Har du beställt en Powerwall?

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Har du beställt en Powerwall?

Inlägg av Zalman3 »

Det är intressant att höra varför man beställer en Powerwall lösning i Sverige.
Att gå off-grid i ett året runt boende är svårt.
I en sommarstuga, med höga installationskostnader
för permanent el, kan ju vara ett intressant fall.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Har du beställt en Powerwall?

Inlägg av Feddan »

Jag har inte beställt men är sugen på att köpa en i framtiden. Dels för att lagra energi genererad från sol/vind men också som backupström vid strömavbrott (jag har server/NAS hemma).
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: Har du beställt en Powerwall?

Inlägg av 18650 »

Feddan skrev:
Jag har inte beställt men är sugen på att köpa en i framtiden. Dels för att lagra energi genererad från sol/vind men också som backupström vid strömavbrott (jag har server/NAS hemma).
Kan tänka mig en sådan lösning också mest på kul och för att vinna redundans vid felfall snarare än att räkna hem det. Kanske kunna säkra ner till lägsta nivå mot elbolaget och ändå kunna dra 32A?
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Har du beställt en Powerwall?

Inlägg av Bjelke »

18650 skrev:
Feddan skrev:
Jag har inte beställt men är sugen på att köpa en i framtiden. Dels för att lagra energi genererad från sol/vind men också som backupström vid strömavbrott (jag har server/NAS hemma).
Kan tänka mig en sådan lösning också mest på kul och för att vinna redundans vid felfall snarare än att räkna hem det. Kanske kunna säkra ner till lägsta nivå mot elbolaget och ändå kunna dra 32A?
Det har jag oxo funderat på, att köra på 16A i kåken, men ändå kunna ladda bilen med 32A (har ju dubbelladdare och Wall connector så), funkar det?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Har du beställt en Powerwall?

Inlägg av gellerstam »

Bjelke skrev:
18650 skrev:
Feddan skrev:
Jag har inte beställt men är sugen på att köpa en i framtiden. Dels för att lagra energi genererad från sol/vind men också som backupström vid strömavbrott (jag har server/NAS hemma).
Kan tänka mig en sådan lösning också mest på kul och för att vinna redundans vid felfall snarare än att räkna hem det. Kanske kunna säkra ner till lägsta nivå mot elbolaget och ändå kunna dra 32A?
Det har jag oxo funderat på, att köra på 16A i kåken, men ändå kunna ladda bilen med 32A (har ju dubbelladdare och Wall connector så), funkar det?
Och hur många PW tänker ni er då att ha hemma? Två ger 27kWh. Så om du kan ta 2x5kw (Max kontinuelig effekt) från PW och 10kw (Huset drar fortf lite?) från nätet så kommer du få i 54kWh innan PWs är toma. varför inte? Men det bli inte billig laddning direkt!
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Har du beställt en Powerwall?

Inlägg av Bjelke »

gellerstam skrev:
Bjelke skrev:
18650 skrev:
Feddan skrev:
Jag har inte beställt men är sugen på att köpa en i framtiden. Dels för att lagra energi genererad från sol/vind men också som backupström vid strömavbrott (jag har server/NAS hemma).
Kan tänka mig en sådan lösning också mest på kul och för att vinna redundans vid felfall snarare än att räkna hem det. Kanske kunna säkra ner till lägsta nivå mot elbolaget och ändå kunna dra 32A?
Det har jag oxo funderat på, att köra på 16A i kåken, men ändå kunna ladda bilen med 32A (har ju dubbelladdare och Wall connector så), funkar det?
Och hur många PW tänker ni er då att ha hemma? Två ger 27kWh. Så om du kan ta 2x5kw (Max kontinuelig effekt) från PW och 10kw (Huset drar fortf lite?) från nätet så kommer du få i 54kWh innan PWs är toma. varför inte? Men det bli inte billig laddning direkt!
Ja just det ja, dom är ju ganska små när man tänker i laddaelbilenbanorna såklart... Känns smartare om man kan komma över och använda elbilsbatterier istället...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Har du beställt en Powerwall?

Inlägg av kanylbullen »

Jag beställde precis en. Tanken är att kombinera den med en liten solcellsanläggning. Jag vill kunna dra maximal nytta av timpris-variationen och minimera inköp av el de timmar på dygnet den är som dyrast, dessutom ha som backup under kortare elavbrott. Där jag bor händer det att träd river ner kontaktledningar men det brukar lagas rätt snabbt.
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Har du beställt en Powerwall?

Inlägg av zyax »

Det lär vara helt fel i Sverige för vanliga användare då man kan sälja el till bra pengar när man överproducerar. Men alla är inte vanliga användare, t ex skärgårdssommarboende dit inte el idag dragits alls, kan ju nyttja solceller hela dygnet. Lär inte vara många som lägger de dryga pengar för att nätet ska dras till en sådan ö eller annat offgrid-ställe. Skulle vara skoj att se den första härifrån som verkligen gör så, det borde väl finnas folk här som har eller funderar på att skaffa sådan sommarstuga.

Själv tror jag att elbolagen i framtiden får betala en slant för att få lagra el hemma hos folk, eller ge rabatt på el om man gör så. Varför ska annars vi som små köpa en buffert som leverantören borde stå för...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
LarsB
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 31 mar 2015 23:11

Re: Har du beställt en Powerwall?

Inlägg av LarsB »

Feddan skrev:
Jag har inte beställt men är sugen på att köpa en i framtiden. Dels för att lagra energi genererad från sol/vind men också som backupström vid strömavbrott (jag har server/NAS hemma).
Går dom att använda som backup om strömmen försvinner? Har inte läst på.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Har du beställt en Powerwall?

Inlägg av Svenssons »

zeb skrev:
Feddan skrev:
Jag har inte beställt men är sugen på att köpa en i framtiden. Dels för att lagra energi genererad från sol/vind men också som backupström vid strömavbrott (jag har server/NAS hemma).
Går dom att använda som backup om strömmen försvinner? Har inte läst på.
Enligt hemsidan så går det men det beror nog på hur man kopplar in Powerwall.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Har du beställt en Powerwall?

Inlägg av Feddan »

Jag är inte lika intresserad nu när jag fått reda på att den bara är 1-fas.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Morgan
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 06 jul 2014 04:45

Re: Har du beställt en Powerwall?

Inlägg av Morgan »

Feddan skrev:
Jag är inte lika intresserad nu när jag fått reda på att den bara är 1-fas.
Har fått reda på av David Gravsmaker, tekniker på tesla energy i Holland att en 3-fas version kommer efter lanseringen i Sverige.
Har nämligen själv reserverat en och hade just den frågan också!
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Har du beställt en Powerwall?

Inlägg av Feddan »

Intressant, tack för informationen!
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Har du beställt en Powerwall?

Inlägg av kanylbullen »

Det finns en 400V DC och en 230V AC variant.

Fick lite datablad: https://1drv.ms/f/s!Ajwgy5UCH2VUjqJ5EaEnaZhNYJOuwA
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Har du beställt en Powerwall?

Inlägg av Svenssons »

Nu står man i kö för bidrag till lagring av egenproducerad elenergi... Har könummer 2 i Kalmar län. Funderar på DC-varianten av Powerwall utan inbyggd växelriktare och sedan komplettera med en extern växelriktare. Misstänker att det är bästa lösningen för att kunna ha el offgrid vid strömavbrott.

Gäller bara att får upp carporten på stolparna, upp med solcellerna på taket (ca 50 kvm tak i 45 grader rak sydlig riktning) och sedan få leverans av PowerWall...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Har du beställt en Powerwall?

Inlägg av Bengt »

Jag har köat in för lagringsbidrag, der var lätt. Att få info från Tesla om Powewall är däremot värre.

Betala 10.000kr i handpenning så kontaktar vi dig.......

Efter lite telefonsamtal fick jag ett databland hemskickat - på tyska. :(

Det jag är intresserad av i nuläget är hur styrprogrammet funkar, hur man kan konfigurera etc, men där är det stopp.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
tillslut
Inlägg: 15
Blev medlem: 25 nov 2015 17:22

Re: Har du beställt en Powerwall?

Inlägg av tillslut »

Ni som har gjort ansökan, skulle ni vilja lägga ut ifylld ansökan (utan personliga uppgifter o.d.)? Har lite svårt för att definiera min ansökan...
Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Shven
Teslaägare
Inlägg: 206
Blev medlem: 18 jun 2014 06:19
Ort: Landskrona

Re: Har du beställt en Powerwall?

Inlägg av Shven »

Efter att ha tittat på Powerwall bestämde jag mig för En BoxOfEnergy 24kWh. Finns bara med inbyggd växelriktare. Utveckling pågår så att den ska kunna köras of Grid.
Företaget är svenskt och finns i Agnesberg i Göteborg.
tillslut
Inlägg: 15
Blev medlem: 25 nov 2015 17:22

Re: Har du beställt en Powerwall?

Inlägg av tillslut »

Vad får du ge för en sådan enhet?
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Har du beställt en Powerwall?

Inlägg av Pro-Z »

Shven skrev:
Efter att ha tittat på Powerwall bestämde jag mig för En BoxOfEnergy 24kWh. Finns bara med inbyggd växelriktare. Utveckling pågår så att den ska kunna köras of Grid.
Företaget är svenskt och finns i Agnesberg i Göteborg.
Jag undrar också vad du fick betala.
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Har du beställt en Powerwall?

Inlägg av Mickep »

Intressant att det finns svenska producenter(sådant skall uppmärksammas och uppmuntras) men produkten (som hålet på att utvecklas) såg väldigt bastant ut, som kylskåp ungefär. Motsvarar nog hellre powepack för industriella ändamål.
Svårt att säga något om priset men hoppas det blir konkurrenskraftigt.
Utan att veta något så känns det som kvalitet om man ser på reklamtexten.
Priset är Mao högintressant (fast det kan varit en utvecklingsprodukt för testning)
Skriv svar