Kort reseberättelse Sollentuna - Kroatien 2018

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
David D
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 apr 2017 09:06
Ort: Sollentuna

Kort reseberättelse Sollentuna - Kroatien 2018

Inlägg av David D »

Stockholm - Kroatien juni till juli 2018

Resan började i Sollentuna, 06:30 torsdagen den 28 juni. Målet var att på lördag eftermiddag komma till vårt boende på ön Ciovo utanför Trogir i Kroatien. Ett boende hade vi bokat på vägen ner, i Braunschweig i Tyskland, drygt 130 mil bort. Som vanligt var körningen genom Sverige odramatisk, upp på motorvägen, sätt på autopiloten på "rätt" hastighet och ta det lugnt tills första laddstoppet i Ödeshög. Från förra året var min erfarenhet att Teslans beräkningar av hur länge vi ska ladda är alldeles för lång, så vi stack cirka tio minuter innan Teslan tyckte vi skulle åka. Det räckte ändå med god marginal till Toftaholm där vi tog en promenad ner till sjön och fikade lite. Efter detta körde vi på till Löddeköpinge (som min bil aldrig föreslår som laddstopp) där vi åt varsin räkmacka på det närliggande fiket. Därefter körde vi över Öresundsbron, över Stora bältbron i Danmark och kom in i Tyskland vid 18-tiden. Väl framme på hotellet efter ca 135 mil upptäckte vi att de hade två laddstolpar (typ 2) och att bägge var lediga.

På morgonen när vi vaknade med fulladdad bil fortsatte vi resan mot Kroatien via Österrike och Slovenien. När kvällen närmade sig bokade vi boende på ett hotell i Zagreb. Det hade också två laddstolpar och bägge var lediga. På morgonen efter körde vi den kroatiska motorvägen mot Split. Lite innan vi kom fram ringde jag lägenhetsuthyraren och frågade om det gick att ladda vid lägenheten och fick svaret "Inga problem, vi har två uttag i garaget".
IMG_0453.jpg
Väl på plats kopplade jag in bilen med UMCn i ett vanligt schukouttag och satte ner laddeffekten till 6A vilket räckte mer än väl eftersom vi var där en vecka. Från lägenheten på Ciovo gjorde vi flera utflykter, bland annat till Krka. Enligt Plugshare skulle det finnas en laddare där med typ 2 och chademo. Laddaren var lätt att hitta, men att få igång den var värre. Efter fyra-fem försök var det bara att konstatera att den var trasig. Vi hade i alla fall tillräckligt med laddning för att komma tillbaka till lägenheten så ingen laddångest uppstod.
IMG_0474.jpg
Nästa anhalt på resan var en vecka på ön Brac, närmare bestämt i den lilla byn Sumartin, där vi hyrt en villa. Dit kom vi med 75% laddning och kunde dessutom ladda från ett uttag bredvid uteplatsen, så det var inget problem där heller att göra dagsutflykter till olika byar och stränder.

Från Brac körde vi till Plitvice där vi hade hyrt en lägenhet för två nätters övernattning. Där fanns inget uttag så uthyraren drog helt sonika en förlängningssladd från sitt köksfönster till min bil. Där ställde jag också ner strömmen till 6A och hade på morgonen fått några mil till så att jag med marginal skulle ta mig till nästa supercharger i Otocac. Från Plitvice skulle vi ha åkt till Rovinj, men vi hade några vänner som bodde i lägenhet i staden Krk på ön Krk, så vi bokade av vårt boende i Rovinj och bokade nytt i Krk. Inget strul alls med booking.com. I Krk fanns det gott om publika laddare så jag frågade inte ens om det gick att ladda på boendet. Vid hamnen bredvid gamla stan, några hundra meter från stranden, finns två typ 2-laddare som laddade ca 55 km/timme. Där fick bilen stå några timmar.

Vi besökte tre superchargers i Kroatien, Zadar och Otocac samt Senj. De två första var tråkigt placerade vid bensinmackar. I Senj däremot var laddarna placerade längst ut på en pir invid hamnen, ett par minuters promenad från den gamla staden. Liten omväg från motorvägen, men annars bästa superchargerplaceringen någonsin!
IMG_0559.jpg
Från Krk åkte vi sen till Österrike, Saalbach-Hinterglemm för lite vandring och cykling i bergen. Vi stannade i Flachau för att ladda. 18 platser hade de och vi stod där ensamma. Det var en jättebra supercharger. Restaurang och en massa roliga aktiviteter för hela familjen. Vi körde sommarrodel två gånger, sen hade batteriet mer laddning än vi behövde. Hotellet i Saalback-Hinterglemm fixade fram en parkeringsplats hundra meter från den ordinarie parkeringen där det fanns ett rött CEE-uttag. Det gav 10A på 3 faser, så det räckte för stödladdning efter diverse utflykter samt för att ladda batteriet fullt vid avfärdsdagen. Vi laddade dessutom på en stor badanläggning, Tauern SPA, som hade två typ 2-uttag precis vid entrén.

Hemfärden gick via hotell i Kiel, lite shopping på Citti Markt i Kiel (gratis typ 2-laddare) till shopping på Design outlet i Neumünster (gratis typ 2-laddare).

Sammanfattningsvis körde vi 6 950 km med en genomsnittsförbrukning på 201 wH/km. Inga incidenter alls eller räckviddsångest eller ens räckviddsfundering vid något tillfälle. Superchargernätverket fungerade fläckfritt (förutom lite långsam laddning vid en station i Tyskland) och det fanns gott om laddmöjligheter på alla ställen vi bodde på samt de flesta ställen vi stannade lite längre vid för t ex shopping. Samtliga var gratis. Ett par startade vi med ett SL-kort vi hade med oss, och vi startade en med PlugSurfing-appen och slutgiltigen skannade vi en QR-kod för att få igång en laddare. Övriga var det bara att plugga in och börja ladda.

Generellt sett tycker jag att Teslan vill ta få men väldigt långa stopp. Oss passar det bättre att ta ganska korta stopp men oftare, kanske efter ett par timmars körning. Vi tyckte det gick bra att gå på toaletten och sen köpa en glass eller en kaffe. När detta var avklarat var bilen alltid redo att köra vidare. Framförallt efter vi passerat Helsingborg på väg söderut står laddarna så tätt att det i princip går att köra vidare när man vill, för det finns alltid en till supercharger inom räckhåll i Danmark och på autobahn. Jag upplever att jag är mycket mer utvilad än när jag tidigare kört motsvarande resor med "premiumtyskar", t ex Audi A6 Allroad. Min fru uppskattar de frekventa laddstoppen. Fick jag välja själv skulle jag gärna ha 70 mils räckvidd, men i praktiken kör vi 20-25 mil mellan stoppen och det är ganska skönt. Det är väldigt praktiskt att kunna ladda från vanligt vägguttag vid boendet och det kunde vi på alla ställen vi efterfrågade det.

Högst genomsnittshastighet hade vi med god marginal genom Sverige.

När vi åkte hade bilen gamla navigationen och 2018.21.9, men en bit in på resan fick vi först nya navigationen och ett par dagar efteråt uppdaterades bilen till 2018.26. Den nya navigationen gav mycket bättre uppskattningar för ankomsttid men hade ibland problem i tunnlarna i alperna då den fick för sig att vi var på vägar uppe på berget och skulle svänga vänster och höger om vartannat tills vi kom ut ur tunnlarna. Autopiloten (AP1) tycker jag var märkbart bättre än ifjol, även om jag upplevde 2018.26 som lite nervösare än 2018.21.

Vi åt inte på Burger King eller McDonalds en enda gång. Det var lite svårt i Danmark och Tyskland, men vi hade lite att gå på från ifjol och kunde också läsa lite i appen "Superchargers".
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kort reseberättelse Sollentuna - Kroatien 2018

Inlägg av Legato »

Tack för trevlig berättelse!

Älskade också Senj och svor över att vi inte hade mer tid i Flachau, verkligen vackert och Rodelbanan såg sjukt rolig ut!

Vi har nästan uteslutande levt på SUCs dock, har inte funnits laddare på något av alla boenden och har känts för meckigt att lösa. Inför nästa års resa kommer jag fokusera mer på att ha "nattladdning". Nu har vi dock mest av en slump nästan uteslutande bott i städer med SUC extremt nära.

Tycker allmänt SUCs är så otroligt överlägsna. Så länge det inte finns några standarder gällande betalning/abonnemang för övriga laddare så känns det så mycket meckigare. Som exempel för ett par dagar sedan så laddade vi vid en typ 2 laddare som bara gav 6 kW. Värre var att man hade ett "temporärt"-konto via webbsida för betalning. Att sätta på laddning gick fint, men att få loss sin dyra Typ 2 kabel visade sig betydligt bökigare. Löste sig till slut, men ingen höjdare med familjen i bilen trötta efter middagen att stå och pyssla med det. Lustigast var dock kanske Typ 2 laddare vid Pradas outlet nära Arezzo, den gick inte igång först, men så kikade jag i Plug Share och det stod att det fungerade med valfri RFID-tag. Sagt och gjort, laddningen drog igång!

På ön Pag där vi bodde längst i Kroatien hade vi bara en laddare nära, den krävde ett "Elen"-abonnemang och ett sådant kunde man få i Zadar ca 1 timme bort, inte så smidigt. Alternativ 2 var Tesla destination chargers i en marina nära, men där var det blankt nej att låna en av tre laddare som nog väldigt, väldigt sällan såg en Tesla, kravet var nämligen att ha en båt i marinan :roll:

Håller även med ang 2018.26. Vi har haft den hela resan så har kört ca 350 mil med den nu. Helt fantastisk när det gäller ETA, legat inom 5-10 minuter på varje etapp! Samma problem som er genom nya tunnlar i alperna dock. I Italien funkar det sämre, men det är nog inte Teslas fel. Dels måste man stänga av ljudet när man kör på småvägar då den vid VARJE liten avstickande väg talar om att man ska fortsätta på den inslagna vägen (detta inklusive små grusvägar). Även i rondeller har den fungerat dåligt, anledningen tror jag är att italienarna verkar gilla att ha vägdelare direkt EFTER rondeller. Så då säger navigatorn att man ska ta utfart 4, när det egentligen är utfart 2 osv...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Kort reseberättelse Sollentuna - Kroatien 2018

Inlägg av kangru »

Kul resa, min fru är skeptisk till motsvarande med 3barn men kan kanske gå.

Du skriver att du startade laddning med SL kort, vilket kort är det du syftar på?
Användarvisningsbild
David D
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 apr 2017 09:06
Ort: Sollentuna

Re: Kort reseberättelse Sollentuna - Kroatien 2018

Inlägg av David D »

En del laddare kräver ett RFID-kort, vilket som helst.

Vi har ett barn. Hon är elva år och läste, spelade på iPad och kollade på film. Det gick hur bra som helst. En del superchargers har lekparker i närheten, men många är rätt tråkiga.
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Kort reseberättelse Sollentuna - Kroatien 2018

Inlägg av jonas »

VI har gjort nästan samma resa 2ggr, med tre barn i 12-14 års åldern senast. Inga Problem alls Nästa år vill vi göra om resan igen men först en skidresa i mars till alperna med Teslan alla 5.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kort reseberättelse Sollentuna - Kroatien 2018

Inlägg av Legato »

Helt problemfritt med barnen även för oss. 9 och 2 år gamla. Väldigt bra att man numera har samma fria data inom EU som i Sverige...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Kort reseberättelse Sollentuna - Kroatien 2018

Inlägg av kangru »

Våra är 4, 7 och 10år och sitter inom bråklängds avstånd ifrån varandra i vår MS. Har inte heller hittat några bra iPad hållare mm till en pre-facelift så svårt att på ett vettigt säkerhetsmässigt sätt ha iPads fästa tycker jag. Några tips?
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Kort reseberättelse Sollentuna - Kroatien 2018

Inlägg av Tars »

kangru skrev:
Våra är 4, 7 och 10år och sitter inom bråklängds avstånd ifrån varandra i vår MS. Har inte heller hittat några bra iPad hållare mm till en pre-facelift så svårt att på ett vettigt säkerhetsmässigt sätt ha iPads fästa tycker jag. Några tips?
Har sett att man kan fösta dem i taket med sugpropp om du har glastak/panoramatak.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Kort reseberättelse Sollentuna - Kroatien 2018

Inlägg av jeppe_sthlm »

Jag köpte en sån här:
https://m.clasohlson.com/se/Universalsu ... il/38-6105

Remmen räcker inte runt stolen och den hamnar lite upprätt, men bandet gick att skarva på
med en till rem.

Långt från perfekt, men billigt och hyggligt funktionellt efter lite meck.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Skriv svar