Stockholm - Languedoc påsken 2018
Moderator: Redaktion
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
Skärtorsdag
Dagens mål är att nå till Kassel i Tyskland. Dagen börjar bra med 0 ° och halvklart. När jag kör över Öresundsbron börjar snöflingorna komma. Efter en halv timme blir sikten så dålig att köerna växter på motorvägen söderut. Fem mil före laddaren i Nørre Alslev går det i 30 km/t.
Dagens mål är att nå till Kassel i Tyskland. Dagen börjar bra med 0 ° och halvklart. När jag kör över Öresundsbron börjar snöflingorna komma. Efter en halv timme blir sikten så dålig att köerna växter på motorvägen söderut. Fem mil före laddaren i Nørre Alslev går det i 30 km/t.
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
Aj aj, det bådar illa för mig som ska köra hela vägen genom Danmark! Kommer till Köge vid 16.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
@boreno Var startar du från idag?
Vi kanske ses i Tyskland ikväll?
Vi kanske ses i Tyskland ikväll?
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
Rødby
Snöovädret förföljer mig. Prognosen visade visserligen -1 och nederbörd, men sågär bedrövligt väder och väglag kunde jag inte förställa mig. Två bilar låg i diket, den ena med sidan och den andra med fronten ned mot motstående kant. Jag är glad att jag har en bil med utmärkt väghållning och fyrhjulsdrift. Inte för att de hjälper så mycket när det faller blötsnö och vägbanan håller -1. Jag hann inte ta upp kamera, men jag lovar, det såg läskigt ut.
I Nørre Alslev fanns bara 2 laddande Teslas. Model X från Gbg var ute efter en fika i snålblåsten, men fick nöja sig med en öppen toalett. Tack för den!
Vet du vad ”Den stilla veckan” betyder? Under påskveckan är det meningen att vi ska vila och återhämta oss efter fastan. Den regeln gäller i högsta grad i Danmark. Och kanske ännu mer nedåt Tyskland. Jag hoppas bageriet vi SuC i Braak håller öppet...
Och sist; jag ville inte missa färjan 11.45, så jag avbröt laddningen med 245 km. i batteriet. Det är ju ändå bara 208 km. till Braak. Så nu gjorde jag det igen. Datorn visar beräknade 6% när jag kommer att komma fram, men med slasksnö på vägen går det åt lite mer. Rapport kommer.
Snöovädret förföljer mig. Prognosen visade visserligen -1 och nederbörd, men sågär bedrövligt väder och väglag kunde jag inte förställa mig. Två bilar låg i diket, den ena med sidan och den andra med fronten ned mot motstående kant. Jag är glad att jag har en bil med utmärkt väghållning och fyrhjulsdrift. Inte för att de hjälper så mycket när det faller blötsnö och vägbanan håller -1. Jag hann inte ta upp kamera, men jag lovar, det såg läskigt ut.
I Nørre Alslev fanns bara 2 laddande Teslas. Model X från Gbg var ute efter en fika i snålblåsten, men fick nöja sig med en öppen toalett. Tack för den!
Vet du vad ”Den stilla veckan” betyder? Under påskveckan är det meningen att vi ska vila och återhämta oss efter fastan. Den regeln gäller i högsta grad i Danmark. Och kanske ännu mer nedåt Tyskland. Jag hoppas bageriet vi SuC i Braak håller öppet...
Och sist; jag ville inte missa färjan 11.45, så jag avbröt laddningen med 245 km. i batteriet. Det är ju ändå bara 208 km. till Braak. Så nu gjorde jag det igen. Datorn visar beräknade 6% när jag kommer att komma fram, men med slasksnö på vägen går det åt lite mer. Rapport kommer.
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
Braak, DE
Puh! Medvinden måste ha gjort det. Den sedvanliga varningen på displayen ropar frekvent till mig: “Drive below 100 kph to reach destination!”
Jag trotsar datorns algoritmer och håller den omgivande trafikens tempo. 6% är ju mer än 0%, eller? APn regleras till 120 kph och till min förvåning ökar den beräknade procenten till först 7 och sedan 8%.
Det gick ju bra, den här gången också. Men nu stannar jag här en timme. Inga fler risktagningar.
Puh! Medvinden måste ha gjort det. Den sedvanliga varningen på displayen ropar frekvent till mig: “Drive below 100 kph to reach destination!”
Jag trotsar datorns algoritmer och håller den omgivande trafikens tempo. 6% är ju mer än 0%, eller? APn regleras till 120 kph och till min förvåning ökar den beräknade procenten till först 7 och sedan 8%.
Det gick ju bra, den här gången också. Men nu stannar jag här en timme. Inga fler risktagningar.
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
Ju mer elbil jag kör ju mer inser jag att det är skönt att ladda ned marginal. Laddar oftare och längre vilket gör att jag nah hålla en högre hastighet med mer marginal till nästa laddare. Totalt sätt brukar det till och med få fortare att komma fram. Men jag förstår ju att om man vill hinna med en färga så vill man.
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
Tack apkungen. Jo, det är bättre med marginal, men jag chansade och kom precis med den färjan jag önskat. Ev. kan jag ha bytt kö i Rødby så jag slank in och någon annan blev stående i land. Men sådant står ju inte i protokollet.
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
Förförd och lurad!
Rhüden SuC
Bageriet i Braak levererar alltid. Jag höll mig från alla bakverk och valde blomkålssoppa. Efter en timmes skön paus blev batteriet nästan fullt. Jag satsar på laddaren i Lutterberg som nästa anhalt. Efter en minut på vägen påstår algoritmerna att jag måste stanna till i Rhüden i 10 min. för att fylla på. Dumheter! Jag har ju räknat ut att jag klarar sträckan till Lutterberg.
Det visar sig att vägen är full och köerna långa. Datorn väljer en längre sträcka via landsvägar för att kringgå köerna. Jag tillbedjer befallningarna från Google Maps och ger mig ut på landsbygden. För att undvika köstopp. Just det! På den enkelfiliga smala vägen står jag och hundratals andra HELT stilla. 0 kph.
Under ca. 2 timmar kryper vi ryckvis något framåt. Kartan förförde mig och jag gick på det. Känner du mig, är detta långt utanför det schema jag byggt upp. Nu får jag följa min brors goda råd. ”Ta livet som det kommer!”
Solnedgången sker under laddning på SuC Rhüden. Nu vidtar jobbet att scouta sovplats. I mörkret.
Rhüden SuC
Bageriet i Braak levererar alltid. Jag höll mig från alla bakverk och valde blomkålssoppa. Efter en timmes skön paus blev batteriet nästan fullt. Jag satsar på laddaren i Lutterberg som nästa anhalt. Efter en minut på vägen påstår algoritmerna att jag måste stanna till i Rhüden i 10 min. för att fylla på. Dumheter! Jag har ju räknat ut att jag klarar sträckan till Lutterberg.
Det visar sig att vägen är full och köerna långa. Datorn väljer en längre sträcka via landsvägar för att kringgå köerna. Jag tillbedjer befallningarna från Google Maps och ger mig ut på landsbygden. För att undvika köstopp. Just det! På den enkelfiliga smala vägen står jag och hundratals andra HELT stilla. 0 kph.
Under ca. 2 timmar kryper vi ryckvis något framåt. Kartan förförde mig och jag gick på det. Känner du mig, är detta långt utanför det schema jag byggt upp. Nu får jag följa min brors goda råd. ”Ta livet som det kommer!”
Solnedgången sker under laddning på SuC Rhüden. Nu vidtar jobbet att scouta sovplats. I mörkret.
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
Kolla in min tråd! Jag är i Busdorf nu, mindre än 4h från dig. Rätt otroligt med tanke på att jag startade runt 7 i morse!Arild skrev:@boreno Var startar du från idag?
Vi kanske ses i Tyskland ikväll?
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
Du tar en annan väg än jag. Just nu är jag i Stuhr. Vägen jag kör är 1, E34, A1. Vilka vägar tar du i Frankrike?
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
- Mistafrizz
- Teslaägare
- Inlägg: 434
- Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
- Ort: Trosa/Kista
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
Jag förstår att du hade det tufft genom Danmark Arild, börjar bli väldigt snöigt här nu igen.
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.
2015 Nissan Leaf Tekna
2015 Nissan Leaf Tekna
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
Camp Mode
Takk, TeslaBjørn for beskrivelsen av Camp Mode og hvordan man sover i en Tesla.
I närheten av SuC skapade jag Camp Rhüden. En grusväg, rullar ut sovsäck och sist ”Keep climate on”. Tänderna borstade och jag orkar inte köra i mörker. 1 grad ute, 20 inne.
Kl. 04.04 vaknar jag och tittar på klockan. Jag somnade vid 21, så jag kan inte sova längre. Jag stannar till vid Rhüden igen för att inspektera hjulen. Någonting låter konstigt. Det är fortfarande mörkt. Nåja, fullmånen gör det lite läckert, men det räcker inte för att kolla över bilen. Ånyo visar displayen ”A/C and battery cooling limited”. Visserligen är det -1 utanför, men någonting stämmer inte. Bilen är i alla fall varm och skön.
Jag åker iväg i mörkret och kör 1,5 timmar till SuC vid Malsfeld för att inta en frukost medan det ljusnar i dimman.
Takk, TeslaBjørn for beskrivelsen av Camp Mode og hvordan man sover i en Tesla.
I närheten av SuC skapade jag Camp Rhüden. En grusväg, rullar ut sovsäck och sist ”Keep climate on”. Tänderna borstade och jag orkar inte köra i mörker. 1 grad ute, 20 inne.
Kl. 04.04 vaknar jag och tittar på klockan. Jag somnade vid 21, så jag kan inte sova längre. Jag stannar till vid Rhüden igen för att inspektera hjulen. Någonting låter konstigt. Det är fortfarande mörkt. Nåja, fullmånen gör det lite läckert, men det räcker inte för att kolla över bilen. Ånyo visar displayen ”A/C and battery cooling limited”. Visserligen är det -1 utanför, men någonting stämmer inte. Bilen är i alla fall varm och skön.
Jag åker iväg i mörkret och kör 1,5 timmar till SuC vid Malsfeld för att inta en frukost medan det ljusnar i dimman.
Senast redigerad av Arild, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
Beröm till tyska bilförare
Här går det undan. För varje extra fil motorvägen har, ökar hastigheten med 50kph. De flesta lastbilar och husvagnsekipage håller 90 i högerfilen. Har vägen två filer kör de i 140. Nu kan du bara extrapolera. Tre filer, fyra filer. Just det; 240!
Jag gjorde en omkörning i tredje filen i ca 150 och på min vänstra sida blåser en Cayenne förbi i 240 eller mer. Bilen skakar till. Visst kör de snabbt, men ingen kör förbi på ”fel” sida (som i Danmark, se borenos rapport.). De byter hellre tre filer än att överraska på högersidan. Alla blinkar vid filbyte. Varje gång. (Här har stockholmare något att lära.)
Dessutom håller de fartgränserna. Nästan. De som kör i 200 bromsar snabbt ned till 120, 100 eller 80 när de skyltarna dyker upp. Kanske böterna är dryga?
Hur som helst; Beröm till tyska bilförare.
Nu har jag kommit till Hirschfeld, bara 1 av 8 stolpar är upptagen. 14 sköna grader på mätaren. Klockan är snart 10 och jag gör redan tredje laddstoppet. Nu planerar jag lunch i Mulhouse. Fransk lunch!
Här går det undan. För varje extra fil motorvägen har, ökar hastigheten med 50kph. De flesta lastbilar och husvagnsekipage håller 90 i högerfilen. Har vägen två filer kör de i 140. Nu kan du bara extrapolera. Tre filer, fyra filer. Just det; 240!
Jag gjorde en omkörning i tredje filen i ca 150 och på min vänstra sida blåser en Cayenne förbi i 240 eller mer. Bilen skakar till. Visst kör de snabbt, men ingen kör förbi på ”fel” sida (som i Danmark, se borenos rapport.). De byter hellre tre filer än att överraska på högersidan. Alla blinkar vid filbyte. Varje gång. (Här har stockholmare något att lära.)
Dessutom håller de fartgränserna. Nästan. De som kör i 200 bromsar snabbt ned till 120, 100 eller 80 när de skyltarna dyker upp. Kanske böterna är dryga?
Hur som helst; Beröm till tyska bilförare.
Nu har jag kommit till Hirschfeld, bara 1 av 8 stolpar är upptagen. 14 sköna grader på mätaren. Klockan är snart 10 och jag gör redan tredje laddstoppet. Nu planerar jag lunch i Mulhouse. Fransk lunch!
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
- Mistafrizz
- Teslaägare
- Inlägg: 434
- Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
- Ort: Trosa/Kista
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
Bara 8 mil ifrån varandra.. bon appetit.
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.
2015 Nissan Leaf Tekna
2015 Nissan Leaf Tekna
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
Kör försiktigt! Kanske hinner vi ses på hemvägen?
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
Lååångfranskfredag
Nu är det lugnare på vägen. Lite köbildning, men vi kör ändå i 100. Annars blir det mest 140, där det flyter på. Det blir ett kort laddstopp i Aschern för bensträckning. Jag har kommit till SuC i Mulhouse, precis innanför franska gränsen. Tomt på vägarna och bara en gäst på hotellet. Tur att baren i alla fall har öppet och tar emot en beställning.
Efter lunch och en lång laddning återstår 27 mil till Beaune. I Frankrike är det glesare mellan SuC, så mer planering krävs.
I Beaune hittar jag dagens 6:e SuC och jag laddar till 340 km. Bilen har 305 km. när jag slår på nattvärmen. Hur många km. förlorar batteriet på natten?
Nu är det lugnare på vägen. Lite köbildning, men vi kör ändå i 100. Annars blir det mest 140, där det flyter på. Det blir ett kort laddstopp i Aschern för bensträckning. Jag har kommit till SuC i Mulhouse, precis innanför franska gränsen. Tomt på vägarna och bara en gäst på hotellet. Tur att baren i alla fall har öppet och tar emot en beställning.
Efter lunch och en lång laddning återstår 27 mil till Beaune. I Frankrike är det glesare mellan SuC, så mer planering krävs.
I Beaune hittar jag dagens 6:e SuC och jag laddar till 340 km. Bilen har 305 km. när jag slår på nattvärmen. Hur många km. förlorar batteriet på natten?
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
Sista färden
Sovsäcken är utrullad. Mitt sovrum har under natten varit mitt bland vinrankorna.
Startar morgonen med 270 km. i batteriet. Änglarnas andel i natt blev alltså 35 km. eller 7 kWh. Dvs 10% av batteriet. Inte pjåkigt. Det innebär dock att jag inte kan köra över Jura-bergen direkt till Clermont-Ferrand, utan tvingas köra söderut till Macôn för en halvtimmes frukostpaus. Så är det att leva med ett batteri på 70 kWh. Klart bättre än 30, som i mindre bilar, men inte samma frihet som med 100.
Det är rejält dimmigt på vägen och fastän vi har ca. 100m. sikt, kör vi alla i 130. Många har tänt sina extra dimljus bak. Klokt!
Färden över Jura mot Clermont-Ferrand går som en dans. Här är sceneriet vackert och vägen kurvig genom bergen. Visst är det bra med AP, men det blir många filbyten och den kopplar bort styrhjälpen rätt ofta. På tyska Autobahn kunde jag få AP att byta fil med blinkers. I Frankrike blinkar den en lång stund med kopplar bara bort styrhjälpen utan att byta fil. Kan det vara filmarkeringarna som förvillar APn? Eller har APn provat för mycket Vin de Table?
Sovsäcken är utrullad. Mitt sovrum har under natten varit mitt bland vinrankorna.
Startar morgonen med 270 km. i batteriet. Änglarnas andel i natt blev alltså 35 km. eller 7 kWh. Dvs 10% av batteriet. Inte pjåkigt. Det innebär dock att jag inte kan köra över Jura-bergen direkt till Clermont-Ferrand, utan tvingas köra söderut till Macôn för en halvtimmes frukostpaus. Så är det att leva med ett batteri på 70 kWh. Klart bättre än 30, som i mindre bilar, men inte samma frihet som med 100.
Det är rejält dimmigt på vägen och fastän vi har ca. 100m. sikt, kör vi alla i 130. Många har tänt sina extra dimljus bak. Klokt!
Färden över Jura mot Clermont-Ferrand går som en dans. Här är sceneriet vackert och vägen kurvig genom bergen. Visst är det bra med AP, men det blir många filbyten och den kopplar bort styrhjälpen rätt ofta. På tyska Autobahn kunde jag få AP att byta fil med blinkers. I Frankrike blinkar den en lång stund med kopplar bara bort styrhjälpen utan att byta fil. Kan det vara filmarkeringarna som förvillar APn? Eller har APn provat för mycket Vin de Table?
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
Påskafton
Det blir ett kort stopp i C-F, jag har bara 12 mil till nästa SuC i Albaret-Saint-Marie. Även där blir det ett kort stopp till nästa SuC. Uppe i Centralmassivet blir det snabbt tunga moln och kort därefter ett kraftigt regn. Temperaturen sjunker från 14 till bara 1 grad. Ingen vår i sikte här inte. Inte ens så långt söderut i Frankrike.
Jag kommer fram till Albaret-Saint-Marie med 15% kvar.
Restaurangen har spännande inredning.
Dagens fjärde och sista laddstopp sker i Le Caylar. Piskande regn och kallt. Det är extra svårt att hitta in till laddstolparna framför serveringen. Arkitekten hade lekstuga när han/hon ritade de lokala vägnätet. Åh, så franskt och oerhört ologiskt. Det som skulle bli ett praktiskt sätt att styra bilisternas väg är istället helt ologiskt och skapar trafikstockningar och irritation. I Le Caylar finns en trevlig restaurant, café, ett par butiker och många besökare.
Här passar jag på att ladda på för att kunna ha lite reserv när jag ska hämta familjen på flygplatsen Beziers - Cap d’Agde. Flyget kommer i tid och när alla är framme i huset i Pezenas har jag 152 km. kvar i batteriet. Skönt att inte börja semestern med helt tomt batteri.
Det blir ett kort stopp i C-F, jag har bara 12 mil till nästa SuC i Albaret-Saint-Marie. Även där blir det ett kort stopp till nästa SuC. Uppe i Centralmassivet blir det snabbt tunga moln och kort därefter ett kraftigt regn. Temperaturen sjunker från 14 till bara 1 grad. Ingen vår i sikte här inte. Inte ens så långt söderut i Frankrike.
Jag kommer fram till Albaret-Saint-Marie med 15% kvar.
Restaurangen har spännande inredning.
Dagens fjärde och sista laddstopp sker i Le Caylar. Piskande regn och kallt. Det är extra svårt att hitta in till laddstolparna framför serveringen. Arkitekten hade lekstuga när han/hon ritade de lokala vägnätet. Åh, så franskt och oerhört ologiskt. Det som skulle bli ett praktiskt sätt att styra bilisternas väg är istället helt ologiskt och skapar trafikstockningar och irritation. I Le Caylar finns en trevlig restaurant, café, ett par butiker och många besökare.
Här passar jag på att ladda på för att kunna ha lite reserv när jag ska hämta familjen på flygplatsen Beziers - Cap d’Agde. Flyget kommer i tid och när alla är framme i huset i Pezenas har jag 152 km. kvar i batteriet. Skönt att inte börja semestern med helt tomt batteri.
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
Lördag 8 april 2018
Påsken må vara över, men jag har hela hemresan kvar. 255 mil från Pezenas i Languedoc till Tyresö utanför Stockholm. Det blir två längre stopp på vägen så jag inte domnar bakom APn.
Bilen har fått 310 km. laddning på fen lokala laddstolpen. Bara 700 m. från huset där våra vänner bor, finns en av många laddstolpar med 2 st. 11kW uttag. Förutom Typ-2, som jag använde, även Typ-3 och Schuko.
Efter att jag kört familjens tre flickor till flygplatsen i Beziers kom jag tillbaka till Pezenas med 30 km.
Efter fem timmar och en mysig middag med vännerna hade jag 310 km. och tillräckligt för avfärd.
Bilen är packad. Ja, det blev allt för många vinflaskor i trunken.
Påsken må vara över, men jag har hela hemresan kvar. 255 mil från Pezenas i Languedoc till Tyresö utanför Stockholm. Det blir två längre stopp på vägen så jag inte domnar bakom APn.
Bilen har fått 310 km. laddning på fen lokala laddstolpen. Bara 700 m. från huset där våra vänner bor, finns en av många laddstolpar med 2 st. 11kW uttag. Förutom Typ-2, som jag använde, även Typ-3 och Schuko.
Efter att jag kört familjens tre flickor till flygplatsen i Beziers kom jag tillbaka till Pezenas med 30 km.
Efter fem timmar och en mysig middag med vännerna hade jag 310 km. och tillräckligt för avfärd.
Bilen är packad. Ja, det blev allt för många vinflaskor i trunken.
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
Söndag, Orange, lite omväg för att nå SuC.
Stannat till i 12 minuter bara för att ladda tillräckligt för att nå Valence. Jag tänkte optimera laddningen och inte ladda längre än tillräckligt. Hellre ladda lite oftare än att försöka fylla batteriet långsamt i slutet av laddningen. Hur brukar du göra? Få och längre stopp, eller ofta och kortare?
Valence, enklare väg till SuC.
11.37, laddar från 67 till 268 km. 12.12 kör jag iväg. Då blev det ett stopp på 35 minuter ändå. Poolen i bakgrunden är inte igång så här års.
Lyon Sud, längre väg in till ett IBIS hotell.
13.03, laddar från 179 till 272 km. Ingen service i närheten på en söndag. Här blir det bara 23 min.
Nu börjar det bli riktigt varmt! Puh, 24 °
Stannat till i 12 minuter bara för att ladda tillräckligt för att nå Valence. Jag tänkte optimera laddningen och inte ladda längre än tillräckligt. Hellre ladda lite oftare än att försöka fylla batteriet långsamt i slutet av laddningen. Hur brukar du göra? Få och längre stopp, eller ofta och kortare?
Valence, enklare väg till SuC.
11.37, laddar från 67 till 268 km. 12.12 kör jag iväg. Då blev det ett stopp på 35 minuter ändå. Poolen i bakgrunden är inte igång så här års.
Lyon Sud, längre väg in till ett IBIS hotell.
13.03, laddar från 179 till 272 km. Ingen service i närheten på en söndag. Här blir det bara 23 min.
Nu börjar det bli riktigt varmt! Puh, 24 °
Senast redigerad av Arild, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
På min bil sjunker farten på laddningen strax efter 80 %. Så jag brukar ladda till 80% när jag kör långt
MYP -22 | MIB | svart/svart
- Mistafrizz
- Teslaägare
- Inlägg: 434
- Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
- Ort: Trosa/Kista
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
Toja skrev:På min bil sjunker farten på laddningen strax efter 80 %. Så jag brukar ladda till 80% när jag kör långt
Samma här - i Sverige så är ju SuC nätverket under all kritik, men i Tyskland så kan man dundra på/toppa/dundra på/toppa.
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.
2015 Nissan Leaf Tekna
2015 Nissan Leaf Tekna
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
Behovet av Typ-3 kabel i Frankrike
Faktiskt inte alls. Det finns relativt gott om SuC med vissa undantag. På de publika laddplatserna jag har sett eller använt har det alltid varit 11 kW och tre uttag; Schuko, Typ-3 och Typ-2. Om du inte redan har en Typ-3 kommer du inte att behöva köpa någon.
Tre laddstopp hittills och ingen servering på något av dem. Tur att jag stannade till i Montpellier för att handla bananer och fruktjuice. Det blir jag dock inte mätt på, jag får stanna på en ”Aire” norr om Macon. Klockan har slagit halv tre och jag får äntligen en matbit.
Faktiskt inte alls. Det finns relativt gott om SuC med vissa undantag. På de publika laddplatserna jag har sett eller använt har det alltid varit 11 kW och tre uttag; Schuko, Typ-3 och Typ-2. Om du inte redan har en Typ-3 kommer du inte att behöva köpa någon.
Tre laddstopp hittills och ingen servering på något av dem. Tur att jag stannade till i Montpellier för att handla bananer och fruktjuice. Det blir jag dock inte mätt på, jag får stanna på en ”Aire” norr om Macon. Klockan har slagit halv tre och jag får äntligen en matbit.
Senast redigerad av Arild, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
Jag håller med. Lika bra att ladda ofta och lite kortare stopp.Mistafrizz skrev:Samma här - i Sverige så är ju SuC nätverket under all kritik, men i Tyskland så kan man dundra på/toppa/dundra på/toppa.Toja skrev:På min bil sjunker farten på laddningen strax efter 80 %. Så jag brukar ladda till 80% när jag kör långt
Nu står jag vid Beaune igen. Kom hit med 24% (98 km) och får genast 100 kW. Batteriet är ju varmt, så det går snabbt. Datorn räknar ut 25 min. stopp, så det finns bara tid för toalettbesök.
Senast redigerad av Arild, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.