Kort reseberättelse Göteborg-Kroatien

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Kort reseberättelse Göteborg-Kroatien

Inlägg av danni »

Häromdagen kom vi hem från resa Göteborg-Kroatien och tillbaks igen. Vi gjorde resan i en lånebil, en X 100D. Här kommer lite reflektioner kring att göra en sån resa med en Tesla.

Det första är hur otroligt lätt det är. Samma tanke hade jag efter förra årets semesterresa. Det finns superchargers i stort sett överallt sålänge man inte går för långt österut. Bilen planerar rutterna rätt bra på egen hand (bortsett från lite buggar i navigationen som dyker upp ibland) men det är också väldigt lätt att välja att göra avsteg genom att bara trycka på en röd plupp på kartan för en specifik supercharger man vill besöka och navigera dit. Det är verkligen busenkelt.

Det andra är vilken sinnessjuk räckvidd den här bilen har, och hur förvånansvärt snål den var. Vi kör till vardags en X P100DL med 22", och i vardagskörning och snabb motorvägskörning i Sverige är det inte ovanligt att förbrukningen sticker uppemot 400 Wh/km. Totalt under den här resan förbrukade vår lånebil, en X 100D med 20", 238 Wh/km över 4634 km. Det är ungefär samma förbrukning som vår S 85D med 21" drog förra året. Bilen drar märkbart mindre på motorvägarna neråt kontinenten. Vi brukar köra fort, vi siktade på en hastighet på minst 140 km/h när vi kunde, vissa sträckor hade vi 160 km/h som målhastighet. Sen blev det ofta långsammare på grund av vägarbeten, köer, småvägar, osv, men överlag kunde vi hålla rätt hög snitthastighet. Med den låga förbrukningen innebar det att räckvidden var slösaktigt stor, det var sällan vi använde hela. Snarare körde vi ner batteriet till runt 40% innan hela familjen kände att vi behövde sträcka på benen, kissa, äta, osv. Och ett typiskt stopp för oss tar ofta 40-60 minuter, så då var bilen i stort sett fulladdad igen inför nästa etapp. Att göra samma resa i en S 75D eller rent av en X 75D hade inte varit några problem.

Vi åkte tidigt på morgonen och täckte 130 mil första dagen. Vi väljer bort färjor och kör landvägen över Danmark. Sen körde vi 100 mil dagen efter. Andra dagen på väg ner blev dock ett missöde. Vi ville se lite vackra alpsjöar så jag hade planerat en alternativ väg med A Better Route Planner. Enligt ABRP skulle det bara ta 40 minuter längre tid än den väg bilen ville ta. Men ABRP verkade räkna med att vi skulle kunna hålla 100 km/h på 100-vägar genom Dolomiterna. I själva verket var det serpentinvägar där vi ofta körde 20-30 km/h. Resan tog ett antal timmar längre än tänkt, och på vägen blev bägge barnen kraftigt åksjuka av de snirkliga vägarna. Det var ett missöde och ett misstag vi inte kommer göra om. På hemvägen tog vi bilens föreslagna väg och sparade massa timmar (och fick ändå uppleva oerhört vackra motorvägar genom österrikiska alperna).

En annan observation är hur sinnessjukt mycket man kan lasta i en femsitsig Model X. Vår är sexsitsig och vi hade oroat oss för hur vi skulle kunna lastsäkra ordentligt, men det problemet försvann med lånebilen som var femsitsig.

Men kort sagt, en smidig och trevlig resa. Laddning var sällan ett problem. De flesta hotellen vi bodde på hade möjlighet till laddning över natten. Dock stannade vi två nätter i Köpenhamn på ett hotell utan laddning och fick trixa lite, lite laddning på köpcentrum och sen tog vi oss till servicecentret i Kastrup för att ladda på en av deras två SuC-stolpar.

Har ni frågor kring resan så är det bara att ställa dem :)
IMG_1748.jpg
IMG_1645.jpg
IMG_1771.jpg
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Kort reseberättelse Göteborg-Kroatien

Inlägg av danni »

Förbrukningen:
IMG_1839-small.jpg
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
westerlund
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 27 jul 2017 12:09

Re: Kort reseberättelse Göteborg-Kroatien

Inlägg av westerlund »

Wow, kul att få ta del av er resa! Hur länge var ni borta totalt?

Skulle vara intressant att höra andras reseberättelser! Vet till exempel att JagCesar är ute och gör vägarna i Europa osäkra ;)

edit: Insåg precis att det finns ett helt forum för just långresor :lol:
Senast redigerad av westerlund, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Kort reseberättelse Göteborg-Kroatien

Inlägg av Remuz »

Ungefär samma förbrukning som min 90D med 20”
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Kort reseberättelse Göteborg-Kroatien

Inlägg av blincoln »

Ledsen för ABRPs felräkning av tiden. Hastighetsgränserna i Alperna är synnerligen optimistiska. Jag har en ambition att ge mig in i ABRPs vägruttplaneringsverktyg OSRM och begränsa hastigheten när det är krokigt så att det stämmer bättre där.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Soltesla
Inlägg: 38
Blev medlem: 18 dec 2017 21:35

Re: Kort reseberättelse Göteborg-Kroatien

Inlägg av Soltesla »

Tack för en mycket intressant reseberättelse.

Och jag blev extra glad över att du hade en X100D, femsitsig och röd dessutom. Exakt en sådan som jag beställt och enligt Tesla ska få "i slutet av juli/början av augusti"!!! :D
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kort reseberättelse Göteborg-Kroatien

Inlägg av Legato »

Soltesla skrev:
Tack för en mycket intressant reseberättelse.

Och jag blev extra glad över att du hade en X100D, femsitsig och röd dessutom. Exakt en sådan som jag beställt och enligt Tesla ska få "i slutet av juli/början av augusti"!!! :D
Bra val ;) Min tvååriga dotter såg Dannis lånebil på Facebook igår och sa "Pappa, vår bil!". Vår X75a ser identisk ut utifrån, samma fälgar och ultravit klädsel. Dock 6 sits.

Vår långresa sker dock med S75an som idag fått en välbehövlig tvätt. I övermorgon startar resan hemåt, sista två nätterna spenderas utanför Verona.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Kort reseberättelse Göteborg-Kroatien

Inlägg av OlleBack »

Röd MX var ju oväntat skitsnygg tänker jag :)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Kort reseberättelse Göteborg-Kroatien

Inlägg av danni »

blincoln skrev:
Ledsen för ABRPs felräkning av tiden. Hastighetsgränserna i Alperna är synnerligen optimistiska. Jag har en ambition att ge mig in i ABRPs vägruttplaneringsverktyg OSRM och begränsa hastigheten när det är krokigt så att det stämmer bättre där.
Det är lugnt, sånt är skitsvårt. Jag borde vetat bättre själv för den delen.

Dock verkar Google, Waze och även Teslas navigator klara av att beräkna den sträckans körtid bättre. Där ABRP sa 2:40 sa Google och Waze ca 4 timmar och Teslan sa 5 - för en gångs skull var Teslas navigator närmare. Räknar de med krokighet och höjdskillnad, eller använder de faktisk trafikdata?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Kort reseberättelse Göteborg-Kroatien

Inlägg av danni »

OlleBack skrev:
Röd MX var ju oväntat skitsnygg tänker jag :)
Jag har verkligen aldrig gillat röda bilar så för mig var det lite av ett lidande. Igår fick jag äntligen tillbaks min älskade bil efter att den varit på verkstad exakt en månad:

Bild
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Kort reseberättelse Göteborg-Kroatien

Inlägg av danni »

Soltesla skrev:
Tack för en mycket intressant reseberättelse.

Och jag blev extra glad över att du hade en X100D, femsitsig och röd dessutom. Exakt en sådan som jag beställt och enligt Tesla ska få "i slutet av juli/början av augusti"!!! :D
Du kan köpa den här lånebilen annars. Den låg ute för 1 173 653 kr före vi hade den. Tror den kommer bli markant billigare när den kommer ut igen. Överlag bra skick, har ett stenskott längst ner på vindrutan och lite lackskrap höger bak bara.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar