Skåne - syd frankrike - sommar 2018

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Skåne - syd frankrike - sommar 2018

Inlägg av Bjelke »

Bästa forumet på planeten! :)
Tack :)
Hur är det med avgifter på diverse broar från Sverige till Danmark (och vidare)?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Skåne - syd frankrike - sommar 2018

Inlägg av ellerstrom »

Bjelke skrev:
Bästa forumet på planeten! :)
Tack :)
Hur är det med avgifter på diverse broar från Sverige till Danmark (och vidare)?
Beställ en brobizz från oresundsbron.com. Har iofs en årsavgift men du sparar pengar redan på första ToR resan (sedan kan man ju säga upp avtalet om man vill). Brobizzen kan sedan användas till de andra (vanliga) broarna i Danmark och en del färjor, som exempelvis Rödby-Puttgarden eller Helsingborg-Helsingör (brobizz.com). Vet iofs inte om man alltid får bästa pris på färjorna, men det är smidigt eftersom man får förtur och inte behöver boka tid innan (de går relativt ofta, så om man precis missar en så gör det inte så mycket) och pengarna dras från det kort som är knutet till bizzen.

Får även en del andra rabatter på hotell, nöjesfält, restauranger, parkeringar och liknande när man har brobizz via Öresundsbron (vilka man enkelt kan hitta i deras app).
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Skåne - syd frankrike - sommar 2018

Inlägg av Bjelke »

ellerstrom skrev:
Bjelke skrev:
Bästa forumet på planeten! :)
Tack :)
Hur är det med avgifter på diverse broar från Sverige till Danmark (och vidare)?
Beställ en brobizz från oresundsbron.com. Har iofs en årsavgift men du sparar pengar redan på första ToR resan (sedan kan man ju säga upp avtalet om man vill). Brobizzen kan sedan användas till de andra (vanliga) broarna i Danmark och en del färjor, som exempelvis Rödby-Puttgarden eller Helsingborg-Helsingör (brobizz.com). Vet iofs inte om man alltid får bästa pris på färjorna, men det är smidigt eftersom man får förtur och inte behöver boka tid innan (de går relativt ofta, så om man precis missar en så gör det inte så mycket) och pengarna dras från det kort som är knutet till bizzen.

Får även en del andra rabatter på hotell, nöjesfält, restauranger, parkeringar och liknande när man har brobizz via Öresundsbron (vilka man enkelt kan hitta i deras app).
Kan man koppla ihop den norska transpondern med det danska systemet?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Skåne - syd frankrike - sommar 2018

Inlägg av ellerstrom »

Bjelke skrev:
Kan man koppla ihop den norska transpondern med det danska systemet?
Det vet jag tyvärr inte då jag inte kört så mycket bil i Norge. Någon annan kanske sitter inne med svaret? Annars borde det stå något om det på brobizz.com, kan vara värt att kolla.

Update: Jag kollade brobizz.com och de verkar fungera något som kallas Statens Vegvesen i Norge. Vet inte om det är det som avses i detta fall, men kan vara värt att kolla upp mer noggrant om du har en sådan.

Avtalet med Öresundsbron (kallas BroPass) måste dock ingås för att få rabatten över denna, detsamma gäller med färjorna efter närmare eftertanke (och där heter avtalet AutoBizz).
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Skåne - syd frankrike - sommar 2018

Inlägg av bylund »

Jag har norsk brikke och har tecknat avtal på den med Öresundsbron. Då dras pengarna direkt av dem när man passerar.

Man kan köra utan avtal men med brikke men då får man inte rabatt (men slipper köra i den manuella filen).

Funkar fint på stora bältbron också. Kommer faktura från Norge på den avgiften.
Senast redigerad av bylund, redigerad totalt 1 gånger.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Skåne - syd frankrike - sommar 2018

Inlägg av ellerstrom »

Tack bylund för hjälp och klargörande. :D
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Skåne - syd frankrike - sommar 2018

Inlägg av leiflodde »

ellerstrom skrev:
Bjelke skrev:
Bästa forumet på planeten! :)
Tack :)
Hur är det med avgifter på diverse broar från Sverige till Danmark (och vidare)?
Beställ en brobizz från oresundsbron.com. Har iofs en årsavgift men du sparar pengar redan på första ToR resan (sedan kan man ju säga upp avtalet om man vill). Brobizzen kan sedan användas till de andra (vanliga) broarna i Danmark och en del färjor, som exempelvis Rödby-Puttgarden eller Helsingborg-Helsingör (brobizz.com). Vet iofs inte om man alltid får bästa pris på färjorna, men det är smidigt eftersom man får förtur och inte behöver boka tid innan (de går relativt ofta, så om man precis missar en så gör det inte så mycket) och pengarna dras från det kort som är knutet till bizzen.

Får även en del andra rabatter på hotell, nöjesfält, restauranger, parkeringar och liknande när man har brobizz via Öresundsbron (vilka man enkelt kan hitta i deras app).
Med brobizz kan man också vid färjelägena köra i den obemannade filen brukar aldrig vara bilar där och man kommer alltid med :)
Användarvisningsbild
Ampera
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 23 jun 2016 21:58
Ort: Skåne

Re: Skåne - syd frankrike - sommar 2018

Inlägg av Ampera »

Du kan använda brobizzen i Norge, ta kontakt med oresundsbron så lägger de till dig. Har gjort detta men ej testa än.
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Skåne - syd frankrike - sommar 2018

Inlägg av Generalbogge »

Då var det dags att avrapportera lite igen :)

Har kommit in i semesterläge nu, och inte orkat eller hunnit rapportera dagligen.

Resan ifrån Beziers (dag 6) längs med kusten ifrån Agde och uppåt/österut gick bra. Faktiskt mycket bättre än förväntat. Tack vare lägre farter, så låg förbrukningen totalt på under 180 kWh/km, och faktiskt låg vi 100 km plus enligt SOC, när vi anlände Saint-Cannat för övernattning. Då hade vi dessutom lite extra körning i Agde, när vi letade frukost, och runt klostret Senanque, där man var tvungen att ta en annan väg tillbaka. Även i trakterna norr om Arles, så ledde navigatorn ut oss på lite omvägar på smala, och rätt skakiga landsvägar. Tror vi har kört på ett par vägar där inga teslor kört förut :)

Men målet att inte ladda den dagen sprack ändå. För restaurangerna i Saint-Cannat var inte öppna, och därför bestämde vi oss för att köra in till Aix-en-provence för att hitta någon lämplig restaurang där istället. Efter att vi fått mat i magen körde vi därför till en av de två SuC i staden, och fyllde på lite snabbt. Eftersom vi ändå skulle passera dessa dagen efter, så blev det bara laddning i 5-10 minuter, innan vi körde hem och lade oss till sängs.

Dag 7 innebar att vi skulle ta oss ifrån Saint-Cannat, ner till Toulon och SuC där, för att sedan följa kustvägen D559 efter Hyéres, och följa denna hela vägen till Cannes.
Efter att ha testat den andra SuC i Aix-en-provence, så följde vi D96/D396 samt D8N/DN8 ner till Toulon, och fick därmed en liten skymt av F1 cirkusen, när vi passerade där dagen innan de skulle börja köra kvallopp. Väl i Toulon blev det ett längre stopp, för att fylla på. Kasta lite skräp, försöka rädda en fjäril som fastnat på bilen, och sedan en liten snabb titt i mobilen, sedan bar det av igen. Kustvägen D559 är stundtals väldigt vacker, men den slingrar sig fram och farten blir efter detta, sällan över 70km/h. Efter ett dopp halvvägs till Cannes, så hade barnen tröttnat, och ville komma till Cannes snabbare än kvickt. "Ta motorvägen pappa". Men vi var redan långt ifrån denna, så det fick bli D559 hela vägen upp till Frejus, innan vi tog motorvägen sista biten in till Cannes. Ingen laddning på hotellet i Cannes, men största parkeringsfickan hittills i alla fall.

Skymning över Cannes
Cannes1.JPG
Idag, dag 8, så skulle vi inte så långt. Vi gjorde Cannes, med lite shopping, bilspotting och kolla fina båtar. Körde bort till Juan-le-pins och badade, och inna vi tog oss till vårt nya hotell, ungefär halvvägs till Nice, så laddade vi upp lite i Mougins (ännu en liten SuC på fyra platser, inne på ett hotell område). Navigatorn ledde in oss på små bakgator på vägen dit, vilket kändes väldigt onödigt. På många ställen var det inte möjligt att få möten, men jag hade tur, och slapp möten överhuvudtaget. Och när man väl skulle upp på en ordentlig väg, så stod man med stopp-plikt, i rejält uppåt-lut, i en 45-gradig vinkel, med nästintill obefintlig sikt åt vänster, där all trafiken kom ifrån. Man såg inte kantstenarna framför sig, och fick i princip chansa på att det var ledigt. Fransmännen verkar gärna köra rejält över gränsen, så de kan komma snabbt på sådana ställen.

Så idag har vi inte kört speciellt långt.

Även kvällens hotell i Biot, saknar möjlighet till att ladda. Men vi ska vidare till Nice och Monaco imorgon, så det är inte speciellt långt till SuC i Cagnes-sur-Mer.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Skåne - syd frankrike - sommar 2018

Inlägg av Generalbogge »

Bjelke skrev:
Bästa forumet på planeten! :)
Tack :)
Hur är det med avgifter på diverse broar från Sverige till Danmark (och vidare)?
Öresundsbron kostar 215 kr enkel resa (kommer att höjas till 225 kr från 1/7), med brobizz. För storabältbron, så är kostnaden 270 kr enkel resa med samma brobizz. Ska gå att få 15% rabatt på det priset, om man blir medlem i deras Club Storebält, vilket jag ansökte om. Men jag verkar inte ha fått någon rabatt.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Skåne - syd frankrike - sommar 2018

Inlägg av Bjelke »

Generalbogge skrev:
Bjelke skrev:
Bästa forumet på planeten! :)
Tack :)
Hur är det med avgifter på diverse broar från Sverige till Danmark (och vidare)?
Öresundsbron kostar 215 kr enkel resa (kommer att höjas till 225 kr från 1/7), med brobizz. För storabältbron, så är kostnaden 270 kr enkel resa med samma brobizz. Ska gå att få 15% rabatt på det priset, om man blir medlem i deras Club Storebält, vilket jag ansökte om. Men jag verkar inte ha fått någon rabatt.
Ok tack :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Skåne - syd frankrike - sommar 2018

Inlägg av Arild »

Tack för din nya avrapportering. Skönt att det flyter på och att ni hittar laddning. Om det tryter någonstans får du säga till så jag kan starta en lokal Révéo-stolpe med 22kW. 8-)

Har du frågat hotellen om laddning till bilen, eller bara inte sett någon kontakt?
Ibland kan personalen öppna någon dörr till ett förråd med uttag. ;)
Ju fler vi är som frågar, desto mer förstår hotellen att det är en konkurrensfördel.

Vad är planen för de nästa dagarna?
Har du stött på några andra svårigheter? :?:
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Skåne - syd frankrike - sommar 2018

Inlägg av Generalbogge »

Arild skrev:
Tack för din nya avrapportering. Skönt att det flyter på och att ni hittar laddning. Om det tryter någonstans får du säga till så jag kan starta en lokal Révéo-stolpe med 22kW. 8-)

Har du frågat hotellen om laddning till bilen, eller bara inte sett någon kontakt?
Ibland kan personalen öppna någon dörr till ett förråd med uttag. ;)
Ju fler vi är som frågar, desto mer förstår hotellen att det är en konkurrensfördel.

Vad är planen för de nästa dagarna?
Har du stött på några andra svårigheter? :?:
Ja, jag har ditt erbjudande i bakhuvudet om det krisar. Stort tack för erbjudandet.

Vi har bott lite blandat, hotell ibland, AirBnB ibland, och ibland har vi parkerat i garage separerade ifrån boendet. Har efterfrågat på vissa ställen, dock inte alla.

Andra svårigheter har varit trånga gator i diverse städer, och parkeringshus med trånga upp- och nedfarter. Det har tyvärr resulterat i en del fälgskrap.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Skåne - syd frankrike - sommar 2018

Inlägg av Arild »

Hur långt har ni kommit nu? Går det fortfarande bra med barn i baksätet?
Det gäller att hitta ett vattenland eller annat evenemang, som kan få dem på bra humör.
Vilken väg tar ni hem igen?
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Skåne - syd frankrike - sommar 2018

Inlägg av Generalbogge »

Då har vi hunnit hem igen. Så jag ska summera de sista dagarna. Här kommer dag 9+10.

Dag 9, efter att ha övernattat på ett tennis-hotell i Biot, och få se en av de största tennisstjärnorna träna på nära håll, så begav vi oss av mot Nice och SuC i Cagnes-sur-Mer. Vi tog omvägen via Antibes och anlände sedan till SuC, där det endast fanns en plats kvar. Första gången på hela resan som det blev fullt på en SuC som vi besökt. Dessutom kom det ytterligare en tesla strax efter oss, så det blev dessutom kö. SuC Cagnes-sur-Mer har dock bara fyra platser, så det gör ju sitt till. Medans bilen laddade, strosade vi runt på handelsplatsen som denna SuC är placerad på. Bl.a så har Tesla en liten butik där. Det blev dock ett längre stopp än planerat, då vi hittade flera butiker som lockade vårat intresse. Så jag fick flytta bilen till garaget som ligger under denna handelsplats, när den var nära nog fulladdad. Vi körde sedan till Nice, och senare på eftermiddagen tog vi kustvägen ifrån Nice bort till Monaco, där vi skulle övernatta.

Vårt hotell låg precis vid Cap d'Ail, och i hamnen fanns det faktiskt en laddstolpe som var ledig, och som vi kanske kunnat nyttja. Men det stod en i3 i närheten, och bilen hade mycket batteri kvar, då vi inte kört speciellt mycket under dagen, så jag kände att jag inte ville ockupera den. Vi åt sedan middag uppe i Monaco-ville, och såg samtidigt på Sveriges match mot Tyskland i fotbolls-vm. Efter detta tog vi oss bort till Casinot och gick lite längs med delar av F1-banan.

Dag 10, detta innebar att vi faktiskt skulle börja leta oss hemåt igen. Vi skulle ta oss till Genua, och nu var det motorväg som gällde igen. Inte för att jag behövde ladda direkt, men första stopp blev i alla fall Imperia. Denna SuC låg centralt i orten och inne på en parkeringsplats avspärrad med en bom, likt den i Bordeuax. Koden fanns på displayen i bilen. Denna SuC låg precis bredvid en gammal nedlagd tågstation, vilket gav en liten märklig upplevelse. Jag kände att jag ville utforska denna mer, men det var nog inte tillåtet, och vi stannade inte heller speciellt länge, utan fortsatte snart österut.

Nästa SuC i Varazze bjöd på en helt annan känsla. Den låg på en rejäl parkeringsplats vid en stor småbåtshamn, där det fanns gott om småbutiker och restauranger. Här träffade vi en annan svensk tesla som också laddade, och efter att vi gått en runda, så körde vi samtidigt, och körde i en helt spontan mini-tesla-karavan genom Varazze en stund, innan vi skiljdes åt.

Väl i Genua, så letade jag upp ett par destination-chargers som skulle ligga i hamnen. Och där laddade vi för första gången på en icke SuC. Den gav dock bara cirka 16 km/h eller 3x6A. Men man stod där gratis i alla fall, och båda platserna var lediga. Vi utforska hamnen och kvarteren runt om kring en stund, och hann med lunch, innan vi for vidare. Vi hade bra med laddning redan innan vi anlände, men nu nära 90%.

Nästa mål var Como-sjön, så nu letade vi oss norrut på riktigt. A7 mot Milano erbjöd först ganska svängig motorväg, för att senare övergå till att vara långa stunder spikrak. Ny laddpaus i Dorno. Här behövde vi nu ladda upp så mycket, så att vi skulle klara oss hela vägen till SuC i Maienfeld i Schweiz. Detta eftersom vi skulle köra längs med Como-sjöns västra sida, och sedan nå vårt boende i Chiavenna nära Schweiziska gränsen. De SuC som fanns i närområdet, innebar trots allt en hysad omväg som jag inte ville ta. Hela sträckan skulle innebära ungefär 300 km, så när SOC visade strax över 400 km, så drog vi vidare. Det innebar ett lite längre stopp, på runt halvtimmen. Så igen, rent matematiskt borde vi ha runt 100 km kvar när vi väl nådde Maienfeld. Efter ett kortare stopp i Como (utan laddning), så letade vi oss uppför Como-sjöns västra sida på små smala landsvägar, som ibland ersattes av lite tunnlar av varierande längd. Söderut var det massiva köer, men norrut flöt det på riktigt bra, dock i lägre hastigheter. Så väl i Chiavenna, så hade vi en bra bit över 200 km SOC kvar, vilket bådade gott inför morgondagen.

Vi sov gott i en gammal nedlagd skola uppe i en bergsby ovanför själva Chiavenna, som nyligen renoverats kärleksfullt av en mycket driven värd. Man fick först leta sig upp längs en lite läskig serpentinväg, och i slutet av denna, sedan ta sig sista biten till fots längs med en labyrint liknande by med stark lutning och massa gamla stenhus. Väldigt annorlunda och häftig upplevelse faktiskt. Boendet i sig var magnifikt, och utsikten detsamma. Här sov vi gott.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Skåne - syd frankrike - sommar 2018

Inlägg av kangru »

En fantastisk resa! Hur mycket var planerat av detta i förväg och hur mycket lyckades ni spontant hitta?
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Skåne - syd frankrike - sommar 2018

Inlägg av Generalbogge »

kangru skrev:
En fantastisk resa! Hur mycket var planerat av detta i förväg och hur mycket lyckades ni spontant hitta?
Allt boende, och stora delar av de dagliga rutterna var planerade på förhand. Så där var inte så mycket spontant. Det var mest bilen som gjorde lite egna spontana val :)

Navigatorn får ibland för sig att ändra rutterna, och beroende på hur man har vyn inställd, så märker man inte detta.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Skåne - syd frankrike - sommar 2018

Inlägg av Arild »

Tack för en lång och spännande beskrivning. Det är kul att höra att ni klarat er så bra med enbart enstaka laddtillfällen utöver SuC. 8-)
Det låter som en lyckad resa med mycket bilkörande. Det kanske blir så att man inte sparar på km. när en extra km. inte har några direkta rörliga kostnader. Kostnadsfri laddning ändrar planering och körstil.

Skönt att höra att ni kom hem ordentligt och säkert. :P
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Skåne - syd frankrike - sommar 2018

Inlägg av leiflodde »

leiflodde skrev:
ellerstrom skrev:
Bjelke skrev:
Bästa forumet på planeten! :)
Tack :)
Hur är det med avgifter på diverse broar från Sverige till Danmark (och vidare)?
Beställ en brobizz från oresundsbron.com. Har iofs en årsavgift men du sparar pengar redan på första ToR resan (sedan kan man ju säga upp avtalet om man vill). Brobizzen kan sedan användas till de andra (vanliga) broarna i Danmark och en del färjor, som exempelvis Rödby-Puttgarden eller Helsingborg-Helsingör (brobizz.com). Vet iofs inte om man alltid får bästa pris på färjorna, men det är smidigt eftersom man får förtur och inte behöver boka tid innan (de går relativt ofta, så om man precis missar en så gör det inte så mycket) och pengarna dras från det kort som är knutet till bizzen.

Får även en del andra rabatter på hotell, nöjesfält, restauranger, parkeringar och liknande när man har brobizz via Öresundsbron (vilka man enkelt kan hitta i deras app).
Med brobizz kan man också vid färjelägena köra i den obemannade filen brukar aldrig vara bilar där och man kommer alltid med :)

Funkar nu även utan brobizz på Öresundsbron och texten nedan är en beskrivning från hemsidan.

Använd din registreringsskylt istället för din bizz på Øresundsbron

Kom ihåg att du kan lägga till ditt registreringsnummer på ditt BroPass-avtal, och lämna bizzen hemma! Øresundsbrons betalstation känner automatiskt igen din registreringsskylt när du passerar, och du kan fortfarande se alla dina turer här i Mitt Konto.
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Skåne - syd frankrike - sommar 2018

Inlägg av Generalbogge »

Här kommer så rapporten för de sista två dagarna.

Dag11,
Vi skulle ta oss ifrån Chiavenna till SuC i Maienfeld strax norr om Chur i Schweiz. Vi hade god marginal enligt SOC, men serpentinvägarna och klättringen uppför väg SS36 mot Schweiziska gränsen sög rejält med kraft ur batteriet. Man började bli lite orolig när SOC sjönk ner mot strax över hundra km, och vi fortfarande klättrade och ännu inte passerat gränsen.

Men med 110 km kvar enligt SOC, så hade vi nått högsta punkten, och nedstigningen började. Uppe på dessa höjder låg det fortfarande snö kvar på sina ställen, och temperaturen låg på 8-9 grader. Här satt vi fullt sommarklädda i bilen, så det var bara att hoppas på att man inte skulle behöva kliva ur. Väg SS36 kom nu till sitt slut och vi valde nu att följa gamla väg 13, istället för motorvägen. Detta för att spara in på vignett kostnaden. Det innebar väl cirka 40-50 minuter extra i restid i Schweiz
När vi väl nådde Maienfeld SuC, så låg vi på 97 km räckvidd kvar enligt SOC, så förbrukningen inom Schweiz kan inte varit speciellt hög. Vi stannade en liten stund på denna SuC och passade på att gå på toaletten, innan vi sedan körde vidare mot Lichtenstein. Att köra Steigstrasse ifrån Maienfeld till Vaduz kan rekommenderas om man ska köra det hållet, det var en fin vägsträcka, med flera intressanta inslag. Den är ju inte jättelång heller :)

Vi fick snurra runt en liten stund i jakt på parkeringsplats i Vaduz, och tog sedan en fika och en liten promenad i denna lilla huvudstad, innan vi körde vidare till SuC:en i Schaan, norr om Vaduz. Här laddade vi också en kortare stund, bara för att kunna bocka av laddning i Liechtenstein på listan. Sedan bar det av mot Österrike och SuC i Bregenz. Vi följde återigen landsvägar och väg 190 guidade oss största biten. SuC i Bregenz är tämligen ny, och framför allt så har de nyligen (typ i början på April) öppnat en liten pauslokal, med toaletter och kaffe- och godismaskin. Det finns gott om sittutrymmen och lite högre bord som man kan stå runt, med eluttag i. Väldigt trevligt. Dessutom 20 laddstolpar, plus ett par för icke teslor. Här laddade vi dock ensamma, förutom att det kom en Leaf-taxi som laddade på en av de andra laddstolparna.

Väl klara här, så tog väg 190 oss vidare in till Tyskland och Lindau. Det var nu dags att öka takten, och Autobahn hjälpte oss på traven. Det flöt på bra fram till strax innan Ulm, där vi fastande i långa köer p.g.a. vägarbeten i kombination med eftermiddagsrusningen. Vi blev hungriga och tog oss in i centrala Ulm för middag, innan vi sedan tog oss till Ulm SuC strax norr om staden. Nu hade i alla fall eftermiddagsrusningen lättat, och efter detta flöt allt på fint igen. Nästa stopp blev SuC i Gramschatzer Wald, som låg inte alltför långt ifrån kvällens boende. Här blev det återigen en längre paus, eftersom vi nu skulle klara oss dels till vårt boende, en bit utanför optimala rutten, och sedan tillbaka till vår planerade rutt, och upp till SuC i Malsfeld. Något försenade anlände vi till vårt boende och avslutade dag 11.

Dag12,
Vi startade tidigt med avfärd runt 07.00. Nu skulle vi hem, och jag förväntade mig en lång dag på vägarna. Först autobahn upp till Malsfeld, där vi åt frukost på BK. Inte den bästa, men det dög. Dock avråder jag att köpa te. Vi fick betala cirka 3€ per kopp?! Jag tänkte att det skulle vara billigare med en kopp te, men det var ju rena rånet. Nåväl, eftersom vi ätit frukost, hade vi nu nästan fullt, och kunde därför ta oss hela vägen upp till SuC i Bispingen. Ånyo ett längre stopp, där vi utforskade Snowdome lite, och hoppade lite studsmatta. Efter Bispingen blev det SuC i Rödekro, första gången vi återvände till en redan utnyttjad SuC på denna resan. Längre stopp även här, vi köpte lite fika och intog denna på picknick-borden precis bredvid laddstolparna. Det var mycket norska teslor ute på vägarna nu, även på SuC. De verkade samtliga vara på väg söderut. Jag tror faktiskt att vi klarat oss hem efter detta, men familjen tyckte att vi skulle klämma in ett stopp till, så vi körde lite i förtid.

Slagelse SuC blev således vårt sista laddstopp på denna resan. Här hann vi med ett toalettbesök igen, innan vi sedan äntligen kunde ta oss sista biten hem. Äntligen, för att det ju alltid är skönt att komma hem igen, även om man haft en fantastisk resa på många vis.
Model S 90D -2017 Titanium
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Skåne - syd frankrike - sommar 2018

Inlägg av chaffis75 »

leiflodde skrev:


Funkar nu även utan brobizz på Öresundsbron och texten nedan är en beskrivning från hemsidan.

Använd din registreringsskylt istället för din bizz på Øresundsbron

Kom ihåg att du kan lägga till ditt registreringsnummer på ditt BroPass-avtal, och lämna bizzen hemma! Øresundsbrons betalstation känner automatiskt igen din registreringsskylt när du passerar, och du kan fortfarande se alla dina turer här i Mitt Konto.
Är du säker de funkar med bara skylt avläsning. Jag vet de lanserade de och jag såg en sådan fil där vid ett tillfälle men sist vi köra över bron så var den filen borta igen. Kanske något tillfälligt problem de hade men jag är säker på att den inte fanns då för jag blev så förvånad den var borta.
Ska dock säga att nu är de ett tag sedan jag körde över sist.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Skåne - syd frankrike - sommar 2018

Inlägg av leiflodde »

chaffis75 skrev:
leiflodde skrev:


Funkar nu även utan brobizz på Öresundsbron och texten nedan är en beskrivning från hemsidan.

Använd din registreringsskylt istället för din bizz på Øresundsbron

Kom ihåg att du kan lägga till ditt registreringsnummer på ditt BroPass-avtal, och lämna bizzen hemma! Øresundsbrons betalstation känner automatiskt igen din registreringsskylt när du passerar, och du kan fortfarande se alla dina turer här i Mitt Konto.
Är du säker de funkar med bara skylt avläsning. Jag vet de lanserade de och jag såg en sådan fil där vid ett tillfälle men sist vi köra över bron så var den filen borta igen. Kanske något tillfälligt problem de hade men jag är säker på att den inte fanns då för jag blev så förvånad den var borta.
Ska dock säga att nu är de ett tag sedan jag körde över sist.
Inte testat själva men åker över igen nästa lördag (mot Prag/Kroatien) skall testa då, återkommer hur det funkade.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Skåne - syd frankrike - sommar 2018

Inlägg av chaffis75 »

Generalbogge skrev:
När vi väl nådde Maienfeld SuC, så låg vi på 97 km räckvidd kvar enligt SOC, så förbrukningen inom Schweiz kan inte varit speciellt hög. Vi stannade en liten stund på denna SuC och passade på att gå på toaletten, innan vi sedan körde vidare mot Lichtenstein. Att köra Steigstrasse ifrån Maienfeld till Vaduz kan rekommenderas om man ska köra det hållet, det var en fin vägsträcka, med flera intressanta inslag. Den är ju inte jättelång heller :)
På fler ställen så nämnder du att ni gör ett snabbt stopp för att ladda... För en som inte äger en Tesla (än), vad menar du med kort respektive långt stopp. Skulle vilja få en lite bättra uppfattning om hur en resa som denna går till med elbil.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Skåne - syd frankrike - sommar 2018

Inlägg av Generalbogge »

chaffis75 skrev:
Generalbogge skrev:
När vi väl nådde Maienfeld SuC, så låg vi på 97 km räckvidd kvar enligt SOC, så förbrukningen inom Schweiz kan inte varit speciellt hög. Vi stannade en liten stund på denna SuC och passade på att gå på toaletten, innan vi sedan körde vidare mot Lichtenstein. Att köra Steigstrasse ifrån Maienfeld till Vaduz kan rekommenderas om man ska köra det hållet, det var en fin vägsträcka, med flera intressanta inslag. Den är ju inte jättelång heller :)
På fler ställen så nämnder du att ni gör ett snabbt stopp för att ladda... För en som inte äger en Tesla (än), vad menar du med kort respektive långt stopp. Skulle vilja få en lite bättra uppfattning om hur en resa som denna går till med elbil.
Jag klockade inte stoppen, men de kortare stoppen låg på runt 10-20 minuter. Just i Maienfeld och Schaan, så var båda stoppen på runt 10 minuter.
Model S 90D -2017 Titanium
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Skåne - syd frankrike - sommar 2018

Inlägg av chaffis75 »

Generalbogge skrev:
chaffis75 skrev:
Generalbogge skrev:
När vi väl nådde Maienfeld SuC, så låg vi på 97 km räckvidd kvar enligt SOC, så förbrukningen inom Schweiz kan inte varit speciellt hög. Vi stannade en liten stund på denna SuC och passade på att gå på toaletten, innan vi sedan körde vidare mot Lichtenstein. Att köra Steigstrasse ifrån Maienfeld till Vaduz kan rekommenderas om man ska köra det hållet, det var en fin vägsträcka, med flera intressanta inslag. Den är ju inte jättelång heller :)
På fler ställen så nämnder du att ni gör ett snabbt stopp för att ladda... För en som inte äger en Tesla (än), vad menar du med kort respektive långt stopp. Skulle vilja få en lite bättra uppfattning om hur en resa som denna går till med elbil.
Jag klockade inte stoppen, men de kortare stoppen låg på runt 10-20 minuter. Just i Maienfeld och Schaan, så var båda stoppen på runt 10 minuter.
tack, de var ju inte exakt jag menar men ok 10-20 minuter håller jag med om att de är korta stopp, mest en bensträckare... perfekt..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar