Mot Baskien 2018

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Elektrisk
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 15 jun 2015 21:35

Re: Mot Baskien 2018

Inlägg av Elektrisk »

Jag laddade utan problem med Svensk UMC i Lacrost i Frankrike på ett litet hotell för några veckor sedan. Den äldre ägaren kom ut och var väldigt imponerad av X’n och vägrade nästan tro att den var elektrisk. ”This must be a back to future car” sa han på sin franska brytning. Han hade aldrig sett något liknande. Han undrade om den även kunde laddas i vägguttag och jag var inte sen med att säga vi kan väl testa ? Han kopplade in min skarvsladd i uttaget vid köksbänken i sonens ungkarlslya. Grönt ljus direkt och laddningen startade. Jag slängde mig in i bilen och sänkte till 5 ampere då elinstallationen med största sannolikhet hade många år på nacken... byggnaden var från 1500-talet! Men även med 4-5km/h laddning så fick vi efter en natt de milen vi behövde för att ta oss till nästa SuC. Skarvsladden hade dessa kontakter: Bild
Tesla Roadster R80 | Model X 90D
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Mot Baskien 2018

Inlägg av Arild »

Tack, ”Elektrisk” :!:

Jag ska inte ge upp. I morgon försöker jag alla återstående uttag i huset.

När vi kommer till Mobile Home, kommer jag att både prova och efterfråga laddning. Och naturligtvis vända och vrida på förlängningskabeln. :)

Nu är vi som sagt inte helt utan möjlighet att ladda, men det är irriterande att behöva ”åka bort” när det finns uttag i det lånade huset.

Laddstolpar på stan
F7E8039F-8F07-46BC-8948-93D46CB0C8FE.jpeg
Det finns två sådana här stolpar i nästa by, 40 km. bort. De ger 11kW, men jag orkar inte vänta 6 timmar för att ladda där.
0B403AB1-F55F-4D1A-A22F-98EEB08D5FB1.jpeg

Då är det bättre att resa 100 km. till Bayonne och vänta 1 timme på hotellet. De har trevlig personal och en bra bar. Jag kan hålla med andra här på forumet. Placeringarna av SuC i FR är underliga. Nästan uteslutande på inhängande hotellparkeringar.

FEA3EDF9-6E27-460B-BAF2-92F0E22621FE.jpeg
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Mot Baskien 2018

Inlägg av Arild »

Ladd-dramatik

Efter snart tre veckor i Baskien, har resan och laddningar gått förhållandevis bra. Under tio dagar i en villa försökte vi ett flertal gånger ladda med franskt jordat uttag till Teslans UMC, men troligen är min UMC låst till den svenska standarden för jordning. Jag har hört av andra Teslaägare att deras UMC accepterar också fransk standard (TT), men de har också nyare bilar. Skulle det möjligen fungera med en jordfelsbrytare på kabeln?

Har du erfarenheter av detta får du gärna skriva här.

Villan låg mellan Pau och Bayonne, så passade på att ladda på lite på dessa SuC när vi passerade. När vi däremot flyttade till ett Mobile Home (som en större ”Villavagn”) blev det inte lika lätt. Vi har gjort utflykter till Spanska Baskien och de laddpunkter som visas i ChargeMap och PlugShare visar sig vara för boende, enbart för CarSharing (IBIL.es) eller ur funktion (Destination Charger, Hotel Maria Christina, San Sebastian). Sista utvägen för att komma tillbaka var en Destination Charger i ett köpcentrum långt utanför centrum. Där fanns två Wall Chargers, en ut funktion, MEN, den andra fungerade. Tre timmar senare kunde vi sent omsider resa hem igen.

På franska sidan hittade jag en ledig Typ-2-laddare i St. Jean de Luz och hade redan konto hos Reveò. Fyra timmar i stan så blev bilen fylld igen.

Igår har vi gjort en resa till Bilbao med besök på Guggenheim museet. Vi hade 290 km. i batteriet viket skulle räcka precis. Dock kan vi inte ladda på campingplatsen med äldre UMC.

Efter många samtal med Iberdrola i Bilbao trodde vi att vi skulle kunna nyttja deras nya och kostnadsfria snabbladdare. Visserligen enbart med 11kW AC, men ett par timmar skulle räcka. Efter långa diskussioner i över 30 min. ville de fortfarande inte starta den kostnadsfria laddningen om vi inte hade en adress i Spanien och ett elkontrakt med företaget. ”Men ni säger ju att det är kostnadsfritt!?” Inte utan kontrakt!
CD6BB820-7716-49DA-A0B1-774DB14D58FB.jpeg
Efter mycket sökande och en blodsockerhöjande lunch, hittade vi till slut en destinationsladdare på El Corte ingles, i P-garaget. Fyra och en halv timme senare kunde vi vända tillbaka med nästan fullt batteri. Familjens stressnivå var dämpar och jag kunde släppa vidare sökande efter Typ-2 uttag.
2F03C50C-63A9-4C45-B06B-6EE99AA76F7B.jpeg
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Mot Baskien 2018

Inlägg av bylund »

Det enda en jordfelsbrytare skulle göra är att bryta strömmen vid läckströmmar. Den skulle inte ändra på jordningsförhållandena.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Mot Baskien 2018

Inlägg av bonath »

Kan det vara det klassiska jordpinnen-i-kontakten-problemet?
Den behövs en övergång/sladdbit som kan vända faserna...
...men det visste du nog redan....
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Skriv svar