Lansen Malmö - Prag dag 1

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Prediktorn
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 08 aug 2016 17:09

Lansen Malmö - Prag dag 1

Inlägg av Prediktorn »

Eftersom jag är relativt ny på forumet är det väl läge att presentera sig innan jag avlägger reserapport.

Håkan heter jag, 35+ och bor i Malmö. Jobbar med forskning på Lunds Univ och kör en Model S. Jag är gift och har ett barn, en dotter på nyligen fyllda 2 år.

Nu till saken: vi påbörjade idag vår första bilsemester. Eftersom dottern och frugan kan bli åksjuka och vi inte kört längre än till Sthlm tidigare skippade vi Kroatien som var originalplanen, och bestämde oss för Prag istället. De längre resorna spar vi till nästa tillfälle.

Vi startade från Malmö kl 9 efter att ha packat bilen full. Resan gick över Öresundsbron och vidare genom Danmark. Jag valde färjefritt då jag hellre kör själv än är på båt. Vi lämnade Malmö med 100% och nådde Middelfart med 35%, på pricken av vad bilen påstod vi skulle ha när vi började. Fint väder och en del fina vyer, samt en icke-uppdaterad AP1 gjorde resan mycket angenäm.

Närmast ser ni Lansen, döpt efter det flygplan farsan flög i Flygvapnet när det begav sig (bild 1). Bilen var fulladdad och fotades efter den flyttats för att inte blocka en plats. För er som inte kört här innan, vi löste avgift på två ställen för att köra genom Danmark - en gång vid Öresundsbron och nästa vid Storebältsbron.

Efter att vi alla 3 tagit del av hela kostcirkeln på McDonalds körde vi vidare mot Tyskland.

Den här resan var betydligt kortare och det gick undan. Jag blev positivt överraskad över att det är 130 (+moms) en del sträckor, så Lansen fick sträcka på benen lite åtminstone.

Efter något mer än en timme var vi på Busdorf Supercharger (bild 2). Dottern ville röra på sig och vi hade inte bråttom så vi tog en laddningspaus här. Här fanns gott om ledig plats, och låg precis bredvid Burger King samt en bensinmack med toalett, restaurang etc. Det var överfullt i sopbehållaren / papperskorgen vid laddaren, så folk hade lagt sina sopor bredvid och dessa hade sedan blåst iväg över parkeringen, inte jättetrevligt. Vi städade upp runtomkring oss i alla fall, tog en kaffe och sprang av oss lite. Sen bar det av vidare ner mot Hamburg.

Denna sträcka var inte heller lång, men betydligt segare då det var vägarbete och 80 en större del av vägen. Dock en del fina vyer, skog, sjöar etc.

När vi närmade oss vårt hotell i Hamburg, Holiday Inn City Nord, mådde både fru och barn illa så sista biten var inte så trevlig, men vi kom till slut fram oskadda. I Busdorf hade vi ringt hotellet och det visade sig att de hade elbilsladdning i garaget, tjoss! Typ 2 visade det sig, dock la laddaren ner nästan direkt efter inkoppling, kanske en säkring som gick. Personalen skulle ringa tekniker imorgon bitti, förhoppningsvis är det löst tills dess. Annars ingen ko på isen, har 65% i batteriet och ska bara stanna 2 nätter. Dessutom har de fler laddare på en parkering utomhus som de garanterar funkar, så det blir där annars vid behov.

(Bild 3 visar rutten..)

Fortsättning följer!BildBildBild

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Lansen Malmö - Prag dag 1

Inlägg av bylund »

Prediktorn skrev:
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Det kan dock vara rätt dyrt med momsrelaterade överträdelser i Danmark. 1000 DKK för någon enstaka km/h för snabbt, eller 2000 DKK att köra 10 km/h för fort på 130-väg. Och de kollar faktiskt hastigheten ibland.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Lansen Malmö - Prag dag 1

Inlägg av nek0 »

Trevligt resa och kör försiktigt.
Tips till nästa resan :)

https://www.gulakatten.se/mer/pasar/kra ... gIY4vD_BwE
Användarvisningsbild
Prediktorn
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 08 aug 2016 17:09

Re: Lansen Malmö - Prag dag 1

Inlägg av Prediktorn »

nek0 skrev:
Trevligt resa och kör försiktigt.
Tips till nästa resan :)

https://www.gulakatten.se/mer/pasar/kra ... gIY4vD_BwE
Tack! Jorå, såna har vi med oss.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Lansen Malmö - Prag dag 1

Inlägg av PoloPrinsen »

Ser fram emot att få läsa mera om Lansen och dess besättning. Hmm förhoppningsvis inga episoder med de länkade påsarna innan i tråden.

Ni har provat sk åksjuketabletter/sjösjukepiller?

Har Lansen luftfjädring, eller normal stålfjädring?

Kör frun ibland? Mår hon bättre då, ev pga koncentration på annat?
Hjälper det att ha friskluftinsläpp riktade så hon hela tiden iaf har "ny" luft att andas?

Mer ideer o ev hjälp kom jag ej på nu, men jag är ingen expert heller.
Jo kanske en självklarhet till men iaf... se till att ha nån PET med vatten etc extra med er hela tiden så man kan skölja ur munnen snabbt o slippa spysmaken i onödan länge.

Lycka till och ha förhoppningsvis en underbar resa!

MVH PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Lansen Malmö - Prag dag 1

Inlägg av Bjelke »

Om man startar direkt efter frukost i Malmö och tar samma väg (alltså broarna) hur långt bortom Hamburg
hinner man om man kör normalt och är två som turas om och ingen blir åksjuk?
Vi ska neråt Framkrike men har inte bestämt riktigt vart än... Vi funderar helt enkelt vart vi ska boka första natten
efter Malmö...
Vi ska sedan försöka se några etapper av Tour de France när dom kör i typ Normandie... (Första 9 i det området)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Lansen Malmö - Prag dag 1

Inlägg av leiflodde »

Vi körde 2015 från Löddeköpinge till Tillburg och vi kom fram 21-22 tiden.

Blev också ett litet stopp i lilla Tesla sammansättningsfabriken :)
Skriv svar