Mot Baskien 2018

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Re: Mot Baskien 2018

Inläggav Teslaägare Generalbogge » 12 jul 2018 23:32

Verkligen trevligt att få träffa er idag och språkas lite.

Tur att ni gör resan med Tesla. Då har ni alltid SuC att förlita er på. Tänk om ni kommit fram till hotellet med en annan elbil och förväntat er att kunna ladda, då hade det troligen blivit helt andra bekymmer. Nu räcker det ju att ni lägger till en halvtimme (eller något i den häraden) för att få samma laddning som hotellet hade gett över natten.

Men visst hade det varit smidigt om detta funkat problemfritt på alla hotell man stannade på.

Ska bli kul att följa er resa, och jag hoppas att den fungerar lika bra som våran gjorde för ett par veckor sedan.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Arild » 14 jul 2018 10:48

Utan destinationskaddning

Danmark är avklarat, nu betar vi av Tyskland. Vi har stanna till på ett designhotell i Alsfelt, med spännande och intressant inredning.

DFFB47B8-4C44-4A48-977F-CC30C324EC08.jpeg

Jag frågade damen i receptionen om möjligheterna att ladda bilen och hon berättade att en elbil inte kan laddas från ett vanligt eluttag. Du kan tro att detta satte fart på en lång diskussion om elbilar och laddning. Jag testade laddning med Schuko och fick grönt ljus från UMCn, men spänningen var troligen för låg för att ge någon laddning till bilen. Nu kom vi fram till Mücke med enbart 45 km kvar i batteriet. Dagen börjar med ett kort stopp innan nästa SuC.
77D1F7D6-727C-40BD-A4F1-432A577F85EC.jpeg
Model S 70D, Deepblue.
Få 4500 kr rabatt och fri SuperCharging när du köper en Tesla: http://ts.la/arild8559
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Arild » 14 jul 2018 12:41

Skum utfrågning på SuC Hirchberg

Bara 30 min i Mücke och vi kommer efter mycket hetsig Autobahn-trafik till Hirschberg. Jag hinner knappt öppna dörren förrän jag blir påhoppad och ”förhörd” av en ung man om våra resplaner. :o

På annan plats här på forumet har jag läst om dessa ”Tesla Valet” ungdomar som frågar ut och jag förstår misstänksamheten. Kollar de hur länge vi är borta? Skriver upp reg. nr. och meddelar dina kollegor att huset står tomt? Som tur är, har vi bytt hus, så huset är redan upptaget (bevakat). :roll:

Kan jag få en närbild av ynglingen?
0CCAB239-B3F7-4ECC-9446-C4660C832E66.jpeg
Model S 70D, Deepblue.
Få 4500 kr rabatt och fri SuperCharging när du köper en Tesla: http://ts.la/arild8559
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Arild » 14 jul 2018 22:02

Fake or Real?
När vi återvände, frågade jag ynglingen som berättade att hans ”kompis jobbar på Tesla i München och har gett honom jobbet att hjälpa laddande kunder under tre veckor”. Men vad kan han bidra med?
Jag tror de flesta är som jag, rätt skeptiska.

7E1CFF50-C615-4D78-B8BC-C4855E46A999.jpeg

I Tyskland står SuC så tätt att vi passerar 1-2 st. mellan varje laddning, även om vi bara kört 18-21 mil mellan varje stopp. Den helt nyöppnade SuC i Herbolzheim står t ex bara 51 km. söder om den i Achern. Det är ingen idé att planera laddstopp i förskott. Vi stannade när vi var trötta eller hungriga. 20-30 min. räcker för att köra ett par timmar till nästa ställe. Laddning 10 till 60% gåt alltid mycket snabbare än 40 till 90 %.

Snabbare laddning?
Behöver vi då verkligen Porsches nyutvecklade 800V laddare? Ett laddstopp på 20-30 min. var annan timme upplever jag inte som något besvärande. När Tesla om ett halvår presenterar sina nya laddare på uppemot 250kW kommer befintliga ägare ändå inte att kunna utnyttja dem. Ett högre C-värde för uppladdning skulle påverka dagens Li-Jon batteriet allt för mycket och drastiskt minska livslängden. För kortare laddtid krävs antingen 800-Volts system eller en annan batterikemi. Då återstår frågeställningen; Kommer Tesla om ett halvår med a) 800-Volts teknik, b) NaJon-batterier (Mycket billigare!), eller har de c) lyckats skapa en tillverkningsteknik för SolidState-batterier?

Det senaste alternativet passar väl med liten Roadster II med närmare 200 kWh i buken. Även specifikationerna för en ny Semi är svåra att uppnå utan dubbla laddensiteten.

Åter till vår resa. Det stora hotellet Bristol i mitten av Mulhouse ståtar med ett stort garage och har tre jordade uttag i garaget. Det låter bra, men även här får vi problem med jordningen. Ledningsdragningen är ny, uttagen nya i det nybyggda garaget. Men jag betvivlar elektrikerns kompetens eller antar att de jordade uttagen inte verkligen är jordade. Även här spenderar vi en natt utan laddning. Det blir till att stiga upp en timme tidigare och köra bort till SuC före frukost.
Model S 70D, Deepblue.
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare

Inläggav Chris77sv » 14 jul 2018 22:23

Kul läsning!

Vi övernattade i Mulhouse igår och använde frukosttiden till laddning på SuC där.

Planerar att landa i boende utanför Barcelona inatt. Allt har gått bra, men några tradiga timmar i köer söder om Lyon sabbade tidsplanen. Istället tog vi några avstickare ut i vinodlingarna och pittoreska byar. Fantasiskt vackert här neråt! Just nu laddning i Narbonne. Lycka till med resan, vi kanske ses?
Chris77sv

Inläggav Teslaägare Arild » 15 jul 2018 00:57

Chris77sv skrev:Kul läsning!

Vi övernattade i Mulhouse igår och använde frukosttiden till laddning på SuC där.

Planerar att landa i boende utanför Barcelona inatt. Allt har gått bra, men några tradiga timmar i köer söder om Lyon sabbade tidsplanen. Istället tog vi några avstickare ut i vinodlingarna och pittoreska byar. Fantasiskt vackert här neråt! Just nu laddning i Narbonne. Lycka till med resan, vi kanske ses?

Ja, det vore kul!
Vår rutt går troligen: Beaune — Clermont-Ferrand — Brive-la-Galliard — Toulouse — Pau. :)

Narbonne besökte vi under påsken. Då är ett besök i Carcasonne ett måste. Ställ bilen nede instan och vandra upp till medeltidsstaden. Där kan man spendera en hel dag.

——

Spectacle français

I Mulhouse har vi deltagit i firandet av nationaldagen. En mycket annorlunda och upplevelserik händelse! :P

(mer i morgon)
Model S 70D, Deepblue.
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Arild » 15 jul 2018 13:57

Frukost på en söndag

Jaha, Frankrike stänger visst ner på söndagar. Hotellets uttag i källare visar rött på UMCn.

65D65087-F12A-47BC-BE1E-59C8AD3D202A.jpeg

(Den röda lampan syns inte på bilden.)

Den planerade frukosten på bageriet nära SuC uteblir. Allt är stängt. Efter en timme hittar vi en bensinmack som har öppet i sommarvärmen. De frågar i kassan om jag tankat? :cry:

Noooo, absulement pas!
Ma voiture est seulement électrique. J’en suis sur ! :geek:
Model S 70D, Deepblue.
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Teslanorr » 15 jul 2018 14:23

Hjälper det inte ens vända kontakten?
Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare

Inläggav Teslaägare jpetters » 15 jul 2018 15:18

Troligen dålig jordning. Då är det bra med Norsk UMC som fungerar ändå.
Inkommande: Model X: 100D, Silver, 7-sits, all inclusive.
Model S (1): P90D, 21" Arachnid satin black, folierad mörkblå + chrome delete.
Model S (2): P85+, 19", mörkblå metallic, pano.
Såld: P85+ med AP1
Referral link: http://ts.la/johan1662
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Teslanorr » 15 jul 2018 15:27

Men du provade att vrida den? Har kört tre schukoladdningar I veckan och var tvungen vrida kontakten vid två av dom.. Är ju 50/50 chans första försöket..
Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Långresor