Powerwall 2 för off-grid sommarstuga

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Messier11
Inlägg: 10
Blev medlem: 03 aug 2017 19:23

Re: Powerwall 2 för off-grid sommarstuga

Inlägg av Messier11 »

Teslaspolen skrev:
Batteriet lagrar alltid DC. Sedan finns det inverters som ger AC ut ur det.
Ok, så det går i princip att ladda en powerwall med en 800w solcell om man har tid på sig?
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Powerwall 2 för off-grid sommarstuga

Inlägg av Kalle »

Solcellernas spenning görs om i solar trackern (MPPT) som är en batteriladdare som drivs av solcellerna. (Så du behöver inte ha såhög spenning på den sidan.)
Den laddar batterierna. En så länge är allt DC.
Sen gör man om elen man tar från batterierna till AC med hjälp av en inverter (om man vill)
Messier11
Inlägg: 10
Blev medlem: 03 aug 2017 19:23

Re: Powerwall 2 för off-grid sommarstuga

Inlägg av Messier11 »

Tack Kalle, då tror jag att det klarnat. :)

Har ni som haft off-grid-system i fritidsboenden använt den överproducerade elen till något när ni inte varit på plats? Typ värme i stugan? Finns det smarta lösningar för att dumpa elen till typ ett el-element när batterierna är fulladdade?

Intressant att det inte krävs så hög volt för att ladda batterierna som mina bekanta trodde. Min svåger har skissat på att göra en hemgjord vindsnurra kopplad till en bilgenerator, tror det skulle kunna vara ett väldigt bra komplement till solkraften då det blåser som sjutton där ute.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Powerwall 2 för off-grid sommarstuga

Inlägg av Svenssons »

Vindkraft kräver en del underhåll och kan vara rätt jobbigt med småskalig vindkraft.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Powerwall 2 för off-grid sommarstuga

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Messier11 skrev:
Tack Kalle, då tror jag att det klarnat. :)

Har ni som haft off-grid-system i fritidsboenden använt den överproducerade elen till något när ni inte varit på plats? Typ värme i stugan? Finns det smarta lösningar för att dumpa elen till typ ett el-element när batterierna är fulladdade?

Intressant att det inte krävs så hög volt för att ladda batterierna som mina bekanta trodde. Min svåger har skissat på att göra en hemgjord vindsnurra kopplad till en bilgenerator, tror det skulle kunna vara ett väldigt bra komplement till solkraften då det blåser som sjutton där ute.

De som har enormt stora Off Grid anläggningar på sina hus i mer soliga breddgrader brukar dumpa överskottet till värmepatron i stora vattentankar.

För en liten Off Grid anläggning i Sverige är det mest realistiskt att inte använda överskottet alls utan bara kasta bort det vid soliga sommardagar. Tekniskt görs det genom att sluta ladda batteribanken när den är full.

Enligt uppgifter ska det komma en Tesla Powerwall även för Off grid, när den dyker upp vet jag inte. Men Victron har bra prylar som finns att köpa idag:

https://www.victronenergy.se/

Här kan du läsa på om olika lösningar:

https://www.victronenergy.se/support-an ... hitepapers
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Powerwall 2 för off-grid sommarstuga

Inlägg av Svenssons »

Off Grid Byggaren skrev:


De som har enormt stora Off Grid anläggningar på sina hus i mer soliga breddgrader brukar dumpa överskottet till värmepatron i stora vattentankar.
Hört talas om en som dumpar värme i stor betongfundament/grund i marken som sedan värme kan plockas ut via värmepump. Vet dock inte om det är ekonomiskt försvarbart.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Messier11
Inlägg: 10
Blev medlem: 03 aug 2017 19:23

Re: Powerwall 2 för off-grid sommarstuga

Inlägg av Messier11 »

Intressant!

Eftersom ingen är i stugan under långa perioder, exempelvis mellan påsk och midsommar, så kommer ju naturligtvis mycket el att gå till spillo. Eftersom det vintertid kommer vara mycket kallt (neråt -40 under åtminstone några veckor per vinter) där ute kan det tänkas att det skulle vara bra för materialet ifall viss överskottsenergi gick till exempelvis ett elelement som står i den lilla skrubb där jag kommer att ha batteriet. Jag vet av erfarenhet att även om inte minus 30-40 alltid känns så extremt kallt, så har det en jäkla inverkan på material och teknik. Jag har svårt att se att kringutrustningen exempelvis skulle fungera alls om den stått i -40 en vecka (kallstartar du en modern bil i -40 så fungerar i princip ingenting förutom själva kolvarna innan du fått lite värme i bilen, lampor lyser inte, knappar går inte att trycka på osv). Ett litet elelement som bara gick någon gång i veckan i en välisolerad skrubb på 1.5x1.5m skulle dock antagligen hålla en hyfsad temperatur för batteriet.

Vad tror ni om slitaget i form av urladdningar av batteriet vid någon form av överkapacitetsdumpning enligt ovan? Det kanske inte alls är värt slitaget på batteriet. Möjligtvis skulle det gå att gå runt batteriet, dvs. skicka ut överskottet direkt när det uppstår utan att batteriet laddas ur?

Off Grid Byggaren- Jag ställde frågan ovan om PW2 fungerar Off-Grid i mitt första inlägg eftersom jag sett många kommentarer om att det är ett bra alternativ för off-grid, men i manualen verkar all information utgå från att PW2:n är kopplad till elnätet. Jag såg dock efter att jag ställt frågan att tesla på sin hemsida i den allmänna informationen om batteriet klart uppger att det möjliggör för dig att "driva ditt hem själv och till och med koppla bort dig från elnätet om du vill", samt att en stöd applikation är "Fristående från elnätet", så jag kan bekräfta din information att PW2:n kommer att fungera off-grid, om det nu var oklart för någon annan än jag. :)
Senast redigerad av Messier11, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Powerwall 2 för off-grid sommarstuga

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag byggde min anläggning med moderna AGM-blybatterier för telecom.

De ska helst stå i 20 plusgrader året runt, mitt batterirum i Roslagen kunde krypa ned mot 0 grader ibland. Märkte att batteriet som stod närmast ytterväggen tog emot lite sämre med laddning. Mer skadligt för blybatterier är tydligen höga temperaturer.

Mina kunskaper om Lithiumbatterier är mycket begränsade.

Vad jag har läst bör de helst inte laddas under 0 grader, åtminstone inte snabb laddas. Victron anger för sitt Lithiumbatteri denna gräns för laddning, men urladdning ska funka till -20.

https://www.victronenergy.se/upload/doc ... Ion-EN.pdf

Specen på Tesla Powerwall 2 anger drifttemperatur -20°C till +50°C så ska den endast användas sommartid funkar det ju.

Lithium batterier innehåller stora energimängder, jag skulle inte bygga någon egen lösning utan absolut satsa på ett färdigt paket som Tesla powerwall.

Vad jag förstått finns det omfattande övervakning av varje battericell inuti dessa, och det systemet drar väl lite ström hela tiden. Victron anger 8,7 Watt, så efter 60 dygn är ju batteriet tomt om till exempel solcellerna är snötäckta eller ingen sol skiner. Kanske inget problem med Lithiumbatterier, med blybatterier är alla förstörda isåfall.

Alla batterier har också en mindre självurladdning, läste detta på nätet men stämmer verkligen 5% första dygnet? Lithium-ion 5% in 24h, then 1–2% per month (plus 3% for safety circuit)

Ett litet elelement typ frostvakt kanske kunde vara något, men ett alternativ är ju att stäng av anläggningen helt när ingen är där. Varje laddningscykel sliter lite på ett batteri, men Tesla har väl tidigare angett 5000 cykler så det räcker ju för många års användning.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Powerwall 2 för off-grid sommarstuga

Inlägg av Kalle »

Messier11 skrev:
Tack Kalle, då tror jag att det klarnat. :)

Har ni som haft off-grid-system i fritidsboenden använt den överproducerade elen till något när ni inte varit på plats? Typ värme i stugan? Finns det smarta lösningar för att dumpa elen till typ ett el-element när batterierna är fulladdade?
Inte ennu, men jag har förberett genom att dra separata trådar från 230 centralen till en dosa där elementet ska stå, sen kopplar jag två reläer till en arduino (en startar 230 invertern och en elementet) som sluter om vissa parametrar uppnås (en viss tid på året, fullt i baterierna och under en viss temperatur inne)

Fast jag har inte kommit så långt i mina programerings kunskaper :(
Jag har köpt en bok om APL programering och tragglar mig långsamt fram..
Messier11
Inlägg: 10
Blev medlem: 03 aug 2017 19:23

Re: Powerwall 2 för off-grid sommarstuga

Inlägg av Messier11 »

Kalle skrev:
Messier11 skrev:
Tack Kalle, då tror jag att det klarnat. :)

Har ni som haft off-grid-system i fritidsboenden använt den överproducerade elen till något när ni inte varit på plats? Typ värme i stugan? Finns det smarta lösningar för att dumpa elen till typ ett el-element när batterierna är fulladdade?
Inte ennu, men jag har förberett genom att dra separata trådar från 230 centralen till en dosa där elementet ska stå, sen kopplar jag två reläer till en arduino (en startar 230 invertern och en elementet) som sluter om vissa parametrar uppnås (en viss tid på året, fullt i baterierna och under en viss temperatur inne)

Fast jag har inte kommit så långt i mina programerings kunskaper :(
Jag har köpt en bok om APL programering och tragglar mig långsamt fram..
Låter väldigt intressant, du får hålla mig uppdaterad! :)
Messier11
Inlägg: 10
Blev medlem: 03 aug 2017 19:23

Re: Powerwall 2 för off-grid sommarstuga

Inlägg av Messier11 »

Jag gissar att det inte är så vansinnigt avancerat att programmera enklare styrsystem.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Powerwall 2 för off-grid sommarstuga

Inlägg av Kalle »

Messier11 skrev:
Jag gissar att det inte är så vansinnigt avancerat att programmera enklare styrsystem.
Nej, men de är helt nyff för mig med programering, är ju som att lära sig ett nytt språn typ
Skriv svar