Elbilar kan bli elreserv vid elavbrott

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Elbilar kan bli elreserv vid elavbrott

Inlägg av zyax »

Det bör ju vara enklare att gå off-grid med sommarstuga med ett sånt här system. Man har lite solceller och ett mindre batteri kanske, men när man är där så har man också bilen inkopplad och kan brukar lite mer el under tiden man är där.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Elbilar kan bli elreserv vid elavbrott

Inlägg av bonath »

zyax skrev:
Det bör ju vara enklare att gå off-grid med sommarstuga med ett sånt här system. Man har lite solceller och ett mindre batteri kanske, men när man är där så har man också bilen inkopplad och kan brukar lite mer el under tiden man är där.
...och cykla hem kanske...
(jag brukar glömma att ta bort OBD-skannern när jag lämnar bilen. Skulle säkert glömma att koppla ur bilen i rimlig tid) :lol:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Elbilar kan bli elreserv vid elavbrott

Inlägg av Henrik Torphammar »

Svenssons skrev:
Med adaptern så får du ut ström från strömuttaget på Chademoladdaren och det är ingen direktkoppling till polerna på batteriet. Du kan ju inte få ut ström från Teslan med adaptern så det är inte samma sak. Möjligen skulle det gå att koppla en adapter till bilen för att få ut ström men bara mjukvara löser inte problemet och dagens adapter funkar inte.
Vart går ladduttaget i DC läge om inte till batteriets poler menar du? Jag förstår att funktionen inte finns idag, men faktum kvarstår att CHAdeMO adaptern säger åt bilen att ge 400volt från batteriet fram till adaptern, alltså utanför bilen.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Elbilar kan bli elreserv vid elavbrott

Inlägg av Svenssons »

Henrik Torphammar skrev:
Svenssons skrev:
Med adaptern så får du ut ström från strömuttaget på Chademoladdaren och det är ingen direktkoppling till polerna på batteriet. Du kan ju inte få ut ström från Teslan med adaptern så det är inte samma sak. Möjligen skulle det gå att koppla en adapter till bilen för att få ut ström men bara mjukvara löser inte problemet och dagens adapter funkar inte.
Vart går ladduttaget i DC läge om inte till batteriets poler menar du? Jag förstår att funktionen inte finns idag, men faktum kvarstår att CHAdeMO adaptern säger åt bilen att ge 400volt från batteriet fram till adaptern, alltså utanför bilen.
Det går ju inte ett par tjocka kopparkablar direkt till batteriets poler och sedan en liten kommunikationskabel. En sådan adapter skulle inte kostat många hundra kronor och den hade varit rätt farlig för bilen. Adaptern säger inte åt något till bilen utan det är bilen som säger åt adaptern hur många ampere som den kan dra från laddaren. Med stor sannolikhet fungerar säkerhetsspärrarna i adaptern så att ingen ström skall kunna dras från bilen och Chademoladdarens ström ska kunna begränsas. Tesla vill nog inte stå för kostnaden att ha pajat Chademo-laddare och de vill inte att Chademo-laddarna pajar battericellerna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Elbilar kan bli elreserv vid elavbrott

Inlägg av Henrik Torphammar »

Svenssons skrev:
Det går ju inte ett par tjocka kopparkablar direkt till batteriets poler och sedan en liten kommunikationskabel
Jo, det är precis det det gör. Via ett par relä eller vad vi skall kalla det, kontaktorer kanske? Så när du pluggar in chademo-adaptern så får den via bilens mjukvara tillgång till batteriets poler direkt. Sen kommunicerar bilen med adaptern och adaptern med laddaren. Det är faktiskt så enkelt!

Bild

Svenssons skrev:
Adaptern säger inte åt något till bilen utan det är bilen som säger åt adaptern hur många ampere som den kan dra från laddaren.
Jo det gör den visst. För ladduttaget på en Tesla är både DC och AC i samma kontakt med samma stift. Adaptern säger åt bilen att den är en Tesla CHAdeMO-adapter och bilen svarar med att slå på stora kranen direkt till batteriets poler. Pluggar du in en typ2 kabel så svarar bilen med att koppla in dig till bilens interna laddare som tar emot 3fas. Den kollar även med kabeln vilken ström den är avsedd för 16 A eller 32A. Sen kommunicerar bilen till adaptern som i sin tur pratar med laddaren.
Senast redigerad av Henrik Torphammar, redigerad totalt 1 gånger.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Elbilar kan bli elreserv vid elavbrott

Inlägg av 12man »

Foluke skrev:
Jag såg ett program om Utrecht, solpaneler och elbilar. Avtal med elbilsägarna låter bilarnas batterier balansera eltillgången över dygnet! Fantasieggande och i drift redan!
Gotland var helt utan ström nyss......ordnade! De gör det redan i Utrecht!
Utrecht+solpaneler+elbilar => Robin Berg


Från 10feb2016
Han pratar inget om elavbrott, det moderna elnät som borde börja komma ska ha mycket färre avbrott, typ sannolikheten att 2000 vindsnurror över hela Sverige stannar samtidigt eller en reaktor? Finns det en haverikommision för elavbrott? Gotland verkar drabbas ofta?

Ett Tesla batteri 85kwh räcker till 10 dagars förbrukning säger han, inte hemma hos mig vi drar snitt 30kwh/dygn, men lik f.... redigt flux just nu

Men smart av holländarna att kränga Nuon till Sverige!
ms 76132 "Eleamore"
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Elbilar kan bli elreserv vid elavbrott

Inlägg av 12man »

Kanske m3's stora utrymme under laddluckan kan användas till ett strömuttag?
ms 76132 "Eleamore"
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Elbilar kan bli elreserv vid elavbrott

Inlägg av Svenssons »

Henrik Torphammar skrev:
Svenssons skrev:
Det går ju inte ett par tjocka kopparkablar direkt till batteriets poler och sedan en liten kommunikationskabel
Jo, det är precis det det gör. Via ett par relä eller vad vi skall kalla det, kontaktorer kanske? Så när du pluggar in chademo-adaptern så får den via bilens mjukvara tillgång till batteriets poler direkt. Sen kommunicerar bilen med adaptern och adaptern med laddaren. Det är faktiskt så enkelt!

Bild

Svenssons skrev:
Adaptern säger inte åt något till bilen utan det är bilen som säger åt adaptern hur många ampere som den kan dra från laddaren.
Jo det gör den visst. För ladduttaget på en Tesla är både DC och AC i samma kontakt med samma stift. Adaptern säger åt bilen att den är en Tesla CHAdeMO-adapter och bilen svarar med att slå på stora kranen direkt till batteriets poler. Pluggar du in en typ2 kabel så svarar bilen med att koppla in dig till bilens interna laddare som tar emot 3fas. Den kollar även med kabeln vilken ström den är avsedd för 16 A eller 32A. Sen kommunicerar bilen till adaptern som i sin tur pratar med laddaren.
Du skriver ju själv att det inte går direkt utan via relä/kontaktorer. Och mitt svar var att Chademo-adaptern inte säger åt bilen att ge 400 volt som du skrev:
Henrik Torphammar skrev:
faktum kvarstår att CHAdeMO adaptern säger åt bilen att ge 400volt från batteriet
Att Chademo-adaptern och bilen kommunicerar är självklart. Att adaptern kan användas för att få ut ström från bilen är inte självklart och högst osannolikt oavsett mjukvara.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Elbilar kan bli elreserv vid elavbrott

Inlägg av Henrik Torphammar »

Jag släpper det här, måste tänka på hjärtat.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Elbilar kan bli elreserv vid elavbrott

Inlägg av mickeisol »

Det ska inte vara nåt problem att ta ut mellan 360-400V likström från ladduttaget på en tesla, det är säkert mjukvarustyrt med nån slags handskakning mot kontakten som stoppas i. Eftersom samma kontakt används både för växesltrömsladdning och likströmsladdning.

I och med att tesla börjar ta betalt för laddning på supercharger, så tror jag inte det dröjer länge innan det finns en offgrid inverter med typ2 kontakt i ena änden och trefasuttag 16/32/63A i andra änden som det står tesla energy på.

Annars kan man ju tänka att snåljåparna skulle fara på supercharger och hämta ström till villan.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Elbilar kan bli elreserv vid elavbrott

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det är mest visioner just nu, men en plats i Danmark har faktiskt detta med V2G redan nu. Då är det kommunalarbetarna som parkerar tjänstebilarna vid stadshuset när de går hem för dagen och bilarna får vara energilager.

Vehicle to grid = Elbil ansluten till elnätet med urladdningsmöjligheter:

http://greencharge.se/nyheter/danska-fr ... enels-v2g/
Skriv svar