Behöver förslag/hjälp: Sommar 2019 - Från Uppsala till ???

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Behöver förslag/hjälp: Sommar 2019 - Från Uppsala till ???

Inlägg av kangru »

Har börjat fundera på hur vi skall göra sommaren 2019: barnfamilj med 3 barn (5, 8, 11år) i Uppsala.

Vi tycker om och har sedan tidigare besökt tex Kroatien, Slovenien, Tyskland (tex Berlin), Estland, Lettland, Finnland (dock utan egen bil), Danmark och diverse ställen i Sverige. Kroatien och Slovenien har vi tidigare flugit till och hyrt bil lokalt. Nu vill vi helst slippa flyget och köra med vår S85D (takbox finns för att få med sig tillräckligt med vin hem...)

Vissa delar av familjen är tveksamma till att åka långa sträckor i ett (tex trycka 100mil på en dag skulle riskera fullt krig mellan barnen) så jag funderar på hur vi på ett bra sätt kan få ihop en resa med både sol och bad, en del att se och göra samt god mat och förhoppningsvis besök på en eller flera vingårdar i ett eller flera länder.

Jag tänker mig en resa på 2, 3 eller 4 veckor och troligen avfärd antingen efter midsommar eller i mitten på juli.

Jag har sett en del roadtrips till Gardasjön ifrån förra året och det verkar trevligt men jag är inte helt såld pga långa körsträckor men det kanske finns en del skoj på vägen.

Någon som har bra förslag på dels ’slutdestination’ och dels på saker att göra på vägen?

Slutdestinationen kan vara en resort med bungalows, ett hus eller lägenhet att hyra eller något annat kul.

Ett ’problem’ med 5 i familjen är att hitta hotellrum med plats för oss alla eller 2 rum med dörr mellan, det gör logistiken lite svårare än annars och framförallt brukar Hotels.com mfl inte hitta så många alternativ.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Behöver förslag/hjälp: Sommar 2019 - Från Uppsala till ?

Inlägg av TeslaTissel »

Här är ett, förslag!?

Kikade igenom dina resor och kunde inte hitta England, Skottland?
Måste ju vara en kanon-grej att tex. bo på kanal-båt, sedan köra upp mot Skottland, måste finnas en hel del gamla charmiga hotell på vägen upp.
Skärmavbild 2019-01-13 kl. 19.20.59.png
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Behöver förslag/hjälp: Sommar 2019 - Från Uppsala till ?

Inlägg av kangru »

TeslaTissel skrev:
Här är ett, förslag!?

Kikade igenom dina resor och kunde inte hitta England, Skottland?
Måste ju vara en kanon-grej att tex. bo på kanal-båt, sedan köra upp mot Skottland, måste finnas en hel del gamla charmiga hotell på vägen upp.
Tack. Problemet med England / Skottland är hur man skulle få god mat och hitta vingårdar ;) jag har tidigare kollat på att ta båten ifrån Göteborg till UK men har inte tyckt det vara värt priset.

Tror faktiskt inte heller barnen skulle uppskatta skotska höglandet just nu, väntar hellre ett par år med en sådan färd. Har varit en del i Skottland tidigare själv och tycker om det även om jag tycker det kan vara svårt att pricka in dagen då den skotska sommaren infaller.
Lofet2
elbilist
Inlägg: 56
Blev medlem: 03 mar 2016 01:02

Re: Behöver förslag/hjälp: Sommar 2019 - Från Uppsala till ?

Inlägg av Lofet2 »

Frankrike och Iberiska halvön? Bör finnas vingårdar, mat, bad och en hel del att stanna å se. Aldrig gjort något sådant själv men blir nog när 3an kommer :D
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Behöver förslag/hjälp: Sommar 2019 - Från Uppsala till ?

Inlägg av kangru »

Lofet2 skrev:
Frankrike och Iberiska halvön? Bör finnas vingårdar, mat, bad och en hel del att stanna å se. Aldrig gjort något sådant själv men blir nog när 3an kommer :D
Tyvärr kvalar det in på för långt bort.
Verdi

Re: Behöver förslag/hjälp: Sommar 2019 - Från Uppsala till ?

Inlägg av Verdi »

Loire? Mosel? Finns ett nöjesfält i sydvästra Tyskland som heter "Europa park" eller nåt också. Kan ju lätta upp resan ur både ett barn och vuxenperspektiv.

Jag gillar Nederländerna också. Inget vin kanske men fina stränder och trevlig befolkning.

Ps. Jag skulle själv väldigt gärna åka till Normandie. Dels hela grejen kring Dagen D och all historia men även cider och calvados.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Behöver förslag/hjälp: Sommar 2019 - Från Uppsala till ?

Inlägg av Tars »

Gdansk Sopot?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Behöver förslag/hjälp: Sommar 2019 - Från Uppsala till ?

Inlägg av LarsL »

Sitter i nästan exakt samma båt och läser gärna tipsen här på resmål. Mina tankar går åt norra Italien, men resan dit avskräcker något. Förmodligen är det bäst att ta första etappen så fort som möjligt så att man kan börja semestern nere vid Alperna, lite som att dra ett plåster ;)

Att hitta boende för fem är inte alls lätt, ibland känner man sig som familjen annorlunda. Men jag har börjat spana på Airbnb där det går att hitta lägenheter eller hus som verkar riktigt trevliga och där alla får plats.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Behöver förslag/hjälp: Sommar 2019 - Från Uppsala till ?

Inlägg av kangru »

Tars skrev:
Gdansk Sopot?
Spännande. Skulle kunna funka bra, får kolla mer. Har tidigare tittat på Rugen men haft problem att hitta boende där (till vettiga priser).
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Behöver förslag/hjälp: Sommar 2019 - Från Uppsala till ?

Inlägg av kangru »

Verdi skrev:
Loire? Mosel? Finns ett nöjesfält i sydvästra Tyskland som heter "Europa park" eller nåt också. Kan ju lätta upp resan ur både ett barn och vuxenperspektiv.

Jag gillar Nederländerna också. Inget vin kanske men fina stränder och trevlig befolkning.

Ps. Jag skulle själv väldigt gärna åka till Normandie. Dels hela grejen kring Dagen D och all historia men även cider och calvados.
Det är ett alternativ som kan funka, Boreno har ju visat att det finns en del spännande attraktionsparker där och om vi undviker vissa problem på vägen dit kanske vi bara behöver åka en gång. Får kolla hur långt det i praktiken blir.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Behöver förslag/hjälp: Sommar 2019 - Från Uppsala till ?

Inlägg av bylund »

Ett sätt att få ner körandet kan vara att ta biltåget från Hamburg. ÖBB har tagit över efter DB.

https://www.nightjet.com/en/ausstattung ... orrad.html

Då kan man klara av Tyskland på en natt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Behöver förslag/hjälp: Sommar 2019 - Från Uppsala till ?

Inlägg av kangru »

[quote="LarsL”]

Att hitta boende för fem är inte alls lätt, ibland känner man sig som familjen annorlunda. Men jag har börjat spana på Airbnb där det går att hitta lägenheter eller hus som verkar riktigt trevliga och där alla får plats.[/quote]

Dit man åker är AirBNB ofta ett alternativ men för bara en natt på vägen så är det ofta för hög overhead vad jag har sett och ofta svårt (vad jag har sett) att få till laddning för att kunna vara fullladdad på morgonen.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Behöver förslag/hjälp: Sommar 2019 - Från Uppsala till ?

Inlägg av LarsL »

Ja, nattladdning verkar man få ge upp helt om man ska hitta billigt-ich boende på vägen.
Användarvisningsbild
Ocean
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 22 mar 2018 09:22
Ort: Danderyd

Re: Behöver förslag/hjälp: Sommar 2019 - Från Uppsala till ?

Inlägg av Ocean »

Kul fundering.

Vi har kört ner många gånger till Frankrike/ Italien, förra sommaren första gången med vår S75D. Då åkte jag och min dotter (11) och så plockade vi upp frun i Verona och semestrade vid Garda sjön innan vi åkte vidare ner i Italien.

På vägen ner stannade vi på Europa park, vilket var klockrent. Ca 180 mil från Sthlm, vi körde 130 mil första dan och 50 andra dan och kom fram vid 12-13 tiden. Bodde på Colosseum som hade elbilsladdning.

Mitt tips är att starta tidigt på dagen, 4 tiden och köra långt första dagen. Teslan är perfekt med barn. Köra ett par timmar sen paus.

Väl på plats tycker jag det är klokt att stanna länge på en plats, bo nära strand (som är det som barn tycker är kul) så man slipper köra till badet. Skönt att också kunna skippa bilen ett tag.

Alternativt skicka familjen med flyg och köra själv om de inte tycker det är kul att åka långt.

Teslan vid Hotellet på Europapark
0B74CC59-6669-4B70-BFBD-D90262D2A93E.jpeg
Tesla Model S75D -18
Hyundai Ioniq 5 ADV RWD -21
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Behöver förslag/hjälp: Sommar 2019 - Från Uppsala till ?

Inlägg av LarsL »

Tror också det är smart att kunna ta en paus från bilen när väl är framme, för att återhämta sig.
Det är nog också smart att åka tidigt tidigt första dagen och lyckas komma så långt som möjligt den dagen för att sedan kunna koppla av lite mer.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2170
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Behöver förslag/hjälp: Sommar 2019 - Från Uppsala till ?

Inlägg av jpetters »

Europa Park rekommenderas som stopp på vägen. Riktigt bra nöjesparkför alla åldrar.

Jag rekommenderar att ta färjan från Göteborg eller Malmö/Trelleborg. Stena Line Göteborg - Kiel är mycket trevligare men lite dyrare. Från Skåne är det mera "transport". I båda fallen åker man effektivt över natten och slipper köra i Danmark.

Från Nordtyskland är det ca 80 mil till Europa Park nämnt ovan.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1052
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Behöver förslag/hjälp: Sommar 2019 - Från Uppsala till ?

Inlägg av jeppe_sthlm »

bylund skrev:
Ett sätt att få ner körandet kan vara att ta biltåget från Hamburg. ÖBB har tagit över efter DB.

https://www.nightjet.com/en/ausstattung ... orrad.html

Då kan man klara av Tyskland på en natt.
Synd att det där biltåget är så dyrt. Eller iallafall har det varit det tidigare när jag har kollat. En resa från Hamburg till Södra Frankrike med 2 vuxna, 2 barn och en bil gick då på runt 10’.

Tanken var då att vi skulle ner till Spanien, men det var lite svårt att motivera 10’ på en del av resan, när det gick att flyga ner hela familjen för samma pengar.

Då hade vi ingen Tesla, så det var ju en viss besparing på bensin jämfört med om vi hade åkt bil hela vägen. En hotellnatt eller två hade vi nog också sparat in, men med Tesla och gratis laddning åker den besparingen.

Den stora fördelen skulle ju vara att få med bilen ner till södra Europa, utan att tära för mycket på familjen.

Jag är dock väldigt sugen på att åka söderöver i sommar med gott om tid och ta dagen som den kommer. Gillar man ett ställe, så stannar man ett par dagar, annars åker man vidare. Vi har gjort det några gånger, men kidsen (nu 8 och 11) är inte helförtjusta i det sättet att resa.

De gillar mer att åka till ett ställe och vara där ett tag. Det här med att packa sig in och ut från olika hotell är inte riktigt deras grej.

Har man ett tydlig mål, där man kan vara i ett par veckor tror jag nog att det skulle vara annorlunda.

Det är nog dags att påbörja lobbyverksamheten.. det där Europa Park skulle kunna vara ett bra lockbete :-)
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Behöver förslag/hjälp: Sommar 2019 - Från Uppsala till ?

Inlägg av e5m1r »

Slutdestination vet jag inte men du kan spendera en dag eller 2 på tropical islands vid Berlin
Ungarna kan lätt övertalas till att bo i tält så rummet blir inte problem :)
Jag körde dit på ca 13 timmar men sen har du ca 5 timmar till mig så en till stopp får du nog räkna med
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Behöver förslag/hjälp: Sommar 2019 - Från Uppsala till ?

Inlägg av fth »

bylund skrev:
Ett sätt att få ner körandet kan vara att ta biltåget från Hamburg. ÖBB har tagit över efter DB.

https://www.nightjet.com/en/ausstattung ... orrad.html

Då kan man klara av Tyskland på en natt.
För oss med Model X är detta tyvärr inte ett alternativ, våra bilar är "för stora" tycker ÖBB... :(

Jag hade ev. tänkt prova detta i sommar, rulla på i Hamburg och av i Wien, och slippa hela Autobahn-eländet med vägarbeten och köer, men det gick i stöpet:
train.png
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi

Re: Behöver förslag/hjälp: Sommar 2019 - Från Uppsala till ?

Inlägg av Verdi »

fth skrev:
bylund skrev:
Ett sätt att få ner körandet kan vara att ta biltåget från Hamburg. ÖBB har tagit över efter DB.

https://www.nightjet.com/en/ausstattung ... orrad.html

Då kan man klara av Tyskland på en natt.
För oss med Model X är detta tyvärr inte ett alternativ, våra bilar är "för stora" tycker ÖBB... :(

Jag hade ev. tänkt prova detta i sommar, rulla på i Hamburg och av i Wien, och slippa hela Autobahn-eländet med vägarbeten och köer, men det gick i stöpet:
train.png
/fth

Slippa Autobahn? Märks att det här inte direkt är ett BMW-forum om man säger så... :D
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Behöver förslag/hjälp: Sommar 2019 - Från Uppsala till ?

Inlägg av Teslaspolen »

Nog för att du inte lär hitta vin där, men du skriver inte att du nämner inte Norge. Vackrare landskap får man leta efter; och det ligger nära till hands! Trondheim, Molde, Atlanthavsvägen, Geiranger med fjorden och Dalsnibba.. Går inte av för hackor, det!
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Behöver förslag/hjälp: Sommar 2019 - Från Uppsala till ?

Inlägg av fth »

Verdi skrev:
Slippa Autobahn? Märks att det här inte direkt är ett BMW-forum om man säger så... :D
Jag gillar nog att trycka på gasen lika mycket som många i BMW-forumet, problemet är bara att Autobahn har kollapsat, jag har skrivit om det i ett antal andra trådar.

För mig är det ohållbart att kanske 30% av sträckan ligga i 50km/h i köer vid vägarbeten, det är ju medelhastigheten som avgör restiden, inte toppfarten.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi

Re: Behöver förslag/hjälp: Sommar 2019 - Från Uppsala till ?

Inlägg av Verdi »

fth skrev:
Verdi skrev:
Slippa Autobahn? Märks att det här inte direkt är ett BMW-forum om man säger så... :D
Jag gillar nog att trycka på gasen lika mycket som många i BMW-forumet, problemet är bara att Autobahn har kollapsat, jag har skrivit om det i ett antal andra trådar.

För mig är det ohållbart att kanske 30% av sträckan ligga i 50km/h i köer vid vägarbeten, det är ju medelhastigheten som avgör restiden, inte toppfarten.

/fth

Men tänk vad bra det är för räckvidden. ;)

Nä jag förstår vad du menar. Synd att Teslan har ett odugligt trafikvarningssystem. Med andra bilar kan man välja rutt efter trafiken på ett annat sätt.
Användarvisningsbild
Idesta
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 12 nov 2014 07:54

Re: Behöver förslag/hjälp: Sommar 2019 - Från Uppsala till ?

Inlägg av Idesta »

Jag åkte Stockholm - Gardasjön i somras med vår Model S P100D och tre tonårsbarn (utan takbox!) och vi stannade i Köpenhamn, Berlin (2 nätter), Innsbruck på vägen ned. Hemvägen stannade vi i St Anton och tog sedan biltåget från Lörrach till Hamburg. Jag hade inte tagit tåget igen - vi var oroliga för olyckor osv på vägen till Lörrach så vi var där i god tid, pålastningen tog sin tid och tåget var rätt trist tåg med dålig komfort (ingen AC el ventilation, inga eluttag i hela kupen osv...) - utan kört längre avresedagen och stannat på hotell.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Behöver förslag/hjälp: Sommar 2019 - Från Uppsala till ?

Inlägg av fth »

Idesta skrev:
Jag åkte Stockholm - Gardasjön i somras med vår Model S P100D och tre tonårsbarn (utan takbox!) och vi stannade i Köpenhamn, Berlin (2 nätter), Innsbruck på vägen ned. Hemvägen stannade vi i St Anton och tog sedan biltåget från Lörrach till Hamburg. Jag hade inte tagit tåget igen - vi var oroliga för olyckor osv på vägen till Lörrach så vi var där i god tid, pålastningen tog sin tid och tåget var rätt trist tåg med dålig komfort (ingen AC el ventilation, inga eluttag i hela kupen osv...) - utan kört längre avresedagen och stannat på hotell.
Ok, då känns det lite bättre att min X är för stor för biltågen :)
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar