Intryck av vår första "riktiga" långresa
Moderator: Redaktion
Intryck av vår första "riktiga" långresa
Som rubriken nämner kommer här ett litet referat av vår sportlovsresa. Om den skall klassas som långresa får de lärda tvista om, men hur som helst.
Resan gick från vårt hem i Helsingborg till en liten stuga/lägenhet i Hundfjället (Sälen) och förstås hem igen
Vi hade stugan/lägenheten hyrd söndag till söndag men då mina föräldrar bor på vägen (Lysekil) påbörjade vi resan redan på lördagen vid 14 tiden.
Vi lämnade hemmet med 90% laddning och satte som vanligt sikte på SuC Falkenberg. Det är en dryg timmes körning dit och på vintern blir det faktiskt ett nödvändigt stopp för att ta oss hela vägen till
Lysekil. Som vanligt ville barnen ha hamburgare på Mc dogfood, sagt och gjort med resultatet att bilen var klar för vidare färd en god stund innan de kladdat klart med sina burgare och pommes. Då vi var helt själva på SuC kändes det helt ok att stå några minuter extra. De extra procenten det genererade i laddning gjorde att vi valde att skippa SuC i Udevalla och åka helavägen ut till Lysekil direkt. Vi brukar Toppa upp i Uddevalla
då vi hemma hos mor och far i dagsläget inte har någon "bra" laddning utan enbart ett motorvärmat uttag där vi max kan dra 6A annars går säkringen (WC är på G då de själva beställt en modell S som kommer i April).
och de gånger vi bara skall stanna över natten eller dagen väljer vi istället att ta ett kort stopp i Udevalla men skippade det denna gång.
På söndags morgonen diskuterade vi kring frukostbordet hur vi skulle lägga upp resan från Lysekil till Hundfjället. vi hade sedan tidigare bestämmt att vi skulle åka genom Norge då infrastrukturen för SuC är betydligt bättre där än upp genom Sverige (väntar fortfrande på Torsby). Bilen ville att vi skulle åka upp till Solli för ett stopp på 50min, men vi kom fram till att vi skippar Solli och istället stannade vi i Tanum där vi handlade lite mat och fika för resan. Även här var vi helt ensamma när vi kom, dock dök det upp en till model S precis när vi var redo att dra vidare. Nu ville bilen att vi skulle dra till Eidsvoll/Nebbenes för nästa påfyllning men våra barn ville annat och tyckte att de behövde påfyllning långt tidigare vilket resulterade i ett besök på SuC Rygge. Där dukade vi upp fikabordet och mumsade på de godsaker som inhandlats i Tanum samt besökte toaletten på den intilliggande macken. Denna gång var vi inte själva utan vi var nog ett tiotal bilar som laddade. Jag kunde notera att utöver de 30 platser som redan finns vid Rygge var ytterligare 10st på G att sättas upp. Nu var vi mätta, tömda och fyllda så vi drog så vidare.
Nu var siktet inställt på ett 20min laddstopp i Elverum och för andra gången på denna resan följde vi Morticias anvisningar.
Vägarna var riktigt fina hela vägen upp till Elverum och Norge bjöd på fina vyer och många möten med andra Teslor
Väl i Elverum fick vi för första gången denna resa vänta på bilen. Men vi slog ihjäl tiden med att slösurfa på obiler och snacka med andra svenskar som
behövde fylla på med elektroner.
Nu var det bara 10mil kvar till vår destination och en veckas skidåkning, färden över fjället gick galant. Det var fina osaltade vintervägar och trots att vi enbart har bakhjulsdrift var det inga problem alls.
Vi kom fram till Hundfjället med 25% laddning och totalt tog resan från Lysekil till Sälen lite drygt 6 timmar. Vid stugan hade vi ett motorvärmar uttag på 6A som vi pluggade in bilen i vid ankomst. Tyvätt var det styrt till en timer som max tillät 1,5h åt gången vilket gjorde att vi under veckan fick knappa igång det x antal gånger för att få i vad vi behövde för att oss tillbaka till Elverum.
Trots ett par mindre körningar under veckan (Bla en förevisning och provtur till familjen i grannstugan som var mycket intresserade av Tesla men aldrig varit i närheten av någon innan) lyckades vi skramla ihop drygt 300km till hemfärden.
På hemresan ville Morticia att vi skulle hoppa över Elverum och åka till Eidsvoll/Nebbenes. Men efter nästan en heldags skidåkning lockade Scandic i Elverum med fina burgare så det fick bli ett stopp där för påfyllning av mage och elektroner. Denna gång var det nästan fullt på stationen så vi hade lite koll men trycket lättade under tiden så vi kunde äta i lung och ro utan att skapa kö i onödan.
Nu var vi laddade för att ta oss helavägen ner till Solli, Sagt och gjort vi kom fram till Solli med ca 10% kvar. och vid en första anblick såg det ut som att vi skulle bli kvar där ett tag då det såg fullt ut. Men turen sken mot oss och det fanns en plats kvar. Vi fick dock nöja oss med 40kw första minutrarna innan bilen vi delade laddare med hade fått i litte juce. Dock kom det två andra bilar precis efteross som snällt fick köa tills de Taxibilar som stod där bestämde sig för att flytta på sig.
Vid dethär laget var barnen ganska trötta så vi styrde vidare mot mot Lysekil än en gång för en kort natts sömn. Väl framme i Lysekil hade vi "bara" 75km kvar i bilen och det ovan nämnda motorvärmaruttaget gav inte många kilometer under den kalla natten så morgonen därpå blev det en kort första stint, Lysekil - Udevalla. SuC i Udevalla var välbesökt denna morgon och vi fick näst sista platsen och ynka 20kw till en början. Men efter 10 minuter var det som att Moses delade rödahavet för vips så packade alla ihop och drog och endast vi och en dansk MS stod kvar. Med full effekt reducerades laddtiden från 40min till 10min på 2min och vips så kunde vi ge oss av mot Skåne. Vi siktade på att nå SuC Laholm men högerfoten blev lite för tung så när vi närmade oss Varberg var prognosen -2% till Laholm så då bestämde min fru att vi stannar vid SuC Falkenberg (som vanligt). Sagt och gjort. Efter ca 15min var bilen redo och vi avverkade de sista 13 milen hem och stannade på uppfarten med 18% kvar i batteriet.
Som helhet var det en mycket bra resa och våra laddstopp ihop med en välfungerande autopilot gjorde resan mindre tröttande än förra året då vi åkte Volvo.
Till sist om någon nu undrar så var både skidåkningen och ölen i Sälenfjällen av utmärkt kvallité
Resan gick från vårt hem i Helsingborg till en liten stuga/lägenhet i Hundfjället (Sälen) och förstås hem igen
Vi hade stugan/lägenheten hyrd söndag till söndag men då mina föräldrar bor på vägen (Lysekil) påbörjade vi resan redan på lördagen vid 14 tiden.
Vi lämnade hemmet med 90% laddning och satte som vanligt sikte på SuC Falkenberg. Det är en dryg timmes körning dit och på vintern blir det faktiskt ett nödvändigt stopp för att ta oss hela vägen till
Lysekil. Som vanligt ville barnen ha hamburgare på Mc dogfood, sagt och gjort med resultatet att bilen var klar för vidare färd en god stund innan de kladdat klart med sina burgare och pommes. Då vi var helt själva på SuC kändes det helt ok att stå några minuter extra. De extra procenten det genererade i laddning gjorde att vi valde att skippa SuC i Udevalla och åka helavägen ut till Lysekil direkt. Vi brukar Toppa upp i Uddevalla
då vi hemma hos mor och far i dagsläget inte har någon "bra" laddning utan enbart ett motorvärmat uttag där vi max kan dra 6A annars går säkringen (WC är på G då de själva beställt en modell S som kommer i April).
och de gånger vi bara skall stanna över natten eller dagen väljer vi istället att ta ett kort stopp i Udevalla men skippade det denna gång.
På söndags morgonen diskuterade vi kring frukostbordet hur vi skulle lägga upp resan från Lysekil till Hundfjället. vi hade sedan tidigare bestämmt att vi skulle åka genom Norge då infrastrukturen för SuC är betydligt bättre där än upp genom Sverige (väntar fortfrande på Torsby). Bilen ville att vi skulle åka upp till Solli för ett stopp på 50min, men vi kom fram till att vi skippar Solli och istället stannade vi i Tanum där vi handlade lite mat och fika för resan. Även här var vi helt ensamma när vi kom, dock dök det upp en till model S precis när vi var redo att dra vidare. Nu ville bilen att vi skulle dra till Eidsvoll/Nebbenes för nästa påfyllning men våra barn ville annat och tyckte att de behövde påfyllning långt tidigare vilket resulterade i ett besök på SuC Rygge. Där dukade vi upp fikabordet och mumsade på de godsaker som inhandlats i Tanum samt besökte toaletten på den intilliggande macken. Denna gång var vi inte själva utan vi var nog ett tiotal bilar som laddade. Jag kunde notera att utöver de 30 platser som redan finns vid Rygge var ytterligare 10st på G att sättas upp. Nu var vi mätta, tömda och fyllda så vi drog så vidare.
Nu var siktet inställt på ett 20min laddstopp i Elverum och för andra gången på denna resan följde vi Morticias anvisningar.
Vägarna var riktigt fina hela vägen upp till Elverum och Norge bjöd på fina vyer och många möten med andra Teslor
Väl i Elverum fick vi för första gången denna resa vänta på bilen. Men vi slog ihjäl tiden med att slösurfa på obiler och snacka med andra svenskar som
behövde fylla på med elektroner.
Nu var det bara 10mil kvar till vår destination och en veckas skidåkning, färden över fjället gick galant. Det var fina osaltade vintervägar och trots att vi enbart har bakhjulsdrift var det inga problem alls.
Vi kom fram till Hundfjället med 25% laddning och totalt tog resan från Lysekil till Sälen lite drygt 6 timmar. Vid stugan hade vi ett motorvärmar uttag på 6A som vi pluggade in bilen i vid ankomst. Tyvätt var det styrt till en timer som max tillät 1,5h åt gången vilket gjorde att vi under veckan fick knappa igång det x antal gånger för att få i vad vi behövde för att oss tillbaka till Elverum.
Trots ett par mindre körningar under veckan (Bla en förevisning och provtur till familjen i grannstugan som var mycket intresserade av Tesla men aldrig varit i närheten av någon innan) lyckades vi skramla ihop drygt 300km till hemfärden.
På hemresan ville Morticia att vi skulle hoppa över Elverum och åka till Eidsvoll/Nebbenes. Men efter nästan en heldags skidåkning lockade Scandic i Elverum med fina burgare så det fick bli ett stopp där för påfyllning av mage och elektroner. Denna gång var det nästan fullt på stationen så vi hade lite koll men trycket lättade under tiden så vi kunde äta i lung och ro utan att skapa kö i onödan.
Nu var vi laddade för att ta oss helavägen ner till Solli, Sagt och gjort vi kom fram till Solli med ca 10% kvar. och vid en första anblick såg det ut som att vi skulle bli kvar där ett tag då det såg fullt ut. Men turen sken mot oss och det fanns en plats kvar. Vi fick dock nöja oss med 40kw första minutrarna innan bilen vi delade laddare med hade fått i litte juce. Dock kom det två andra bilar precis efteross som snällt fick köa tills de Taxibilar som stod där bestämde sig för att flytta på sig.
Vid dethär laget var barnen ganska trötta så vi styrde vidare mot mot Lysekil än en gång för en kort natts sömn. Väl framme i Lysekil hade vi "bara" 75km kvar i bilen och det ovan nämnda motorvärmaruttaget gav inte många kilometer under den kalla natten så morgonen därpå blev det en kort första stint, Lysekil - Udevalla. SuC i Udevalla var välbesökt denna morgon och vi fick näst sista platsen och ynka 20kw till en början. Men efter 10 minuter var det som att Moses delade rödahavet för vips så packade alla ihop och drog och endast vi och en dansk MS stod kvar. Med full effekt reducerades laddtiden från 40min till 10min på 2min och vips så kunde vi ge oss av mot Skåne. Vi siktade på att nå SuC Laholm men högerfoten blev lite för tung så när vi närmade oss Varberg var prognosen -2% till Laholm så då bestämde min fru att vi stannar vid SuC Falkenberg (som vanligt). Sagt och gjort. Efter ca 15min var bilen redo och vi avverkade de sista 13 milen hem och stannade på uppfarten med 18% kvar i batteriet.
Som helhet var det en mycket bra resa och våra laddstopp ihop med en välfungerande autopilot gjorde resan mindre tröttande än förra året då vi åkte Volvo.
Till sist om någon nu undrar så var både skidåkningen och ölen i Sälenfjällen av utmärkt kvallité
Model S75 vid namn Morticia. Med AP2.5, nya prestandan och nya baksätet.
Re: Intryck av vår första "riktiga" långresa
Trevlig läsning
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Re: Intryck av vår första "riktiga" långresa
Trevlig läsning!
Ska själv till sälen vecka 10 och kommer landa med 15% batteriet. Har hyrt en stuga på utterstigen och hoppas det åtminstonde finns ett 220v-uttag där. Ska vara där 3 dygn så får se om det går att fylla upp till 95% (med lite daglig körning också) innan hemfärd.
Finns ju några laddare i sälen, så krisar det får jag väl åka och ställa mig där och ladda medans resten av familjen myser
Ska själv till sälen vecka 10 och kommer landa med 15% batteriet. Har hyrt en stuga på utterstigen och hoppas det åtminstonde finns ett 220v-uttag där. Ska vara där 3 dygn så får se om det går att fylla upp till 95% (med lite daglig körning också) innan hemfärd.
Finns ju några laddare i sälen, så krisar det får jag väl åka och ställa mig där och ladda medans resten av familjen myser
Multicoat Red Model X P100D
Re: Intryck av vår första "riktiga" långresa
Enligt din signatur så ser det ut som din bil är bakhjulsdriven, hur var det i Sälen? Kör du med dubbar?
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Re: Intryck av vår första "riktiga" långresa
Körde upp till Sälen från Malmö i helgen. Laddade Falkenberg, Uddevalla och Karlstad. Stannade 10 min i Malung men hade gått utan. Kom fram med 27%. Kör hem på söndag igen. Det är helt underbart att köra Tesla. Längtar nästan efter att få köra hem
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Model S (2023)
Re: Intryck av vår första "riktiga" långresa
Yes, RWD är det som gäller Jag kör på odubbade (Good year Ultragrip Ice 2) är mycket nöjd med dessa och hade inga problem alls att ta mig fram,Feddan skrev:Enligt din signatur så ser det ut som din bil är bakhjulsdriven, hur var det i Sälen? Kör du med dubbar?
Inga tendenser till sladd eller andra överaskningar. Tycker bilen uppförde sig exemplariskt och den känns mycket säkrare i halt väglag än vår V70 gjorde.
Model S75 vid namn Morticia. Med AP2.5, nya prestandan och nya baksätet.
Re: Intryck av vår första "riktiga" långresa
Rolig läsning och jag blir även nyfiken då jag växte upp i Lysekil på 70-80-talet. Föräldrarna bor kvar så jag är också där ibland.
Re: Intryck av vår första "riktiga" långresa
Trevligt! Mina föräldrar är ganska "ny inflyttade". De köpte sommarstuga där i mitten av 90-talet, sedan för ett par år sedan bestämde de sig för att flytta upp permanent. De rev då den gamla stuga och byggde ett nytt enplanshus och eftersom tomten är stor har jag inte varit sen att utnytja situationen och helt sonika byggt mig en egen sommarstuga på ett litet hörn av lotten därav blir det enkelt att stanna en natt när man ändå passerar. Det ligger dock lite utanför staden, mot Skalhamn till.stefan007 skrev:Rolig läsning och jag blir även nyfiken då jag växte upp i Lysekil på 70-80-talet. Föräldrarna bor kvar så jag är också där ibland.
Model S75 vid namn Morticia. Med AP2.5, nya prestandan och nya baksätet.
Re: Intryck av vår första "riktiga" långresa
Ahh, där ute var min mamma lärare. Fanns tre skolor på den tiden som hon växlade mellan. Har badat en del där ute på 70-talet!Fredric83 skrev:Trevligt! Mina föräldrar är ganska "ny inflyttade". De köpte sommarstuga där i mitten av 90-talet, sedan för ett par år sedan bestämde de sig för att flytta upp permanent. De rev då den gamla stuga och byggde ett nytt enplanshus och eftersom tomten är stor har jag inte varit sen att utnytja situationen och helt sonika byggt mig en egen sommarstuga på ett litet hörn av lotten därav blir det enkelt att stanna en natt när man ändå passerar. Det ligger dock lite utanför staden, mot Skalhamn till.stefan007 skrev:Rolig läsning och jag blir även nyfiken då jag växte upp i Lysekil på 70-80-talet. Föräldrarna bor kvar så jag är också där ibland.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Intryck av vår första "riktiga" långresa
Låter som en behaglig resa. Men när ni var på omväg i Norge, varför åkte ni inte till Trysil istället för Sälen? Förutsatt att det är skidåkning ni är efter så är det flera gånger bättre.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Intryck av vår första "riktiga" långresa
Tack trevlig läsning, tröttnar aldrig på dessa reseberättelserna! Man lär sig alltid något eller bara trevligt att läsa.
Re: Intryck av vår första "riktiga" långresa
Tyst. Jag tycker alla ska åka till Sälen.Teslaspolen skrev:Låter som en behaglig resa. Men när ni var på omväg i Norge, varför åkte ni inte till Trysil istället för Sälen? Förutsatt att det är skidåkning ni är efter så är det flera gånger bättre.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Intryck av vår första "riktiga" långresa
Håller med övriga, gillar verkligen att läsa om alla långresor! (även om dom till typ Kroatien/Italien/Spanien är strået vassare )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Intryck av vår första "riktiga" långresa
Det handlar nog mest om inrutat svenssonliv Nej skämt å sido, Sälen är väldigt bra för barnen och med en 3 åring och en 7 åring håller vi mest till i de "lättare" backarna och då har Sälen bra utbudTeslaspolen skrev:Låter som en behaglig resa. Men när ni var på omväg i Norge, varför åkte ni inte till Trysil istället för Sälen? Förutsatt att det är skidåkning ni är efter så är det flera gånger bättre.
Model S75 vid namn Morticia. Med AP2.5, nya prestandan och nya baksätet.