Mot Baskien 2018

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Mot Baskien 2018

Inlägg av Arild »

Bilen är packad. Laddad till 94%. Ungdomarna uttråkade i väntan på avfärd. Vi byter hus under semestern och det är mycket att förbereda före avfärd. Först 10 kommer vi iväg men ska bara köra 72 mil till Slagelse idag.

Första stoppet blir i Sillekrog för kort fika och toalettpaus. Trots litet batteri, 70kWh, skulle vi kunna nå SuC Ödeshög, men passar på och fyller i 15%. Att planera en resa på 300 mil med ett något mindre batteri kräver lite mer planering och mindre frihet att välja rastplats.

Under påsken i år körde jag 640 mil ToR till Languedoc utan större problem. Men då körde jag ensam. Nu är vi 4 vuxna i bilen. OK, två av oss är 16-åringar. Påskresan hittar du här:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 67#p256067

Andra har gjort resor med elbil med ännu mindre batterier. Frågan är bara hur ofta och länge du behöver ladda längs vägen. Vi får se.
Senast redigerad av Arild, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Mot Baskien 2018

Inlägg av Generalbogge »

Kul, lycka till med resan. Vi är just nu på väg till Stockholm, så vi passerar nog varandra på vägen, kanske träffas på någon SuC. Just nu laddar vi i Lödde. Lagan nästa.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Mot Baskien 2018

Inlägg av Arild »

Med 107 km. kvar i batteriet, startar vi laddning i Ödeshög och får en lunchpaus. Skärmen säger 25 min. laddning, men vi behöver längre tid att luncha. Efter 50 min har vi 313 km eller 88%.

Laddstoppen längs vägen brukar sällan vara något problem. Kroppen behöver röra på sig och magen få sitt. Däremot vore det smidigt om alla övernattningar kunde erbjuda destinationsladdning. Då skulle vi slippa onödiga stopp strax före eller efter ett nattstopp.

Kommer hotellen längs vägen att erbjuda laddning? Vi kommer att fråga efter det varje gång vi övernattar.
F3C459FE-D370-4771-A024-2F9B41DB03A7.jpeg
Senast redigerad av Arild, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Mot Baskien 2018

Inlägg av Arild »

Generalbogge skrev:
Kul, lycka till med resan. Vi är just nu på väg till Stockholm, så vi passerar nog varandra på vägen, kanske träffas på någon SuC. Just nu laddar vi i Lödde. Lagan nästa.
Då ses vi nog i Lagan. Kommer dit 15.30.
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Mot Baskien 2018

Inlägg av Generalbogge »

Vi kom precis till Lagan :)
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
David D
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 apr 2017 09:06
Ort: Sollentuna

Re: Mot Baskien 2018

Inlägg av David D »

Om du söker efter hotell på tex booking.com kan du välja elbilsladdning som filter.
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Mot Baskien 2018

Inlägg av Arild »

David D skrev:
Om du söker efter hotell på tex booking.com kan du välja elbilsladdning som filter.
Tack, David. Bra förslag!

Jag vill också fråga alla hotell, så att de förstår att laddmöjlighet är avgörande för att de ska få besökare. Ännu mer betydelsefullt om några år.
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Mot Baskien 2018

Inlägg av Arild »

Första övernattningen blir ett Golfhotell i Slagelse på Sjælland. De har ett eluttag på utsidan av huset, men kommer uttaget att klara en natts laddning? När det gäller ”vanliga uttag” brukar jag ställa effektuttaget till 9A eller 2kW. Då minskar risken för att en säkring säger ifrån. :idea:

Efter ett långt stopp i Ödeshög gjorde vi ett kort, 10 min. stopp i Toftaholm, där vi träffade Generalbogge med familj. Kul att träffa den frekvente skribenter in persona. Jag glömde den obligatoriska bilden.

Vår planering blev utmärkt. Vi anlände Löddeköpinge med 7% SoC och passade på att dinera med min bror som mötte upp. Tack för pratstunden, käre bror. Med 99% (Ja, vi stannade länge, men det fanns gott om lediga platser) fortsätter vi nu mot hotellet och planerar ha 51% vid ankomst.

Vi har haft 15-20 km/t medvind och är stor skillnad. Lägre vindböjd och minst 10% lägre förbrukning.

Vägarna i Danmark är breda och, framför allt, tystare än i Sverige. :P
52D3E804-0931-46CF-93FE-38F38C3D40C0.jpeg
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
p1457
elbilist
Inlägg: 293
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Mot Baskien 2018

Inlägg av p1457 »

Kul att läsa.
Jag blev chockad av den tysta asfalten i Danmark för några år sedan när jag styrde kosan mot legoland. Tänk om vi kunde ha det i sverige också.

Trevlig resa!
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Mot Baskien 2018

Inlägg av Arild »

Ja, den makadam som Vägverket envisas med i Sverige står visserligen bättre emot vinterns dubbdäck, men om Motormännen och Teknikens Världs journalister slutar att envisas med att dubbdäck är bättre (på blankis, Ja) skulle vi slippa djupt spåriga vägar och ett konstant och onödigt vägbuller.

Nu har vi nått golf-hotellet och ALLA eluttag runt etablissemanget har en skum Dansk standard för jordade uttag. Jag har studerat alla uttag runt alla husen. I Frankrike har jordade uttag en pinne, som passar in i UMC’ns kontakt. Här finns istället ett HÅL på samma plats! Grrrr.. :x

Jag har bra lust att stoppa in en spik för att få UMCn att lysa grönt istället för rött.
drzaphod, Vad tänkte ni på när ni skapade denna udda kontakttyp? :mrgreen:
Dags för lite homogen EU-standard!

Det blir ett tidigt stopp på SuC i Slagelse i morgon bitti istället.
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Mot Baskien 2018

Inlägg av Generalbogge »

Verkligen trevligt att få träffa er idag och språkas lite.

Tur att ni gör resan med Tesla. Då har ni alltid SuC att förlita er på. Tänk om ni kommit fram till hotellet med en annan elbil och förväntat er att kunna ladda, då hade det troligen blivit helt andra bekymmer. Nu räcker det ju att ni lägger till en halvtimme (eller något i den häraden) för att få samma laddning som hotellet hade gett över natten.

Men visst hade det varit smidigt om detta funkat problemfritt på alla hotell man stannade på.

Ska bli kul att följa er resa, och jag hoppas att den fungerar lika bra som våran gjorde för ett par veckor sedan.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Mot Baskien 2018

Inlägg av Arild »

Utan destinationskaddning

Danmark är avklarat, nu betar vi av Tyskland. Vi har stanna till på ett designhotell i Alsfelt, med spännande och intressant inredning.
DFFB47B8-4C44-4A48-977F-CC30C324EC08.jpeg
Jag frågade damen i receptionen om möjligheterna att ladda bilen och hon berättade att en elbil inte kan laddas från ett vanligt eluttag. Du kan tro att detta satte fart på en lång diskussion om elbilar och laddning. Jag testade laddning med Schuko och fick grönt ljus från UMCn, men spänningen var troligen för låg för att ge någon laddning till bilen. Nu kom vi fram till Mücke med enbart 45 km kvar i batteriet. Dagen börjar med ett kort stopp innan nästa SuC.
77D1F7D6-727C-40BD-A4F1-432A577F85EC.jpeg
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Mot Baskien 2018

Inlägg av Arild »

Skum utfrågning på SuC Hirchberg

Bara 30 min i Mücke och vi kommer efter mycket hetsig Autobahn-trafik till Hirschberg. Jag hinner knappt öppna dörren förrän jag blir påhoppad och ”förhörd” av en ung man om våra resplaner. :o

På annan plats här på forumet har jag läst om dessa ”Tesla Valet” ungdomar som frågar ut och jag förstår misstänksamheten. Kollar de hur länge vi är borta? Skriver upp reg. nr. och meddelar dina kollegor att huset står tomt? Som tur är, har vi bytt hus, så huset är redan upptaget (bevakat). :roll:

Kan jag få en närbild av ynglingen?
0CCAB239-B3F7-4ECC-9446-C4660C832E66.jpeg
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Mot Baskien 2018

Inlägg av Arild »

Fake or Real?
När vi återvände, frågade jag ynglingen som berättade att hans ”kompis jobbar på Tesla i München och har gett honom jobbet att hjälpa laddande kunder under tre veckor”. Men vad kan han bidra med?
Jag tror de flesta är som jag, rätt skeptiska.
7E1CFF50-C615-4D78-B8BC-C4855E46A999.jpeg
I Tyskland står SuC så tätt att vi passerar 1-2 st. mellan varje laddning, även om vi bara kört 18-21 mil mellan varje stopp. Den helt nyöppnade SuC i Herbolzheim står t ex bara 51 km. söder om den i Achern. Det är ingen idé att planera laddstopp i förskott. Vi stannade när vi var trötta eller hungriga. 20-30 min. räcker för att köra ett par timmar till nästa ställe. Laddning 10 till 60% gåt alltid mycket snabbare än 40 till 90 %.

Snabbare laddning?
Behöver vi då verkligen Porsches nyutvecklade 800V laddare? Ett laddstopp på 20-30 min. var annan timme upplever jag inte som något besvärande. När Tesla om ett halvår presenterar sina nya laddare på uppemot 250kW kommer befintliga ägare ändå inte att kunna utnyttja dem. Ett högre C-värde för uppladdning skulle påverka dagens Li-Jon batteriet allt för mycket och drastiskt minska livslängden. För kortare laddtid krävs antingen 800-Volts system eller en annan batterikemi. Då återstår frågeställningen; Kommer Tesla om ett halvår med a) 800-Volts teknik, b) NaJon-batterier (Mycket billigare!), eller har de c) lyckats skapa en tillverkningsteknik för SolidState-batterier?

Det senaste alternativet passar väl med liten Roadster II med närmare 200 kWh i buken. Även specifikationerna för en ny Semi är svåra att uppnå utan dubbla laddensiteten.

Åter till vår resa. Det stora hotellet Bristol i mitten av Mulhouse ståtar med ett stort garage och har tre jordade uttag i garaget. Det låter bra, men även här får vi problem med jordningen. Ledningsdragningen är ny, uttagen nya i det nybyggda garaget. Men jag betvivlar elektrikerns kompetens eller antar att de jordade uttagen inte verkligen är jordade. Även här spenderar vi en natt utan laddning. Det blir till att stiga upp en timme tidigare och köra bort till SuC före frukost.
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
Chris77sv
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 06 feb 2018 20:30

Re: Mot Baskien 2018

Inlägg av Chris77sv »

Kul läsning!

Vi övernattade i Mulhouse igår och använde frukosttiden till laddning på SuC där.

Planerar att landa i boende utanför Barcelona inatt. Allt har gått bra, men några tradiga timmar i köer söder om Lyon sabbade tidsplanen. Istället tog vi några avstickare ut i vinodlingarna och pittoreska byar. Fantasiskt vackert här neråt! Just nu laddning i Narbonne. Lycka till med resan, vi kanske ses?
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Mot Baskien 2018

Inlägg av Arild »

Chris77sv skrev:
Kul läsning!

Vi övernattade i Mulhouse igår och använde frukosttiden till laddning på SuC där.

Planerar att landa i boende utanför Barcelona inatt. Allt har gått bra, men några tradiga timmar i köer söder om Lyon sabbade tidsplanen. Istället tog vi några avstickare ut i vinodlingarna och pittoreska byar. Fantasiskt vackert här neråt! Just nu laddning i Narbonne. Lycka till med resan, vi kanske ses?
Ja, det vore kul!
Vår rutt går troligen: Beaune — Clermont-Ferrand — Brive-la-Galliard — Toulouse — Pau. :)

Narbonne besökte vi under påsken. Då är ett besök i Carcasonne ett måste. Ställ bilen nede instan och vandra upp till medeltidsstaden. Där kan man spendera en hel dag.

——

Spectacle français

I Mulhouse har vi deltagit i firandet av nationaldagen. En mycket annorlunda och upplevelserik händelse! :P

(mer i morgon)
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Mot Baskien 2018

Inlägg av Arild »

Frukost på en söndag

Jaha, Frankrike stänger visst ner på söndagar. Hotellets uttag i källare visar rött på UMCn.
65D65087-F12A-47BC-BE1E-59C8AD3D202A.jpeg
(Den röda lampan syns inte på bilden.)

Den planerade frukosten på bageriet nära SuC uteblir. Allt är stängt. Efter en timme hittar vi en bensinmack som har öppet i sommarvärmen. De frågar i kassan om jag tankat? :cry:

Noooo, absulement pas!
Ma voiture est seulement électrique. J’en suis sur ! :geek:
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 08 jun 2016 18:25
Ort: Umeå

Re: Mot Baskien 2018

Inlägg av Teslanorr »

Hjälper det inte ens vända kontakten?
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2153
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Mot Baskien 2018

Inlägg av jpetters »

Troligen dålig jordning. Då är det bra med Norsk UMC som fungerar ändå.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 08 jun 2016 18:25
Ort: Umeå

Re: Mot Baskien 2018

Inlägg av Teslanorr »

Men du provade att vrida den? Har kört tre schukoladdningar I veckan och var tvungen vrida kontakten vid två av dom.. Är ju 50/50 chans första försöket..
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Mot Baskien 2018

Inlägg av leiflodde »

Tror de har en utstickande pig i Frankrike så det inte alltid går att vända som hemma. Om jag minns rätt?
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Mot Baskien 2018

Inlägg av bullen »

leiflodde skrev:
Tror de har en utstickande pig i Frankrike så det inte alltid går att vända som hemma. Om jag minns rätt?
Stämmer. Man behöver en skarvsladd utan piggen för att kunna vända
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Mot Baskien 2018

Inlägg av bylund »

Dessutom, om den franske elektrikern kopplat rätt innebär det att det inte fungerar med en svensk UMC. Det finns rentav en fransk adapter till UMC:n. Min gissning är att den korsar aktiv och nolla jämfört med den schukoadapter som säljs här.

I Tjeckien och Polen säger däremot elstandarden tvärtom mot Frankrike, så där fungerar det oftast ändå trots jordpigg.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Mot Baskien 2018

Inlägg av Arild »

bullen skrev:
leiflodde skrev:
Tror de har en utstickande pig i Frankrike så det inte alltid går att vända som hemma. Om jag minns rätt?
Stämmer. Man behöver en skarvsladd utan piggen för att kunna vända
Attans, jag tänkte inte på att använda min tysk/svenska skarvkabel för att byta L och N. Jord-piggen i uttaget gör ju att vi inte kan vänta kontakten i uttaget som i Sverige.

Jag hoppas det kommer att fungera i huset vi lånat. :roll:
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Mot Baskien 2018

Inlägg av Arild »

Ingen UMC-laddning i Frankrike

Semester-mode slog in och jag har varit upptagen med utflykter, familj, mat och festival. Nu är jag tillbaka.

Jag läste en lång artikel på Wikipedia om Jordnings-system och förstod att Frankrike har TT-jordning, medan större delen av Europa har TN-C-S jordning. Det kan också vara orsaken till att det inte fungerade att ladda i Tyskland.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Jordningssystem

I Frankrike förutsatte jag att L och N har korrekt inkopplade eftersom det inte går att vända kontakten. Detta är för övrigt också enfördel med den brittiska kontakten med tre rektangulära ledare. Efter era förslag har jag kopplat in en 2,5 mm2 förlängningskabel och fick visserligen grön lampa på UMCn (huset har vänt L och N kablarna fel) men bilen ville ändå inte ladda. Om någon här har lyckats ladda sin Tesla med en svensk UMC i Frankrike vore jag glad att höra om det.

Att inte lyckas ladda över natten på hotell (12 tim. ger 192km.) eller i vårt lånade hus, gör att vi tvingas ändra en del i vårt schema. Att starta en utflykt med 90% i batteriet hade varit skönt. Nu tvingas vi planera in ett tidigt stopp på vägen eller planera in en omväg via en SuC för att få paneringen att gå ihop. Tur att jag redan har ett kort för Reveò, som numer också fungerar på lokala långsamladdare i Baskien.
12BD4542-F783-445A-8E39-A714C1B1E66B.jpeg
I Mulhouse såg vi en riktigt galen teater/show under sen kväll, innan vi dagen efter laddade lite för kort tid på SuC på vår väg till Beaune. Vi kom fram med enbart 25 km. kvar!
9CBB2877-477C-4C9F-BB0B-8ECA5981629A.jpeg
Senast redigerad av Arild, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Skriv svar