Att resa i Europa - Ej större vägar?

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Att resa i Europa - Ej större vägar?

Inlägg av Jocce »

Om jag får till det tänkte jag kanske ta nån vecka i vår / sommar / höst i Europa.

Förra året åkte jag Stockholm-Antibes-Stockholm över påsken. Klart spännande men mest transport!

Jag är lite sugen på att åka ner och köra lite i Europa, under en vecka. Har absolut inget emot att använda Superchargers, men tänkte mig att när man kommit lite längre söderut, typ från Södra Tyskland och neråt så tänkte jag försöka skippa motorvägarna och åka de "fina" vägarna.
Väl nere i Alperna dessutom gärna nått pass eller två (om de är öppna beroende på när jag åker ner).

Så frågan är, hur planerar jag lättast tripper mellan Superchargers - Men ej "snabbaste" vägen mellan dem, som både bilens navi och t.ex. A Better Routeplanner vill jobba via?


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Att resa i Europa - Ej större vägar?

Inlägg av Delta »

GPS:en ger ju dynamiska förslag på närmsta väg, så det är väl bara att köra "fel" in på intressanta vägavsnitt och sedan låta GPS:en visa närmsta väg till laddstationen när man kört vilse.
Dock kan man ledas in på ganska smala stigar. Själv körde jag en kväll i skymningen på en mycket smal men rak väg som ledde rakt mot mitt mål mot mitt hotell i Belgien. En bit in på vägen dök det upp en rund blå påbudsskylt med bild av cykel och gående. Eftersom jag redan kört en bit och jag var helt ensam, så förtsatte jag på vägen som tydligen inte var avsedd för biltrafik. Efter ca 1000m dök det upp ytterligare en skylt, en trekantig varningstavla med tilläggstext på franska "tractor.. någonting". Jag fortsatte i 50-60 km/t , det hade i det närmaste blivit mörkt och efter några meter dök det upp två 25-30 cm höga betonggrisar som stod längs med färdriktningen med ca. 1 m avstånd så att bönderna kunne passera med en traktor. Det var tur att jag valt en Performance med röda bromsok. Med andra ord TVÄRNIT och STOPP 1 meter från de bastanta hindren. Med bultande hjärta fick jag backa ett par kilimeter och ta omvägen till hotellet. Hoppas att denna episod som kunde blivit dyr läxa för en svensk teslaägare på äventyr i Belgien kan vara en varning för andra med ett lite avtrubbat omdöme.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Att resa i Europa - Ej större vägar?

Inlägg av Jocce »

Delta skrev:
GPS:en ger ju dynamiska förslag på närmsta väg, så det är väl bara att köra "fel" in på intressanta vägavsnitt och sedan låta GPS:en visa närmsta väg till laddstationen när man kört vilse.
Dock kan man ledas in på ganska smala stigar. Själv körde jag en kväll i skymningen på en mycket smal men rak väg som ledde rakt mot mitt mål mot mitt hotell i Belgien. En bit in på vägen dök det upp en rund blå påbudsskylt med bild av cykel och gående. Eftersom jag redan kört en bit och jag var helt ensam, så förtsatte jag på vägen som tydligen inte var avsedd för biltrafik. Efter ca 1000m dök det upp ytterligare en skylt, en trekantig varningstavla med tilläggstext på franska "tractor.. någonting". Jag fortsatte i 50-60 km/t , det hade i det närmaste blivit mörkt och efter några meter dök det upp två 25-30 cm höga betonggrisar som stod längs med färdriktningen med ca. 1 m avstånd så att bönderna kunne passera med en traktor. Det var tur att jag valt en Performance med röda bromsok. Med andra ord TVÄRNIT och STOPP 1 meter från de bastanta hindren. Med bultande hjärta fick jag backa ett par kilimeter och ta omvägen till hotellet. Hoppas att denna episod som kunde blivit dyr läxa för en svensk teslaägare på äventyr i Belgien kan vara en varning för andra med ett lite avtrubbat omdöme.

Absolut, är man väl inne på vägen så kan den visa "närmsta" vägen men ganska ofta försöker den få en att vända många gånger.

Jag vill ju kunna planera att ta dessa vägar redan innan jag är inne på dem.

Misstänker att jag får manuellt mata in nästa SuperCharger i Maps och välja "Undvik Motorvägar" och se vad som händer!
På datorn kan man ju dessutom dra färdvägen lite för att påverka...


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Skriv svar