Elbilar kan bli elreserv vid elavbrott
Moderator: Redaktion
Re: Elbilar kan bli elreserv vid elavbrott
Det bör ju vara enklare att gå off-grid med sommarstuga med ett sånt här system. Man har lite solceller och ett mindre batteri kanske, men när man är där så har man också bilen inkopplad och kan brukar lite mer el under tiden man är där.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Elbilar kan bli elreserv vid elavbrott
...och cykla hem kanske...zyax skrev:Det bör ju vara enklare att gå off-grid med sommarstuga med ett sånt här system. Man har lite solceller och ett mindre batteri kanske, men när man är där så har man också bilen inkopplad och kan brukar lite mer el under tiden man är där.
(jag brukar glömma att ta bort OBD-skannern när jag lämnar bilen. Skulle säkert glömma att koppla ur bilen i rimlig tid)
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Elbilar kan bli elreserv vid elavbrott
Vart går ladduttaget i DC läge om inte till batteriets poler menar du? Jag förstår att funktionen inte finns idag, men faktum kvarstår att CHAdeMO adaptern säger åt bilen att ge 400volt från batteriet fram till adaptern, alltså utanför bilen.Svenssons skrev:Med adaptern så får du ut ström från strömuttaget på Chademoladdaren och det är ingen direktkoppling till polerna på batteriet. Du kan ju inte få ut ström från Teslan med adaptern så det är inte samma sak. Möjligen skulle det gå att koppla en adapter till bilen för att få ut ström men bara mjukvara löser inte problemet och dagens adapter funkar inte.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Elbilar kan bli elreserv vid elavbrott
Det går ju inte ett par tjocka kopparkablar direkt till batteriets poler och sedan en liten kommunikationskabel. En sådan adapter skulle inte kostat många hundra kronor och den hade varit rätt farlig för bilen. Adaptern säger inte åt något till bilen utan det är bilen som säger åt adaptern hur många ampere som den kan dra från laddaren. Med stor sannolikhet fungerar säkerhetsspärrarna i adaptern så att ingen ström skall kunna dras från bilen och Chademoladdarens ström ska kunna begränsas. Tesla vill nog inte stå för kostnaden att ha pajat Chademo-laddare och de vill inte att Chademo-laddarna pajar battericellerna.Henrik Torphammar skrev:Vart går ladduttaget i DC läge om inte till batteriets poler menar du? Jag förstår att funktionen inte finns idag, men faktum kvarstår att CHAdeMO adaptern säger åt bilen att ge 400volt från batteriet fram till adaptern, alltså utanför bilen.Svenssons skrev:Med adaptern så får du ut ström från strömuttaget på Chademoladdaren och det är ingen direktkoppling till polerna på batteriet. Du kan ju inte få ut ström från Teslan med adaptern så det är inte samma sak. Möjligen skulle det gå att koppla en adapter till bilen för att få ut ström men bara mjukvara löser inte problemet och dagens adapter funkar inte.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Elbilar kan bli elreserv vid elavbrott
Jo, det är precis det det gör. Via ett par relä eller vad vi skall kalla det, kontaktorer kanske? Så när du pluggar in chademo-adaptern så får den via bilens mjukvara tillgång till batteriets poler direkt. Sen kommunicerar bilen med adaptern och adaptern med laddaren. Det är faktiskt så enkelt!Svenssons skrev:Det går ju inte ett par tjocka kopparkablar direkt till batteriets poler och sedan en liten kommunikationskabel
Jo det gör den visst. För ladduttaget på en Tesla är både DC och AC i samma kontakt med samma stift. Adaptern säger åt bilen att den är en Tesla CHAdeMO-adapter och bilen svarar med att slå på stora kranen direkt till batteriets poler. Pluggar du in en typ2 kabel så svarar bilen med att koppla in dig till bilens interna laddare som tar emot 3fas. Den kollar även med kabeln vilken ström den är avsedd för 16 A eller 32A. Sen kommunicerar bilen till adaptern som i sin tur pratar med laddaren.Svenssons skrev:Adaptern säger inte åt något till bilen utan det är bilen som säger åt adaptern hur många ampere som den kan dra från laddaren.
Senast redigerad av Henrik Torphammar, redigerad totalt 1 gånger.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Elbilar kan bli elreserv vid elavbrott
Utrecht+solpaneler+elbilar => Robin BergFoluke skrev:Jag såg ett program om Utrecht, solpaneler och elbilar. Avtal med elbilsägarna låter bilarnas batterier balansera eltillgången över dygnet! Fantasieggande och i drift redan!
Gotland var helt utan ström nyss......ordnade! De gör det redan i Utrecht!
Från 10feb2016
Han pratar inget om elavbrott, det moderna elnät som borde börja komma ska ha mycket färre avbrott, typ sannolikheten att 2000 vindsnurror över hela Sverige stannar samtidigt eller en reaktor? Finns det en haverikommision för elavbrott? Gotland verkar drabbas ofta?
Ett Tesla batteri 85kwh räcker till 10 dagars förbrukning säger han, inte hemma hos mig vi drar snitt 30kwh/dygn, men lik f.... redigt flux just nu
Men smart av holländarna att kränga Nuon till Sverige!
ms 76132 "Eleamore"
Re: Elbilar kan bli elreserv vid elavbrott
Kanske m3's stora utrymme under laddluckan kan användas till ett strömuttag?
ms 76132 "Eleamore"
Re: Elbilar kan bli elreserv vid elavbrott
Du skriver ju själv att det inte går direkt utan via relä/kontaktorer. Och mitt svar var att Chademo-adaptern inte säger åt bilen att ge 400 volt som du skrev:Henrik Torphammar skrev:Jo, det är precis det det gör. Via ett par relä eller vad vi skall kalla det, kontaktorer kanske? Så när du pluggar in chademo-adaptern så får den via bilens mjukvara tillgång till batteriets poler direkt. Sen kommunicerar bilen med adaptern och adaptern med laddaren. Det är faktiskt så enkelt!Svenssons skrev:Det går ju inte ett par tjocka kopparkablar direkt till batteriets poler och sedan en liten kommunikationskabel
Jo det gör den visst. För ladduttaget på en Tesla är både DC och AC i samma kontakt med samma stift. Adaptern säger åt bilen att den är en Tesla CHAdeMO-adapter och bilen svarar med att slå på stora kranen direkt till batteriets poler. Pluggar du in en typ2 kabel så svarar bilen med att koppla in dig till bilens interna laddare som tar emot 3fas. Den kollar även med kabeln vilken ström den är avsedd för 16 A eller 32A. Sen kommunicerar bilen till adaptern som i sin tur pratar med laddaren.Svenssons skrev:Adaptern säger inte åt något till bilen utan det är bilen som säger åt adaptern hur många ampere som den kan dra från laddaren.
Att Chademo-adaptern och bilen kommunicerar är självklart. Att adaptern kan användas för att få ut ström från bilen är inte självklart och högst osannolikt oavsett mjukvara.Henrik Torphammar skrev:faktum kvarstår att CHAdeMO adaptern säger åt bilen att ge 400volt från batteriet
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Elbilar kan bli elreserv vid elavbrott
Jag släpper det här, måste tänka på hjärtat.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Elbilar kan bli elreserv vid elavbrott
Det ska inte vara nåt problem att ta ut mellan 360-400V likström från ladduttaget på en tesla, det är säkert mjukvarustyrt med nån slags handskakning mot kontakten som stoppas i. Eftersom samma kontakt används både för växesltrömsladdning och likströmsladdning.
I och med att tesla börjar ta betalt för laddning på supercharger, så tror jag inte det dröjer länge innan det finns en offgrid inverter med typ2 kontakt i ena änden och trefasuttag 16/32/63A i andra änden som det står tesla energy på.
Annars kan man ju tänka att snåljåparna skulle fara på supercharger och hämta ström till villan.
I och med att tesla börjar ta betalt för laddning på supercharger, så tror jag inte det dröjer länge innan det finns en offgrid inverter med typ2 kontakt i ena änden och trefasuttag 16/32/63A i andra änden som det står tesla energy på.
Annars kan man ju tänka att snåljåparna skulle fara på supercharger och hämta ström till villan.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Elbilar kan bli elreserv vid elavbrott
Det är mest visioner just nu, men en plats i Danmark har faktiskt detta med V2G redan nu. Då är det kommunalarbetarna som parkerar tjänstebilarna vid stadshuset när de går hem för dagen och bilarna får vara energilager.
Vehicle to grid = Elbil ansluten till elnätet med urladdningsmöjligheter:
http://greencharge.se/nyheter/danska-fr ... enels-v2g/
Vehicle to grid = Elbil ansluten till elnätet med urladdningsmöjligheter:
http://greencharge.se/nyheter/danska-fr ... enels-v2g/