Powerwall 2 för off-grid sommarstuga

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Messier11
Inlägg: 10
Blev medlem: 03 aug 2017 19:23

Powerwall 2 för off-grid sommarstuga

Inlägg av Messier11 »

Hej!

Jag har en sommarstuga som är (väldigt) off-grid på en ö i skärgården långt uppe i norr. För närvarande fås all ström från en solcell på väggen kopplad till ett 12v system, vilket knappt räcker till laddning av telefoner och barnens ipads. I mitt hushåll är vi 5 personer samt i närliggande stugor bor en del släktingar. Vi tillbringar lite drygt fem veckor i stugan på sommaren och någon vecka samt några helger på vintern. Till och från bor personer där ute längre perioder över islossningar, föräldraledigheter m.m. När det är som störst belastning på ön med gäster och släktingar så är vi ungefär 20 personer där, över midsommar m.m.

Jag är väldigt intresserad av att beställa en PowerWall 2 till denna stuga. Men jag är inte särskilt kunnig i fråga om el m.m. och skulle gärna bolla idéer och få tips. Jag är därför tacksam för alla tankar och tips jag kan få! :)

Jag har följande frågor:

1. Går det att använda PowerWall 2 helt off-grid? I de kopplingsscheman som finns i dokumentationen ansluts systemen alltid till elnätet. Jag har sett att flera personer nämner att PW2 skulle vara utmärkt för en sommarstuga, men jag vill bara vara säker. Behövs det el för att starta systemet osv?

2. Som jag nämnde har vi idag i princip ingen elförbrukning i stugan. Åtminstone innan vi hinner få nya "dåliga" vanor så kommer alltså förbrukningen att vara ganska liten och endast avse tv, datorer, telefoner och plattor, Wi-Fi, någon hushållsapparat samt laddning av skruvdragare m.m. till och från. Jag behöver därför inte 20 kvm solceller för att täcka förbrukningen, men hur många solceller behöver jag för att kunna ladda PWn? Måste jag upp i 230 volt? Skulle det gå att ladda PW2:n med bara ett par mindre solceller

3. Jag har även funderat på vindkraft som substitut till solceller eftersom det är väldigt bra vindförhållanden på ön. Speciellt sommartid är det mycket vanligt med sydvästliga vindar runt 6-9 m/s. Det blåser mindre på vintern, men då har vi å andra sidan bokstavligt ingen sol alls i slutet av december och mycket begränsat med sol under november-februari. Råkar det finnas någon som har koll på ett bra alternativ på vindkraftverk som kunde snurra en PW?

4. Jag har ett 5 kw elverk där ute som i princip är helt nytt. Jag skulle tippa på att det drar runt 2-3 l/h. Skulle det gå bra att ladda upp PW:n någon gång i veckan, vilket såvitt jag förstår endast borde dra runt 7-8l bensin per gång? Jag funderar på detta ifall jag skulle vilja dela upp "investeringen" i två delar. Dvs. först införskaffa PW2:n och därefter, efter några år, införskaffa solceller och/eller vindkraftverk.

5. Skulle PW:n ha några problem att klara miljön där ute? På vintern är det ju under -30 flera veckor i stöten under normala vintrar.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Powerwall 2 för off-grid sommarstuga

Inlägg av Kalle »

Hej, vet inte så mycket om PW men jag har ochså ett offgridd ställe på en ö och har fått det att funka mycket bra med vanliga bly batterier.

Vi har 200W solceller på fasaden åt öster och 400W på taket åt söder. Vi lagrar allt i bly batterier (agm) begagnade från nått backup system för en biltunnel.
Vi har knapt 4kWh användbar el i batterierna och ett dometic diselverk som backup (startar automatiskt om de behövs) som nästan alldrig startar. De går lite i januari men förra året använde vi bara 40 liter disel på hela året, och då va de endel tester, så i år får vi se om vi klarar oss på under 10 :)

Vindsnurror är bra men de går sönder och kräver underhåll. Därför kör vi bara på solcelller en så länge, (men min farbror har snurra)

De är grymt kul att va självförsörjande :)
Messier11
Inlägg: 10
Blev medlem: 03 aug 2017 19:23

Re: Powerwall 2 för off-grid sommarstuga

Inlägg av Messier11 »

Tack för ditt svar Kalle! Låter underbart.

Uppe i Tornedalen där jag har min stuga skulle man i princip sommar tid få riktigt bra verkan på solceller i alla fyra riktningar, men syd ensamt eller syd plus väst ger nog bäst avkastning.

Jag kan tänka mig att vindkraft kräver mycket driftservice.

En sak som jag inte alls fattar är hur mycket kräm som behövs för att ladda ett 230-voltssystem? Har du någon koll på det?
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Powerwall 2 för off-grid sommarstuga

Inlägg av Kalle »

De beror på hur många förbrukare man har, man kan igentligen göra hur litet 230 system som hälst.
Problemet med 230 är att man förlorar några prosent i omvandlingen från12v och att inverten drar några watt även på tomgång.

Vi har löst det så att vi har alla lampor och mobilladning på 12v systemet och så har vi en timer på 230. Så behöver man damsuga eller köra mickro eller sågklingan så drar man på 230 i några timmar.
Vi använder en 3kw victron inverter, och har man ett system i den storleken så måste man se till att batterierna klarar att leverera en 250 amper till inverten när de behövs.
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: Powerwall 2 för off-grid sommarstuga

Inlägg av Challe76a »

Är det inte bättre att ha dom riktade mot sydost? Har hört att moln mm ofta dyker upp på eftermiddagen och att morgonen ofta har klarare väder och mer direkt sol. Kanske har hört fel eller missat något. Kan ju vara beroende på vart förstås.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Messier11
Inlägg: 10
Blev medlem: 03 aug 2017 19:23

Re: Powerwall 2 för off-grid sommarstuga

Inlägg av Messier11 »

Challe- Det är fullt möjligt. Min stuga är den största på bilden nedan (T:et med långsidan mot väst). Jag tänkte väst för att jag då skulle få sol även efter cirka klockan 15 på sommaren. Om jag sätter cellerna så att de pekar mot syd och ost så blir det bara mycket tidig morgon och fram till cirka klockan 15.

Bild

Vad tycker ni förresten om längden på kajjen? Måste vara en av Sveriges längsta privatkaj. :)
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Powerwall 2 för off-grid sommarstuga

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det var en lång brygga, är det en kraftverksdamm?

Jag hade en större "Off Grid" anläggning i min stuga i Roslagen, nu har jag sålt den efter att fått elnätsanslutning.

Solceller 1000 Watt, batteribank 10 kWh och inverter 3,2 kVA. Byggde allt med 230 volt då alla 12 volts prylarna var så dåliga och energikrävande, den lilla förlusten för invertern kompenseras med lite större solcell bara.

Fungerar bra april-september, sedan är anläggningen nästan "död".

Förödande för Off grid batteribanken är små förbrukare som är på dygnet runt, det tömmer hela batteriebanken på några månader.

Problemet är ju att det är strömavbrott i 5 månader här i Sverige för solel. Och även 12 timmar varje dygn....

Enda rimliga lösningen idag är att även ha ett fosileldat elverk som stöd.

Off Grid innebär väldigt många begränsningar i elanvändandet. Uppvärmning är inte att tänka på, men elspis med induktionshäll på 3 kW funkar faktiskt. Den används ju så kort tid i verkligheten.

Likaså Micron går ju oftast bara några minuter, och väljer ni energisnåla hushållsapparater med omsorg finns bra prylar. En kaffebryggare 1500 W som fyller direkt i en termos och stänger av sig automatisk efter 15 minuter tex. Kyl/ frys med AA+ klassade är snåla.

Nästan all "Off Grid" utrustning på land använder idag moderna blybatterier typ AGM eller OPzS, laddutrustningarna är oftast anpassade för dessa batterityper.

Räknat på KWh per krona är dessa mer prisvärde fortfarande.

Vill ni testa samma batteriteknik som i Tesla powerwall finns det redan på marknaden, används ofta i lyxyachter tydligen:

https://www.victronenergy.se/batteries/ ... -24v-180ah

Liten powerwall:

https://www.victronenergy.se/batteries/ ... power-pack
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Powerwall 2 för off-grid sommarstuga

Inlägg av Kalle »

Bör tillägga att vi kör med gasol till spisen och ved till uppvärmningen. De jobbiga är som offgridbyggaren säger de små kontunieliga förbrukarna. (Där hjälper en timer till bra. Så man bara har el där när man behöver det)
12v lampor fins ett ganska bra utbud nu faktiskt
Messier11
Inlägg: 10
Blev medlem: 03 aug 2017 19:23

Re: Powerwall 2 för off-grid sommarstuga

Inlägg av Messier11 »

Ja vi eldar också med ved och har spis och kyl på gasol, och sedan har jag grävt en 24-kubikmeters iskällare som håller tre kylskåp med kyla hela sommaren.

Bryggan är en byggkran som vi satt hjul på och som vi spelar upp på land på hösten. Islossningen är ganska brutal så det går inte med åretruntalternativ, och det är så långgrunt (bara 2m längst ut i normalvattenstånd) att flytbrygga inte funkar (såtillvida den inte är femtio meter lång). Funkar riktigt bra när det är långgrunt, och materialet är i princip gratis. Gamla bilhjul och segment från byggkranar eller master går det i princip att få gratis. Men det krävs duktiga svetsare.

Ursäkta en rad dumma frågor, men bara så jag fattar (jag är analfabet på detta område). Finns det batterier som kan lagra likström (DC eller hur?) och batterier som kan lagra växelström (AC?)? Lagrar en powerwall AC? Hur förhåller sig likström och växelström till volt? Det var någon som sa att om jag har en powerwall så måste jag få upp laddningskraften till helst över 300 volt, dvs. typ 10 solceller på 30 volt vardera.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Powerwall 2 för off-grid sommarstuga

Inlägg av Teslaspolen »

Batteriet lagrar alltid DC. Sedan finns det inverters som ger AC ut ur det.
Messier11
Inlägg: 10
Blev medlem: 03 aug 2017 19:23

Re: Powerwall 2 för off-grid sommarstuga

Inlägg av Messier11 »

Teslaspolen skrev:
Batteriet lagrar alltid DC. Sedan finns det inverters som ger AC ut ur det.
Ok, så det går i princip att ladda en powerwall med en 800w solcell om man har tid på sig?
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Powerwall 2 för off-grid sommarstuga

Inlägg av Kalle »

Solcellernas spenning görs om i solar trackern (MPPT) som är en batteriladdare som drivs av solcellerna. (Så du behöver inte ha såhög spenning på den sidan.)
Den laddar batterierna. En så länge är allt DC.
Sen gör man om elen man tar från batterierna till AC med hjälp av en inverter (om man vill)
Messier11
Inlägg: 10
Blev medlem: 03 aug 2017 19:23

Re: Powerwall 2 för off-grid sommarstuga

Inlägg av Messier11 »

Tack Kalle, då tror jag att det klarnat. :)

Har ni som haft off-grid-system i fritidsboenden använt den överproducerade elen till något när ni inte varit på plats? Typ värme i stugan? Finns det smarta lösningar för att dumpa elen till typ ett el-element när batterierna är fulladdade?

Intressant att det inte krävs så hög volt för att ladda batterierna som mina bekanta trodde. Min svåger har skissat på att göra en hemgjord vindsnurra kopplad till en bilgenerator, tror det skulle kunna vara ett väldigt bra komplement till solkraften då det blåser som sjutton där ute.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Powerwall 2 för off-grid sommarstuga

Inlägg av Svenssons »

Vindkraft kräver en del underhåll och kan vara rätt jobbigt med småskalig vindkraft.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Powerwall 2 för off-grid sommarstuga

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Messier11 skrev:
Tack Kalle, då tror jag att det klarnat. :)

Har ni som haft off-grid-system i fritidsboenden använt den överproducerade elen till något när ni inte varit på plats? Typ värme i stugan? Finns det smarta lösningar för att dumpa elen till typ ett el-element när batterierna är fulladdade?

Intressant att det inte krävs så hög volt för att ladda batterierna som mina bekanta trodde. Min svåger har skissat på att göra en hemgjord vindsnurra kopplad till en bilgenerator, tror det skulle kunna vara ett väldigt bra komplement till solkraften då det blåser som sjutton där ute.

De som har enormt stora Off Grid anläggningar på sina hus i mer soliga breddgrader brukar dumpa överskottet till värmepatron i stora vattentankar.

För en liten Off Grid anläggning i Sverige är det mest realistiskt att inte använda överskottet alls utan bara kasta bort det vid soliga sommardagar. Tekniskt görs det genom att sluta ladda batteribanken när den är full.

Enligt uppgifter ska det komma en Tesla Powerwall även för Off grid, när den dyker upp vet jag inte. Men Victron har bra prylar som finns att köpa idag:

https://www.victronenergy.se/

Här kan du läsa på om olika lösningar:

https://www.victronenergy.se/support-an ... hitepapers
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Powerwall 2 för off-grid sommarstuga

Inlägg av Svenssons »

Off Grid Byggaren skrev:


De som har enormt stora Off Grid anläggningar på sina hus i mer soliga breddgrader brukar dumpa överskottet till värmepatron i stora vattentankar.
Hört talas om en som dumpar värme i stor betongfundament/grund i marken som sedan värme kan plockas ut via värmepump. Vet dock inte om det är ekonomiskt försvarbart.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Messier11
Inlägg: 10
Blev medlem: 03 aug 2017 19:23

Re: Powerwall 2 för off-grid sommarstuga

Inlägg av Messier11 »

Intressant!

Eftersom ingen är i stugan under långa perioder, exempelvis mellan påsk och midsommar, så kommer ju naturligtvis mycket el att gå till spillo. Eftersom det vintertid kommer vara mycket kallt (neråt -40 under åtminstone några veckor per vinter) där ute kan det tänkas att det skulle vara bra för materialet ifall viss överskottsenergi gick till exempelvis ett elelement som står i den lilla skrubb där jag kommer att ha batteriet. Jag vet av erfarenhet att även om inte minus 30-40 alltid känns så extremt kallt, så har det en jäkla inverkan på material och teknik. Jag har svårt att se att kringutrustningen exempelvis skulle fungera alls om den stått i -40 en vecka (kallstartar du en modern bil i -40 så fungerar i princip ingenting förutom själva kolvarna innan du fått lite värme i bilen, lampor lyser inte, knappar går inte att trycka på osv). Ett litet elelement som bara gick någon gång i veckan i en välisolerad skrubb på 1.5x1.5m skulle dock antagligen hålla en hyfsad temperatur för batteriet.

Vad tror ni om slitaget i form av urladdningar av batteriet vid någon form av överkapacitetsdumpning enligt ovan? Det kanske inte alls är värt slitaget på batteriet. Möjligtvis skulle det gå att gå runt batteriet, dvs. skicka ut överskottet direkt när det uppstår utan att batteriet laddas ur?

Off Grid Byggaren- Jag ställde frågan ovan om PW2 fungerar Off-Grid i mitt första inlägg eftersom jag sett många kommentarer om att det är ett bra alternativ för off-grid, men i manualen verkar all information utgå från att PW2:n är kopplad till elnätet. Jag såg dock efter att jag ställt frågan att tesla på sin hemsida i den allmänna informationen om batteriet klart uppger att det möjliggör för dig att "driva ditt hem själv och till och med koppla bort dig från elnätet om du vill", samt att en stöd applikation är "Fristående från elnätet", så jag kan bekräfta din information att PW2:n kommer att fungera off-grid, om det nu var oklart för någon annan än jag. :)
Senast redigerad av Messier11, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Powerwall 2 för off-grid sommarstuga

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag byggde min anläggning med moderna AGM-blybatterier för telecom.

De ska helst stå i 20 plusgrader året runt, mitt batterirum i Roslagen kunde krypa ned mot 0 grader ibland. Märkte att batteriet som stod närmast ytterväggen tog emot lite sämre med laddning. Mer skadligt för blybatterier är tydligen höga temperaturer.

Mina kunskaper om Lithiumbatterier är mycket begränsade.

Vad jag har läst bör de helst inte laddas under 0 grader, åtminstone inte snabb laddas. Victron anger för sitt Lithiumbatteri denna gräns för laddning, men urladdning ska funka till -20.

https://www.victronenergy.se/upload/doc ... Ion-EN.pdf

Specen på Tesla Powerwall 2 anger drifttemperatur -20°C till +50°C så ska den endast användas sommartid funkar det ju.

Lithium batterier innehåller stora energimängder, jag skulle inte bygga någon egen lösning utan absolut satsa på ett färdigt paket som Tesla powerwall.

Vad jag förstått finns det omfattande övervakning av varje battericell inuti dessa, och det systemet drar väl lite ström hela tiden. Victron anger 8,7 Watt, så efter 60 dygn är ju batteriet tomt om till exempel solcellerna är snötäckta eller ingen sol skiner. Kanske inget problem med Lithiumbatterier, med blybatterier är alla förstörda isåfall.

Alla batterier har också en mindre självurladdning, läste detta på nätet men stämmer verkligen 5% första dygnet? Lithium-ion 5% in 24h, then 1–2% per month (plus 3% for safety circuit)

Ett litet elelement typ frostvakt kanske kunde vara något, men ett alternativ är ju att stäng av anläggningen helt när ingen är där. Varje laddningscykel sliter lite på ett batteri, men Tesla har väl tidigare angett 5000 cykler så det räcker ju för många års användning.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Powerwall 2 för off-grid sommarstuga

Inlägg av Kalle »

Messier11 skrev:
Tack Kalle, då tror jag att det klarnat. :)

Har ni som haft off-grid-system i fritidsboenden använt den överproducerade elen till något när ni inte varit på plats? Typ värme i stugan? Finns det smarta lösningar för att dumpa elen till typ ett el-element när batterierna är fulladdade?
Inte ennu, men jag har förberett genom att dra separata trådar från 230 centralen till en dosa där elementet ska stå, sen kopplar jag två reläer till en arduino (en startar 230 invertern och en elementet) som sluter om vissa parametrar uppnås (en viss tid på året, fullt i baterierna och under en viss temperatur inne)

Fast jag har inte kommit så långt i mina programerings kunskaper :(
Jag har köpt en bok om APL programering och tragglar mig långsamt fram..
Messier11
Inlägg: 10
Blev medlem: 03 aug 2017 19:23

Re: Powerwall 2 för off-grid sommarstuga

Inlägg av Messier11 »

Kalle skrev:
Messier11 skrev:
Tack Kalle, då tror jag att det klarnat. :)

Har ni som haft off-grid-system i fritidsboenden använt den överproducerade elen till något när ni inte varit på plats? Typ värme i stugan? Finns det smarta lösningar för att dumpa elen till typ ett el-element när batterierna är fulladdade?
Inte ennu, men jag har förberett genom att dra separata trådar från 230 centralen till en dosa där elementet ska stå, sen kopplar jag två reläer till en arduino (en startar 230 invertern och en elementet) som sluter om vissa parametrar uppnås (en viss tid på året, fullt i baterierna och under en viss temperatur inne)

Fast jag har inte kommit så långt i mina programerings kunskaper :(
Jag har köpt en bok om APL programering och tragglar mig långsamt fram..
Låter väldigt intressant, du får hålla mig uppdaterad! :)
Messier11
Inlägg: 10
Blev medlem: 03 aug 2017 19:23

Re: Powerwall 2 för off-grid sommarstuga

Inlägg av Messier11 »

Jag gissar att det inte är så vansinnigt avancerat att programmera enklare styrsystem.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Powerwall 2 för off-grid sommarstuga

Inlägg av Kalle »

Messier11 skrev:
Jag gissar att det inte är så vansinnigt avancerat att programmera enklare styrsystem.
Nej, men de är helt nyff för mig med programering, är ju som att lära sig ett nytt språn typ
Skriv svar