Trelleborg - Mallorca, påsken 2018

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Trelleborg - Mallorca, påsken 2018

Inlägg av lobbin »

Hade tänkt att skriva ett inlägg om den första långtur vi gjorde med vår Tesla, påsken 2018. Planen för påsken var bestämd och hotell bokat redan sen påsken 2017. Även färdsätt var bestämt till flygplan, men då vi är 5 personer i familjen, så visar det sig att, att även om vi kollade när biljetterna släpptes, eller senare närmare tid för avfärd, är att biljetterna för flyget kommer att kosta mer än hotellvistelsen.

Tanken på att bila ner börjar ta form. Ingen av oss har kört genom Europa, och även barnen verkar tycka det är en rolig idé. Vi åker ofta 50 mil för att hälsa på släkt, så barnen är inte helt ovana vid "långresor". Kollar vilka färjor som finns och hittar nattfärja en från Barcelona till Palma. Kostar visserligen en del, men inte i närheten av vad flyget skulle ha kostat.

Gör lite beräkningar på ABRP om rutter och eftersom det inte finns någon SuC på Mallis, så blir det att kolla runt lite på Plugshare och liknande sidor. Konstaterar att det finns en del laddare på ön och att det inte borde vara några problem, lite beroende på hur mycket vi kommer att köra på ön. Några dagar senare så visar det sig att vi kommer att få låna en Chademo-adapter av en Teslaägare i närheten. Supersnällt, och blir dessutom kanon, då vi har en Chademoladdare bara några kilometer från hotellet.

Veckan innan avfärd börjar det bli närvöst. Vi har bestämt att byta till sommarhjulen innan vi åker, då jag tyckte att det kanske inte är så smidigt att köra runt med vinterdäck i Spanien. Bytet görs på Måndag innan avfärd och på tisdag får vi nattfrost ända nere i Trelleborg, så bilen får stå. Dagarna framöver ser dock bättre ut i prognosen, även ner genom Europa.

Tanken var att vi skulle åka på torsdag morgon, men vi tar ett beslut att istället köra på onsdag kväll, för att slippa stressa och även undvika morgontrafiken i norra Tyskland som vi har blivit varnade för.

Del 1: Trelleborg – Barcelona

Trelleborg – SuC Køge (DK)
89,62 km – 372 Wh/km – 33,37 kWh – Laddar 36,02 kWh till 61%
Resan startade med 60% SoC, och för att vara säkra att ta oss till Nørre Aslev så stannar vi redan i Køge. Detta är första gången vi kör en längre tur med cykelställ bak på Teslan, och visst hade jag räknat med att den skulle dra mer energi, men kanske inte så här mycket mer.

SuC Køge – SuC Nørre Aslev (DK)
74,89 km – 338 Wh/km – 25,3 kWh – Laddar 47,16 kWh till 82%
Orkar ju inte stå hur länge som helst, så vi laddar såpass att vi ska komma fram till närmsta laddaren i Tyskland, Braak, utan problem.

SuC Nørre Aslev – Rødby
52,88 km – 349 Wh/km – 18,47 kWh
Här har vi jordens flyt. Nästa färja ska gå inom 5 minuter, och vi hinner knappt parkera i vår fil innan det är dags att köra på.

Puttgarten – SuC Braak (DE)
133,25 km – 335 Wh/km – 44,69 kWh – Laddar 29,95 kWh till 50%
Denna biten var riktigt jobbig att köra. Regn, mörk asfalt, svårt att se linjerna på vägen. Såpass svårt att inte ens bilen hittar några linjer, så man får tyvärr ingen hjälp av AP heller. Räckviddsberäkningen i Nørre Aslev verkade vara lite för pessimistisk och vi kommer fram till Braak med 21% SoC. Dock laddar vi inte fullt utan vi beslutar oss för att ta oss förbi Hamburg.
Bild

SuC Braak – SuC Rade (DE)
50,96 km – 294 Wh/km – 15 kWh – Laddar 54,66 kWh till 90%
Här börjar det flyta ihop mellan laddstationer och motorväg, så jag listar bara vara laddstopp om jag inte kommer på något specifikt :)
Bild

SuC Rade – SuC Lohne (DE)
151,42 km – 350 Wh/km – 52,96 kWh – Laddar 39,46 kWh till 82%

SuC Lohne – Kamen
138,23 km – 330 Wh/km – 45,61 KWh
Matstopp

Kamen – SuC Erftstadt (DE)
122,82 km – Laddar 42,58 kWh till 82%

SuC Erftstadt – SuC Mënsbech (LU)
175,94 km – 296 Wh/km – 52,14 kWh – Laddar 29,57 kWh till 58%
Dottern nöjd med att att löst ett av sina mål i livet, att få ett snapchat filter från Luxemburg =D. Här försökte vi få något att äta, men hotellet har inte jättemycket att bjuda, speciellt inte glutenfritt, så vi kör vidare efter en kort stund.
Bild

SuC Mënsbech – SuC Metz (FR)
65,71 km – 267 Wh/km – 17,55 kWh – Laddar 50,29 kWh till 90%
I Metz stannar vi och äter på ett köpcenter som ligger vid SuC.
Bild

SuC Metz – SuC Houdemont (FR)
85,59 km – 296 Wh/km – 25,3 kWh – Laddar 9,79 kWh till 74%
Detta stoppet kommer jag inte ihåg, men vi laddade bara i 6 minuter, så av någon anledning körde vi vidare. Jag fick en bild iaf :)
Bild

SuC Houdemont – SuC Val-de-Meuse (FR)
106,29 km – 343 Wh/km – 36,43 kWh – Laddar 63,37 kWh till 100%
Powernap och det faktum att vi bara laddat bilen till 100% en gång tidigare gör att vi väljer att fylla bilen helt när vi ändå står still. Här har man planerat en rejäl SuC, även om alla platser inte har en stolpe för tillfället. Här finns även en hytt med fåtöljer, toalett och kaffemaskin. Låst, med pin tillgänglig på skärmen, smidigt och väldigt fräscht.
Bild

SuC Val-de-Meuse – SuC Beaune (FR)
223,23 km – 328 Wh/km – 73,23 kWh – Laddar 64,45 kWh till 90%

SuC Beaune – SuC Valence (FR)
181,61 km – 293 Wh/km – 53,23 kWh – Laddar 32,8 kWh till 68%

SuC Valence – SuC Nîmes (FR)
153,67 km – 43,76 kWh – Laddar 67,47 kWh till 90%

SuC Nîmes – SuC Narbonne (FR)
183,02 km – 85,33 kWh – Laddar 49,04 kWh till 80%

SuC Narbonne – SuC Caldes de Malavella (ES)
172,95 km – 285 Wh/km – 49,35 kWh – Laddar 33,1 kWh till 63%
Här var det en golfbana, och lekplats till barnens förtjusning.
Bild
Bild

SuC Caldes de Malavella – SuC Sant Cugat (ES)
82,16 km – 260 Wh/km – 21,37 kWh – Laddar 56,11 kWh till 98%
Äntligen framme i Barcelona! Denna SuC ligger på en höjd över Barcelona med en trevlig utsikt. Dessutom en av få SuC där vi faktiskt laddar tillsammans med andra bilar. Här äter vi på hotellets restaurang och passar på att fylla bilen så mycket vi kan inför avsaknaden av SuC på Mallorca. Vi är klara runt 14:30 och har några timmar framför oss innan båten avgår vid 22:30, så vi åker helt sonika runt lite slumpmässigt i Barcelona.
Bild

Fortsättning följer…
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Trelleborg - Mallorca, påsken 2018

Inlägg av HelectriC »

kul läsning!
men oj vilken förbrukning med cykelhållare. Det får mig att bli lite nervös faktiskt. Vad har du för batteristorlek?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Verdi

Re: Trelleborg - Mallorca, påsken 2018

Inlägg av Verdi »

HelectriC skrev:
kul läsning!
men oj vilken förbrukning med cykelhållare. Det får mig att bli lite nervös faktiskt. Vad har du för batteristorlek?
Ja, kan man lämna takbox och cyklar hemma på långresa så ska man göra det. Dels förbrukningen men även för känslan.
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Trelleborg - Mallorca, påsken 2018

Inlägg av Ric »

Cyklar på takräcke tror jag drar mindre energi jämfört med cykelhållare på dragkrok.
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Trelleborg - Mallorca, påsken 2018

Inlägg av Hedman »

Vilken intressant resa ni gjort, ska bli kul att följa.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 08 jun 2016 18:25
Ort: Umeå

Re: Trelleborg - Mallorca, påsken 2018

Inlägg av Teslanorr »

Hur lång tid Trelleborg Barcelona? Blir avundsjuk på er som bor i södern.. Ta sig från Umeå till Trelleborg är bara det 130 mil.. Kom precis hem från Mallis, 13 personer våra 3 barn, 2 respektive och 6 barnbarn.. Har dock bara en Tesla.. Så det flögs..Men jag suktar på långkörning i sommar...
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Trelleborg - Mallorca, påsken 2018

Inlägg av Hammar »

4-5 personer i Teslan + packning och resten tar flyget, är ju ett alternativ. Beroende på va flyget har för regler, så går det ju att skifta vilka som flyger och vilka som åker bil på dit och hemresan.
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Trelleborg - Mallorca, påsken 2018

Inlägg av lobbin »

HelectriC skrev:
kul läsning!
men oj vilken förbrukning med cykelhållare. Det får mig att bli lite nervös faktiskt. Vad har du för batteristorlek?
Tackar gudarna att leveransen av vår beställda 75D blev försenad så vi istället slog till på en lagerbil, 100D.

Kände dock ingen större räckviddsångest, däremot blev problemet att man alltid var tvungen att stanna på en SuC tidigare än man kanske hade behövt.
Skriv svar