Bretagne och Jersey

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Bretagne och Jersey

Inlägg av Arild »

HelectriC skrev:
bullen skrev:
bylund skrev:
Det ska väl ingå data i hela Europa? Då borde det ju funka på kanalöarna också.
Trodde jag oxå. Men don är inte med i EU och roaming var svindyrt.
Men det funkar i Schweiz och Norge, som ju inte är med i EU :?
Schweiz och Norge ingår i EFTA. European Free Trade Association. Det gör inte Jersey. :!:

Sverige har också varit medlemmar i EFTA, innan vi gick med i EU.
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Bretagne och Jersey

Inlägg av Arild »

bullen skrev:
Kan även verifiera att det får plats 20 plattor öl i trunken utan att utnyttja utrymmet under golvet samt att hatthyllan ligger på.BildBildBild
Hur lång tid tar det för dig att dricka upp 480 ölburkar..? Ett sex-pack brukar räcka rätt länge. Men visst, Pelforth Brun är speciell och mycket god.
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Bretagne och Jersey

Inlägg av Arild »

Hur har det fungerat med laddning i Frankrike? Jag har nu provat 7 jordade uttag på olika hotell och i en villa. Jag har använt skarkabel för att polvända, eftersom fransk jord-”pinne” är speciell och jag får inget annat än grön lampa på UMCn och ingen laddning i bilen.

Wikipedia skriver att Frankrike har har TT-jordning och det är inte samma som i Sverige. Har någon av er lyckats ladda i jordad uttag i Frankrike? :?:

Nästa vecka hyr vi en Mobile-Home på en Camping i Baskien. Kanske en blå CE-kontakt ger rätt typ av jordning? :?:

Eller kan en jordfelsbrytare rädda laddproblemet? :?:
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Bretagne och Jersey

Inlägg av bullen »

Jag hade inga problem. Men jag undrar eg vad jag har för UMC. Fick den bytt för ett år sedan och sedan dess kan jag vända den åt vilket håll jag vill och den har funkat i Norge varje gång. Känns son jag fått en Norsk.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Bretagne och Jersey

Inlägg av e5m1r »

bullen skrev:
bylund skrev:
Fast Tesla har inte nämnt EU, EES eller något angående datan i bilen. Bara Europa, men jag har inte sett det tydligare specificerat än så. Vissa länder ligger ju delvis Europa, som Turkiet och Ryssland, så jag undrar lite vad som gäller där. Rimligen fungerar det i hela de länderna.

Cypern är ju med i EU, men ligger i Asien. Fungerar det där? Min gissning är att det gör det.
Ska faktiskt ta o kolla upp det med Tesla. Eller kan det vara så att det bara finns 4G på Jersey? Jag har ju inget 4G kort i min. Vild gissning..
Fick du nåt svar ?
Jag fick i alla fall i get om varför det inge finns data i bosnien hela landet ligger i europa ?
Kan det vara så illa att tesla har data enbart i länder där de har etablerat sig ( har suc och eller store/servicecenter )
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Bretagne och Jersey

Inlägg av Arild »

Tesla-uppkoppling via WiFi i mobilen?

Om bilen inte kan koppla upp sig via 3G/4G på t ex Jersey, skulle det gå att låta bilen använda WiFi till telefonen som kanske har bättre uppkoppling. Så klart att det går åt mycket data för att uppdatera karta och skicka data till Teslas servrar, men om det är för en kortare period och om du har ett abonnemang med obegränsad datamängd.

I dagens läge kostar det ju inget extra att använda Data-Roaming inom EU/EFTA.
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Bretagne och Jersey

Inlägg av bullen »

Fast jersey ingår inte i något av dom. Delade wifi och det tog bara någon minut innan min utlandsspärr slog till. Den är på 500:-
Det kostar tex 15:- / min att svara på samtal.
Löste det genom att köpa ett lokalt kontantkort för 5£
Skriv svar