdatering på huset. Bild
Det går framåt!
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare
Inlägg: 342
Blev medlem: 10 okt 2014 18:04
Ort: Sigtuna

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Fredriksv »

Tars skrev:
Tack! Håller på med fönster runt huset. Det är sjuukt va det är dyrt att bygga. Speciellt när man vill ha det lite eget.
Hus är ett svart hål när det gäller pengar.
Hur går det med solpanelerna?
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Tars »

Fredriksv skrev:
Tars skrev:
Tack! Håller på med fönster runt huset. Det är sjuukt va det är dyrt att bygga. Speciellt när man vill ha det lite eget.
Hus är ett svart hål när det gäller pengar.
Hur går det med solpanelerna?
Tydligen april enligt Tesla.
Så hoppas få dem innan vintern.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Teslas solar roof

Inlägg av FredrikR »

bjelkeman skrev:
Enligt Elon så börjar de ta beställningar för de nya solcellstakpannorna i april.

https://www.bloomberg.com/news/articles ... f-in-april
Jag är otroligt nyfiken på vad priset kommer bli och vill veta när kommer dessa till Sverige.
Hoppas vi får veta mer i början av april, men lär väl bli 29-30 April. Om de ens ger oss svar på dessa frågor.

All denna väntan på Teslas produkter får en att bli som ett barn på julafton flera gånger om året. :P
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Teslas solar roof

Inlägg av bat »

Tars skrev:
Fredriksv skrev:
Tars skrev:
Tack! Håller på med fönster runt huset. Det är sjuukt va det är dyrt att bygga. Speciellt när man vill ha det lite eget.
Hus är ett svart hål när det gäller pengar.
Hur går det med solpanelerna?
Tydligen april enligt Tesla.
Så hoppas få dem innan vintern.
Har det sagts något om en europalansering? Solar City är ju bara USA fortfarande väl?

Planerar också husbygge och hade gärna satt Teslas paneler. Tittat lite på det svenska ShingEl alternativet också som backup men det verkar vara väldigt speglande.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Teslas solar roof

Inlägg av Smutt »

Jag har ett 30tals funkistak platt och med papp funderar på dom här takplatorna och bara Ha dom på den användbara fjärdedelen av taket pga av formen funkar ju vanliga paneler dåligt
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Teslas solar roof

Inlägg av vigge50 »

Nu säger Elon att i eftermiddag ska beställningar för solar roof öppna och att de första som går till produktion är smoth och texture. De andra två går i produktion först om sex månader och de är först nästa år som leveranserna utanför USA börjar.
Skriv svar