Jag vågar inte chansa på Stadshuset. Det får bli S:t Erikstorg istället. 15 A trefas bjuder Uppsalas skattebetalare på.
Stockholm - Uppsala april 2018
Moderator: Redaktion
Re: Stockholm - Uppsala april 2018
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Stockholm - Uppsala april 2018
Att skippa Stadshuset visade sig vara rätt beslut. Inte mycket till laddning eller ens parkering där.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Stockholm - Uppsala april 2018
För alla oroliga: Jag tog mig hem tillslut med 253 km kvar på mätaren hemma. Och då vågade jag mig till och med på en avstickare till Knivsta.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Stockholm - Uppsala april 2018
Jag gissar att du hade en REX med dig. 14mil på en dag kan knappast vara möjligt annars
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Stockholm - Uppsala april 2018
Bylund tvingades ju till en laddning i Uppsala (för mina skattepengar) så då borde det vars möjligt att klara utan REX om det är plusgrader och ägget ligger på plats.Remuz skrev:Jag gissar att du hade en REX med dig. 14mil på en dag kan knappast vara möjligt annars
Re: Stockholm - Uppsala april 2018
Känner mig som Sheldon här.
Ironi??
Ironi??
bylund skrev:Jag planerar att ta Teslan till Uppsala på söndagseftermiddagen. En resa som går att klara med en modern elbil även för den som inte är överintresserad.
Förberedelserna
Yr utlovar plusgrader. Möjligen med lätt duggregn. Redan igår har jag bytt till sommardäck inför resan, dragit åt muttrarna med momentnyckel till 175 Nm, och pumpat däcken till 3,0 bar.
Jag har höjt laddningsnivån till 80 %, vilket ska ta mig 304 km vid 200 Wh/km.
Bilen blev även tvättad igår. Man vill ju inte skämmas när man glider längs Fyrisån.
Planeringen
På pappret är det ett avstånd på 63 km till Uppsala, om jag kör E4. Om jag av en eller annan anledning, t ex om det inträffar en olycka, inte kan köra den vägen, kan jag ta väg 255. Den är 4 km längre, men å andra sidan mest 70- och 80-väg, så det borde inte leda till ett problem med räckvidden, snarare tvärtom.
Laddning hoppas jag kunna få vid Stadshuset i Uppsala, då jag har ärenden i området. uppladdning.nu säger att den är urkoppplad för flytt. Backupladdning finns annars vid S:t Erikstorg.
Skulle laddningen tryta, så har jag även superladdare på vägen hem i Upplands Väsby, men då den ofta behövs av taxi avser jag att i möjligaste mån undvika denna. Dessutom räknar jag kallt med att mina 30 mil laddning ska ta mig den resa på knappt 13 mil även utan att behöva ladda alls, men man läser ju så ofta om folk som knappt kommer 10 mil med sin Tesla, så man vill ju gärna vara på den säkra sidan.
Re: Stockholm - Uppsala april 2018
tomla skrev:Känner mig som Sheldon här.
Ironi??
Nej, absolut inte!
bylund skrev:Jag planerar att ta Teslan till Uppsala på söndagseftermiddagen. En resa som går att klara med en modern elbil även för den som inte är överintresserad.
Förberedelserna
Yr utlovar plusgrader. Möjligen med lätt duggregn. Redan igår har jag bytt till sommardäck inför resan, dragit åt muttrarna med momentnyckel till 175 Nm, och pumpat däcken till 3,0 bar.
Jag har höjt laddningsnivån till 80 %, vilket ska ta mig 304 km vid 200 Wh/km.
Bilen blev även tvättad igår. Man vill ju inte skämmas när man glider längs Fyrisån.
Planeringen
På pappret är det ett avstånd på 63 km till Uppsala, om jag kör E4. Om jag av en eller annan anledning, t ex om det inträffar en olycka, inte kan köra den vägen, kan jag ta väg 255. Den är 4 km längre, men å andra sidan mest 70- och 80-väg, så det borde inte leda till ett problem med räckvidden, snarare tvärtom.
Laddning hoppas jag kunna få vid Stadshuset i Uppsala, då jag har ärenden i området. uppladdning.nu säger att den är urkoppplad för flytt. Backupladdning finns annars vid S:t Erikstorg.
Skulle laddningen tryta, så har jag även superladdare på vägen hem i Upplands Väsby, men då den ofta behövs av taxi avser jag att i möjligaste mån undvika denna. Dessutom räknar jag kallt med att mina 30 mil laddning ska ta mig den resa på knappt 13 mil även utan att behöva ladda alls, men man läser ju så ofta om folk som knappt kommer 10 mil med sin Tesla, så man vill ju gärna vara på den säkra sidan.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Stockholm - Uppsala april 2018
Jag vet inte om det är rätt läge att fortsätta på ironispåret här.HelectriC skrev:Nej, absolut inte!tomla skrev:Känner mig som Sheldon här.
Ironi??
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Stockholm - Uppsala april 2018
bylund skrev:Jag vet inte om det är rätt läge att fortsätta på ironispåret här.HelectriC skrev:Nej, absolut inte!tomla skrev:Känner mig som Sheldon här.
Ironi??
var bara tvungen, det kan ju inte vara annat än ironi att fråga om det är ironi eller?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14