Frankrike, laddtips

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
Ort: Bjärred

Frankrike, laddtips

Inlägg av Oppfinnarn »

Skall ta mig till Alsace samt Savoie i Frankrike om två veckor. Resan planerad efter SuC, men för att ha hängslen och livrem så kanske man hittar ett vanligt vägguttag någonstans. Men ... har för mig det är något speciellt med vanliga enfasuttag i Frankrike .

Hur är det; kan man ladda med vanlig svensk tesla enfasladdkabel eller behövde man ngt special? Och i så fall vad?

Vidare, har även ChaDeMo adapter, men man behöver säkert ngn RFID tag/gar till dylika laddare. Vet någon i forumet hur man skaffar dylikt (har för mig att jag läst om något företag som säljer generell RFID tag, dvs man betalar till dem och de fixar i sin tur access till "alla"/många lokala eldistributörer, men om det gällde just Frankrike minns jag inte).
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Frankrike, laddtips

Inlägg av bylund »

Franska uttag har en jordpigg, som gör att man inte kan vända kontakten. Och är det kopplat enligt fransk standard så blir det på det sättet en svensk UMC inte gillar. Lösningen är en kort skarvsladd så att man kan vända UMC:n i skarvsladden. Eller att köpa en fransk adapter från Tesla (som gissningsvis är den samma som den svenska men kopplad tvärtom på fas och nolla), eller skaffa en norsk UMC såklart.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
Ort: Bjärred

Re: Frankrike, laddtips

Inlägg av Oppfinnarn »

Aha, det var så det var, en "jordpigg" och vänt på nolla och fas. Då bör man alltså kunna modda ihop en dylik skarvsladd själv :-).
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Frankrike, laddtips

Inlägg av Bjelke »

Det räcker väl med en helt vanlig skarv, men dom flesta gör en egen kort för at få det smidigare, eller har jag fattat
fel här? :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bonden75
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 10 dec 2016 07:32

Re: Frankrike, laddtips

Inlägg av Bonden75 »

Går bet på detta i Belgien - funkar inte att rotera med svensk skarv... :(


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Frankrike, laddtips

Inlägg av point1 »

Bonden75 skrev:
Går bet på detta i Belgien - funkar inte att rotera med svensk skarv... :(


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ne har aldrig funkat för mig heller, så köpte en fransk adapter till UMCn från Tesla, svindyr men nu funkar det!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Frankrike, laddtips

Inlägg av Monark1954 »

Om du har hängslen och livrem kanske även vadarstövlar skulle inhandlas?
I Frankrike finns Typ 3 uttag oftare än typ 2. (Typ 3C)

Jag köpte en på https://www.evchargeking.com/en/t3-char ... for-france
Type 3 Tesla charging cable - 3-phase - 32A . 340 EUR inkl. frakt.
Length: 6 meters
Har dock inte använt den men ångrar inte köpet.

Rif tag förutom de som också finns i Sverige.
Beställde https://www.plugsurfing.com/en/ .
samt https://chargemap.com/ och laddade ner tillhörande app, antagligen för att jag i detta forum läst att de var bra.

Erfarenheten från vår resa var 99 % SC och en gratis Chademo i Monaco. I Paris fanns behovet men hittade ingen som inte var knuten till finare hotell.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Skriv svar