Kristianstad - Sant Pol De Mar - Nancy - Linköping

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Chris77sv
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 06 feb 2018 20:30

Kristianstad - Sant Pol De Mar - Nancy - Linköping

Inlägg av Chris77sv »

Har (innan eget Model S-köp) med glädje läst alla era skildringar av långresor och tänkte skriva en kortfattad sådan för er som är intresserade därute.

Jag hade räknat bort inköp av Tesla till denna sommaren, men bara tre dagar (!) före resans start dök det upp en begagnad Model S P85+ som jag sökt under några månader. Inköp en fredag i juli och avresa söderut dagen efter. Första etappen var till Århus på nordöstra Jylland. Reste från Kristianstad, några stopp senare var vi framme. Vi åkte ca 2,5 timme innan varje laddning. Har tre barn (2, 5, 6 år) så det gav en bra puls i körande, både för föraren och familjen. Bodde i en stor "skånelänga-liknande" fastighet nära havet. Testade att ladda i boendet, inga problem - men endast via schuko så det var mest för att testa att det fungerade.
IMG_5645.jpg
Middelfart SuC.
IMG_5646.jpg
De två extrasätena användes flitigt för de kortare dagsutflykterna.
IMG_5685.jpg
Århus konsthall - ett av konstverken är en Lamborghini (?) där besökarna får rista in vad de vill i lacken...

Efter en vecka där (där minst två timmar per kväll samtalades om nya bilen, och alla i släkten ville provköra!) gick resan söderut. Etapp 1 gick till Mulhouse i östra Frankrike. Bra vägar i Tyskland, inga köer varken på vägarna eller på SuC - resans höjdpunktsladdning kom på Bispingen där vi förvånat såg att det var 5-6 hoppborgar, en inomhusskidbacke, pingisbord, två-tre lekplatser, minigolfbana etc. etc... PERFEKT stopp för en trebarnsfamilj! Väl framme i Mulhouse bodde vi på ett mediokert IBIS-hotell - men vi kom fram vid 22 och skulle iväg tidigt nästa dag - så det var mest en sängplats vi var ute efter.
Användarvisningsbild
Chris77sv
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 06 feb 2018 20:30

Re: Kristianstad - Sant Pol De Mar - Nancy - Linköping

Inlägg av Chris77sv »

..resan fortsatte med första navigeringsdebaclet. Tyvärr är ju inte navigationen så snabb som ibland behövs vid avfarter etc. Det gjorde att jag fick åka sisådär 2-3 mil extra till första SuC-en.
InkedIMG_5773_LI.jpg
Vidare mot Saint Pol De Mar som är en kuststad ungefär fem mil norr om Barcelona. Fantastisk komfort för hela familjen, och en alltigenom trevlig upplevelse - men - rejäla köer söder om Lyon - och navigationen ledde oss gång på gång in på små obskyra vinodlingar där vi kryssade mellan franska bönder och deras traktorer. Vi hade ju ingen direkt brådska så det var ok, men köerna hängde väl i 10 mil ungefär.
IMG_5800.jpg
Laddningsstopp norr om Avignon, i 35 graders värme.

Vi stannade i mörkret i Narbonne och körde vägen över gränsen i mörker, så tyvärr missade vi all utsikt. Framme i byn hittade inte bilens navigator adressen, och vi leddes in på smala, branta och gropiga grusvägar vid 0130 på natten. Till slut körde vi mot enkelriktat på några väl valda korsningar och var framme vid målet!

En vecka med pool, strand, släkt och spel var det färd norrut igen. Vi testade att åka på kvällen så barnen "slapp" en dag i bilen. Istället fick vi vuxna en natt i bilen. Rullade igen över gränsen i mörkret, och siktade in oss på staden Nancy i nordöstra Frankrike. Allt gick supersmidigt, inga köer på vägar eller SuC. Vi var framme vid 11-tiden efter att ha kört ca 12 timmar. I Nancy frågade jag om jag hade möjlighet att ladda via schuko, men de gav mig då istället adressen till SuC i staden... tack men...

I Nancy tillbringade vi några dagar - supertrevlig stad med skön fransk/inhemsk kultur. Vi var på diverse sevärdheter, PMa om du vill veta mer.
IMG_5879.jpg
SuC i Val-De-Meuse - trevliga andra familjer, vi spelade fotboll på den stora asfaltsuppfarten.
Senast redigerad av Chris77sv, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Chris77sv
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 06 feb 2018 20:30

Re: Kristianstad - Sant Pol De Mar - Nancy - Linköping

Inlägg av Chris77sv »

...efter några dagar i Nancy åkte vi norrut och tog vägen genom Luxemburg. Stannade på en SuC Mensbech, vid ett lyxigt hotell med valde istället att äta frukost på närliggande Organica, ngt slags "bra mat"-ställe med supermarket och lite "arbetarfrukost".

Vi siktade på Vingsted Kurs och konferens strax nordväst om Kolding i Danmark. Kom fram dit 2159 och hann in på receptionen för att hämta nyckel, och fråga om elbilsladdning. De hade Type2-kontakter och jag laddade fullt över natten.
IMG_5945.jpg
Så, hemväg. På morgonen började ACn krångla, blåste mycket men inte kallt. Jag ringde SC Malmö och sa att vi passerar dem om några timmar. De lovade att titta på det (och tog in bilen, vi fick lånebil och de fixade ACn på några timmar!! Grymt nöjd med servicen, bra jobbat!). Vi fortsatte resan hemåt Linköping. Sista stoppet blev på Toftaholm - ganska episkt och perfekt avslut på ett riktigt fin bilsemesterupplevelse. Vi badade i 30-gradigt vatten i solnedgången. Barnen lekte och skrattade och simmade och tjoade (vi hade faktiskt frågat i receptionen om det var ok att vi lånade bryggan - "Ni får väldigt gärna göra det" fick vi som svar :)
toftaholm.PNG
Vi var hemma i Linköping vid 2230-tiden.

Sammanfattning:
- SuC: Bra planering lönar sig! Att packa lite matsäck, mat, kaffe etc är ju lysande. Även om om många SuC ligger vid restauranger kan man inte vara säker på att de är öppna och tillgängliga. OCH - det är stor risk att det kommer stå "McD" lite för många gånger på ditt kontoutdrag efter resan... Nästa resa gör vi nog till lite sport att INTE äta på McD. Det var intressant att se hur olika placeringen av SuC var i olika länder - i Tyskland var det mkt vid McD, BK och ngn mack. I Frankrike var det uteslutande på hotellparkeringar, och ibland inte i anslutning till köpcenter etc.
- Omstart: Jag fick göra första omstarten av skärmarna när vi körde över Öresundsbron. Efter tre veckors bilsemester har jag nog startat om skärmarna ... ehh ... 15-20 gånger? Är det normalt?
- SC: Servicen var fantastisk!
- Perfekt med pulsen att stanna varannan, var tredje timme. Ibland kände man att man ville välja stoppet (typ stanna vi ngn fin utsikt och pausa där), och SuCens placering begränsar den möjligheten. Men overall är vi mkt nöjda med de flesta av SuC-placeringarna. Med tre barn är det ju mest att rasta dem, hitta en lekplats och lite smidig mat man är ute efter - och det fanns på nästan alla laddningsstoppen.
- Att kunna ta hela denna resa bara på Teslas SuC-nätverk är ju riktigt läckert! Gratis och fantastiskt på så många sätt!

650 mil, 220 i genomsnittsförbrukning (tänk då på alla familjemedlemmar som velat testa P-accelerationen!).

Well, vi är riktigt nöjda och börjar snart planera nästa bilsemester.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kristianstad - Sant Pol De Mar - Nancy - Linköping

Inlägg av Bjelke »

Riktigt coolt att hämta bilen och dra iväg på en sån resa direkt dagen efter! :)
Alltid lika kul att läsa sånt här :)
Det där med en massa omstarter av skärmen låter inte helt ok, för några år sedan hände det ofta (även
att den kraschade och startade om sig själv) men numera ska det inte vara så, be dom kolla upp det...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Kristianstad - Sant Pol De Mar - Nancy - Linköping

Inlägg av Yxel »

Kul läsning! :)
Vad var orsaken till alla skärmomstarter? Om det är att navigatorn tappar kartorna eller att 3G försvinner så tyckte jag lite is i magen ofta funkade bättre än starta om hela tiden.
Men om andra saker låser sig i skärmen så är något galet...
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
Chris77sv
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 06 feb 2018 20:30

Re: Kristianstad - Sant Pol De Mar - Nancy - Linköping

Inlägg av Chris77sv »

Yxel skrev:
Kul läsning! :)
Vad var orsaken till alla skärmomstarter? Om det är att navigatorn tappar kartorna eller att 3G försvinner så tyckte jag lite is i magen ofta funkade bättre än starta om hela tiden.
Men om andra saker låser sig i skärmen så är något galet...
Jo precis, oftast handlade om att "Navigation initializing" snurrade, och jag tappade tålamodet och startade om. Men säkert 5-6 gånger på resan (var hundrade mil i snitt) låste sig antingen lilla eller stora skärmen. Men det har inte hänt sedan vi kom hem till Sverige - jag ska ha lite koll på det och se om det behövs ett SC-besök eller jag klarar mig utan...
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5512
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Kristianstad - Sant Pol De Mar - Nancy - Linköping

Inlägg av Gustafsson »

En till Tesla i Linköping, kul. Kanske dags för en liten teslalunch eller kväll snart igen ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: Kristianstad - Sant Pol De Mar - Nancy - Linköping

Inlägg av nicklasandersson »

Gustafsson skrev:
En till Tesla i Linköping, kul. Kanske dags för en liten teslalunch eller kväll snart igen ?
Jaaa, vilken bra idé! Bild
Håller med om att det är kul med en tesla till Bild
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Kristianstad - Sant Pol De Mar - Nancy - Linköping

Inlägg av Yxel »

Det hade varit trevligt!
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5512
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Kristianstad - Sant Pol De Mar - Nancy - Linköping

Inlägg av Gustafsson »

Yxel skrev:
Det hade varit trevligt!
Se separat tråd om träff i linköping.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar