Kroatien, september 2018

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Kroatien, september 2018

Inlägg av Monark1954 »

120 mil Umeå – Helsingborg
190 mil Helsingborg-Biograd söder Zadar i Kroatien.

Skriver en egen beskrivelse i stället för att kapa oss in på de två andra som finns i år.
Vår bil år en röd Modell X90D vid namn Obelix som har gått 8.000 mil när vi kom hem.

Detta är vår andra långresa syftet var att få en upplevelse med att i testa om det går köra 620 mil på 7 dagar och semestra på plats i 7 dagar.

Vår rutt.
Elfärja Helsingborg-Helsingör.
Hybridfärja Gedser-Rostock.
Berlin, Münchens, Salzburg men bara ringlederna förbi.
Genom Österike ner till Ljubljana. Ner resan åkte vi rakt söderut ner till Rijeka och följde kusten ner till SC i Senj. Upp till huvudvägen A1 och ner till Biograd 3 mil söder om Zadar.
Återresan mer rakt på Ljubljana för att spara tid.
Tesla vill troligen snirkla gent rakt upp mot Österike på småvägar. Höll på bli tokig innan vi åter var på huvudvägen A2.
Sverigesetappen är en pärs att klara på en dag men det gick.

Vi lämnade Sverige torsdag ca 09:00, två vuxna.
Målet var att komma till Biograd lördag mitt på dagen för att möta upp barnen som flög ner.

Torsdag, missar färjan från Gedser tappar tid. Mot Berlin är huvudvägen avstängd för vägarbete och vi kör långt på småvägar. Det blir att bo på en herrgård mitt i skogen före Berlin. En upplevelse i sig.
Fredag, fortfarande (jämfört med sommaren 2017) massor med vägarbete ner mellan Berlin och München, mycket trafik och det går sällan hålla planerade 150 km/h. Endast en kort sträcka i dagsljus går det hålla högre hastighet och då styra själv. Närmare midnatt når vi Villach i Österike där vi laddar och sover på hotell. Det är nog mest trafiktrycket som sänker hastigheten. Jämför med hemresan.
Planera köra genom Alperna under dagtid. Vi missade massor av vyer.
Lördag, till Ljubljana i Slovenien. Vi tar oss tiden att köra rakt ner till Rijeka och Adriatiska havet på mindre vägar för att få se kusten och den omskrivna laddaren i Senj. En Nordostlig Bora på säkert 25 m/s i Senj kan ses på bilderna. Upp till huvudvägen och framme i Biograd samtidigt med barnen som på morgonen flugit från Umeå till Split.
Slutsats: Svårt att planera hur långt man hinner om man vill nå så långt som möjligt. Vägarbeten och trafik är svåra att förutse. Förr oss som börjar boka hotell när vi blir trötta, då uppstår svårigheten att få hotell som har öppet sent på kvällen.

En veckas segling är en annan historia.

Hemresan. Nu har vi förstärkt med vår dotter som chaufför 3.
Vi startar 09:00 på söndag i Biograd. Efter 29 timmar är vi i Helsingborg. Når en bra bit i Tyskland innan lastbilarna kommer 22:00. Klart smidigare att köra utan lastbilar och på natten det är mindre med personbilar. Det går ofta hålla 150 km/h för alla tre som kör. Vi har garanterat inte orkat utan ”autostyrningen” bilen som själv håller styrningen även i mörker och föraren får fokusera på planering av filbyten och observera vad som händer längre fram.
Frun är jätteduktig och håller hög hastighet men behöver hjälp med navigering så bara en sover när hon kör.
Slutsats: Även vi klarar köra dygnet runt som vi läst att några andra kan men vår familj vet nu att vi behöver vara fler än två som kör.

Resan planerades med Abetter rout planner. Inställd på 130 % hastighet för att ha tillräcklig med laddning om det går hålla hög fart. På nerresan lägger vi in motvind efter ett tag då förbrukningen säkert ökar 10% i motvinden. Regn bara några få timmar så vi lägger inte till något där. Laddningen stämmer hela vägen.
10 % laddning vid ankomst ger god laddhastighet, markant lägre då vi kom fram under 10%.
Upptäckte till slut det självklara att vi når sällan 130% så för att få bedömning av körtiden gjorde vi även en plan med 90 eller 100% hastighet mot tillåten.
På hemresan testar vi för första gången att lägga in längre sträckor i Teslans navigator. Under våra 190 mil konstaterar vi samma som andra att Tesla garderar med extra laddning för att parera regn, motvind och kanske även höjd. Vi laddar enligt ABRP i stället. Dock trevligt att ha en längre körsträcka på Teslans karta med ABRP avgjorde var vi laddar. Tesla klarar inte planera laddning än på sträckor som innehåller färjor. Klockrent för ABRP.
Har BroBizz med sidoavtal för Scandlines färjor. Ger förtur på färjor och spar pengar främst över Öresund oavsett bro eller färja. Gesder Rostock går får billigare med förbeställning men Bizz ger förtur.

Flyga eller köra till Kroatien från norra Sverige?
Att bevisa att det går undvika långdistansflyg var en drivkraft. Klart mer upplever mer om man övernattar och kör på dagtid. Så fyra dagar från Umeå till medelhavet var två dagar kortare än semestern 2017 men ger klart mer än 29 timmar sträckkörning. Vi kommer nog göra fler långresor med elbil.

Elfärja ett måste med elbil. Helsingborg Helsingör.
DSC_2893.JPG
Testa att bo udda, ofta billigare än storstädernas hotell
DSC_2934.JPG
Senj. Supervackert i bra väder. 25 m/s , förtöjde i laddkabeln så vi inte skulle blåsa i havet.
IMG_20180922_132054.jpg
Slovenien/Kroatien. Dubbla passkontroller och dåligt bemannade. Höll på att glömma att denna extra tid också måste in i planen.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Kroatien, september 2018

Inlägg av Feddan »

Läckert! Tack för berättelsen!
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Kentoa
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 aug 2016 18:26
Ort: Bollstabruk

Re: Kroatien, september 2018

Inlägg av Kentoa »

Tack för en bra resebeskrivning och tipsKommer själv att i september köra Kramfors till Zadar.
Model 3, LR, Midnight Silver, FSD.
Skriv svar