Växjö - Prag ToR första långresan

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Re: Växjö - Prag ToR första långresan

Inläggav Teslaägare leiflodde » 06 jul 2018 22:19

frippe skrev:
leiflodde skrev:
frippe skrev:Nu vet jag inte hur långt du hinner till kl. 16. Men på stoppet vid Nossen visade de fotboll på storbildsskärm.

Inte omöjligt på hotellet vid Beelitz men såg ingen skylt om det eller ens en tv-skärm.


Har bokat Gedser-Rostock 07:00 men tror inte hinner fram innan 16:00 i Prag så behöver en reservplan.


Nossen är vid Dresden, dit kanske du hinner.


Jo kan var en plan då utbudet i Nossen ser lite klent ut, annars får SVT PLAY via mobilen bli lösningen.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
 
Inlägg: 1447
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Växjö - Prag ToR första långresan

Inläggav Teslaägare Arild » 07 jul 2018 10:40

Tack, frippe, för en mycket läsvärd och spännande beskrivning av din resa. Efter några turer genom Europa lär man sig mer och mer om vad som fungerar. Mina ”take-away” från din beskrivning och egna erfarenheter:
- Det tar alltid längre tid än beräknat.
- En laddplats inte alltid den mest spännande plats att tillbringa tid på. DE bättre än FR.
- Det är bra med många korta stopp. Du kommer fram mer utvilad.

Vägbyggen sker ofta sommartid, vilket förlänger restiden.

Jag ser starkt fram emot nästa kapitel i din följetong! ;)
Model S 70D, Deepblue.
Få 4500 kr rabatt och fri SuperCharging när du köper en Tesla: http://ts.la/arild8559
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
 
Inlägg: 297
Blev medlem: 19 nov 2015 22:50
Ort: Tyresö

Re: Växjö - Prag ToR första långresan

Inläggav Teslaägare frippe » 07 jul 2018 14:29

Arild skrev:Tack, frippe, för en mycket läsvärd och spännande beskrivning av din resa. Efter några turer genom Europa lär man sig mer och mer om vad som fungerar. Mina ”take-away” från din beskrivning och egna erfarenheter:
- Det tar alltid längre tid än beräknat.
- En laddplats inte alltid den mest spännande plats att tillbringa tid på. DE bättre än FR.
- Det är bra med många korta stopp. Du kommer fram mer utvilad.

Vägbyggen sker ofta sommartid, vilket förlänger restiden.

Jag ser starkt fram emot nästa kapitel i din följetong! ;)


Tack, kommer en fortsättning lite senare.

Jag ska inte kalla mig för supervan bilsemestrare, men har gjort 6-7 längre semesterresor med bil utomlands. Och visst har tidsplaneringen skjutits i sank ett par gånger, men då beroende på vägarbeten och köer p.g.a. krockar.

I detta fallet var det varken eller, visst vi tappade 1,5h ungefär vid ett vägarbete, men oaktat detta så tyckte jag nog att det var svårare att hålla tidschemat som jag vant mig vid att planera efter. Min fundering är att jag kör olika beorende på om jag gör fossilbil eller elbil. Med elbilen är jag betydligt mer vaken på förbrukningen eftersom den presenteras direkt på instrumentpanelen. Viket jag tror får mig att hålla igen lite.

Men kan också ha att göra med vana av att panera lite annorlunda när jag kör elbil.
Även här finns en kod: https://ts.la/fredrik73366
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16
Ort: Växjö

Re: Växjö - Prag ToR första långresan

Inläggav Teslaägare leiflodde » 07 jul 2018 15:52

frippe skrev:Nu vet jag inte hur långt du hinner till kl. 16. Men på stoppet vid Nossen visade de fotboll på storbildsskärm.

Inte omöjligt på hotellet vid Beelitz men såg ingen skylt om det eller ens en tv-skärm.


Lite jobbigt med Tyska men bild iallafall.
20180707_155038.jpg
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
 
Inlägg: 1447
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Växjö - Prag ToR första långresan

Inläggav Teslaägare frippe » 07 jul 2018 18:42

Vi tar del 2 lagom efter fotbollsdebaclet.

Vi parkerade bilen garaget med tillräckligt med laddning för att nå SuC i Vestec strax söder om Prag. Men destinationsladdningen i garaget funkade så när vi turistat klart i Prag stod bilen fulladdad och väntade.

Resan hem skulle gå vi Rugen för lite bad så vi planerade resa vi Bersteland, Uckerfelde och Suderholz.
I Suderholz planerade vi att ladda så vi skulle kunna nå tillbaka tillSuderholtz igen om vi inte hittade laddning på plats på Rugen. Ja jag vet lite fegt men kanske vågar lite mer nästa gång.

När vi satte oss i bilen och letade upp Bersteland i navigatorn sa den att stationen var ur drift temporärt. Hmm, attans också. Alternativet var att köra till Nossen och ladda för att hoppa över Bersteland. Men vi började rulla uppåt för att se hur det utvecklades innan vi kom till Dresden där vi behövde välja. Ringde till supporten på Tesla och enligt norrmannen jag fick prata med hade det varit arbete på stationen men att laddare 1a och b skulle funka men troligen inte 2a och b. Så vi vågade och satsade på Bersteland.

Inte mycket trafik så det flöt på, trots det gled vi sakta ifrån vår tidsplan. Har i efterhand kommit på att jag beräknat med för hög maxhastighet sett till körmönster.

Resan upp bjöd inte på några överraskningar, Bertesland funkade som de sagt. I närheten låg ett fashionabelt hotell där vi lånade toalett. Vet inte om det var ok men vi frågade inte och ingen sa något. Vi var ensamma på laddstationen, tur det när det bara fanns två laddstolpar.

Vidare upp på östrasidan av Berlin, fina betongplattor som underlag så bilen skakade lagom vid skarvarna.

Nådde Uckerfelde, ett par laddare vid en bensinstation. Hade tänkt att ta en matbit här men serveringen stängde 20 och vi var där tjugo över. Surt. Passade på att låna vatten för att tvätta rutan som gömd för deras kassa öppettider. När vi kom var laddplatsen tom men halvvägs kom en tyskregistrerad tesla.

Suderholz fick bli ett matstopp, lite sent men nöden hade ingen lag. Precis när vi kom lämnade en annan svenskregistrerad tesla. Annars helt ensamma här också.

Framme sent på Rugen, boendet bokade vi under resan. Det stod att de hade incheckning till midnatt och vi räknade med att vara framme strax efter 23.
När vi kom fram till pensionatet var det becksvart, men ägaren stod och skulle precis köra hem. Lite tur så vi kunde checka in och komma i säng.

Ingen laddare på pensionatet men på andra sidan järnvägen fanns ett hotell som hade en 22kw gratisladdare så där kunde vi ladda upp fullt för hemresan.

Del två av resan bjöd inte på några överraskningar som det blev till slut. Men fortsatt hade vi tokfel i tidsberäkningen. Inte beroende på trafik utan på missbedömning och fegande på förbrukningen.

Dock, parkera inte vilen under lindar, det blir kletigt på lack och rutor.

Saknar möjligheter att tvätta vindrutan på flera SuC. Annars funkade allt perfekt nu i efterhand.

Del tre, innebar hemåkning upp till Växjö från Rugen. Vi hade fulladdad bil och valde mellan att ta Sassnitz-Trelleborg eller Rostock-Gedser. Tiderna för Sassnitzfärjans avgång avgjorde så vi tog Rostockfärjan.
På hemvägen gjorde vi ett snabbt laddstopp i Köge sedan ett längre stopp i Löddeköpinge.
Sista biten hem passade jag på att studera skillnader i förbrukning beroende på höjdskillnaden. E6, E4 samt Rv25 från Malmö till Växjö innebär ett sakta stigande vilket blir tydligt på förbrukningen. Något man inte direkt funderat på när jag kört fossilbil. Sist blir det en ökad förbrukning för en fossilbil men känslan är helt annorlunda i elbil.

Summerat, det var en intressant första erfarenhet att åka på bilsemester i Europa med elbil.
Lärdomar:
- bättre tänk kring hastighet på resan för att kunna planera bättre.
- ser gärna att det finns möjlighet att tvätta rutan på SuC.
- testa bilens förbrukning så vi får bättre kunskap om snittförbrukningen vid motorvägsfart.
- laddningsstoppen innebar inget problem, men ska bli bättre på att utnyttja tiden, ta en promenad eller liknande.
- Jag som förare är piggare längsmed hela resan tacklare stoppen och vilan från körningen.
- mina funderingar om storlek på batteriet innan vi köpte vår 70D visade att ett 70D räcker för oss. Visst, ett större batteri kanske hade gjort att vi vågat stå på mer på autobahn. Men ser inte behovet av det nu i efterhand. Vi kanske gör två-tre resor där ett större batteri spelat roll. Men ekonomin har fått avgöra där all vardagskörning samt körning till sommarstugan, svärföräldrar eller liknande går kalasbra med den vi har.

Blir definitiv en fortsättning på europaresandet även med Teslan. Alla funderingar kring att det inte skulle funka är helt borta.

Avslutningsvis, avgörande är ett väl utbyggt och fullt fungerande laddnätverk. Där vinner Tesla över alla andra elbilar, inklusive I-pace.
Även här finns en kod: https://ts.la/fredrik73366
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16
Ort: Växjö

Re: Växjö - Prag ToR första långresan

Inläggav Teslaägare tehjimos » 12 jul 2018 03:40

Vad tycker du om bilen då i jämförelse med dom andra bilarna du gjort långresor med innan?

Körupplevelse?
bra / dåligt?
nöjd?
Föredetta bilen: Model S85 -14
Nuvarande : Model X P90D -17 missfärgad pärlvit, extra allt förutom L och 16,5kW. LED-ramp och krom delete.. sa jag kylbox i baksätet?

instagram.com/tehjimos för våra äventyr med X:en
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
 
Inlägg: 952
Blev medlem: 17 dec 2015 05:22
Ort: Stockholm

Re: Växjö - Prag ToR första långresan

Inläggav Teslaägare frippe » 12 jul 2018 16:00

tehjimos skrev:Vad tycker du om bilen då i jämförelse med dom andra bilarna du gjort långresor med innan?

Körupplevelse?
bra / dåligt?
nöjd?


Vi är extremt nöjda med upplevelsen. Med lite vana kommer nog stoppen att användas mer aktivt än att sitta och vänta pratandes i bilen.
Barnen i baksätet, 16 och 13 klagade lite på att de fick ont i rumpan, men oftast bara efter att de suttit och sovit i samma ställning ett tag.

Jag som förare måste nog bli bättre på att koppla av förbrukningskollen. Det blev lite väl ryckigt körmässigt på autobahn vilket stressade på lite eftersom förbrukningskurvorna blev lite väl taggiga. Innan denna resa hade jag kört tor till Stockholm så vi var inte supervana vid längre elbilsresor. Det var tydligt hur mycket energi som går åt när farten blir runt 140km/h. Det behöver jag nog vänja mig vid. Snålkörning är något som jag tycker en elbil inbjuder till.

Packningsmässigt funkade det bara bra, gott om plats, både för storstadssemestern och badsemestern samt besök på bordershopen.

Man märker att det är en bil som ligger otroligt snällt på vägen med tanke på den låga tyngdpunkten. Kurvor eller snabba filbyten går mjukt även i högfart. Något hård fjädring bitvis, men kanske kan förklaras av att förra långresebilen var en vw Sharan.

Det är lite surt att laddhastigheten tappar fart så snabbt över 55%, märker att det lilla batteriet blir lite väl litet i autobahnfart. Men inte så det stör, kräver lite mer planering bara.

Totalt så körde vi 2302km, gjorde av med 461,5 kWh samt snittade 200 wh per km.
Även här finns en kod: https://ts.la/fredrik73366
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16
Ort: Växjö

Föregående

Återgå till Långresor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster