Det finns många olika lösningar på backupsystem och vissa bryter kontakten med nätet och andra gör det inte.bylund skrev:Fast redan idag gör väl backupsystem så att de sitter mellan nätet och anläggningen de är backup på, så att det bara är insidan som strömsätts när strömmen på utsidan tappas? Man kopplar ju inte bara in dem i på befintliga hemmaledningar utan övriga modifieringar.LarsL skrev:Problemet med att använda bilen som nödkraftanläggning är att den då spänningssätter nätet åt fel håll. Den avgrävde ledningen blir nu alltså strömförande i bägge ändarna så elektrikern kan inte laga den. Nu finns det ju lösningar för sånt här redan där man helt enkelt bryter strömen utifrån. Men nu måste det ske automatiskt och med kommunikation till bilen.
Just kommunikation mellan nätet och bilen är ju första steget emot en integrerad bil. Redan nu behöver ju bilen/laddaren veta hur mycket ström resten av huset drar så att den bara laddar när det finns extra kapacitet. Nu ställs det här in med schemaläggning av laddningen, men det bör ju automatiseras ganska snart. Nästa steg är att bilen vet hur förbrukningen är i den lokala substationen osv osv.
För ett tag sedan pratade jag med en kille som jobbar med service och underhåll av elnät och han sa att det var ett problem för dem med alla backupsystem som inte isolerar ut mot elnätet. När de är ute och ska fixa trasiga ledningar efter stormskador så är det inte ovanligt att ledningarna är strömförande fast de brutit matningen ut på nätet. Strömmen kommer alltså bakvägen från diverse backupsystem.