Skåne - syd frankrike - sommar 2018

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Skåne - syd frankrike - sommar 2018

Inlägg av Generalbogge »

Då var det dags för oss att testa Teslan på en rejäl roadtrip för första gången.

Vi har ett par mål som vi vill se. Först ska vi ner till en släkting i Paris, där vi bor i ett par nätter, sedan vidare mot Bordeaux, och därifrån ner till Carcassonne och canal du midi. Därefter letar vi oss ut till medelhavskusten vid Beziers/Agde, där vi tänkte följa kusten upp mot Arles.

Sedan blir det lite inland då vi vill se de blommande lavendelfälten runt Luberon. Efter det ska vi ner till kusten igen, för ett par dagar med förhoppningsvis sol och bad i Cannes och Nice. Sedan gör vi Monaco, och tar oss vidare till Genua, innan vi styr skutan norröver med ett passage förbi Como-sjön. Sedan blir det småvägar igenom Schweiz, Liechtenstein och Österrike, innan vi jobbar oss hemmåt genom Tyskland.

Planerar att klara resan i princip uteslutande med hjälp av Super Chargers, förväntar mig inte att vi ska kunna ladda över natten på något ställe egentligen. Men om det blir möjligt så blir det en bonus. Finns en destinationcharger i Genua som vi kanske försöker använda (om den är ledig), och eventuellt även en destinationcharger vid Como-sjön.

Tanken är att uppdatera denna tråden fortlöpande med hur resan och laddning går, allt eftersom.

Dagens första etapp går igenom Danmark, och en liten bit förbi Hamburg, där vi kommer att sova över. Vi kör över både öresundsbron och storabältbron.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Skåne - syd frankrike - sommar 2018

Inlägg av hed »

Intressant :) Kommer följa detta.
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Skåne - syd frankrike - sommar 2018

Inlägg av Bjelke »

Skriv gärna också om diverse avgifter och regler när ni passerar diverse gränser osv, klistermärken hit å dit mm :)
(vi kanske åker till viss del samma variant i sommar och har faktiskt inte gjort det med bil någon gång förr liksom)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Skåne - syd frankrike - sommar 2018

Inlägg av bullen »

När jag körde hem från Spanien 2010 var jug tvungen att stanna var 60-70 mil o betala en avgift på uppemot 700:-. Fick inga klistermärken eller liknande men dom hällde i nån skum illaluktande vätska i bilen. Det var samma i alla länder. Har dock aldrig upplevt det med Teslan
Användarvisningsbild
jans
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 18 mar 2014 11:10
Ort: Birkastan, Stockholm

Re: Skåne - syd frankrike - sommar 2018

Inlägg av jans »

Spännande, skall bli kul att läsa.
.
Model S P85+ Juni 2014
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 375
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Skåne - syd frankrike - sommar 2018

Inlägg av jonsalgerier »

Spännande! Hoppas att ni får det bra!

Jag var vid Como-sjön förra sommaren och upplevde laddningssituationen som lite dyster där.
Nu ser jag på ladd-kartan att det verkar finnas lite fler ställen men det kändes då inte som en no-brainer att få elektroner.
Vid ett tillfälle åkte vi över till Porlezza eftersom jag sett att det skulle finnas en massa laddplatser utmed strandpromenaden, men det visade sig vara CCS-laddare (eller liknande) till husbilar och jag hade ingen adapter.
En annan gång körde vi ned i garaget under affären i Lenno och döm om min förvåning när vi hittade en sprillans dubbel Typ-2-laddare med fina tjocka kablar. Den var ICE-ad av en glänsande fin gammal Citroën CV2 samt en lastpall med elände på. Citroënen var så snygg att den kunde man inte riktigt bli arg på men jag gjorde en manöver och drog en lång kabel mellan skräpet på lastpallen och tänkte att nu var saken kirrad.
Dessvärre visade det sig att den inte var inkopplad. Det verkar ju som en dum historia att berätta, men min tanke är att när de nu haft ett år på sig kanske de lyckats få in den i el-centralen.

Det är ju emellertid inga stora avstånd vi pratar om och även om turen till Monte Cenero inte går så snabbt tar den inte många kwh i anspråk. Nu verkar det dessutom finnas en närmare i Melide och en på gång i Como.

Slutligen kan jag tipsa om laddaren i Mulhouse (Frankrike) som visserligen ligger i ett ganska tråkigt industriområde, men hotellet bredvid har pool som man får nyttja om man köper något i caféet. Synnerligen uppskattat av familjen den varma dag vi var där.

/Jons
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Skåne - syd frankrike - sommar 2018

Inlägg av hed »

bullen skrev:
När jag körde hem från Spanien 2010 var jug tvungen att stanna var 60-70 mil o betala en avgift på uppemot 700:-. Fick inga klistermärken eller liknande men dom hällde i nån skum illaluktande vätska i bilen. Det var samma i alla länder. Har dock aldrig upplevt det med TeslanBild
Tog några sekunder innan jag fattade... :lol:
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
jans
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 18 mar 2014 11:10
Ort: Birkastan, Stockholm

Re: Skåne - syd frankrike - sommar 2018

Inlägg av jans »

hed skrev:
bullen skrev:
När jag körde hem från Spanien 2010 var jug tvungen att stanna var 60-70 mil o betala en avgift på uppemot 700:-. Fick inga klistermärken eller liknande men dom hällde i nån skum illaluktande vätska i bilen. Det var samma i alla länder. Har dock aldrig upplevt det med TeslanBild
Tog några sekunder innan jag fattade... :lol:
AAH! metoo! :D
.
Model S P85+ Juni 2014
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Skåne - syd frankrike - sommar 2018

Inlägg av leiflodde »

Ett tips i Frankrike (och Polen)

Sommar 15 tog Teslan på första riktiga långturen och då först till Frankrike sedan Italien.

Men om man är historiskt intresserad kan man åka längs kusten i Normandie och se landstigningen från andra världskriget, ganska mäktigt och hemskt samtidigt.

Vi bodde på https://www.thalazur.fr/hotel-cabourg/ (där man idag har typ 2) och här bokade vi en privat guide som vi åkte med hela dagen och kan starkt rekommendera detta jämfört med en busslast på 60 pers.

Inte Frankrike men hösten 16 åkte vi till Polen och kollade på koncentrationsläger Auschwitz-Birkenau vilket starkt också kan rekommenderas, idag finns ju också laddstationen Katowice vilket underlättar.

Vi hade en svensktalande guide och kan nog hitta namnet om någon behöver.

Naturligtvis ett besök hos Tesla i Tillburg :)
3878.jpg
3918.jpg
3715.jpg
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Skåne - syd frankrike - sommar 2018

Inlägg av bylund »

Jag trodde tipset om Frankrike och Polen skulle handla om jordpiggen de har, som gör att man inte kan fasvända.

Lösningen är att ta med en förlängningsladd. Då kan man vrida umc:n i kopplingen mot förlängningsladden om det skulle behövas.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
becker
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 23 dec 2017 14:44
Ort: Utanför Sandviken, född i Dalarna

Re: Skåne - syd frankrike - sommar 2018

Inlägg av becker »

Schweiz:


Hoppa fram till 3.40
eGolf -17
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Skåne - syd frankrike - sommar 2018

Inlägg av Generalbogge »

Då var första dagen till ända. Eftersom vi inte varit på några SuC utomlands tidigare, så passade vi på att beta av alla danska SuC:s på vägen. Det blev kortare stopp i Köge, Slagelse, Middelfart och Rödekro. Så fick man betat av dem ifrån sin bucket-list. Hade förmodligen räckt att bara ladda i Middelfart, men det var skönt att sträcka på benen, njuta lite av solskenet och besöka toaletter. Så det blev inte mer än 50-100 km plus i laddning per ställe.

Vi startade resan runt 13.30 tiden (med runt 80% SOC), och jag hoppades därmed slippa rusningstrafiken runt Köpenhamn, men icke. Det verkar som om många slutar tidigare på fredagar, för det gick trögt runtomkring Köpenhamn. Och samma visa även runt de större orterna hela vägen ner till Odense. Men efter Rödekro flöt det på bra.

När vi sedan kom till Tyskland stannade vi i Busdorf, för nu var vi hungriga, och eftersom vi även var lite sena, så laddade vi upp nästan fullt för att kunna ta oss till vår övernattning mellan Hamburg och Bremen. Vi knappade in dagens slutdestination, och skulle ha runt 50% SOC, enligt beräkningarna i bilen. När vi dock skulle lämna Busdorf, så flippade navigatorn ut, och vi fick nog en skaplig omväg, på landsbyggden, innan vi kunde hitta tillbaka till autobahn. Det var dock en trevlig lite landsvägssträcka.

Väl på autobahn fick vi upp farten, och AP fick testas i maxhastighet (150km/h). Jag har "the notoriuos" 2018.21.9, men den skötte sig faktiskt galant. Jag har haft tur med den. Runt Hamburg var det dock långa sträckor med vägarbeten, som drygade ut resan ytterligare.

Men efter Hamburg gick det som på räls igen, och vi nådde slutdestinationen ungefär en timme senare än ursprungligt beräknat. SOC strax under 50% (den visar nu 208 km, och dessutom att den laddar, fast att den inte är inkopplad). Så det ska räcka till morgondagens första stopp som får bli Stuhr SuC vid Bremen. Vi har inte mer än 45 km dit, från där vi övernattar.

Mest beläggning på SuC var det i Middelfart. Där var mer än hälften av platserna upptagna. På övriga var det lugnt. Vi hade dessutom följe av två andra svenska teslor ifrån SCR på flera av SuC besöken, de verkade vara på väg till Hamburg.

Så tura igenom Danmark var inga problem, så här ganska tidigt på semesterperioden. Inte heller norra Tyskland.

I Köge var det idag bara de Titaniumfärgade bilarna som fick ladda idag :)
DSC03213.JPG
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Skåne - syd frankrike - sommar 2018

Inlägg av Arild »

Jag läser med glädje om nästa dags äventyr.
Om tre veckor är vi på väg till Pau och Hendaye i Baskien, så det blir nästan damma resa.
Har du med en CHAdeMO kabel?
Planerar ni att ladda på hotellen där ni övernattar längs vägen? :?:
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Skåne - syd frankrike - sommar 2018

Inlägg av Generalbogge »

Så var vi komna till dag 4 på resan.

Dag två innebar tidig uppstigning och sedan bar det av till Bremen för laddning på SuC där, och frukost på närliggande Weymann bageri/bistro/café. De hade mycket att välja på, och var hyfsat prisvärda. Även IKEA låg precis i närheten, tillsammans med flera andra alternativ, för den hungrige. Bremens SuC är den minsta jag sett, med endast 4 laddplatser, men vi var ensamma tills strax innan vi skulle åka. Där fanns också en annan leverantörs laddstation, och där var en i3:a som laddade samtidigt.
Bremen1.jpg
När vi ätit klart, så hade vi tillräckligt med batteri för att klara oss hela vägen ner till Moers SuC. Här laddade vi för att klara oss vidare till Urmond SuC i södra Holland. Och efter 15-20 minuter satte vi navigatorn på Roermond Designer outlet, som jag hört andra teslaägare tipsa om. Här skulle finnas Tesla destinationchagers, men några sådana hittade jag inte. Det fanns dock väl tilltaget med andra laddstolpar, 22kw tror jag dessa kunde ge. Men dessvärre fick jag inte igång dessa. Såg några som laddade, och andra som inte heller lyckats få igång laddning. Men eftersom jag ändå hade kräm kvar för att komma vidare till Urmond, så brydde jag mig inte om att fråga vidare, för att försöka få igång dessa. Här stannade vi ett par timmar, för lite shopping och middag. Det borde gett full "tank" vid lyckad laddning.

När vi hade tröttnat på detta ställe, fortsatte resan mot Paris, vårt första egentliga mål med resan. Så på Urmond SuC blev det en paus för 15-20 minuters laddning, innan vidare färd. Teslan ville ta oss vidare till Nivelles-Sud SuC, och så fick det bli. När bilen tyckte att den var nöjd, körde vi vidare.

Vid Nivelles låg det ett köpcentrum, så vi passade på att köpa lite vatten och annat gott att ha under resan, när vi var färdiga med det, kunde vi fortsätta.
Snart passerades fransk gränsen, och genast blev vägarna ganska usla. Men så fort vi kom på betalvägarna, så blev det genast bättre. Det började nu bli ganska sent, och det var inte mycket trafik på A1 södereut mot Paris, stundtals kändes det som scener ur en zombiefilm eller liknande, vi hade tre filer helt för oss själva, långa stunder.

Strax innan ankomst till Paris, blev det dags att ladda för att klara oss in till Paris, och även buffra upp tillräckligt för att klara oss till någon av SuC strax söder om Paris. Vi laddar på Senlis SuC.
Senlis1.JPG
Vi anlände sedan till Paris sent, runt 23.00 tiden, hos några släktingar som var vänliga nog att låta oss stanna över i två nätter. Bilen kördes ner i ett bevakat parkeringsgarage, och fick t.o.m. vip-plats, precis utanför parkeringsvakternas lilla övervakningsbås, vilket kändes extra tryggt.

Så dag 3 använde vi inte bilen alls, utan det var Metro, för att ta oss runt i Paris, som gällde.

Dagens etapp skulle ta oss ifrån Paris ner till Bordeaux. Vi kom iväg strax efter åtta på morgonen. En illa vald tid. Dessutom så föreslog Teslan att vi skulle gena genom centrum. Och jag som först hade tänkt använda någon ringled, fick någon dum idé om att det kanske är smartare att följa bilens planerade tripp. Det var i princip rött på alla vägar på kartan, vilket gjorde att jag tvivlade på min ursprungsplan. Men det visade sig vara ett dumt beslut. Nu har man i alla fall fått uppleva stressig morgontrafik i Paris innerstad. Den rekommenderar jag inte till någon. Den första milen hade gått lika snabbt att gå, kunde vi räkna ut. Eller åtminstone att jogga.

Till slut lossnade det avsevärt, och vi kunde närma oss Rungis SuC. Rungis SuC var dock inte helt självklar att hitta enligt oss. Vi missade att man behövde ta sig igenom en bom, in på Novotels gästparkering, och snurrade därför runt i kvarteret en bra stund, och bröt mot lagen genom att köra på ett par enkelriktade ställen. Jag fattar fortfarande inte hur man skulle ta sig ut ifrån området som låg till höger om hotell Novotel :oops:

Nåväl, vi hittade fram till slut. Denna SuC var dock ingen höjdare. Inte mycket att hitta på här inte. Det fick bli en kortare paus. Jag hann stäcka lite på mig, och gå in i receptionen för att fråga om det kostade pengar att ladda. Men man slapp betala om man var inne på parkeringsområdet i mindre än 3 timmar.
Vi pluggade ut i förtid, och istället för att ladda i Tours+Saintes, fick det istället bli laddning i Orleans+Poitiers.

I Orleans, fick det bli en lite längre laddpaus. Vi fick nyttja toaletterna på hotellet vars parkering SuC:erna står på. Och precis bakom SuC:erna så ligger en boulebana, där vi spelade "kott-boule" (vi använde kottar i brist på riktiga boule klot). Dryga halvtimmen senare var vi på väg igen.

Även i Poitiers, så irrar jag runt en liten stund, innan jag, bakvägen (och förmodligen olovligt), hittar in till SuC:erna vid hotellet. Klockan är strax innan innan 14, och vi behöver fylla på vätskereserverna, och går in på hotellet för att se om de möjligen kan sälja oss en flaska. Receptionisten försvinner iväg en lite stund, och kommer tillbaka med en hel 1,5 liters flaska, som vi får helt gratis. Otroligt snällt måste jag säga. Medans bilen laddar upp för att klara sig ner till Langon, så tittar vi lite på Sveriges match i fotbolls-vm (på surfplatta). När vi nästan har fullt, så ska vi ha 15% SOC kvar när vi kommer till SuC Langon. Men eftersom vi ska in i Bordeaux för lite sightseeing och middag, så lär det blir lite mindre än så. Mellan 5-10% räknar jag med.

Vet inte vad som händer, men när det väl är dags att lämna Bordeaux, så visar SOC 0%, så vi får styra bilen mot SuC Bordeaux istället, för en oplanerad extraladdning. Även här måste man in på hotellets privata parkering, och det är här som SuC:erna är skyddade med en helt egen bom, där koden för att öppna bommen finns i displayen (navigator) i bilen. Vi passar på att besöka toaletterna igen, så för vissa av oss, var det ändå ett välbehövligt stopp.

Så nu vid fjärde dagens slut, har vi hittat till den lilla byn Barsac, strax innan SuC i Langon, dit vi kommer att ta oss imorgon, när vi fortsätter färden söderut mot Carcassonne och canal du midi.

Så trots vissa missbedömningar, och en del ändrade planer, så har det hittills fungerat smärtfritt med laddning, och än så länge har vi bara nyttjat SuC. Inte heller där vi bor ikväll, finns laddningsmöjlighet. Så stoppet vid Langon imorgon blir nödvändigt. Tror jag ska tipsa kvällens värd, om Teslas destinationsladdar program.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Skåne - syd frankrike - sommar 2018

Inlägg av Generalbogge »

Arild skrev:
Jag läser med glädje om nästa dags äventyr.
Om tre veckor är vi på väg till Pau och Hendaye i Baskien, så det blir nästan damma resa.
Har du med en CHAdeMO kabel?
Planerar ni att ladda på hotellen där ni övernattar längs vägen? :?:
Nej, ingen CHAdeMO är med. Och räknar inte heller med att kunna ladda på något av de ställena som vi stannar över på. Det får blir SuC och ev. destinationsladdare för hela slanten.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Skåne - syd frankrike - sommar 2018

Inlägg av Generalbogge »

Bjelke skrev:
Skriv gärna också om diverse avgifter och regler när ni passerar diverse gränser osv, klistermärken hit å dit mm :)
(vi kanske åker till viss del samma variant i sommar och har faktiskt inte gjort det med bil någon gång förr liksom)
I Frankrike så är ju de bästa vägarna betalvägar. Så än så länge är vi uppe i en bit över 50€. Kommer bli lite i Italien också. För Paris skull så beställde vi också en Crit d'Air, vilket krävs på vissa tider. Den kostade cirka 50 spänn att beställa och få hemskickat, så vi beställde den för säkerhets skull.

Vi har kört betalvägar hela vägen ner till Carcassonne, när det varit möjligt. Men efter detta, så är tanken att lämna dessa och istället jobba oss upp mot Italien på mindre vägar. I Schweiz, så måste man köpa motorvägsvignette för att köra på de större motorvägarna, men där kommer vi också att välja alternativa vägar. Räknade ut att vi skulle spara en knapp timme ungefär på att köra på de motorvägar som kräver vignette i Schweiz, och därför skippar vi denna kostnaden, och det besväret. Samma sak gäller i Österrike, som vi kommer att köra ännu mindre i. Vi håller oss utanför de vägar som kräver vignette, även här. Vi ska inte heller in i de stora tyska städerna som kräver deras miljödekal.

Annars tillkommer ju det vanliga såsom parkeringsavgifter och dylikt.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Skåne - syd frankrike - sommar 2018

Inlägg av Generalbogge »

Femte dagen avklarad. Vi började dagen med att ta oss till Langons SuC, för att ladda upp inför resan vidare mot Carcassonne. Även denna SuC hade bara 4 platser, men med potential för att kunna byggas ut kraftigt. Denna låg vid ett stort köpcentrum, så vi passade på att bunkra upp med lite vatten och annat mer eller mindre nödvändigt som vi kände att vi inte kunde vara utan. På parkeringen hade man byggt ett stort tak av solceller som täckte en bit av parkeringen, och som gav skugga och skydd för regn för de som parkerar. Det borde fler köpcentrum ta efter. Bilen ville egentligen skippa laddning i Toulouse, men vi var ivriga att komma iväg, när vi väl var klara med våra inköp. Dessutom skönt med en liten paus, sådär halvvägs. Så vi pluggade ut, och körde iväg.

Inget märkvärdigt på vägen till Toulouse. Det tuffade på i drygt 130 hela vägen. Förbrukningen hamnade på strax över 220kWh/km. Det med fyra pers i bilen, och nästintill fullpackat. Det var dessutom ganska varmt ute, så AC:n fick jobba för att hålla oss lagom varma.

Väl i Toulouse, så hittade vi SuC bakom ett hotell i vanlig ordning, och på deras parkering. Vi hann med ett toalettbesök, och lite ödlespaning, samt rengöring av vindrutan, innan vi hade tillräckligt med laddning för att nå Carcassonne och sedan kunna komma vidare till Narbonne. Så ett stopp på 30-40 minuter ungefär. En sak som man saknar med SuC är möjlighet att kunna tvätta vindrutorna. Fina sommardagar som denna, blir bilen fullkomligt nerlusad av insektskadaver. Men lite vanligt vatten och en fiberduk, löste detta problemt på vindrutan i alla fall. Fronten ser dock fortfarande inte se kul ut.

Vi tog oss sedan ner till Carcassonne och följde canal-du-midi en bit, innan vi tog oss till Narbonnes SuC. Gissa var denna låg? Just det, inne på Novotels gästparkering :) Tre andra teslor som laddade när vi kom, det var nytt rekord för oss i Frankrike. Temperaturen låg på 34 grader ute, enligt bilen, och vi sökte oss till en ledig plats i skugga. Men den stolpen fungerade inte. Så det fick bli en plats i solen istället.

Nu behövde vi ladda upp rejält inför morgondagens etapp, som inte har någon laddning överhuvudtaget inplanerad. Ska bli intressant att se hur det kommer att fungera. Vår tripp ser ut så här.
Dag6.JPG
Vi laddade därför upp bilen till 432 km enligt SOC, och väl framme i Beziers (där vi övernattar), så har vi nu strax under 400 km SOC kvar. Så vi borde enligt enkel matematik, ha kvar cirka 90 km SOC när vi väl når SuC i Aix-en-Provence i övermorgon. Men det kan försvinna laddning på många oväntade sätt. Möjligen att vi fegar ur och tar oss upp till Orange SuC när vi passerat Arles, om vi känner att det börjar bli tight. Slipper dock helst den omvägen. Så en hel dag på roadtrip i Tesla, utan att ladda, är det möjligt? Det ska bli intressant att se.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Skåne - syd frankrike - sommar 2018

Inlägg av Arild »

Generalbogge skrev:
Bjelke skrev:
Skriv gärna också om diverse avgifter och regler när ni passerar diverse gränser osv, klistermärken hit å dit mm :)
(vi kanske åker till viss del samma variant i sommar och har faktiskt inte gjort det med bil någon gång förr liksom)
I Frankrike så är ju de bästa vägarna betalvägar. Så än så länge är vi uppe i en bit över 50€. Kommer bli lite i Italien också. För Paris skull så beställde vi också en Crit d'Air, vilket krävs på vissa tider. Den kostade cirka 50 spänn att beställa och få hemskickat, så vi beställde den för säkerhets skull.

Vi har kört betalvägar hela vägen ner till Carcassonne, när det varit möjligt. Men efter detta, så är tanken att lämna dessa och istället jobba oss upp mot Italien på mindre vägar. I Schweiz, så måste man köpa motorvägsvignette för att köra på de större motorvägarna, men där kommer vi också att välja alternativa vägar. Räknade ut att vi skulle spara en knapp timme ungefär på att köra på de motorvägar som kräver vignette i Schweiz, och därför skippar vi denna kostnaden, och det besväret. Samma sak gäller i Österrike, som vi kommer att köra ännu mindre i. Vi håller oss utanför de vägar som kräver vignette, även här. Vi ska inte heller in i de stora tyska städerna som kräver deras miljödekal.

Annars tillkommer ju det vanliga såsom parkeringsavgifter och dylikt.
Det finns några webbsidor som visar de kostnadsfria alternativa motorvägarna genom Frankrike. Under påsken körde vi t ex A75 från Clermont-Ferrand till Pezenas. Den räknas som Frankrikes vackraste väg.

https://www.google.se/search?q=autorout ... 5Zi6bisL2M:
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Skåne - syd frankrike - sommar 2018

Inlägg av Arild »

Generalbogge skrev:
Bilagan Dag6.JPG finns inte längre
Vi laddade därför upp bilen till 432 km enligt SOC, och väl framme i Beziers (där vi övernattar), så har vi nu strax under 400 km SOC kvar. Så vi borde enligt enkel matematik, ha kvar cirka 90 km SOC när vi väl når SuC i Aix-en-Provence i övermorgon. Men det kan försvinna laddning på många oväntade sätt. Möjligen att vi fegar ur och tar oss upp till Orange SuC när vi passerat Arles, om vi känner att det börjar bli tight. Slipper dock helst den omvägen. Så en hel dag på roadtrip i Tesla, utan att ladda, är det möjligt? Det ska bli intressant att se.
Laddplatser i Frankrike är betydligt tråkigare och ofta utan service. I Tyskland är de dock mycket trevligare och ofta nära ett köpcentrum eller en rastplats med café.

SuC i Orange är dock på en vacker plats. Staden är vacker och full av historik. Det märks att du passerat gränsen till Provence.

Om du behöver ladda på vägen mot Aix-en-Provence, kan du kontakta mig. 070-7218989 Jag har skaffat ett laddkort på Révéo som har många 22kW laddare längs vägen. Bra att ha i reserv. Jag kan starta laddningen från min app om du ringer och meddelar var du står och nummer på uttaget. Kolla deras karta för laddplatser.

https://www.reveocharge.com/fr/trouver-une-borne/
BDF4AD1D-F641-4F15-856A-7486C3ED5988.jpeg
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Skåne - syd frankrike - sommar 2018

Inlägg av Arild »

Gröna Autoroute, utan kostnad i FR.
-
93677D5F-A9A6-494E-A6AD-15BB63696F5A.jpeg
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Skåne - syd frankrike - sommar 2018

Inlägg av Bjelke »

Bästa forumet på planeten! :)
Tack :)
Hur är det med avgifter på diverse broar från Sverige till Danmark (och vidare)?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Skåne - syd frankrike - sommar 2018

Inlägg av ellerstrom »

Bjelke skrev:
Bästa forumet på planeten! :)
Tack :)
Hur är det med avgifter på diverse broar från Sverige till Danmark (och vidare)?
Beställ en brobizz från oresundsbron.com. Har iofs en årsavgift men du sparar pengar redan på första ToR resan (sedan kan man ju säga upp avtalet om man vill). Brobizzen kan sedan användas till de andra (vanliga) broarna i Danmark och en del färjor, som exempelvis Rödby-Puttgarden eller Helsingborg-Helsingör (brobizz.com). Vet iofs inte om man alltid får bästa pris på färjorna, men det är smidigt eftersom man får förtur och inte behöver boka tid innan (de går relativt ofta, så om man precis missar en så gör det inte så mycket) och pengarna dras från det kort som är knutet till bizzen.

Får även en del andra rabatter på hotell, nöjesfält, restauranger, parkeringar och liknande när man har brobizz via Öresundsbron (vilka man enkelt kan hitta i deras app).
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Skåne - syd frankrike - sommar 2018

Inlägg av Bjelke »

ellerstrom skrev:
Bjelke skrev:
Bästa forumet på planeten! :)
Tack :)
Hur är det med avgifter på diverse broar från Sverige till Danmark (och vidare)?
Beställ en brobizz från oresundsbron.com. Har iofs en årsavgift men du sparar pengar redan på första ToR resan (sedan kan man ju säga upp avtalet om man vill). Brobizzen kan sedan användas till de andra (vanliga) broarna i Danmark och en del färjor, som exempelvis Rödby-Puttgarden eller Helsingborg-Helsingör (brobizz.com). Vet iofs inte om man alltid får bästa pris på färjorna, men det är smidigt eftersom man får förtur och inte behöver boka tid innan (de går relativt ofta, så om man precis missar en så gör det inte så mycket) och pengarna dras från det kort som är knutet till bizzen.

Får även en del andra rabatter på hotell, nöjesfält, restauranger, parkeringar och liknande när man har brobizz via Öresundsbron (vilka man enkelt kan hitta i deras app).
Kan man koppla ihop den norska transpondern med det danska systemet?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Skåne - syd frankrike - sommar 2018

Inlägg av ellerstrom »

Bjelke skrev:
Kan man koppla ihop den norska transpondern med det danska systemet?
Det vet jag tyvärr inte då jag inte kört så mycket bil i Norge. Någon annan kanske sitter inne med svaret? Annars borde det stå något om det på brobizz.com, kan vara värt att kolla.

Update: Jag kollade brobizz.com och de verkar fungera något som kallas Statens Vegvesen i Norge. Vet inte om det är det som avses i detta fall, men kan vara värt att kolla upp mer noggrant om du har en sådan.

Avtalet med Öresundsbron (kallas BroPass) måste dock ingås för att få rabatten över denna, detsamma gäller med färjorna efter närmare eftertanke (och där heter avtalet AutoBizz).
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Skåne - syd frankrike - sommar 2018

Inlägg av bylund »

Jag har norsk brikke och har tecknat avtal på den med Öresundsbron. Då dras pengarna direkt av dem när man passerar.

Man kan köra utan avtal men med brikke men då får man inte rabatt (men slipper köra i den manuella filen).

Funkar fint på stora bältbron också. Kommer faktura från Norge på den avgiften.
Senast redigerad av bylund, redigerad totalt 1 gånger.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar