8/3 Södermalm - Trosta - Moers (och Ionity)

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 700
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Tyskland (och Ionity)

Inlägg av Lophornis »

Jag har slutat använda webbsidan för betalning på ionity för det är så bökigt. Använder pluggsurfing Rfid brickan istället har funkat alla gånger jag laddat i Sverige alla fall.

Läste någonstans att Tesla inte har standard protokoll i ccs kontakten så kan vara därför det krånglar på hpc laddarna.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Tyskland (och Ionity)

Inlägg av boreno »

TiborBlomhall skrev:
Kan det vara så att du har Nordea kort och glömt låsa upp den för internetbetalning?
Nej, betalningen var ju det enda som fungerade :-)
Ionity har inte byggt ett robust system helt enkelt. Av alla snabbladdare jag kollat in så är det bara Tesla som verkar bygga in best-effort i att hantera felsituationer.

Tillbaka till reseberättelsen:
• Varje gång jag laddar längre än 30 minuter på SuC så startar bilen om sina system. Laddningen avbryts och startar om ibland också. Men det är robust, automatiskt och ger ingen tidsförlust att bråka om.
• Vid ett tillfälle startade mjukvaran om under körning. Var inga problem dock.
• Bilen kränger mycket i sidvind. När haglet föll gungade hela bilen.
• Superchargers visar ju hur många lediga stolpar som finns, vad jag kan se är det filtrerat på CCS. Snyggt!
• Öppnade bakluckan efter regnet och det blev lite blött.
• Filbyte åt vänster med AP fungerar alltid, åt höger 2ggr av 3.
• Förvaringsutrymmena är utmärkta! Fack lite här och var, mycket bättre än S.
• Appen rapporterar att SuC nästan är klar redan vid 72%, på MS var det 80%. Kan vara en generell ändring de gjort dock.

Jag har sett minst 10 Model 3 bara här i Tyskland hittills! Och på förra laddstoppet stod 3 Audi eTron och laddade:
3498470F-D41A-4D7E-AFED-A0D438122D97.jpeg
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
petterwiktander
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 jul 2018 08:30
Ort: Uppsala

Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Tyskland (och Ionity)

Inlägg av petterwiktander »

Finns inte pin-to-drive?
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Tyskland (och Ionity)

Inlägg av kangru »

petterwiktander skrev:
Finns inte pin-to-drive?
Jo det finns.
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Tyskland (och Ionity)

Inlägg av boreno »

Lohne-Busdorf, 333km, 181min, 68kWh, 204Wh/km, 110km/h genomsnitt, 130km/h max, 8°C, vindstilla, ingen nederbörd, 20” vinterdäck
6F3807AC-D8FB-4DEE-9084-97ED7A647702.jpeg
Min erfarenhet är att jag gör den sträckan på ca 190Wh/km under samma förutsättningar med min S90D, 21” vinterdäck.

Jag får inte grepp om förbrukningen i den här bilen. Nu ska jag ladda fullt och slipstreama helvetet ur bilen tills blåsan nästan spricker, då ska jag väl lyckas få ned förbrukningen under mina rekord med S:en?!

Jag har för övrigt noterat att bilen saknar range mode.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 835
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Tyskland (och Ionity)

Inlägg av JonasH »

Den saknar väl rangemode eftersom batteriet saknar uppvärmning om jag fattat rätt.

Men jag kan ha fel. Har hänt förut... :?
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Tyskland (och Ionity)

Inlägg av boreno »

JonasH skrev:
Den saknar väl rangemode eftersom batteriet saknar uppvärmning om jag fattat rätt.
Nej, det stämmer inte.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Andr3as
Inlägg: 30
Blev medlem: 03 mar 2019 20:28

Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Tyskland (och Ionity)

Inlägg av Andr3as »

boreno skrev:
Lohne-Busdorf, 333km, 181min, 68kWh, 204Wh/km, 110km/h genomsnitt, 130km/h max, 8°C, vindstilla, ingen nederbörd, 20” vinterdäck
6F3807AC-D8FB-4DEE-9084-97ED7A647702.jpeg
Min erfarenhet är att jag gör den sträckan på ca 190Wh/km under samma förutsättningar med min S90D, 21” vinterdäck.

Jag får inte grepp om förbrukningen i den här bilen. Nu ska jag ladda fullt och slipstreama helvetet ur bilen tills blåsan nästan spricker, då ska jag väl lyckas få ned förbrukningen under mina rekord med S:en?!

Jag har för övrigt noterat att bilen saknar range mode.
Hur mycket trafik när du kört med MS resp nu? Min erfarenhet av Tyskland är att förbrukningen är avsevärt lägre när man kör ”normalt” med ICE bil och jag vill tro att det beror på att en vältrafikerad Autobahn innebär ett enda stort slipstreamande. Är det däremot lite trafik sticker förbrukningen upp igen.
M3 LRD Silver 18” FSD beställd (11/2) - i väntans tider
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Moers (och Ionity)

Inlägg av boreno »

Nu slipstreamar jag genom Danmark!
7A5C2F8C-1489-4DE7-9889-7D5E5DA72AD2.jpeg
Nu börjar det se bra ut:
8092E1A9-DE3E-40EF-A61E-E5D449BA7487.jpeg
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Moers (och Ionity)

Inlägg av boreno »

• Typical Wh/km verkar vara satt till absurt låga värdet 155 i den här bilen.
• Jag hör intermittent vinande vindljud från ventilationen (även när den är av), i så låg hastighet som 90km/h
• Jag får nästan 10Wh/km sämre siffror än i min S90D när jag slipstreamar.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Moers (och Ionity)

Inlägg av boreno »

124Wh/km senaste 50km! Vid 85-95km/h. Fint väder, viss sidvind.
3B7E3595-33BF-465F-997C-DE1956B18648.jpeg
Uppdatering: kolla!
83D66288-3F8E-4B5E-A49A-5EA007743D90.jpeg
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Andr3as
Inlägg: 30
Blev medlem: 03 mar 2019 20:28

Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Moers (och Ionity)

Inlägg av Andr3as »

Jag börjar misstänka att Nokians dubbfria 20” är extra mjuka och klibbiga. Har du provat känna på gummit? (Kan vara svårt att få ut något av det om man inte är däcknörd.)

Utgår ifrån att du har rekommenderar däcktryck...

Edit: Killgissar på hög nivå nu men kollar däckspecen på Nokians sida. Det verkar som 20” har avsevärt lägre load index. Kombinerat med att 20” skulle vara mer prestandan riktar SKULLE det kunna tala för ovan resonemang. Men som sagt, killgissning de lux. Förtydligande/ det är snarare den låga profilen än 20” specifikt som skulle vara anledningen.
M3 LRD Silver 18” FSD beställd (11/2) - i väntans tider
Verdi

Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Moers (och Ionity)

Inlägg av Verdi »

Andr3as skrev:
Jag börjar misstänka att Nokians dubbfria 20” är extra mjuka och klibbiga. Har du provat känna på gummit? (Kan vara svårt att få ut något av det om man inte är däcknörd.)

Utgår ifrån att du har rekommenderar däcktryck...

Edit: Killgissar på hög nivå nu men kollar däckspecen på Nokians sida. Det verkar som 20” har avsevärt lägre load index. Kombinerat med att 20” skulle vara mer prestandan riktar SKULLE det kunna tala för ovan resonemang. Men som sagt, killgissning de lux. Förtydligande/ det är snarare den låga profilen än 20” specifikt som skulle vara anledningen.
Nokians dubbfria är visserligen extremt mjuka men de är också bland det mest lättrullade du kan sätta på en bil.
Andr3as
Inlägg: 30
Blev medlem: 03 mar 2019 20:28

Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Moers (och Ionity)

Inlägg av Andr3as »

Verdi skrev:
Andr3as skrev:
Jag börjar misstänka att Nokians dubbfria 20” är extra mjuka och klibbiga. Har du provat känna på gummit? (Kan vara svårt att få ut något av det om man inte är däcknörd.)

Utgår ifrån att du har rekommenderar däcktryck...

Edit: Killgissar på hög nivå nu men kollar däckspecen på Nokians sida. Det verkar som 20” har avsevärt lägre load index. Kombinerat med att 20” skulle vara mer prestandan riktar SKULLE det kunna tala för ovan resonemang. Men som sagt, killgissning de lux. Förtydligande/ det är snarare den låga profilen än 20” specifikt som skulle vara anledningen.
Nokians dubbfria är visserligen extremt mjuka men de är också bland det mest lättrullade du kan sätta på en bil.
Mitt resonemang är just att detta kan skilja profiler emellan. Men som sagt, jag vet inte. Vad jag VET är att ett däck med avsevärt mjukare gummi kommer rulla avsevärt tyngre.

Därtill skulle 20”-fälgarna vara särskilt olyckliga ur aerodynamisk aspekt men det borde inte göra att förbrukningen blir hög även vid slipstreaming.
M3 LRD Silver 18” FSD beställd (11/2) - i väntans tider
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Moers (och Ionity)

Inlägg av boreno »

Blåste igenom Danmark utan stopp. Busdorf-Löddeköpinge 420km, 143Wh/km. Saknades lite kräm för att köra hela vägen till Todtaholm, men inte mycket.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Andr3as
Inlägg: 30
Blev medlem: 03 mar 2019 20:28

Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Moers (och Ionity)

Inlägg av Andr3as »

Ang däcken:
Nokian klassar 20” till nivå ”C” avseende förbrukning.
18” & 19” till nivå ”B”
Kan också tilläggas att 245/40 20” får nivå ”B”.

Någon skillnad är det då antagligen på gummiblandningen. Det här blir dessutom värre när temperaturen ökar såsom i Tyskland nu...
M3 LRD Silver 18” FSD beställd (11/2) - i väntans tider
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Moers (och Ionity)

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
Andr3as skrev:
Jag börjar misstänka att Nokians dubbfria 20” är extra mjuka och klibbiga. Har du provat känna på gummit? (Kan vara svårt att få ut något av det om man inte är däcknörd.)

Utgår ifrån att du har rekommenderar däcktryck...

Edit: Killgissar på hög nivå nu men kollar däckspecen på Nokians sida. Det verkar som 20” har avsevärt lägre load index. Kombinerat med att 20” skulle vara mer prestandan riktar SKULLE det kunna tala för ovan resonemang. Men som sagt, killgissning de lux. Förtydligande/ det är snarare den låga profilen än 20” specifikt som skulle vara anledningen.
Nokians dubbfria är visserligen extremt mjuka men de är också bland det mest lättrullade du kan sätta på en bil.
Ju mjukare ju trögare, det säger sig själv.
Mjukhet är bra för fäste/friktion, hårdhet för det motsatta.
Tyckte jag tom märkte skillnad på mina 16" på min Volvo. Hade Nokian r2, och de kändes mkt "trögare" än sommardäcken.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Moers (och Ionity)

Inlägg av Wahll »

kler skrev:
boreno skrev:
Legato skrev:
Haha det blev ju inte mindre kryptiskt av det svaret iaf Bild
kler skrev:
Enligt gällande hastighetsbegränsning? :geek:

Jag måste få se dem live innan det är för sent!
Helvete vad mäktiga de är.
Jag minns när jag hörde The Model första gången när jag var 14. Kärlek vid första öronkastet.
Das model... Bitte
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Moers (och Ionity)

Inlägg av Wahll »

Bjelke skrev:
boreno skrev:
Legato skrev:
Haha det blev ju inte mindre kryptiskt av det svaret iaf Bild
kler skrev:
Enligt gällande hastighetsbegränsning? :geek:

Jag måste få se dem live innan det är för sent!
Ja dom skulle jag också vilja se live :)
Kommer till Göteborg i sommar om jag minns rätt.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Moers (och Ionity)

Inlägg av boreno »

Hemma igen. Återkommer med slutrapport.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Moers (och Ionity)

Inlägg av Bjelke »

Det ser vi fram emot :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Andr3as
Inlägg: 30
Blev medlem: 03 mar 2019 20:28

Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Moers (och Ionity)

Inlägg av Andr3as »

Boreno och ni andra som har fått bilen och kör den nu när vi fått lite kallare väder.

Hur upplever ni klimatkomforten från glastaket/-taken? Blir det ett påtagligt köldras?
M3 LRD Silver 18” FSD beställd (11/2) - i väntans tider
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Moers (och Ionity)

Inlägg av M3apan »

boreno skrev:
Hemma igen. Återkommer med slutrapport.
Vet inte vilken väntan som är mest spännande just nu... den på den här slutrapporten eller leverans av trean.

:lol:
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Moers (och Ionity)

Inlägg av TiborBlomhall »

Andr3as skrev:
Boreno och ni andra som har fått bilen och kör den nu när vi fått lite kallare väder.

Hur upplever ni klimatkomforten från glastaket/-taken? Blir det ett påtagligt köldras?
Inte i -5 iaf
Skriv svar