Leksands sommarland

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Leksands sommarland

Inlägg av kangru »

09575F37-D15B-4015-9B01-3E8C64C1E61F.jpeg
Idag tog Mamma Gris och körde oss till Leksands Sommarland ifrån Uppsala. Ett kortare stopp på SuC i Gävle för kaffe, bulle och toabesök för oss och ett par kWh i bilen för att vara på den säkra sidan om laddningen inte skulle funka i stugan.

Väl framme vid stugan efter en halvdag vid Sommarlandet så erbjuda ett schucko motorvärmarutag med 2h tidur (utan möjlighet att enkelt hacka). En kabel genom fönstret senare så laddar vi med 13A. När vi lite senare på kvällen tar oss ner till Leksands Strand så känner jag på uttaget och då det är ljummet bestämmer jag mig för att ställa ner ifrån 13A till 8A. Föredömligt med ett Garoskåp med automatsäkringar som verkar hålla för 13A iaf även om jag inte vågar låta ladda på det hela natten pga värmen. Antar att jag får 90% SoC iaf innan Mamma Gris tar oss mot Uppsala igen.

Kort sagt kan man säga att även utan SuC så skulle resan fungerat med schuckoladdning i stugan, hade jag inte haft schucko hade jag fått sänka farten, minska AC och troligen även köra på range mode för att komma ToR på en laddning med vår 85D. Nu är det inga problem alls och jag skrattar åt alla ICE som står här och slösar bort tiden utan att ladda.
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Leksands sommarland

Inlägg av Henrik »

Kul! :D

Finns ca 20 laddningsstolpar i Tällberg varav 5 är Tesla, fortsätt bara 7 km till så hamnar du där - Fler på gång.

I Leksand har också Leksands Sparbank och Dala Energi sammanlagt 6 stolpar med gratis laddning, typ2 22kw / Chademo.

Hoppas ni hade en bra vistelse på Leksands Sommarland, själv var det länge sedan jag var där senast.

(Kan också tillägga att Teslaägare även får gratis kaffe på Holens kaffestuga i Tällberg!)
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 594
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Leksands sommarland

Inlägg av Sofie »

Henrik skrev:
Kul! :D

Finns ca 20 laddningsstolpar i Tällberg varav 5 är Tesla, fortsätt bara 7 km till så hamnar du där - Fler på gång.

I Leksand har också Leksands Sparbank och Dala Energi sammanlagt 6 stolpar med gratis laddning, typ2 22kw / Chademo.

Hoppas ni hade en bra vistelse på Leksands Sommarland, själv var det länge sedan jag var där senast.

(Kan också tillägga att Teslaägare även får gratis kaffe på Holens kaffestuga i Tällberg!)
Själv skulle jag gärna betala 200:- extra i parkeringsavgifter, för att få möjlighet att ladda under besöket. Då kan jag ju åka nonstop hem, planerar för övrigt ett besök nu i veckan där.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Leksands sommarland

Inlägg av Teslaspolen »

Om jag inte tagit fel så har Dalakraftsladdarna (inte Typ2 destinationsladdning) börjat kosta pengar precis nu i dagarna.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Leksands sommarland

Inlägg av kangru »

Henrik skrev:
Kul! :D

Finns ca 20 laddningsstolpar i Tällberg varav 5 är Tesla, fortsätt bara 7 km till så hamnar du där - Fler på gång.

I Leksand har också Leksands Sparbank och Dala Energi sammanlagt 6 stolpar med gratis laddning, typ2 22kw / Chademo.

Hoppas ni hade en bra vistelse på Leksands Sommarland, själv var det länge sedan jag var där senast.

(Kan också tillägga att Teslaägare även får gratis kaffe på Holens kaffestuga i Tällberg!)
Kul! Får se om vi svänger förbi imorgon. Gårdagen var mycket trevlig, får se hur dagen utfaller.

Kan nämnas att de sociala koderna på campingen och vilket typ av klientel som finns här på området är en god kontrast mot vad vi normalt möter så även det har gett oss en upplevelse. Tror inte jag har sett någon mer bil som laddas heller, dock en hel del relativt nya och dyra ICE.

Uppdatering: en till Tesla, en röd MX90D med husvagn hittade jag. Så vi var inte helt ensamma.
Senast redigerad av kangru, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Leksands sommarland

Inlägg av Henrik »

Sofie skrev:

Själv skulle jag gärna betala 200:- extra i parkeringsavgifter, för att få möjlighet att ladda under besöket. Då kan jag ju åka nonstop hem, planerar för övrigt ett besök nu i veckan där.
Helt klart rätt Sofie! Men tyvärr har vi inte hört något gällande laddstationer där (än).
Teslaspolen skrev:
Om jag inte tagit fel så har Dalakraftsladdarna (inte Typ2 destinationsladdning) börjat kosta pengar precis nu i dagarna.


Stämmer! Men det är bara Typ2 som är låst med kort, CHAdeMO och CCS verkar fortfarande vara gratis! Åtminstone så fungerade det så för några dagar sedan :?
kangru skrev:
Kul! Får se om vi svänger förbi imorgon. Gårdagen var mycket trevlig, får se hur dagen utfaller.

Kan nämnas att de sociala koderna på campingen och vilket typ av klientel som finns här på området är en god kontrast mot vad vi normalt möter så även det har gett oss en upplevelse. Tror inte jag har sett någon mer bil som laddas heller, dock en hel del relativt nya och dyra ICE.
Roligt att höra! Kan försöka lobba för att laddstolpar sätts upp, men ägaren kör för nuvarande Audi och har ett väldigt litet intresse för elbilar - men det kanske kan ändras? Han står på listan för en åktur, men dock inte hunnit med..
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Leksands sommarland

Inlägg av kangru »

Ägaren kan ju be om Destination chargers till ett antal stugor och till parkeringen. Det borde ju funka även om hen åker Audi.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Leksands sommarland

Inlägg av Bjelke »

Håller med! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 594
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Leksands sommarland

Inlägg av Sofie »

Henrik skrev:
Kul! :D

Finns ca 20 laddningsstolpar i Tällberg varav 5 är Tesla, fortsätt bara 7 km till så hamnar du där - Fler på gång.

I Leksand har också Leksands Sparbank och Dala Energi sammanlagt 6 stolpar med gratis laddning, typ2 22kw / Chademo.

Hoppas ni hade en bra vistelse på Leksands Sommarland, själv var det länge sedan jag var där senast.

(Kan också tillägga att Teslaägare även får gratis kaffe på Holens kaffestuga i Tällberg!)

Jag är i Leksands sommarland nu. Nu skall jag försöka hitta någon destinationsladdare i Tällberg. Hoppas bara att det finns någon på mitt hotell. Behöver ca 15kWh för att ta mig hem. Undrar om man kan få hyra in sig på den närmsta destinationsladdaren i 2 timmar.
becker
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 23 dec 2017 14:44
Ort: Utanför Sandviken, född i Dalarna

Re: Leksands sommarland

Inlägg av becker »

Om ni har adapter så finns det ju en snabbladdare i Leksand.
http://www.uppladdning.nu/SiteDetail.as ... d7f2d9fede
eGolf -17
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 594
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Leksands sommarland

Inlägg av Sofie »

becker skrev:
Om ni har adapter så finns det ju en snabbladdare i Leksand.
http://www.uppladdning.nu/SiteDetail.as ... d7f2d9fede
Nej jag har ingen adapter. Det blev 10A motorvärmaruttag, med uppvridning var tredje timma. Om ändå timern vore trasig.
Närmaste destinationsladdare var för övrigt upptagen av en Audi Q5 TDi samt Volvo XC 60 givetvis även den Diesel.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Leksands sommarland

Inlägg av Teslaspolen »

Usch för diesel-ICE! Jag hade gärna kommit med våran CHAdeMO adapter så du fått låna, men den befinner sig tyvärr på resa i Norge just nu.
Skriv svar