Växelriktaren i Powerwall 2

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

rmokvist
Inlägg: 115
Blev medlem: 05 okt 2016 11:22
Ort: Karlskrona

Växelriktaren i Powerwall 2

Inlägg av rmokvist »

Sitter i "lite" renoveringsplaner som förhoppningsvis iaf kan börja nästa år. Började titta på möjligheter att investera i solceller/vindkraft (på mikronivå då) och den absoluta drömmen hade givetvis varit att slänga på Teslas kommande "Solar roof" och komplettera med powerwalls eventuellt (har inte riktigt kommit fram till om jag har tillräckliga behov för att motivera dom trots vårt höga bidrag från staten). Som en parentes kan nämnas att jag just nu sneglar åt Indien där ett startuppföretag ska börja leverera billig vindkraft som jag är nyfiken på men i övrigt är vindkraft helt enkelt inget att tjäna några pengar på har jag kommit fram till.

Det var min off-topic del. För att återgå till det jag ville ta reda på är nämligen växelriktaren i Powerwall 2 som jag inte hittat så mycket fakta om. Ska till att börja med säga att jag inte är så kunnig när det kommer till solceller och allt vad det innebär så var snälla när ni svara på min kanske dumma fråga. Om ja skaffar mig lite solceller/vindkraft och börjar producera el själv, kan jag då skaffa mig ett par powerwall 2 och skippa växelriktaren till solcellerna/vindkraften och på så sätt spara en slant (bortsett från att jag lägger pengar på batterilagring som jag ännu inte kunnat motivera köp för än)? Eller är det helt enkelt så att dom behöver en egen?

Sen lite off-topic vad gäller powerwall 2. Vad kan denna driva? Vet att någon nämnt att den bara är enfas vilket har gett mig uppfattningen att då kan den t.ex. inte driva min bergvärme vid ett avbrott (vet inte vilken effekt den kräver heller så kanske inte är aktuellt oavsett). Tänker jag rätt eller har jag förstått fel kanske? Om ja ska ha powerwall 2 så vill ja främst ha den för att slippa de kalla avbrotten på vintrarna (bergvärmen) och för att hålla kyl/frys igång. Skiter ärligt talat i spis/belysning eftersom det kan jag leva utan under en period men att bevara värme och hålla färskvaror kylda/frysta håller jag som prioritering och kräver inte särskilt mycket.
Användarvisningsbild
DR-EL
Teslaägare
Inlägg: 58
Blev medlem: 07 okt 2016 07:58

Re: Växelriktaren i Powerwall 2

Inlägg av DR-EL »

Jag har beställt en Powerwall 2 men informationen som jag hittat hittills är mycket knapphändig. Det Tesla har sagt är att det skall finnas två varianter, den ena är likström och den andra är 1-fas. Vad jag har förstått verkar de jobba på en 3-fas variant vilket man i praktiken kommer att behöva i Sverige.

Annars antar jag att man måste installera likströmsvarianten och sedan ha en 3-fas växelriktare. Men detta finns det ingen information om än vad jag har sett.

Leverans av Powerwallen är planerad till sommaren så vi får väl se vad som händer.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Växelriktaren i Powerwall 2

Inlägg av Kalle »

Hitta den här
IMG_0351.PNG
Användarvisningsbild
mysnisse
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 11 feb 2017 18:18
Ort: Göteborg

Re: Växelriktaren i Powerwall 2

Inlägg av mysnisse »

Jag har också beställt en PW2a och är lite kluven till hur den skall installeras.
Det finns som ni skriver en DC eller AC version.
Eftersom jag har både strängomvanldare och mikroomvandlare så är AC nog bäst.
AC innebär att man kör 1 Fas (eftersom man kör det i USA) men man kan
köra "split-phase" antar att det är 2 fas som man har i garagen i USA.
Osäkert detta. Men kul är det! Och billigt som fasen med 60% av kostnaden tillbaka från staten
via bidraget.... vill ha den nu!
Tesla Model 3 SR+ Grå
Mitsubishi I-Miev 2011
Användarvisningsbild
mysnisse
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 11 feb 2017 18:18
Ort: Göteborg

Re: Växelriktaren i Powerwall 2

Inlägg av mysnisse »

http://unleashthepowerwall.com/

Här kan man följa en dude i Australien som har en PW1
Tesla Model 3 SR+ Grå
Mitsubishi I-Miev 2011
Användarvisningsbild
LarsB
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 31 mar 2015 23:11

Re: Växelriktaren i Powerwall 2

Inlägg av LarsB »

Nu har jag inte stenkoll på detta, har inte fått tummen ur att varken installera solpaneler eller batterilager.
Men när jag har kollat runt lite så skall man inte se det som självklart att man kan använda sitt batterilager som energikälla när strömmen går. Då måste dom gå att konfigurera för så kallad ö-drift eller liknande.
Normalt behöver växelriktaren synka sig med inkommande faser så att den inte jobbar "emot" inkommande ström. Försvinner inkommande ström och den kör vidare så vet man inte hur faslägena ligger när strömmen kommer tillbaka, och då kan det bli tokigt.
Det jag tror man måste komplettera med i så fall (om nu växelriktaren klarar ö-drift) är en omkopplare som väljer batteriström eller nät-ström.
Sen kan det eventuellt bli problem om det blir något fel i huset så att en säkring borde lösa ut, det måste till en kraftig växelriktare för att snabbt kunna få en säkring att lösa ut. Flera ggr märkströmmen om det skall gå snabbt. Så sker något sådant så slår nog växelriktaren bara ifrån pga överlast.

Sen skulle jag personligen tveka lite innan jag placerar litiumbatterier i huset. Dom är ju inte roliga om det blir fel på övervakningen och dom tar eld. Har man stadig bottenplatta och typ 1 m2 över där man kan stapla några blyaccar på hög så blir det mycket billigare (ca 1000kr/kWh). Köper man rätt sort klarar dom även att djupurladdas utan att ta skada. Själv är jag sugen på prylar från Ferroamp. Dom har förutom solsträngsoptimerare och batterihantering även en "Energy Hub" som utjämnar strömmen mellan faserna. Vi har idag 2 laddningsbara bilar som går på enfas och har laddare på varsin fas. Men inom nån dryg månad kommer Teslan också och då kan det bli hög belastning på fasen som icke-Teslan använder och då kan det behövas jämna ut strömmen mellan faserna så att huvudsäkringarna håller.
Skriv svar