Stockholm - Barcelona ToR
Moderator: Redaktion
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Stockholm - Barcelona ToR
Jag har nyligen på kul gjort en solokörning med min X90D Stockholm - Barcelona ToR och tänkte dela med mig av lite spridda iakttagelser.
Supercharger-nätverket fungerar fortfarande fullständigt lysande, helt bekymmerslöst och problemfritt. Inte på någon SuC var det ens 50% beläggning, på dom flesta stationer var jag ensam bil som laddade. Kapaciteten byggs ut i rasande takt, många stationer har nu 18 eller fler stolpar, jag har inga farhågor om köer ens när leveranserna av Model 3 till Europa kommer igång på allvar.
Principerna för placering av Superchargers varierar dock från land till land, på gott och ont.
I Tyskland är det som bekant företrädesvis "autohofs", dvs klassiska bensinstationer i omedelbar anslutning till motorvägen, där det ofta finns en Burger King, en schnitzel-restaurang, hyfsat fräscha toaletter för €0.50 etc. Inte så roligt, men funktionellt och nattöppet.
I Frankrike (nytt SuC-land för mig denna resa) är det däremot bedrövligt, hälften av SuC verkar man ha blandat ihop med destination chargers och av någon outgrundlig anledning placerat en bra bit från motorvägen, vid lågprishotell typ Ibis och Novotel. Hotellen har iofs oftast nattöppna receptioner där man kan på nåder få låna toaletten, men det finns i princip aldrig någon mat eller dryck att tillgå. Den andra hälften av SuC ligger mitt ute i f-n nowhere, på typ en åker, utan någon bebyggelse inom synhåll. Att även dessa stationer ligger någon/några kilometer från motorvägen gör det hela än mer obegripligt. På en station verkade man ha insett det orimliga i placeringen, och iaf byggt ett försök till "Tesla lounge", det var dock långt ifrån Elons visioner (se bifogad bild). Nej, gör om, gör rätt, i Frankrike verkar man tills vidare få ha matsäck och stormkök med sig när man långkör med Tesla
En annan iakttagelse är att det tyska motorvägsnätet helt har kollapsat, det är i princip omöjligt att hålla en snittfart över 70km/h. Jag körde olika vägar på väg dit och hem, A1, A3, A5 och A7, och det var samma visa överallt, några kilometer fri fart, sedan några kilometer vägarbete med 60-80km/h, smala filer (2.0m på många ställen) och köer, långtradare, olyckor, vägskador etc. Skillnaden mot Frankrike och Spanien är slående, där är det iofs max 130km/h, men i princip tomma vägar med bra kvalitet, där man kan hålla en jämn och hög hastighet i 100-tals kilometer i taget. Jag tänker i fortsättningen försöka undvika autobahn som pesten vid långresor, problemet är ju att det inte alltid är möjligt. På sommaren brukar man ju få räkna med vägarbeten och köer, men nu verkar dom vara året om.
Lite spridda iakttagelser som sagt, fråga på om ni vill veta mer!
/fth
Supercharger-nätverket fungerar fortfarande fullständigt lysande, helt bekymmerslöst och problemfritt. Inte på någon SuC var det ens 50% beläggning, på dom flesta stationer var jag ensam bil som laddade. Kapaciteten byggs ut i rasande takt, många stationer har nu 18 eller fler stolpar, jag har inga farhågor om köer ens när leveranserna av Model 3 till Europa kommer igång på allvar.
Principerna för placering av Superchargers varierar dock från land till land, på gott och ont.
I Tyskland är det som bekant företrädesvis "autohofs", dvs klassiska bensinstationer i omedelbar anslutning till motorvägen, där det ofta finns en Burger King, en schnitzel-restaurang, hyfsat fräscha toaletter för €0.50 etc. Inte så roligt, men funktionellt och nattöppet.
I Frankrike (nytt SuC-land för mig denna resa) är det däremot bedrövligt, hälften av SuC verkar man ha blandat ihop med destination chargers och av någon outgrundlig anledning placerat en bra bit från motorvägen, vid lågprishotell typ Ibis och Novotel. Hotellen har iofs oftast nattöppna receptioner där man kan på nåder få låna toaletten, men det finns i princip aldrig någon mat eller dryck att tillgå. Den andra hälften av SuC ligger mitt ute i f-n nowhere, på typ en åker, utan någon bebyggelse inom synhåll. Att även dessa stationer ligger någon/några kilometer från motorvägen gör det hela än mer obegripligt. På en station verkade man ha insett det orimliga i placeringen, och iaf byggt ett försök till "Tesla lounge", det var dock långt ifrån Elons visioner (se bifogad bild). Nej, gör om, gör rätt, i Frankrike verkar man tills vidare få ha matsäck och stormkök med sig när man långkör med Tesla
En annan iakttagelse är att det tyska motorvägsnätet helt har kollapsat, det är i princip omöjligt att hålla en snittfart över 70km/h. Jag körde olika vägar på väg dit och hem, A1, A3, A5 och A7, och det var samma visa överallt, några kilometer fri fart, sedan några kilometer vägarbete med 60-80km/h, smala filer (2.0m på många ställen) och köer, långtradare, olyckor, vägskador etc. Skillnaden mot Frankrike och Spanien är slående, där är det iofs max 130km/h, men i princip tomma vägar med bra kvalitet, där man kan hålla en jämn och hög hastighet i 100-tals kilometer i taget. Jag tänker i fortsättningen försöka undvika autobahn som pesten vid långresor, problemet är ju att det inte alltid är möjligt. På sommaren brukar man ju få räkna med vägarbeten och köer, men nu verkar dom vara året om.
Lite spridda iakttagelser som sagt, fråga på om ni vill veta mer!
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Stockholm - Barcelona ToR
Älskar "Tesla loungen" känns som om de inte ens försökt...
Bra iaktagelser för övrigt, och stämmer bra med vad andra reseberättelser beskriver. Tyskland har bra placering på SuC men mycket vägarbeten och Frankrike har bra vägar men konstiga SuC placeringar. Längtar tills jag ska göra min första roadtripp söderut med Teslan (har inte lyckats under de snart två år jag kört Tesla, men nästa år så ska det bli av).
Bra iaktagelser för övrigt, och stämmer bra med vad andra reseberättelser beskriver. Tyskland har bra placering på SuC men mycket vägarbeten och Frankrike har bra vägar men konstiga SuC placeringar. Längtar tills jag ska göra min första roadtripp söderut med Teslan (har inte lyckats under de snart två år jag kört Tesla, men nästa år så ska det bli av).
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Re: Stockholm - Barcelona ToR
Haha! Den loungen måste tillhöra måste tillhöra Val-de-Meuse Supercharger. Var där en tidig morgon i somras hungrig och trött. Det blev frukost en timma senare på Hotel Ibis i Nancy istället. Till Teslas försvar så var SC i Macon placerad intill en klassisk fransk topp-restaurang. Högt och lågt, kan man nog påstå.
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
Re: Stockholm - Barcelona ToR
Jag tycker det är lika illa faktiskt. En av orsakerna till att jag inte gillar Toftaholm. Det är för dyrt och tidskrävande att äta där helt enkelt. Och krångligt med småbarn... Längtar till Markaryd öppnar.Kriper skrev:Haha! Den loungen måste tillhöra måste tillhöra Val-de-Meuse Supercharger. Var där en tidig morgon i somras hungrig och trött. Det blev frukost en timma senare på Hotel Ibis i Nancy istället. Till Teslas försvar så var SC i Macon placerad intill en klassisk fransk topp-restaurang. Högt och lågt, kan man nog påstå.
Re: Stockholm - Barcelona ToR
Det jag störde mig på allra mest med Frankrike, var att man var tvungen att köra ut från betalvägen varenda gång man skulle ladda.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Stockholm - Barcelona ToR
Jag störde mig på nästan allt som hade med laddarna i Frankrikelobbin skrev:Det jag störde mig på allra mest med Frankrike, var att man var tvungen att köra ut från betalvägen varenda gång man skulle ladda.
(inkl. navigatorns usla förmåga att göra det den är till för)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Stockholm - Barcelona ToR
Ja, det var också väldigt märkligt, hur tänkte man där? Tesla Frankrike verkar inte riktigt ha förstått konceptet med SuC.lobbin skrev:Det jag störde mig på allra mest med Frankrike, var att man var tvungen att köra ut från betalvägen varenda gång man skulle ladda.
Ja, det var ju ofta väldigt knöligt att hitta rätt sista kilometern, och navigatorn var ju sämre än värdelös på vissa ställen.Bjelke skrev:Jag störde mig på nästan allt som hade med laddarna i Frankrike
(inkl. navigatorns usla förmåga att göra det den är till för)
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Stockholm - Barcelona ToR
Med skillnad att vi åt toppkäk i Macon för 14 €. I Toftaholm får du väl en macka för dom pengarna.Verdi skrev:Jag tycker det är lika illa faktiskt. En av orsakerna till att jag inte gillar Toftaholm. Det är för dyrt och tidskrävande att äta där helt enkelt. Och krångligt med småbarn... Längtar till Markaryd öppnar.Kriper skrev:Haha! Den loungen måste tillhöra måste tillhöra Val-de-Meuse Supercharger. Var där en tidig morgon i somras hungrig och trött. Det blev frukost en timma senare på Hotel Ibis i Nancy istället. Till Teslas försvar så var SC i Macon placerad intill en klassisk fransk topp-restaurang. Högt och lågt, kan man nog påstå.
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Stockholm - Barcelona ToR
Toftaholm med lite större barn var dock super: Stor gräsmatta + boll + barn = lugn vidareförd och många kWh
Model S Standard Range Raven
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Stockholm - Barcelona ToR
Ja, Frankrike är lite speciellt när det gäller placering av SuC. Nästan alltid bara hotell.
Mâcon Supercharger känns typ som en direkt kopia på Toftaholm.
Jag har åkt Malaga t/r 2 gånger och lyckats hitta några favoriter i Frankrike som sticker ut och erbjuder mer än bara hotell.
Aire du Poulet de Bresse är en relativt nybyggd SuC som ligger vid en relativt ny och fräsch rastplats. Rekommenderas!
Laddarna i Nîmes och i Bayonne ligger i områden med några hotell men även mycket utspridda butiker, typ som Bromma Blocks i Stockholm. Här kan man både äta och shoppa medan man laddar. Nîmes har mer butiker. Bayonne har mer restauranger.
Mâcon Supercharger känns typ som en direkt kopia på Toftaholm.
Jag har åkt Malaga t/r 2 gånger och lyckats hitta några favoriter i Frankrike som sticker ut och erbjuder mer än bara hotell.
Aire du Poulet de Bresse är en relativt nybyggd SuC som ligger vid en relativt ny och fräsch rastplats. Rekommenderas!
Laddarna i Nîmes och i Bayonne ligger i områden med några hotell men även mycket utspridda butiker, typ som Bromma Blocks i Stockholm. Här kan man både äta och shoppa medan man laddar. Nîmes har mer butiker. Bayonne har mer restauranger.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Stockholm - Barcelona ToR
Sjukast av dom i Frankrike av alla vi besökte tror jag kanske var den i nordöstra Champagne-distriktet, den lite öster om Reims, kör man det minsta fel vid infarten så är det
i praktiken omöjligt att ta sig till laddarna och man får helt enkelt åka vidare utan laddning. Om det är helt tomt på trafik (ofta lixom) kan man köra mot enkelriktat tillbaks till
laddarna. Kör man över bron till andra sidan stora vägen så finns det laddare där också men dom kan man inte ta sig in till (grindar som hindrar det där).
Men i princip alla laddare i Frankrike är stört korkat placerade, oftast inte på stängt hotellområde som man via porttelefon kan få inträde till (kvällstid).
Båda jag och sambon sa redan första dagen aldrig mer i en elbil i Frankrike, jag ville tom avbryta semestern och åka hemåt men hon tyckte det var lite slöseri
Fy fan vad jag hatade Tesla då kan jag säga.
i praktiken omöjligt att ta sig till laddarna och man får helt enkelt åka vidare utan laddning. Om det är helt tomt på trafik (ofta lixom) kan man köra mot enkelriktat tillbaks till
laddarna. Kör man över bron till andra sidan stora vägen så finns det laddare där också men dom kan man inte ta sig in till (grindar som hindrar det där).
Men i princip alla laddare i Frankrike är stört korkat placerade, oftast inte på stängt hotellområde som man via porttelefon kan få inträde till (kvällstid).
Båda jag och sambon sa redan första dagen aldrig mer i en elbil i Frankrike, jag ville tom avbryta semestern och åka hemåt men hon tyckte det var lite slöseri
Fy fan vad jag hatade Tesla då kan jag säga.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Stockholm - Barcelona ToR
Fast det är väl Frankrike du ska hata?Bjelke skrev:Sjukast av dom i Frankrike av alla vi besökte tror jag kanske var den i nordöstra Champagne-distriktet, den lite öster om Reims, kör man det minsta fel vid infarten så är det
i praktiken omöjligt att ta sig till laddarna och man får helt enkelt åka vidare utan laddning. Om det är helt tomt på trafik (ofta lixom) kan man köra mot enkelriktat tillbaks till
laddarna. Kör man över bron till andra sidan stora vägen så finns det laddare där också men dom kan man inte ta sig in till (grindar som hindrar det där).
Men i princip alla laddare i Frankrike är stört korkat placerade, oftast inte på stängt hotellområde som man via porttelefon kan få inträde till (kvällstid).
Båda jag och sambon sa redan första dagen aldrig mer i en elbil i Frankrike, jag ville tom avbryta semestern och åka hemåt men hon tyckte det var lite slöseri
Fy fan vad jag hatade Tesla då kan jag säga.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]