Bretagne och Jersey

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Bretagne och Jersey

Inlägg av bullen »

Tänkte skriva lite om min första långresa med My, från Karlstad till Saint-Malo i Bretagne men har inte riktigt fått tid till det. Men idag har jag fått lite nya upplevelser. Tog båten över till Jersey o insåg att roaming hit är svindyrt. Tom så dyrt att inte ens Teslan ville koppla upp sig. O telefonen gick i taket på roaming efter 5 min. Så det var bara att köra helt i blindo...
Efter ett tag poppade jag in i en telebutik o köpte ett kontantkort med 5 GB för 5£. Klart prisvärt o nu känner jag mig trygg efter att ha delat Wi-Fi.
Hittade även ett p hus med 4 st typ 2 platser varav en pytteliten var ledig. Medan jag försökte baxa mig in kom en gentleman o viftade med armarna ^Stop! This is only for electric cars!"
"But it is electric. It's a Tesla"
"Really?! Never seen one of those. But I think I've heard of them."
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 972
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Bretagne och Jersey

Inlägg av Generalbogge »

:)
Tesla, enligt mig definitionen av en elbil. Tydligen inte enligt andra ;)
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Bretagne och Jersey

Inlägg av HelectriC »

är det inte massa små eldrivna golfbanebilar på Jersey, som de tänker på när man snackar elbilar kanske? Kan ju också förklara varför parkeringen var så liten :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Bretagne och Jersey

Inlägg av bullen »

Faktiskt riktigt mycket snygga o dyra bilar typ Jaguar Porsche BMW mfl. På laddplatsen stod en I3 en Ionic hybrid o lite annat.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Bretagne och Jersey

Inlägg av bullen »

Kan fö tillägga att köra en Tesla på extremt smala vägar med vänstertrafik kräver en del fokus. Står nu på färjeterminalen utan en repa o är glad för det.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Bretagne och Jersey

Inlägg av bylund »

Det ska väl ingå data i hela Europa? Då borde det ju funka på kanalöarna också.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Bretagne och Jersey

Inlägg av bullen »

bylund skrev:
Det ska väl ingå data i hela Europa? Då borde det ju funka på kanalöarna också.
Trodde jag oxå. Men don är inte med i EU och roaming var svindyrt.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Bretagne och Jersey

Inlägg av bullen »

Sitter i en brassestol på Suc i Caen och reflekterar över turen vi tog hit ner. Jag brukar oftast blåsa på i ett sträck för att sas komma igång med semestern så fort som möjligt. Detta var första gången jag gjorde det med en Tesla. Och det var även första gången laddningen kändes som en begränsning. Vi körde till Saint Malo i Bretagne in ett sträck. En resa på 220 mil. Vi valde brovägen både över sundet och stora bält. Delvis för att inte riskera färjeköer men även spara tid och pengar. Resan tog 29 timmar vilket är ca 5-6 h mer än det tagit med fossil. Å andra sidan fick vi äta i lugn och ro och även sova nån timme vid någon Suc. Så på det hela taget var det ingen större uppoffring och framför allt inget som kompenserar fördelen alla andra 51 veckor på året.
Tycker dock de flesta Suc jag besökt i Frankrike har extremt dåligt utbud av mat, fika etc. Oftast på en bakgård till ett Nolvotel eller Ibis. Men jag har lärt mig en sak. Ett par brassestolar i bagaget är guld värt. Iaf en sommar som denna.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bretagne och Jersey

Inlägg av Bjelke »

Vi var oxo på SuC i Caen i förrgår! :)
Jag känner så här efter en knapp vecka i Frankrike:
Aldrig mer en Tesla i det landet! Fy faaaaan vad ini
helv....e och precis alla andra svordomar som finns
vad bedrövligt det var! :twisted: Vilken total-idiot är
det som styrt upp det där vansinnet eg?
Nog för att det mesta är lite speciellt där men ändå lixom...
Åker vi någonsin dit med bil igen så blir det i en fossilare om inget ändras drastiskt...
Tragiskt men så känns det iaf, en vecka helt bortkastad typ.
Vi skulle eg kolla en hel del på Tour de France men det blev bara vid ett bergspris och sen vände vi hemåt :(
Dessutom hittade jag inte en enda kylskåps-magnet varken i Holland eller Belgien och den vi köpte i Danmark blev kvar på en bensinstation :(
Så om någon hittar nåt sånt så får ni hemskt gärna köpa åt mig ;) det är det enda jag brukar köpa i olika länder jag varit i ju...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Bretagne och Jersey

Inlägg av HelectriC »

bullen skrev:
bylund skrev:
Det ska väl ingå data i hela Europa? Då borde det ju funka på kanalöarna också.
Trodde jag oxå. Men don är inte med i EU och roaming var svindyrt.
Men det funkar i Schweiz och Norge, som ju inte är med i EU :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Bretagne och Jersey

Inlägg av bullen »

HelectriC skrev:
bullen skrev:
bylund skrev:
Det ska väl ingå data i hela Europa? Då borde det ju funka på kanalöarna också.
Trodde jag oxå. Men don är inte med i EU och roaming var svindyrt.
Men det funkar i Schweiz och Norge, som ju inte är med i EU :?
Men dom hänger på via EES
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a ... gen-kostar
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Bretagne och Jersey

Inlägg av bylund »

Fast Tesla har inte nämnt EU, EES eller något angående datan i bilen. Bara Europa, men jag har inte sett det tydligare specificerat än så. Vissa länder ligger ju delvis Europa, som Turkiet och Ryssland, så jag undrar lite vad som gäller där. Rimligen fungerar det i hela de länderna.

Cypern är ju med i EU, men ligger i Asien. Fungerar det där? Min gissning är att det gör det.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Bretagne och Jersey

Inlägg av bullen »

bylund skrev:
Fast Tesla har inte nämnt EU, EES eller något angående datan i bilen. Bara Europa, men jag har inte sett det tydligare specificerat än så. Vissa länder ligger ju delvis Europa, som Turkiet och Ryssland, så jag undrar lite vad som gäller där. Rimligen fungerar det i hela de länderna.

Cypern är ju med i EU, men ligger i Asien. Fungerar det där? Min gissning är att det gör det.
Ska faktiskt ta o kolla upp det med Tesla. Eller kan det vara så att det bara finns 4G på Jersey? Jag har ju inget 4G kort i min. Vild gissning..
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Bretagne och Jersey

Inlägg av bullen »

Detta hotell o Dunkerque (eller Dyngkôrk som vi säger i Värmland) kommer jag inte lägga till i hotell som erbjuder laddning. Men med lite vilja löser sig det mestaBild
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Bretagne och Jersey

Inlägg av Yxel »

Bjelke skrev:
Vi var oxo på SuC i Caen i förrgår! :)
Jag känner så här efter en knapp vecka i Frankrike:
Aldrig mer en Tesla i det landet! Fy faaaaan vad ini
helv....e och precis alla andra svordomar som finns
vad bedrövligt det var! :twisted: Vilken total-idiot är
det som styrt upp det där vansinnet eg?
Nog för att det mesta är lite speciellt där men ändå lixom...
Åker vi någonsin dit med bil igen så blir det i en fossilare om inget ändras drastiskt...
Tragiskt men så känns det iaf, en vecka helt bortkastad typ.
Vi skulle eg kolla en hel del på Tour de France men det blev bara vid ett bergspris och sen vände vi hemåt :(
Dessutom hittade jag inte en enda kylskåps-magnet varken i Holland eller Belgien och den vi köpte i Danmark blev kvar på en bensinstation :(
Så om någon hittar nåt sånt så får ni hemskt gärna köpa åt mig ;) det är det enda jag brukar köpa i olika länder jag varit i ju...
Något speciellt du tänker på?
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bretagne och Jersey

Inlägg av Bjelke »

Yxel skrev:
Bjelke skrev:
Vi var oxo på SuC i Caen i förrgår! :)
Jag känner så här efter en knapp vecka i Frankrike:
Aldrig mer en Tesla i det landet! Fy faaaaan vad ini
helv....e och precis alla andra svordomar som finns
vad bedrövligt det var! :twisted: Vilken total-idiot är
det som styrt upp det där vansinnet eg?
Nog för att det mesta är lite speciellt där men ändå lixom...
Åker vi någonsin dit med bil igen så blir det i en fossilare om inget ändras drastiskt...
Tragiskt men så känns det iaf, en vecka helt bortkastad typ.
Vi skulle eg kolla en hel del på Tour de France men det blev bara vid ett bergspris och sen vände vi hemåt :(
Dessutom hittade jag inte en enda kylskåps-magnet varken i Holland eller Belgien och den vi köpte i Danmark blev kvar på en bensinstation :(
Så om någon hittar nåt sånt så får ni hemskt gärna köpa åt mig ;) det är det enda jag brukar köpa i olika länder jag varit i ju...
Något speciellt du tänker på?
Om du menar det där med magneter så är det dom där typiska turist-varianterna som representerar tex ett land, jag
brukar köpa dom som är som små minikonstverk för typ en 50-lapp...
Det jag missade var Danmark, Holland och Belgien.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Bretagne och Jersey

Inlägg av Yxel »

Bjelke skrev:
Yxel skrev:
Bjelke skrev:
Vi var oxo på SuC i Caen i förrgår! :)
Jag känner så här efter en knapp vecka i Frankrike:
Aldrig mer en Tesla i det landet! Fy faaaaan vad ini
helv....e och precis alla andra svordomar som finns
vad bedrövligt det var! :twisted: Vilken total-idiot är
det som styrt upp det där vansinnet eg?
Nog för att det mesta är lite speciellt där men ändå lixom...
Åker vi någonsin dit med bil igen så blir det i en fossilare om inget ändras drastiskt...
Tragiskt men så känns det iaf, en vecka helt bortkastad typ.
Vi skulle eg kolla en hel del på Tour de France men det blev bara vid ett bergspris och sen vände vi hemåt :(
Dessutom hittade jag inte en enda kylskåps-magnet varken i Holland eller Belgien och den vi köpte i Danmark blev kvar på en bensinstation :(
Så om någon hittar nåt sånt så får ni hemskt gärna köpa åt mig ;) det är det enda jag brukar köpa i olika länder jag varit i ju...
Något speciellt du tänker på?
Om du menar det där med magneter så är det dom där typiska turist-varianterna som representerar tex ett land, jag
brukar köpa dom som är som små minikonstverk för typ en 50-lapp...
Det jag missade var Danmark, Holland och Belgien.
Nej mer det om Frankrike :)
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bretagne och Jersey

Inlägg av Bjelke »

Aha :)
Låt säga att den sämsta navigatorn jag någonsin ägt i
kombination med dom överlägset knäppast placerade
laddarna jag besökt inte gör livet med en Tesla i Frankrike något jag vill minnas...........
Jag orkar inte räkna upp alla exempel eftersom nästan samtliga var bedrövliga men kommer du till den öster om Reims och kör det minsta fel i infarten medans du försök klura ut vart dom sätt stolparna så finns det på riktigt inget sätt att reparera misstagen
och skulle du komma in med nästan tomt batteri så får man nog ringa bärgare typ (Vi klarade oss till nästa dock men det var förbenat tight)....
Och ungefär så här är det på många ställen men oftast var det helt enkelt "omöjligt " att hitta dom så man fick åka runt och leta, vilket på vissa ställen var bökigt speciellt med mkt trafik... navigatorn guidade dessutom inte fram till själva laddarna utan till en punkt på tomtgränsen till där dom står och det var ofta INTE själva infarten heller.
Osv osv :twisted:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Bretagne och Jersey

Inlägg av bullen »

Jag laddade i Lille. Rouen, Mont Saint Michel, Caen. Inga problem att hitta även om det var lite skumma placeringar och dåligt mat/fikautbud.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Bretagne och Jersey

Inlägg av bullen »

Kan även verifiera att det får plats 20 plattor öl i trunken utan att utnyttja utrymmet under golvet samt att hatthyllan ligger på.
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Bretagne och Jersey

Inlägg av Arild »

HelectriC skrev:
bullen skrev:
bylund skrev:
Det ska väl ingå data i hela Europa? Då borde det ju funka på kanalöarna också.
Trodde jag oxå. Men don är inte med i EU och roaming var svindyrt.
Men det funkar i Schweiz och Norge, som ju inte är med i EU :?
Schweiz och Norge ingår i EFTA. European Free Trade Association. Det gör inte Jersey. :!:

Sverige har också varit medlemmar i EFTA, innan vi gick med i EU.
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Bretagne och Jersey

Inlägg av Arild »

bullen skrev:
Kan även verifiera att det får plats 20 plattor öl i trunken utan att utnyttja utrymmet under golvet samt att hatthyllan ligger på.BildBildBild
Hur lång tid tar det för dig att dricka upp 480 ölburkar..? Ett sex-pack brukar räcka rätt länge. Men visst, Pelforth Brun är speciell och mycket god.
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Bretagne och Jersey

Inlägg av Arild »

Hur har det fungerat med laddning i Frankrike? Jag har nu provat 7 jordade uttag på olika hotell och i en villa. Jag har använt skarkabel för att polvända, eftersom fransk jord-”pinne” är speciell och jag får inget annat än grön lampa på UMCn och ingen laddning i bilen.

Wikipedia skriver att Frankrike har har TT-jordning och det är inte samma som i Sverige. Har någon av er lyckats ladda i jordad uttag i Frankrike? :?:

Nästa vecka hyr vi en Mobile-Home på en Camping i Baskien. Kanske en blå CE-kontakt ger rätt typ av jordning? :?:

Eller kan en jordfelsbrytare rädda laddproblemet? :?:
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Bretagne och Jersey

Inlägg av bullen »

Jag hade inga problem. Men jag undrar eg vad jag har för UMC. Fick den bytt för ett år sedan och sedan dess kan jag vända den åt vilket håll jag vill och den har funkat i Norge varje gång. Känns son jag fått en Norsk.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Bretagne och Jersey

Inlägg av e5m1r »

bullen skrev:
bylund skrev:
Fast Tesla har inte nämnt EU, EES eller något angående datan i bilen. Bara Europa, men jag har inte sett det tydligare specificerat än så. Vissa länder ligger ju delvis Europa, som Turkiet och Ryssland, så jag undrar lite vad som gäller där. Rimligen fungerar det i hela de länderna.

Cypern är ju med i EU, men ligger i Asien. Fungerar det där? Min gissning är att det gör det.
Ska faktiskt ta o kolla upp det med Tesla. Eller kan det vara så att det bara finns 4G på Jersey? Jag har ju inget 4G kort i min. Vild gissning..
Fick du nåt svar ?
Jag fick i alla fall i get om varför det inge finns data i bosnien hela landet ligger i europa ?
Kan det vara så illa att tesla har data enbart i länder där de har etablerat sig ( har suc och eller store/servicecenter )
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar