Växjö - Prag ToR första långresan
Postat: 06 jul 2018 12:12
Som nybliven Teslaägare så har vi precis varit iväg på vår första långresa. Vi brukar bila ned i Europa och tänkte fortsätta med det efter att vi köpt vår Tesla. Efter mycket om och men så köpte vi en 70D med ganska lite mil på mätaren och en del garanti kvar.
Vår tanke var att inte göra det så annorlunda än vad vi gjort andra år då vi kört dieselbil, ta samma vägval, köra på liknande sätt. Enda skillnaden att tänka på ladda istället för tanka. Bilen har inte hunnit få senaste uppgraderingen av varken system som navigation. Funderade innan på om vis kulle köpa fobskydd men slog av passive entry, tänkte det kanske skyddar lite.
Vårt val på resväg gick via Öresundsbron, färja gedser-Rostock och vidare ned förbi Berlin till Prag. Tanken var att nå Prag samma dag.
Laddstopp vid, Köge, Nörre Alslev, Herzsprung, Beelitz och Nossen.
Drog iväg tidigt för att hinna med lunchfärjan, snabbt laddstopp vid Köge för att toppa upp så vi kunde nå Nörre Alslev. Där blev det ett litet längre stopp, för att ha tillräckligt med laddning för att nå Herzsprung. Lite svårt att beräkna behov då jag inte riktigt fattat hur Abrp eller Teslas egen navigator hanterar färjeturen. Vi kom lite i tidsbrist också så vi fick avbryta lite tidigare än tänkt. Har inte riktigt greppat hur teslas navigator beräknar säkerhetsmarginaler och laddbehov för resan, tycker jag på andra kortare resor alltid har laddat på mig lite för mycket. Blev lite onödig dötid i Nörre Alslev, ganska pisstråkig laddplats. Toabesök ända som var nödvändigt egentligen.
Vi hann dock till färjan med fyra minuters marginal. Så långt stämde tidsbestämningen väldigt bra, kanske tappat 20min eller så. Lunch på färjan, ingen höjdare men passade bra tidsmässigt.
Väl ute på autobahn funkade däremot tidsplanen inte alls. Hade beräknat med på tok för hög fart så trots att det inte var så mycket bilar var vi redan efter när vi anlände till Herzsprung. Men vad gjorde det, vi var trots allt på semester.
Laddade upp för att nå Beelitz. Fortfarande osäker på exakt behov men gick efter vad navigatorn och vad Abrp räknat ut att jag behövde.
Vidare färd söderut. Trafiken ökade när vi närmade oss Berlin vilket gjorde det svårt att hålla jämt tempo. Blev lite för mycket gasa bromsa, var inte heller helt överens med farthållaren hur tidigt den behöver sakta ned när vi kom ikapp fordon. Blev lite ryckigt och säkert inte bästa energisnålaste körningen.
Utanför Potsdam på ringleden ville navigatorn leda oss av autobahn, förstod inte riktigt varför och höll mig kvar på motorvägen, tyckte trafiken flöt bra och var inte så tät. Men 500m efter avfarten tog det tvärstopp i ett vägbygge, tog 1,5h att passera.
Väl fri från köerna kom vi fram till Beelitz, mycket trevlig atmosfär för en SUC. De andra SuC hade varit placerade vid bensinmackar men inte här. Lugn atmosfär vid en fin park, där vi tog en skön promenad och tittade på det gamla sjukhuset. Passade bra också för vi behövde lite extra laddtid för att ha tillräckligt för att nå Nossen. Turen vidare gick utmärkt, men vi gled längre ifrån vår tänkta tidsplan. Mest för att farten jag brukar hålla på autobahn inte alls funkade i Teslan. Detta Då jag ville köra jämnare och helst hålla mig runt 130. Såg att förbrukningen gick ganska brant upp om farten översteg 140 allt för länge.
Framme vid Nossen lagom för kvällsmat, skulle även här ladda lite extra för att nå Prag och ha lite marginal att nå SuC söder om Prag om laddningen i Prag av någon anledning inte skulle funka. Matstället i Nossen var ok med tanke på att det var en vägkrog, faktiskt en positiv överraskning.
Här var också enda stället på resan söderut där det var lite trångt på SuC. Sex laddare, när vi kom stod en och laddade, så vi fick bra kräm direkt, när vi satt och åt lämnade den andre och sedan kom det i snabb takt tre till, de två första ordnade upp sig fint så vi inte delade effekt, men den fjärde som kom, en norsk X ställde sig vid oss för han tittade och såg att vi nästan var klara då vår laddeffekt var ganska låg.
Kom iväg och körde ned mot Tjeckien, köpte vignette, och vidare in i Tjeckien. Märkte när jag tittade på höjdkurvan att det ver ett par rejäla kullar att passera på vägen ned mot Prag. Förbrukningen åkte hiss beroende på uppförsbacke eller nedförsbacke. Framme vid hotellet en bit över kl. 23, lite senare än tänkt men på rätt sida midnatt, checkade in och körde sedan bilen till sin vila i ett parkeringshus bakom järnvägsstationen som erbjöd destinationsladdning i priset. Hotellet ville ha 28€ för parkering per dygn utan laddning. Här 140SEK per dygn inklusive laddning och då i skyddat garage.
Summa på resan ned, 198 Wh/km blev snittet, får anses som helt ok, tyder nog på att vi inte alls kört så hårt direkt.
Svårigheter var att uppskatta förbrukning, hade inte hunnit testa så mycket innan vi gav oss iväg. Nu vet jag mer.
Köra på autobahn med elbil kontra diesel kräver ett betydligt jämnare tempo då man direkt blir straffad med ökad förbrukning med elbilen. Blir man med diesel också men det märks inte på samma sätt.
Laddningen tyckte hela familjen funkade bra, var stoppen på Nörre Alslev och Herzsprung som vi egentligen bara satt av som dötid. Kände oss piggare vid ankomsten än vad vi brukade göra med annan bil.
Saknar en klocka i appen, där det står när laddningen påbörjades.
Inte riktigt överens med farthållarens avståndsmarginal när man kommer ikapp fordon, tycker den saktar ned väldigt långt ifrån. Speciellt på autobahn där det är mycket trafik och det inte direkt går att byta fil.
Ap1 passade inte alls på autobahn när det var mycket trafik, tyckte jag, speciellt då allt för många kör i så olika farter, blev mycket gasa bromsa, däremot superbra vid köer, vägbyggen och när det inte är så mycket trafik i olika tempon.
Så, lite egna lärdomar från första bilsemestern med Teslan. Återkommer med hemresan.
Vår tanke var att inte göra det så annorlunda än vad vi gjort andra år då vi kört dieselbil, ta samma vägval, köra på liknande sätt. Enda skillnaden att tänka på ladda istället för tanka. Bilen har inte hunnit få senaste uppgraderingen av varken system som navigation. Funderade innan på om vis kulle köpa fobskydd men slog av passive entry, tänkte det kanske skyddar lite.
Vårt val på resväg gick via Öresundsbron, färja gedser-Rostock och vidare ned förbi Berlin till Prag. Tanken var att nå Prag samma dag.
Laddstopp vid, Köge, Nörre Alslev, Herzsprung, Beelitz och Nossen.
Drog iväg tidigt för att hinna med lunchfärjan, snabbt laddstopp vid Köge för att toppa upp så vi kunde nå Nörre Alslev. Där blev det ett litet längre stopp, för att ha tillräckligt med laddning för att nå Herzsprung. Lite svårt att beräkna behov då jag inte riktigt fattat hur Abrp eller Teslas egen navigator hanterar färjeturen. Vi kom lite i tidsbrist också så vi fick avbryta lite tidigare än tänkt. Har inte riktigt greppat hur teslas navigator beräknar säkerhetsmarginaler och laddbehov för resan, tycker jag på andra kortare resor alltid har laddat på mig lite för mycket. Blev lite onödig dötid i Nörre Alslev, ganska pisstråkig laddplats. Toabesök ända som var nödvändigt egentligen.
Vi hann dock till färjan med fyra minuters marginal. Så långt stämde tidsbestämningen väldigt bra, kanske tappat 20min eller så. Lunch på färjan, ingen höjdare men passade bra tidsmässigt.
Väl ute på autobahn funkade däremot tidsplanen inte alls. Hade beräknat med på tok för hög fart så trots att det inte var så mycket bilar var vi redan efter när vi anlände till Herzsprung. Men vad gjorde det, vi var trots allt på semester.
Laddade upp för att nå Beelitz. Fortfarande osäker på exakt behov men gick efter vad navigatorn och vad Abrp räknat ut att jag behövde.
Vidare färd söderut. Trafiken ökade när vi närmade oss Berlin vilket gjorde det svårt att hålla jämt tempo. Blev lite för mycket gasa bromsa, var inte heller helt överens med farthållaren hur tidigt den behöver sakta ned när vi kom ikapp fordon. Blev lite ryckigt och säkert inte bästa energisnålaste körningen.
Utanför Potsdam på ringleden ville navigatorn leda oss av autobahn, förstod inte riktigt varför och höll mig kvar på motorvägen, tyckte trafiken flöt bra och var inte så tät. Men 500m efter avfarten tog det tvärstopp i ett vägbygge, tog 1,5h att passera.
Väl fri från köerna kom vi fram till Beelitz, mycket trevlig atmosfär för en SUC. De andra SuC hade varit placerade vid bensinmackar men inte här. Lugn atmosfär vid en fin park, där vi tog en skön promenad och tittade på det gamla sjukhuset. Passade bra också för vi behövde lite extra laddtid för att ha tillräckligt för att nå Nossen. Turen vidare gick utmärkt, men vi gled längre ifrån vår tänkta tidsplan. Mest för att farten jag brukar hålla på autobahn inte alls funkade i Teslan. Detta Då jag ville köra jämnare och helst hålla mig runt 130. Såg att förbrukningen gick ganska brant upp om farten översteg 140 allt för länge.
Framme vid Nossen lagom för kvällsmat, skulle även här ladda lite extra för att nå Prag och ha lite marginal att nå SuC söder om Prag om laddningen i Prag av någon anledning inte skulle funka. Matstället i Nossen var ok med tanke på att det var en vägkrog, faktiskt en positiv överraskning.
Här var också enda stället på resan söderut där det var lite trångt på SuC. Sex laddare, när vi kom stod en och laddade, så vi fick bra kräm direkt, när vi satt och åt lämnade den andre och sedan kom det i snabb takt tre till, de två första ordnade upp sig fint så vi inte delade effekt, men den fjärde som kom, en norsk X ställde sig vid oss för han tittade och såg att vi nästan var klara då vår laddeffekt var ganska låg.
Kom iväg och körde ned mot Tjeckien, köpte vignette, och vidare in i Tjeckien. Märkte när jag tittade på höjdkurvan att det ver ett par rejäla kullar att passera på vägen ned mot Prag. Förbrukningen åkte hiss beroende på uppförsbacke eller nedförsbacke. Framme vid hotellet en bit över kl. 23, lite senare än tänkt men på rätt sida midnatt, checkade in och körde sedan bilen till sin vila i ett parkeringshus bakom järnvägsstationen som erbjöd destinationsladdning i priset. Hotellet ville ha 28€ för parkering per dygn utan laddning. Här 140SEK per dygn inklusive laddning och då i skyddat garage.
Summa på resan ned, 198 Wh/km blev snittet, får anses som helt ok, tyder nog på att vi inte alls kört så hårt direkt.
Svårigheter var att uppskatta förbrukning, hade inte hunnit testa så mycket innan vi gav oss iväg. Nu vet jag mer.
Köra på autobahn med elbil kontra diesel kräver ett betydligt jämnare tempo då man direkt blir straffad med ökad förbrukning med elbilen. Blir man med diesel också men det märks inte på samma sätt.
Laddningen tyckte hela familjen funkade bra, var stoppen på Nörre Alslev och Herzsprung som vi egentligen bara satt av som dötid. Kände oss piggare vid ankomsten än vad vi brukade göra med annan bil.
Saknar en klocka i appen, där det står när laddningen påbörjades.
Inte riktigt överens med farthållarens avståndsmarginal när man kommer ikapp fordon, tycker den saktar ned väldigt långt ifrån. Speciellt på autobahn där det är mycket trafik och det inte direkt går att byta fil.
Ap1 passade inte alls på autobahn när det var mycket trafik, tyckte jag, speciellt då allt för många kör i så olika farter, blev mycket gasa bromsa, däremot superbra vid köer, vägbyggen och när det inte är så mycket trafik i olika tempon.
Så, lite egna lärdomar från första bilsemestern med Teslan. Återkommer med hemresan.