Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wall?

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10247
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wall?

Inlägg av Legato »

Jag blev snabbt elbilsfrälst efter köpet av min X och "drabbades" av samma konsekvens som många andra att man börjar fundera på solceller hemma och eventuellt backup-batteri.

Är det någon som har någon bra teori angående varför Teslas bilar inte kan användas som reservbatteri för solcellsanläggningen? Om det gällde ett "vanligt" företag så hade jag lätt förstått förklaringen att man vill sälja sina Power Walls, men när det gäller Tesla och Musk så känns det ju som man faktiskt vill göra det som är bäst för världen, inte bara vinstmaximera...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal

Inlägg av e5m1r »

Legato skrev:
Jag blev snabbt elbilsfrälst efter köpet av min X och "drabbades" av samma konsekvens som många andra att man börjar fundera på solceller hemma och eventuellt backup-batteri.

Är det någon som har någon bra teori angående varför Teslas bilar inte kan användas som reservbatteri för solcellsanläggningen? Om det gällde ett "vanligt" företag så hade jag lätt förstått förklaringen att man vill sälja sina Power Walls, men när det gäller Tesla och Musk så känns det ju som man faktiskt vill göra det som är bäst för världen, inte bara vinstmaximera...
Det är olika spec på backup batteri kontra powerwal kontra bil
Kemin i batteriet är anpassat till syftet så bilens batteri skulle inte må så bra av att cyklas flera ggr om dagen
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5287
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Folk hade åkt och laddat bilen full på SuC:en hela tiden, för att ha gratis el hemma i huset också.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal

Inlägg av bylund »

Nicke Nyfiken skrev:
Folk hade åkt och laddat bilen full på SuC:en hela tiden, för att ha gratis el hemma i huset också.
Om det är enda argumentet skulle de ju kunna erbjuda det i bilar beställda från och med måndag. Men som e5m1r säger så skiljer det i vad batterierna är optimerade för också.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal

Inlägg av chpaulin »

Ooh kanske det de kommer presentera på måndag. Car to grid :D
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
Ort: Solna

Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal

Inlägg av SolnaGnagarn »

Legato skrev:
Jag blev snabbt elbilsfrälst efter köpet av min X och "drabbades" av samma konsekvens som många andra att man börjar fundera på solceller hemma och eventuellt backup-batteri.

Är det någon som har någon bra teori angående varför Teslas bilar inte kan användas som reservbatteri för solcellsanläggningen? Om det gällde ett "vanligt" företag så hade jag lätt förstått förklaringen att man vill sälja sina Power Walls, men när det gäller Tesla och Musk så känns det ju som man faktiskt vill göra det som är bäst för världen, inte bara vinstmaximera...
Haha känner igen det där! Jag köpte en Golf GTE för att testa på elbil (läs hybrid dvs inte riktig elbil) Och precis som du blev jag frälst. Vi har väl aldrig varit så mycket i Mall of scandinavia som nu. Både laddning och Tesla showroom finns där Bild
Jag har också börjat fundera på solceller till landet.
Jag hämtar min XP90DL nästa vecka.


Skickat med röksignal
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10247
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal

Inlägg av Legato »

e5m1r skrev:
Legato skrev:
Jag blev snabbt elbilsfrälst efter köpet av min X och "drabbades" av samma konsekvens som många andra att man börjar fundera på solceller hemma och eventuellt backup-batteri.

Är det någon som har någon bra teori angående varför Teslas bilar inte kan användas som reservbatteri för solcellsanläggningen? Om det gällde ett "vanligt" företag så hade jag lätt förstått förklaringen att man vill sälja sina Power Walls, men när det gäller Tesla och Musk så känns det ju som man faktiskt vill göra det som är bäst för världen, inte bara vinstmaximera...
Det är olika spec på backup batteri kontra powerwal kontra bil
Kemin i batteriet är anpassat till syftet så bilens batteri skulle inte må så bra av att cyklas flera ggr om dagen
OK, intressant. Som jag fattat det så har ju dock batterierna i de taxis som rullar klarat sig förvånansvärt bra? Där "cyklas" väl elen också väldigt frekvent?

Menar du alltså att Power-Wallens batterier är dyrare att tillverka per kwh för att de är byggda att tåla mer frekvent cyklande?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5287
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal

Inlägg av Nicke Nyfiken »

bylund skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Folk hade åkt och laddat bilen full på SuC:en hela tiden, för att ha gratis el hemma i huset också.
Om det är enda argumentet skulle de ju kunna erbjuda det i bilar beställda från och med måndag. Men som e5m1r säger så skiljer det i vad batterierna är optimerade för också.
Givetvis inte det enda argumentet. Men det hade blivit ett stort problem eftersom vissa människor inte har det vi andra kallar för sunt förnuft. Ett resultat av bristen på just detta är att Tesla nu tar ut "idel fee" vid SuC. Det hade aldrig behövts om folk hade haft sunt förnuft. Och allt som är gratis missbrukas ganska omgående av vissa människor. Se bara på taxi i Stockholm. Det som de håller på med är definitivt ett missbruk pga att det är gratis.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10247
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal

Inlägg av Legato »

Nicke Nyfiken skrev:
bylund skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Folk hade åkt och laddat bilen full på SuC:en hela tiden, för att ha gratis el hemma i huset också.
Om det är enda argumentet skulle de ju kunna erbjuda det i bilar beställda från och med måndag. Men som e5m1r säger så skiljer det i vad batterierna är optimerade för också.
Givetvis inte det enda argumentet. Men det hade blivit ett stort problem eftersom vissa människor inte har det vi andra kallar för sunt förnuft. Ett resultat av bristen på just detta är att Tesla nu tar ut "idel fee" vid SuC. Det hade aldrig behövts om folk hade haft sunt förnuft. Och allt som är gratis missbrukas ganska omgående av vissa människor. Se bara på taxi i Stockholm. Det som de håller på med är definitivt ett missbruk pga att det är gratis.
Tror inte på att det är förklaringen. Vore ju väldigt lätt att spärra så att det vid SUC-laddning enbart gick att ladda det bilen faktiskt konsumerat, inte för el som använts "externt".
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal

Inlägg av vigge50 »

Legato skrev:
e5m1r skrev:
Legato skrev:
Jag blev snabbt elbilsfrälst efter köpet av min X och "drabbades" av samma konsekvens som många andra att man börjar fundera på solceller hemma och eventuellt backup-batteri.

Är det någon som har någon bra teori angående varför Teslas bilar inte kan användas som reservbatteri för solcellsanläggningen? Om det gällde ett "vanligt" företag så hade jag lätt förstått förklaringen att man vill sälja sina Power Walls, men när det gäller Tesla och Musk så känns det ju som man faktiskt vill göra det som är bäst för världen, inte bara vinstmaximera...
Det är olika spec på backup batteri kontra powerwal kontra bil
Kemin i batteriet är anpassat till syftet så bilens batteri skulle inte må så bra av att cyklas flera ggr om dagen
OK, intressant. Som jag fattat det så har ju dock batterierna i de taxis som rullar klarat sig förvånansvärt bra? Där "cyklas" väl elen också väldigt frekvent?

Menar du alltså att Power-Wallens batterier är dyrare att tillverka per kwh för att de är byggda att tåla mer frekvent cyklande?
Det är inte säkert de är dyrare, det kanske till och med är billigare men de kanske fattas vissa funktioner som Tesla anser är nödvändiga i bilen.

Jag såg för ett tag sen en diskussion där JB Strauble förklarade anledningen till varför de inte tillät VTG och de var för att om du räknar kostnaden för batterikapaciteten som du förlorar så blir det inte ekonomisk försvarbart att göra det. Han sa också att det var bättre att återvinna gamla batterier för elbilar än att använda de för backup anläggningar som kan anses vara en smart användning när de inte funkar för elbilar längre.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal

Inlägg av Mickep »

Vad är meningen med car2grid egentligen?
Vilken el är det som man skall driva på natten (när elen är billigast) när det är då bilen skall ladddas för att få den fördel som finns. Det är ung som att ha ett dieselaggregat som man driver med bilens bränsle. Bilen är dessutom förhoppningsvis borta då man behöver den. Att låta parkera bilen är förövrigt en mycket dyr powerwall. Att bilen är urladdad på morgonen är inte en fördel.
Den enda situationen som detta fungerar på är om man kan sneakladda gratis på SuC och sedan sticka hem, koppla in och sedan köra tvättmaskinen på den elen. Tror det fö kräver ett extrabatteri för att det skall fungera att koppla ur och in en kraftkälla, för så stor skillnad är det väl inte på elpriset att motivera att använda bilen så, jag menar det går att låta tvättmaskinen gå på natten. Powerwallen känns mer rimlig om man har sol/vindkraftsanläggningar .
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3614
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal

Inlägg av jonasl »

Den enda vettiga tillämpningen vore om man inte har tillgång till ström, avbrott eller kanske en sommarstuga utan ström.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal

Inlägg av 12man »

car2grid , kanske säljer bilar till de där som bunkrar konserver, preppers...
länder med svaga elnät? kanske sprider sig när nätbolagen skjuter på investeringar.
bra mycket vanligare med elavbrott i usa, de har t.o.m 2 olika ord, blackout och brownout
stort i japan?
ms 76132 "Eleamore"
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal

Inlägg av joel80 »

Säg att du normalt kör 10 mil per dag.. När du kommer hem vid 18 pluggar du in bilen. Den har 50% laddning. Du har inställt på att car2grid inte får ladda ut mer än till 30%. Det ger ändå möjligheten att ge kanske 8-10kwh ut till din matlagning och lite ut på nätet under närmsta 2 timmarna, då så gott som alla länder har en peak på elproduktion. Det gör så att man kan minska peak production. Minska den överkapacitet som behövs för just dom timmarna.
För dig blir det en fördel då du säljer elen då det är som dyrast. För dom kanske 5kwh du skickar ut under den tiden kan du troligen köpa tillbaka 15kwh under natten. När du sen ska iväg på morgonen han bilen din laddat till dina 80 eller 90% då du ställt in på när den senast ska vara körbar. Kanske har du laddat den till 90% under natten och låter den lilla morgon-peaken dra ur 5 eller 10% också.. Då priset på el också är högt...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal

Inlägg av 12man »

joel80 skrev:
Säg att du normalt kör 10 mil per dag.. När du kommer hem vid 18 pluggar du in bilen. Den har 50% laddning. Du har inställt på att car2grid inte får ladda ut mer än till 30%. Det ger ändå möjligheten att ge kanske 8-10kwh ut till din matlagning och lite ut på nätet under närmsta 2 timmarna, då så gott som alla länder har en peak på elproduktion. Det gör så att man kan minska peak production. Minska den överkapacitet som behövs för just dom timmarna.
För dig blir det en fördel då du säljer elen då det är som dyrast. För dom kanske 5kwh du skickar ut under den tiden kan du troligen köpa tillbaka 15kwh under natten. När du sen ska iväg på morgonen han bilen din laddat till dina 80 eller 90% då du ställt in på när den senast ska vara körbar. Kanske har du laddat den till 90% under natten och låter den lilla morgon-peaken dra ur 5 eller 10% också.. Då priset på el också är högt...
precis detta som får elbolagen att tro på att skjuta på nätuppgraderingar, de tjänar troligen mest pengar när priset är högt(nähä), då deras prod kostnader är mer eller mindre konstanta, men detta tenderar att knäcka deras affär, desto mer priset varierar över dygnet desto attraktivare blir div egna batterier, inte lätt att vara energibolag i framtiden, batterier och solceller har minimala stordriftsfördelar, snart kommer även andra kraftslag med minimala stordriftsfördelar
ms 76132 "Eleamore"
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal

Inlägg av Mickep »

Hur mycket skiljer topp och botten notering över dygnet och året. Värt att tänka på att ju flersom skaffar batteri desto mer kommer skillnaden att minska. (Energibolagens kommer se till att hålla uppe priset så länge det går och kommer hitta på fler sätt att debitera)
Är det värt att använda en miljonbil för ett jobb ett batteri som kostar 1/10 del skulle klara?
Det som sätter käppar i beräkningen är att laddningen nu kostar dubbelt upp utanför hemmet, och det tar ca 8 timmar att ladda.
Känns som om man måste vara riktigt snål för hur mycket räknar man på att spara?

Jag vet inte, kanske är klokt att använda ett batteri om det ändå bara står på gården.

Å andra sidan skulle man kunna använda powewallen som en räckviddsförlngare vid resor?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal

Inlägg av LarsL »

Nej, det känns krystat att använda bilen för att driva huset, åtminstone till vardags. Bilen är ju borta när solcellerna levererar el och är ansluten när elen är som billigast. Skulle iofs vara de där timmarna strax efter att man kommer hem då, men frågan är om de är värt att slita på batteriet för det?

Däremot skulle jag kunna tänka mig att använda den som nödkraft, den lille preppern vaknar :D. Nu har vi väldigt sällan strömavbrott här sedan de grävde ner ledningarna så behovet är inte överhängande. Men frågan ändå kom fråga upp "Vad gör vi om det blir strömavbrott?" Då hade det varit bra att kunna svara "Vi tar helt enkelt ström från bilen." Tror det hade sålt in bilen till de som ofta har strömavbrott, det hade funkat hos mig för några årsedan i alla fall.

Problemet med att använda bilen som nödkraftanläggning är att den då spänningssätter nätet åt fel håll. Den avgrävde ledningen blir nu alltså strömförande i bägge ändarna så elektrikern kan inte laga den. Nu finns det ju lösningar för sånt här redan där man helt enkelt bryter strömen utifrån. Men nu måste det ske automatiskt och med kommunikation till bilen.

Just kommunikation mellan nätet och bilen är ju första steget emot en integrerad bil. Redan nu behöver ju bilen/laddaren veta hur mycket ström resten av huset drar så att den bara laddar när det finns extra kapacitet. Nu ställs det här in med schemaläggning av laddningen, men det bör ju automatiseras ganska snart. Nästa steg är att bilen vet hur förbrukningen är i den lokala substationen osv osv.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal

Inlägg av LarsL »

Mickep skrev:
...
Är det värt att använda en miljonbil för ett jobb ett batteri som kostar 1/10 del skulle klara?
...
En fördel med bilen, i en nödsituation vid strömavbrott, är att den kan köras iväg till en laddare och hämta hem ström. Det blir svårt att fylla på PowerWallen när den är urladdad och då det verkligen blir panik... alltså andra dagen elker tredje dagen efter att strömen gått typ.
Sen är det lättare att använda det man redan har än att köpa en pryl till som "aldrig" används. Ett nödbatteri skulle ju kunna bli sittande i 10 år utan att användas och kosta pengar, bilen kommer att användas hela tiden oavsett om strömen går eller inte.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal

Inlägg av 12man »

långa strömavbrott tenderar att vara stora geografiskt också, i alla fall i städerna.
men jag får 3-4 sms/år om elavbrott på landet de brukar vara över på nån timme, då hinner man inte svälta/frysa ihjäl, men landsbygen i polen? våra behov ser olika ut, tror aldrig car2grid blir stort i sverige/norden.
lite prepping i form av spritkök? och eloberoende värmekälla? fördel husägare igen liksom elbilen i sig
sen lär väl bilbatterigarantin flyga all världens väg
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
Problemet med att använda bilen som nödkraftanläggning är att den då spänningssätter nätet åt fel håll. Den avgrävde ledningen blir nu alltså strömförande i bägge ändarna så elektrikern kan inte laga den. Nu finns det ju lösningar för sånt här redan där man helt enkelt bryter strömen utifrån. Men nu måste det ske automatiskt och med kommunikation till bilen.

Just kommunikation mellan nätet och bilen är ju första steget emot en integrerad bil. Redan nu behöver ju bilen/laddaren veta hur mycket ström resten av huset drar så att den bara laddar när det finns extra kapacitet. Nu ställs det här in med schemaläggning av laddningen, men det bör ju automatiseras ganska snart. Nästa steg är att bilen vet hur förbrukningen är i den lokala substationen osv osv.
Fast redan idag gör väl backupsystem så att de sitter mellan nätet och anläggningen de är backup på, så att det bara är insidan som strömsätts när strömmen på utsidan tappas? Man kopplar ju inte bara in dem i på befintliga hemmaledningar utan övriga modifieringar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5287
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal

Inlägg av Nicke Nyfiken »

bylund skrev:
LarsL skrev:
Problemet med att använda bilen som nödkraftanläggning är att den då spänningssätter nätet åt fel håll. Den avgrävde ledningen blir nu alltså strömförande i bägge ändarna så elektrikern kan inte laga den. Nu finns det ju lösningar för sånt här redan där man helt enkelt bryter strömen utifrån. Men nu måste det ske automatiskt och med kommunikation till bilen.

Just kommunikation mellan nätet och bilen är ju första steget emot en integrerad bil. Redan nu behöver ju bilen/laddaren veta hur mycket ström resten av huset drar så att den bara laddar när det finns extra kapacitet. Nu ställs det här in med schemaläggning av laddningen, men det bör ju automatiseras ganska snart. Nästa steg är att bilen vet hur förbrukningen är i den lokala substationen osv osv.
Fast redan idag gör väl backupsystem så att de sitter mellan nätet och anläggningen de är backup på, så att det bara är insidan som strömsätts när strömmen på utsidan tappas? Man kopplar ju inte bara in dem i på befintliga hemmaledningar utan övriga modifieringar.
Det finns många olika lösningar på backupsystem och vissa bryter kontakten med nätet och andra gör det inte.

För ett tag sedan pratade jag med en kille som jobbar med service och underhåll av elnät och han sa att det var ett problem för dem med alla backupsystem som inte isolerar ut mot elnätet. När de är ute och ska fixa trasiga ledningar efter stormskador så är det inte ovanligt att ledningarna är strömförande fast de brutit matningen ut på nätet. Strömmen kommer alltså bakvägen från diverse backupsystem.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal

Inlägg av Bjelke »

Nicke Nyfiken skrev:
bylund skrev:
LarsL skrev:
Problemet med att använda bilen som nödkraftanläggning är att den då spänningssätter nätet åt fel håll. Den avgrävde ledningen blir nu alltså strömförande i bägge ändarna så elektrikern kan inte laga den. Nu finns det ju lösningar för sånt här redan där man helt enkelt bryter strömen utifrån. Men nu måste det ske automatiskt och med kommunikation till bilen.

Just kommunikation mellan nätet och bilen är ju första steget emot en integrerad bil. Redan nu behöver ju bilen/laddaren veta hur mycket ström resten av huset drar så att den bara laddar när det finns extra kapacitet. Nu ställs det här in med schemaläggning av laddningen, men det bör ju automatiseras ganska snart. Nästa steg är att bilen vet hur förbrukningen är i den lokala substationen osv osv.
Fast redan idag gör väl backupsystem så att de sitter mellan nätet och anläggningen de är backup på, så att det bara är insidan som strömsätts när strömmen på utsidan tappas? Man kopplar ju inte bara in dem i på befintliga hemmaledningar utan övriga modifieringar.
Det finns många olika lösningar på backupsystem och vissa bryter kontakten med nätet och andra gör det inte.

För ett tag sedan pratade jag med en kille som jobbar med service och underhåll av elnät och han sa att det var ett problem för dem med alla backupsystem som inte isolerar ut mot elnätet. När de är ute och ska fixa trasiga ledningar efter stormskador så är det inte ovanligt att ledningarna är strömförande fast de brutit matningen ut på nätet. Strömmen kommer alltså bakvägen från diverse backupsystem.
Blir det inte så att man ger ström åt några grannar då oxo? Verkar lite konstigt att ha så iaf. Ett sånt backupsystem borde isf få det jobbigt lixom.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal

Inlägg av bylund »

Allt är ju inte korrekt kopplat här i världen, och det är väl den risken som uppstår, att även om man inte får göra så så händer det att folk kopplar det så. Och det är såklart ett problem för den som ska arbeta med ledningarna.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5287
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Bjelke skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
bylund skrev:
LarsL skrev:
Problemet med att använda bilen som nödkraftanläggning är att den då spänningssätter nätet åt fel håll. Den avgrävde ledningen blir nu alltså strömförande i bägge ändarna så elektrikern kan inte laga den. Nu finns det ju lösningar för sånt här redan där man helt enkelt bryter strömen utifrån. Men nu måste det ske automatiskt och med kommunikation till bilen.

Just kommunikation mellan nätet och bilen är ju första steget emot en integrerad bil. Redan nu behöver ju bilen/laddaren veta hur mycket ström resten av huset drar så att den bara laddar när det finns extra kapacitet. Nu ställs det här in med schemaläggning av laddningen, men det bör ju automatiseras ganska snart. Nästa steg är att bilen vet hur förbrukningen är i den lokala substationen osv osv.
Fast redan idag gör väl backupsystem så att de sitter mellan nätet och anläggningen de är backup på, så att det bara är insidan som strömsätts när strömmen på utsidan tappas? Man kopplar ju inte bara in dem i på befintliga hemmaledningar utan övriga modifieringar.
Det finns många olika lösningar på backupsystem och vissa bryter kontakten med nätet och andra gör det inte.

För ett tag sedan pratade jag med en kille som jobbar med service och underhåll av elnät och han sa att det var ett problem för dem med alla backupsystem som inte isolerar ut mot elnätet. När de är ute och ska fixa trasiga ledningar efter stormskador så är det inte ovanligt att ledningarna är strömförande fast de brutit matningen ut på nätet. Strömmen kommer alltså bakvägen från diverse backupsystem.
Blir det inte så att man ger ström åt några grannar då oxo? Verkar lite konstigt att ha så iaf. Ett sånt backupsystem borde isf få det jobbigt lixom.
Visst är det så.

Många backupsystem finns på gårdar med djurhållning och då är en vanlig lösning att ha en kraftfull generator kopplad till traktorn. Vi pratar alltså inte små batterisystem med några kWh tillgänglig reserv, utan ordentliga doningar som kan leverera höga effekter under många dygn.
Model Y P
Model S P
Model S P
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal

Inlägg av joel80 »

12man skrev:
joel80 skrev:
Säg att du normalt kör 10 mil per dag.. När du kommer hem vid 18 pluggar du in bilen. Den har 50% laddning. Du har inställt på att car2grid inte får ladda ut mer än till 30%. Det ger ändå möjligheten att ge kanske 8-10kwh ut till din matlagning och lite ut på nätet under närmsta 2 timmarna, då så gott som alla länder har en peak på elproduktion. Det gör så att man kan minska peak production. Minska den överkapacitet som behövs för just dom timmarna.
För dig blir det en fördel då du säljer elen då det är som dyrast. För dom kanske 5kwh du skickar ut under den tiden kan du troligen köpa tillbaka 15kwh under natten. När du sen ska iväg på morgonen han bilen din laddat till dina 80 eller 90% då du ställt in på när den senast ska vara körbar. Kanske har du laddat den till 90% under natten och låter den lilla morgon-peaken dra ur 5 eller 10% också.. Då priset på el också är högt...
precis detta som får elbolagen att tro på att skjuta på nätuppgraderingar, de tjänar troligen mest pengar när priset är högt(nähä), då deras prod kostnader är mer eller mindre konstanta, men detta tenderar att knäcka deras affär, desto mer priset varierar över dygnet desto attraktivare blir div egna batterier, inte lätt att vara energibolag i framtiden, batterier och solceller har minimala stordriftsfördelar, snart kommer även andra kraftslag med minimala stordriftsfördelar
Elbolagen verkar rätt polsitiva till den här sortens lagring och användning. Det är betydligt dyrare att underhålla och uppgradera ett nät för att klara toppar på kanske 100% över "normalanvändning" än att kunna sprida ut förbrukningen över större tid på dygnet. Det behövs inte speciellt stora energimängder lagrade för att minska topparna.

Det minskar också den sorts toppproduktion som i många länder regleras med kolkraft.
Nissan, tillsammanas med elbolaget Enel, verkar kommit en bit i tänket där:

och

**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skriv svar