Kort sammanfattning av resa till Berlin och Prag

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 16 apr 2017 00:39
Ort: Gävle

Kort sammanfattning av resa till Berlin och Prag

Inlägg av Wir »

Model S 90D. Total körsträcka 385 mil, snittförbrukning under hela resan 200 Wh/km.

5 vuxna i bilen mellan Malmö och Berlin, 3 vuxna resten av resan. Klimatanläggningen fungerade kanon.

Stanna och ladda var grymt, lagom långa sträckor mellan laddstoppen. Vid varje stopp hade bilen laddat mer än det som behövdes när vi var klara (toa/äta/handla). Gillar att superchargers ligger lätt tillgängliga utanför städerna. Ingen i bilen upplevde laddstoppen som något negativt, alla tyckte det var bra att stanna till lite ibland.

Använde abetterrouteplanner för att planera mellan städerna, knappade sen in första laddstoppet i bilens navigator. Vilket var tur, på ett ställe var laddarna avstängda för service så fick välja ett annat laddställe (Tyskland).

Navigatorn fungerade väldigt bra, den valde omvägar när det var stopp på autobahn. På något ställe var det vägarbete så vägen var avstängd, det fanns inte med i navigatorn så där fick vi använde Waze.

Fick bekräftat att bilen väjer åt sidan för att undvika kollisioner även om man inte kör på AP.

Vägarbete på autobahn. Bil i vänstra filen kör väldigt nära (över linjen), fritt på höger sida. Bilen plingar till och visar rött på vänster sida samt väjer lite åt höger. Tror inte det var så nära att den andra bilen hade kört in i fronten, men bra att bilen väjde undan. Ganska hårt vrid i ratten, men det hade gått att styra emot om jag ville det.

Det hände även en gång till vid vägarbete, den gången var det betongblock på höger sida. Körde rätt nära, bilen plingade till och höll emot så jag inte skulle svänga mer åt höger.

Väldigt smidigt att köra bilen. Normalt gillar jag inte att köra där det är mycket trafik (gillar t.ex inte att köra i Stockholm), men det fungerade bra med Teslan.

En "nackdel" är att bilen är stor. Parkeringsgaraget i Berlin var väldigt litet, men det gick. I Prag var en del gator samt infarten till parkeringshuset väldigt trånga.

Fungerade väldigt bra att göra en längre resa med bilen, föredrar nog den framför att flyga. :)
Model S 90D -17
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Kort sammanfattning av resa till Berlin och Prag

Inlägg av Hedman »

Trevlig läsning!
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Kort sammanfattning av resa till Berlin och Prag

Inlägg av frippe »

Håller med, trevlig läsning. Körde själv till Prag tidigare i sommar, håller med i mycket. Speciellt det om laddstopp, att det inte alls upplevdes som störande, tvärt om.
Däremot att bli bättre på att använda tiden till något nyttigt och roligt.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Kort sammanfattning av resa till Berlin och Prag

Inlägg av Arild »

Tack för berättelsen! Kul att höra om dina upplevelser. :P
Vi är själva i franska Baskien och har precis anlänt till vårt resmål.
Laddning med SuC fungerar ypperligt, men laddning på hotell inte fungerat alls. Jordfel eller för låg spänning. Jag kan inte bedömma. Läs mer i min berättelse.

Det jag uppskattar mest är körupplevelsen, låg ljudnivå, bra utrymme, mototrespons, men varför finns inga mugghållare?

Hoppas er hemresa blir lika trevlig! :)
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
Firmaj
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 24 jul 2017 19:52
Ort: Malmö

Re: Kort sammanfattning av resa till Berlin och Prag

Inlägg av Firmaj »

Vad kul att läsa att det var smidigt.

Körde till Hannover förra månaden och var hur skönt som helst att ha en anledningen att ta en bensträckare, toapaus, mat eller allmänt se nya ställen för som du säger, laddarna är ju utanför på rätt kul ställen.

Ska ned till Österrike i slutet av veckan men vet inte om jag ska köra via bara Tyskland eller Tjeckien också. Upplevde du mycket vägarbeten i Tjeckien eller var det ok?
Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 16 apr 2017 00:39
Ort: Gävle

Re: Kort sammanfattning av resa till Berlin och Prag

Inlägg av Wir »

Firmaj skrev:
Vad kul att läsa att det var smidigt.

Körde till Hannover förra månaden och var hur skönt som helst att ha en anledningen att ta en bensträckare, toapaus, mat eller allmänt se nya ställen för som du säger, laddarna är ju utanför på rätt kul ställen.

Ska ned till Österrike i slutet av veckan men vet inte om jag ska köra via bara Tyskland eller Tjeckien också. Upplevde du mycket vägarbeten i Tjeckien eller var det ok?
Härligt :) Minns inga vägarbeten alls i Tjeckien där vi körde, däremot många i Tyskland. Vägarna i Tjeckien var bra (åkte bara in till Prag, så ingen lång sträcka från gränsen).
Model S 90D -17
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kort sammanfattning av resa till Berlin och Prag

Inlägg av Bjelke »

Arild skrev:
...
Det jag uppskattar mest är körupplevelsen, låg ljudnivå, bra utrymme, mototrespons, men varför finns inga mugghållare?...
Hehe det där har diskuterats flitigt här i omgångar,
två läger, dom som gillar den milt sagt spartanska
inredningen och vi andra som saknar en del förvaringsutrymmen, själv köpte jag en sån gummi- del att ha i mitten fram (av Jocke) som bla har två mugghållare samt ett minikylskåp med två mugghållare till, helt suverän speciellt då jag älskar pepsi/Cola som alltid måste finnas med på resan:)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Kort sammanfattning av resa till Berlin och Prag

Inlägg av frippe »

Wir skrev:
Firmaj skrev:
Vad kul att läsa att det var smidigt.

Körde till Hannover förra månaden och var hur skönt som helst att ha en anledningen att ta en bensträckare, toapaus, mat eller allmänt se nya ställen för som du säger, laddarna är ju utanför på rätt kul ställen.

Ska ned till Österrike i slutet av veckan men vet inte om jag ska köra via bara Tyskland eller Tjeckien också. Upplevde du mycket vägarbeten i Tjeckien eller var det ok?
Härligt :) Minns inga vägarbeten alls i Tjeckien där vi körde, däremot många i Tyskland. Vägarna i Tjeckien var bra (åkte bara in till Prag, så ingen lång sträcka från gränsen).
Det är rejält backigt i Tjeckien, stora kullar att ta sig över från tyskagränsen ned till Prag. Enbart tvåfiligt också så beroende på vart du ska i Österrike kanske Tyskland är bättre att välja. Autobahn från Berlin ned via Leipzig Nürnberg är väldigt ok.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Firmaj
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 24 jul 2017 19:52
Ort: Malmö

Re: Kort sammanfattning av resa till Berlin och Prag

Inlägg av Firmaj »

Tack för svaren. Minns också mkt vägarbeten påväg till Hannover nämligen. Får fundera på den:).

Tackar!
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare
Inlägg: 357
Blev medlem: 05 mar 2014 20:50

Re: Kort sammanfattning av resa till Berlin och Prag

Inlägg av matsm »

Arild skrev:
Tack för berättelsen! Kul att höra om dina upplevelser. :P
Vi är själva i franska Baskien och har precis anlänt till vårt resmål.
Laddning med SuC fungerar ypperligt, men laddning på hotell inte fungerat alls. Jordfel eller för låg spänning. Jag kan inte bedömma. Läs mer i min berättelse.

Det jag uppskattar mest är körupplevelsen, låg ljudnivå, bra utrymme, mototrespons, men varför finns inga mugghållare?

Hoppas er hemresa blir lika trevlig! :)
Vadå inga mugghållare, klart det finns, man får fixa själv bara 8-) . Sitter fast med kardborre och kan lätt tas bort/vändas. Tar ingen plats när inte används om man vill ha en väska eller nåt där istället.
20180411_083201.jpg
Har satt in 2 st nu och dom funkat bra på långresor och suttit i mer än 1000 mil nu...
20180411_083147.jpg
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Skriv svar