Malmö - Köln

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Greenlight
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 19 aug 2018 09:22

Malmö - Köln

Inlägg av Greenlight »

Hej! Är ny på forumet och glad ny Teslaägare sen några månader tillbaks (Model S 100D - 2018). Väldigt nöjd med min Tesla än så länge.

Ska göra en resa Malmö - Köln nästa vecka och tänkte fråga om någon har några tips inför det? Det verkar ju finnas gott om Superchargers i Tyskland men hotellet i Köln vi ska bo på har inte en destinationsladdare. Ni som kört i Tyskland, är det något laddkort eller app ni tycker man bör skaffa? Jag tänkte köra färjan Rödby - Puttgarden (hoppas inte GPS'en spårar ur som den gjorde efter Gotlandsbåten i somras!) och sen följa den väg navigatorn rekommenderar. Vi kommer vara fyra vuxna i bilen (jobbresa) och lite packning. Undrar också vilken fart ni brukar hålla på Autobahn för att optimera restid. Jag har kört mycket i Tyskland tidigare med andra bilar och man håller ju generellt en väldigt hög fart förutom där det är begränsning. Nu kanske man måste hålla ett annat tempo.

Resan Malmö - Köln är ungefär 80 mil inkl färjan. Jag kommer förstås ladda batteriet till max hemma innan jag åker :)

Alla tips mottages tacksamt!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Malmö - Köln

Inlägg av mati »

Tyskland är ett renodlat kaos när det gäller laddkort. Det finns hundratals olika kort, många städer och kommuner har sina egna mer eller mindre krångliga betallösningar.
https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/

Om du inte reser väldigt ofta till Tyskland är det troligen inte värt besväret att beställa hem en massa kort. Supercharger-nätverket räcker i princip alltid.

På motorvägen brukar jag hålla mig runt 130-140km/h. Det brukar vara en lagom hastighet för optimal restid.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Malmö - Köln

Inlägg av Remuz »

Optimal fart är runt 160km/h och ladda upp till 60% på suc, samt försöka ligga mellan 10 och 60 hela tiden. Med en 100D lär laddning aldrig vara ett problem om du så klämmer på i 200
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Malmö - Köln

Inlägg av Hedman »

Du kommer inte att ha några problem, tryck in rutten på abetterrouteplanner.com och välj in din bil och ändra hur mycket du vill ha kvar i batteriet och hur mycket du startar med så ser du att det kommer att bli en mycket behaglig resa. Det är tryggt att för planera via Abrp och du behöver inte ladda annat än suc.
Lycka till!
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Malmö - Köln

Inlägg av mati »

Hedman skrev:
Det är tryggt att för planera via Abrp och du behöver inte ladda annat än suc.
Med tanke på att det är en 100D och att resmålet är Köln är det inga bekymmer alls. Det är bara åka.
Själv klarar jag mig inte riktigt enbart med SuC, men det beror på att jag brukar åka till en stad som ligger över 10 mil från närmsta SuC. Och så har jag bara en 90D dessutom. Då är det långsam krångelladdning som gäller.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Malmö - Köln

Inlägg av fth »

Jag har kört i Tyskland flera gånger på långresa och aldrig ens behövt fundera på att använda någon obskyr laddkedjas märkliga betallösningar. Superchargers ligger med typ 7-12 mils intervall längs de stora motorvägarna.

Köln verkar också ha massor av Type 2-laddare i innerstaden, i parkeringsgarage etc, om du prompt vill ladda över natten. Du bör dock inte behöva, använd ABRP för planeringen som sagt, och planera resan tur-och-retur, så vet du hur mycket du skall ladda på sista SuC innan Köln för att köra optimalt.

Jag brukar dessutom alltid ta landvägen via broarna, så slipper man använda fossil-färjorna. Enligt ABRP går det i stort sett på ett ut i tid, men det blir ju lite mer köra förstås (men det är ju bara kul i Teslan :D ).

Optimal hastighet har ju diskuterats en hel del här tidigare, 150km/h tror jag Tesla-Björn kom fram till, vilket ju passar bra eftersom det är maxfart för autopiloten. Sen måste du ju förstås maxa ut bilen när tillfälle ges, dvs lång (lång!) tom sträcka med fri fart, god sikt och bra väglag, det är sen gammalt!

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Malmö - Köln

Inlägg av Svenssons »

Flertalet hotell som säger att de inte har destinationsladdare har eluttag i garaget som går att använda Oftast vanliga enfasuttag men ibland även trefas. Det är ju alltid skönt att kunna gå ut till bilen på morgonen och starta med en färdigladdad bil. När jag bokar hotell så är därför laddmöjlighet en av de viktigare kriterierna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Greenlight
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 19 aug 2018 09:22

Re: Malmö - Köln

Inlägg av Greenlight »

Stort tack för alla tips! Låter bra att man ändå kan hålla 150 i Tyskland. Man blir ju då ändå rejält omkörd av alla BMWs och Passat i vänsterfilen som ligger i 180-200 på väg hem från jobbet i den dagliga pendlingen :D

När ni håller 150 i Tyskland måste ni då ladda oftare än navigatorn anger? Jag antar navigatorn räknar på kanske 130km/h på vägarna med fri fart i Tyskland. Brukar den räkna om vägen och laddningen om ni väljer att hålla 150? Annars är det kanske beroende på hur mycket man accelererar osv. Håller man rätt jämn men hög fart är det väl bättre för batteriet än om man konstant går upp och ner mellan farter. Sen blir ju vindmotståndet rejält när man kommer upp i högre farter förstås.

Det känns stabilt med Supercharger-nätet på vägen ner. Väl framme på hotellet så rekommenderar receptionen att jag använder ett ställe som heter TankE som ligger runt 6 minuters bilväg från hotellet. Det verkar som den närmsta superchargern i Köln ligger i Erfstadt och cirka 3-4 mils resa ut från stan. Så det hade varit gott att kunna ladda på natten istället för att ta sig ut 30 minuter från centrum, ladda och sen tillbaks. Blir ju ett par timmar där.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Malmö - Köln

Inlägg av mati »

Navigatorn räknar med din nuvaramde förbrukning. Har du snålkört en längre sträcka och sedan trycker du plattan i mattan så kommer navigatorn troligen upptäcka att din förbrukning blir högre än beräknat och att du kanske inte når målet. Då får du upp ett meddelande i stil med "stay below 110 km/h to reach your destination".
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 397
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Malmö - Köln

Inlägg av Richardk »

Jag körde till Dinklage i Tyskland som ligger ca 56 mil från Malmö och jag höll högt tempo, ofta mellan 160-190 när det gick med min P85+, det blev hög förbrukning, räknade med nästan hälften av typical räckvidd. Men man märker tydligt om man kört för snabbt, får då får man sänka hastigheten. Laddade vart 10–15 mil.

Lite störigt när man redan ätit och haft kisspaus mm och kommer fram till Rödby båten:) Men bilen funkade annars riktigt bra. Lite mycket vindbrus för min smak.
Användarvisningsbild
Greenlight
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 19 aug 2018 09:22

Re: Malmö - Köln

Inlägg av Greenlight »

Ja just pauserna har jag tänkt på. Det gäller ju att försöka tajma dem hyffsat så de enbart sker vid laddning, annars blir det precis som du säger kanske lite väl många fikapauser :)

Vad är fördelen med att planera resan med hjälp av ABRP jämfört med navigatorn om man huvudsakligen ska använda Superchargers ändå?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Malmö - Köln

Inlägg av fth »

Greenlight skrev:
Vad är fördelen med att planera resan med hjälp av ABRP jämfört med navigatorn om man huvudsakligen ska använda Superchargers ändå?
1. ABRP är mycket (mycket!) bättre på att planera laddstoppen så att resan blir optimal, med den inbyggda navigatorn kommer du att rulla in på SuC med 20-30% i tanken, vilket är onödigt och medför längre restid.
2. ABRP kan planera en resa med flera waypoints, vilket ofta är mycket användbart, men i ditt fall gissar jag att det det främst är "tur och retur"-funktionaliteten som är bra, du kan alltså lägga in din resa ToR så optimerar ABRP ditt sista/första laddstopp innan Köln, så att hela resan blir optimal.
3. om du tillåter ABRP att samla in data från dina resor så bidrar du till statistik som gynnar alla ABRP-användare :-)

sen finns det fler fördelar, men detta är min topplista!

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Malmö - Köln

Inlägg av fth »

Greenlight skrev:
Vad är fördelen med att planera resan med hjälp av ABRP jämfört med navigatorn om man huvudsakligen ska använda Superchargers ändå?
Hur man sedan använder ABRP under resan varierar säkert från person till person, jag tycker det är för meckigt att ha ABRP uppe på skärmen i bilen.

Jag planerar istället på telefonen, och knappar in nästa SuC som ABRP säger att jag skall köra till i bilens navigator.

När jag anländer till "nästa SuC" så tar jag fram telefonen och kollar hur mycket jag skall ladda, och sätter nästa SuC från ABRP-planen som nästa mål i navigatorn.

Det funkar för mig, men det finns som sagt säkert många olika sätt att använda ABRP i bilen.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Greenlight
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 19 aug 2018 09:22

Re: Malmö - Köln

Inlägg av Greenlight »

Kanon. Låter väldigt bra. Nån som vet om det går att välja en annan väg i navigatorn? Vill ta vägen via färjan i Rödby men naven vill ta en annan väg.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Malmö - Köln

Inlägg av fth »

Greenlight skrev:
Nån som vet om det går att välja en annan väg i navigatorn?
ABRP ger dig flera rutter automatiskt, det är bara att klicka på kartan eller en drop-down för att välja alternativ rutt.

Du kan även ställa in ”avoid ferries” så ruttar den förbi alla fossilfärjor ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Malmö - Köln

Inlägg av mati »

ABRP är bättre på precis allt. Därav namnet. ;) Teslas inbyggda navigator är ett pinsamt amatörhack i jämförelse.
Bara att webbläsaren i bilen tyvärr är tämligen oanvändbar, vilket innebär att man måste köra ABRP på mobilen, åtminstone när man planerar rutten. Har man väl lyckats få den att snurra i bilen så funkar den ganska bra även där, förutsatt att man inte pillar för mycket.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Greenlight
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 19 aug 2018 09:22

Re: Malmö - Köln

Inlägg av Greenlight »

Sådär nu är resan genomförd så jag tänkte berätta lite om erfarenheterna. Supercharger-nätet har fungerat perfekt under resan. Jag vågar även säga att utan det nätverket hade resan varit svår att göra praktiskt. Jag har som jag berättade tidigare en Model S 100D. Startade i Malmö med fulladdat batteri. Det blev två laddstop på vägen ner. Hann inte komma igång med ABRP denna gång så använde navigatorns inbyggda rekommendationer. Tyskland är som det brukar en blandning av fantastiska vägar med hög fart och långsamma partier med vägarbeten och trafik. Jag höll hög fart på de sträckor man kan göra så. På sträckor med fri fart höll jag ofta 150 - 180 om trafiken tillät det. Sen är det ju en lång rad partier med 80-100 kmh med hastighetsgräns genom Tyskland med. Så snittfarten blir inte så hög när man slår ihop allt men jag upplevde det ändå som fullt praktiskt att hålla en någorlunda hög fart. Att kryssa i 200-250kmh var inte aktuellt och kändes rätt så onödigt med tanke på batteriet. Det är ju också rätt få sträckor man kan ligga i den farten en längre tid. Har gjort det tidigare många gånger med andra bilar och får väl medge att man saknar känslan lite att inte behöva kolla på batterimätaren hela tiden. Men så är det ju å andra sidan gratis att ladda på SC.

Väl nere i Köln så var det praktiska problemet att varken hotellet eller det offentliga garage som låg närmast (ca 10 min promenad) hade några laddare. Så jag kunde inte ladda över natten. Vi besökte en mässa i Köln och det saknades även laddstationer på mässområdet vilket jag blev förvånad över. Mässanläggningen tar över 50 000 besökare så jag tipsade dem om att sätta upp laddare för framtiden. Avsaknad av laddare på hotellet och på mässan gjorde att enda alternativet blev en tur ut till närmsta supercharger, som låg cirka 4 mil utanför Köln. Med trafik så tog det ett tag att ta sig dit. Pga tiden hann jag inte ladda mer än 50 minuter när jag körde ut dit innan jag behövde köra tillbaks igen in till Köln. Allt som allt tog den resan för laddning ut 2-3h. Då fick jag upp batteriet till 200km ungefär inför avfärd morgonen efter. Så inför hemresan startade jag tyvärr inte med fulladdat batteri vilket innebar att jag fick en långsammare resa hem till Sverige. Vi hade två bilar, dels Teslan och dels en dieselbil. På vägen ner höll vi jämt tempo då laddning kunde synkas med lunch och andra stopp. På vägen hem körde vi dock inte ihop och jag fick tyvärr konstatera att det tog oss 2h längre att ta oss tillbaks till Malmö än den dieseldrivna bilen. Då höll jag ändå hög fart hem och de andra stannade för mat osv. Mycket av anledningen till det är den extra laddning jag fick göra pga brist på laddare på hotellet. Lite otur med färjan hem. Rekommenderar varmt er som ska ner till Tyskland att välja hotell med laddare. Så här i efterhand hade jag nog skaffat ett kort på t ex TankE om jag skulle kört igen, ställt bilen i ett av deras garage och laddat över natten. Även om det låg en bit från hotellet. Det är grymt värdefull att starta morgonen med en fulladdad bil när man ska köra långt och slippa ta ett laddstopp efter bara 10-15 mil.

Generellt var det en riktigt bra upplevelse. Bilen går fint i höga farter även om jag måste medge att den inte ger riktigt samma känsla i höga farter som de främst BMW jag haft förut. De har en helt annan inriktning på att kryssa på när farterna går uppåt 200. Men det är ju också kanske främst mentalt som man tänker att det är onödigt att köra så snabbt pga batteriet. Att ligga runt 150-160 duger rätt bra även om man förstås blir omkörd ibland.

Fick tyvärr inte radion att funka nere i Tyskland. Det fanns inga knappar att "tuna" in tyska kanaler. Hade bara listan med svenska kanaler sen förut och den uppdaterades inte. Kunde dock växla mellan två tyska kanaler på vägen ner, inte fler. Har också skrivit i en annan tråd om att Spotify och navigatorn strulade pga problemen med uppkopplingen bilen haft sen 1-2 uppdateringar tillbaks. Har rapporterat in de felen till Tesla. Gick blixtsnabbt att få tag på en servicetekniker på telefon dock när jag ringde en morgon vilket är imponerande, han kunde också från sitt håll se när och om min bil var online. Efter några omstarter kom navigatorn och Spotify igång men dock inte radion.

En kul parentes är att ett av laddstoppen på vägen hem i Bispingen ligger precis bredvid en skidanläggning med inomhusåkning. Så om ni gillar att åka skidor kan jag rekommendera det stoppet. Där kan man hinna slänga på sig pjäxor och göra några åk medan bilen laddar, även på sommaren! Bispingen Snow Dome heter stället. De har också en trevlig liten bilutställning och en stor lekplats för barn med hoppborg och mycket mer.

Generellt har allt gått väldigt bra och det är en fantastisk känsla att se hur bra SC-nätet funkar. Kan helt klart rekommendera er som inte redan provat att ta era Teslor ut i Europa. Har ni laddning över natten på hotellen tappar ni inte mycket tid jämfört med en bensin- eller dieselbil heller tror jag.
Skriv svar