Kort sammanfattning av resa till Berlin och Prag
Moderator: Redaktion
Kort sammanfattning av resa till Berlin och Prag
Model S 90D. Total körsträcka 385 mil, snittförbrukning under hela resan 200 Wh/km.
5 vuxna i bilen mellan Malmö och Berlin, 3 vuxna resten av resan. Klimatanläggningen fungerade kanon.
Stanna och ladda var grymt, lagom långa sträckor mellan laddstoppen. Vid varje stopp hade bilen laddat mer än det som behövdes när vi var klara (toa/äta/handla). Gillar att superchargers ligger lätt tillgängliga utanför städerna. Ingen i bilen upplevde laddstoppen som något negativt, alla tyckte det var bra att stanna till lite ibland.
Använde abetterrouteplanner för att planera mellan städerna, knappade sen in första laddstoppet i bilens navigator. Vilket var tur, på ett ställe var laddarna avstängda för service så fick välja ett annat laddställe (Tyskland).
Navigatorn fungerade väldigt bra, den valde omvägar när det var stopp på autobahn. På något ställe var det vägarbete så vägen var avstängd, det fanns inte med i navigatorn så där fick vi använde Waze.
Fick bekräftat att bilen väjer åt sidan för att undvika kollisioner även om man inte kör på AP.
Vägarbete på autobahn. Bil i vänstra filen kör väldigt nära (över linjen), fritt på höger sida. Bilen plingar till och visar rött på vänster sida samt väjer lite åt höger. Tror inte det var så nära att den andra bilen hade kört in i fronten, men bra att bilen väjde undan. Ganska hårt vrid i ratten, men det hade gått att styra emot om jag ville det.
Det hände även en gång till vid vägarbete, den gången var det betongblock på höger sida. Körde rätt nära, bilen plingade till och höll emot så jag inte skulle svänga mer åt höger.
Väldigt smidigt att köra bilen. Normalt gillar jag inte att köra där det är mycket trafik (gillar t.ex inte att köra i Stockholm), men det fungerade bra med Teslan.
En "nackdel" är att bilen är stor. Parkeringsgaraget i Berlin var väldigt litet, men det gick. I Prag var en del gator samt infarten till parkeringshuset väldigt trånga.
Fungerade väldigt bra att göra en längre resa med bilen, föredrar nog den framför att flyga.
5 vuxna i bilen mellan Malmö och Berlin, 3 vuxna resten av resan. Klimatanläggningen fungerade kanon.
Stanna och ladda var grymt, lagom långa sträckor mellan laddstoppen. Vid varje stopp hade bilen laddat mer än det som behövdes när vi var klara (toa/äta/handla). Gillar att superchargers ligger lätt tillgängliga utanför städerna. Ingen i bilen upplevde laddstoppen som något negativt, alla tyckte det var bra att stanna till lite ibland.
Använde abetterrouteplanner för att planera mellan städerna, knappade sen in första laddstoppet i bilens navigator. Vilket var tur, på ett ställe var laddarna avstängda för service så fick välja ett annat laddställe (Tyskland).
Navigatorn fungerade väldigt bra, den valde omvägar när det var stopp på autobahn. På något ställe var det vägarbete så vägen var avstängd, det fanns inte med i navigatorn så där fick vi använde Waze.
Fick bekräftat att bilen väjer åt sidan för att undvika kollisioner även om man inte kör på AP.
Vägarbete på autobahn. Bil i vänstra filen kör väldigt nära (över linjen), fritt på höger sida. Bilen plingar till och visar rött på vänster sida samt väjer lite åt höger. Tror inte det var så nära att den andra bilen hade kört in i fronten, men bra att bilen väjde undan. Ganska hårt vrid i ratten, men det hade gått att styra emot om jag ville det.
Det hände även en gång till vid vägarbete, den gången var det betongblock på höger sida. Körde rätt nära, bilen plingade till och höll emot så jag inte skulle svänga mer åt höger.
Väldigt smidigt att köra bilen. Normalt gillar jag inte att köra där det är mycket trafik (gillar t.ex inte att köra i Stockholm), men det fungerade bra med Teslan.
En "nackdel" är att bilen är stor. Parkeringsgaraget i Berlin var väldigt litet, men det gick. I Prag var en del gator samt infarten till parkeringshuset väldigt trånga.
Fungerade väldigt bra att göra en längre resa med bilen, föredrar nog den framför att flyga.
Model S 90D -17
Re: Kort sammanfattning av resa till Berlin och Prag
Trevlig läsning!
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Re: Kort sammanfattning av resa till Berlin och Prag
Håller med, trevlig läsning. Körde själv till Prag tidigare i sommar, håller med i mycket. Speciellt det om laddstopp, att det inte alls upplevdes som störande, tvärt om.
Däremot att bli bättre på att använda tiden till något nyttigt och roligt.
Däremot att bli bättre på att använda tiden till något nyttigt och roligt.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Kort sammanfattning av resa till Berlin och Prag
Tack för berättelsen! Kul att höra om dina upplevelser.
Vi är själva i franska Baskien och har precis anlänt till vårt resmål.
Laddning med SuC fungerar ypperligt, men laddning på hotell inte fungerat alls. Jordfel eller för låg spänning. Jag kan inte bedömma. Läs mer i min berättelse.
Det jag uppskattar mest är körupplevelsen, låg ljudnivå, bra utrymme, mototrespons, men varför finns inga mugghållare?
Hoppas er hemresa blir lika trevlig!
Vi är själva i franska Baskien och har precis anlänt till vårt resmål.
Laddning med SuC fungerar ypperligt, men laddning på hotell inte fungerat alls. Jordfel eller för låg spänning. Jag kan inte bedömma. Läs mer i min berättelse.
Det jag uppskattar mest är körupplevelsen, låg ljudnivå, bra utrymme, mototrespons, men varför finns inga mugghållare?
Hoppas er hemresa blir lika trevlig!
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Re: Kort sammanfattning av resa till Berlin och Prag
Vad kul att läsa att det var smidigt.
Körde till Hannover förra månaden och var hur skönt som helst att ha en anledningen att ta en bensträckare, toapaus, mat eller allmänt se nya ställen för som du säger, laddarna är ju utanför på rätt kul ställen.
Ska ned till Österrike i slutet av veckan men vet inte om jag ska köra via bara Tyskland eller Tjeckien också. Upplevde du mycket vägarbeten i Tjeckien eller var det ok?
Körde till Hannover förra månaden och var hur skönt som helst att ha en anledningen att ta en bensträckare, toapaus, mat eller allmänt se nya ställen för som du säger, laddarna är ju utanför på rätt kul ställen.
Ska ned till Österrike i slutet av veckan men vet inte om jag ska köra via bara Tyskland eller Tjeckien också. Upplevde du mycket vägarbeten i Tjeckien eller var det ok?
Re: Kort sammanfattning av resa till Berlin och Prag
Härligt Minns inga vägarbeten alls i Tjeckien där vi körde, däremot många i Tyskland. Vägarna i Tjeckien var bra (åkte bara in till Prag, så ingen lång sträcka från gränsen).Firmaj skrev:Vad kul att läsa att det var smidigt.
Körde till Hannover förra månaden och var hur skönt som helst att ha en anledningen att ta en bensträckare, toapaus, mat eller allmänt se nya ställen för som du säger, laddarna är ju utanför på rätt kul ställen.
Ska ned till Österrike i slutet av veckan men vet inte om jag ska köra via bara Tyskland eller Tjeckien också. Upplevde du mycket vägarbeten i Tjeckien eller var det ok?
Model S 90D -17
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Kort sammanfattning av resa till Berlin och Prag
Hehe det där har diskuterats flitigt här i omgångar,Arild skrev:...
Det jag uppskattar mest är körupplevelsen, låg ljudnivå, bra utrymme, mototrespons, men varför finns inga mugghållare?...
två läger, dom som gillar den milt sagt spartanska
inredningen och vi andra som saknar en del förvaringsutrymmen, själv köpte jag en sån gummi- del att ha i mitten fram (av Jocke) som bla har två mugghållare samt ett minikylskåp med två mugghållare till, helt suverän speciellt då jag älskar pepsi/Cola som alltid måste finnas med på resan:)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Kort sammanfattning av resa till Berlin och Prag
Det är rejält backigt i Tjeckien, stora kullar att ta sig över från tyskagränsen ned till Prag. Enbart tvåfiligt också så beroende på vart du ska i Österrike kanske Tyskland är bättre att välja. Autobahn från Berlin ned via Leipzig Nürnberg är väldigt ok.Wir skrev:Härligt Minns inga vägarbeten alls i Tjeckien där vi körde, däremot många i Tyskland. Vägarna i Tjeckien var bra (åkte bara in till Prag, så ingen lång sträcka från gränsen).Firmaj skrev:Vad kul att läsa att det var smidigt.
Körde till Hannover förra månaden och var hur skönt som helst att ha en anledningen att ta en bensträckare, toapaus, mat eller allmänt se nya ställen för som du säger, laddarna är ju utanför på rätt kul ställen.
Ska ned till Österrike i slutet av veckan men vet inte om jag ska köra via bara Tyskland eller Tjeckien också. Upplevde du mycket vägarbeten i Tjeckien eller var det ok?
Model Y LR.
Model S70D
Re: Kort sammanfattning av resa till Berlin och Prag
Tack för svaren. Minns också mkt vägarbeten påväg till Hannover nämligen. Får fundera på den:).
Tackar!
Tackar!
Re: Kort sammanfattning av resa till Berlin och Prag
Vadå inga mugghållare, klart det finns, man får fixa själv bara . Sitter fast med kardborre och kan lätt tas bort/vändas. Tar ingen plats när inte används om man vill ha en väska eller nåt där istället. Har satt in 2 st nu och dom funkat bra på långresor och suttit i mer än 1000 mil nu...Arild skrev:Tack för berättelsen! Kul att höra om dina upplevelser.
Vi är själva i franska Baskien och har precis anlänt till vårt resmål.
Laddning med SuC fungerar ypperligt, men laddning på hotell inte fungerat alls. Jordfel eller för låg spänning. Jag kan inte bedömma. Läs mer i min berättelse.
Det jag uppskattar mest är körupplevelsen, låg ljudnivå, bra utrymme, mototrespons, men varför finns inga mugghållare?
Hoppas er hemresa blir lika trevlig!
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot