Stockholm - Tyskland ToR

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
akeller
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 28 feb 2016 08:22
Ort: Hörby

Re: Stockholm - Tyskland ToR

Inlägg av akeller »

Ett tips om bilen saknar uppkoppling är att dela ut internet på din telefon.
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Stockholm - Tyskland ToR

Inlägg av themax »

akeller skrev:
Ett tips om bilen saknar uppkoppling är att dela ut internet på din telefon.
Har en puck liggande i bilen hela tiden, men med två tonåringar i baksätet fylls 20GB (som är gränsen på mitt abonnemang utomlands) på nolltid ... Alltså avstängd utomlands där de får nöja sig med potten på mobilen.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Stockholm - Tyskland ToR

Inlägg av themax »

En kortare uppdatering idag. Inte för att upplevelserna varit färre, men tiden i bilen har varit det.

Glostrup Park Hotel gav oss el så vi nådde 90% i morse, precis som vi räknat med. Så med enfas 16A går det att få en Model 3 att gå från 30% till 90% på en hotellnatt. Fullt tillräckligt alltså.

Vi körde genom centrum i Köpenhamn men vi valde att fortsätta till Sverige istället för att handla där. Vi tänkte att vi kunde fixa framrutan på bilen i Löddeköpinge samtidigt som vi handlade. En nackdel vi upptäckt med elbil är att eftersom man sällan stannar på en mack så får man inte heller tillgång till prylar att rengöra vindrutan med. Men i Lödde ligger macken nära så vi kom ihåg att fixa alla insekter som fastnat på rutan.

Eftersom vi ändå stod där passade vi på att ladda lite. Vi hade ju ganska fullt så det blev bara 11 kWh innan jag kopplade ur för att köra till macken.

I Lödde träffade vi på TeslaTissel och fick se hans gula bil i verkligheten – kul! Dalahästen gjorde hela grejen... Många norrmän som laddar. Jag förstår att alla laddplatser längs E6 ofta har norrmän på plats. Och gärna för mig. Ju fler elbilar desto bättre.

Vårt mål för dagen var Viken mellan Höganäs och Helsingborg. Två fina flaskor in i kylen av de vi köpte hos Schloss Vaux så vi fick en god och underhållande kväll med släktingar här. De kör Leaf som andrabil så här finns laddning att få från en bra laddbox. Ska testa att ladda till 100% i morgon. A Better Routeplanner anser att vi kan klara oss med ett laddstopp i morgon i Ödeshög på väg tillbaka till Stockholm om vi gör det. Vi får se om det stämmer.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Stockholm - Tyskland ToR

Inlägg av fth »

themax skrev:
En nackdel vi upptäckt med elbil är att eftersom man sällan stannar på en mack så får man inte heller tillgång till prylar att rengöra vindrutan med
Jag har en sprutflaska med utspädd fönsterputs och en fönsterskrapa från Biltema i frunken av just den anledningen, perfekt att ta fram på SuC, trevligt att kunna låna ut också.

https://www.biltema.se/bilvard/biltvatt ... 2000041310

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Stockholm - Tyskland ToR

Inlägg av themax »

fth skrev:
themax skrev:
En nackdel vi upptäckt med elbil är att eftersom man sällan stannar på en mack så får man inte heller tillgång till prylar att rengöra vindrutan med
Jag har en sprutflaska med utspädd fönsterputs och en fönsterskrapa från Biltema i frunken av just den anledningen, perfekt att ta fram på SuC, trevligt att kunna låna ut också.

https://www.biltema.se/bilvard/biltvatt ... 2000041310

/fth
Köpte insektsspray på Shell och fick tipset av TeslaTissel att ha med några liter vatten i bilen. Sakta men säkert lär vi oss specialtricken. Fönsterputs och skrapa kanske är bättre, insektssprayen är aggressivare mot lacken så vi får väl experimentera vidare.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Stockholm - Tyskland ToR

Inlägg av themax »

Sista sträckan gick från Viken mellan Höganäs och Helsingborg till Stockholm. Första turen blev ett erbjudande om provkörning hos våra nattvärdar. Naturligtvis med efterföljande delande av referrallänk. Och de 100 % jag planerat för vid avfärd behövdes inte. Bilen visade att vi skulle ha 15% i Ödeshög trots att vi startade med 90%. Så det var bara att ge sig iväg.

Efter en och en halv timme började det dock kurra i magen lagom till vägbygget vid Toftaholm. Nu har de spärrat en lång bit av 2+1-vägen så "omvägen" via Toftaholm hade förmodligen gått snabbare för alla idag. Det gick riktigt sakta där de nu påbörjat arbetet med nya motorvägen. Vägen ska vara klar 2022, så att planera för stopp i Toftaholm är säkert lugnare får nerverna än att passera vägarbetet... Dessutom har vi redan efter bara tre gånger tröttnat på Dinners vid Ödeshög. Tesla måste börja bry sig om var de placerar sina snabbladdare. Ingen skulle bli gladare än jag om det fanns fler ställen som Toftaholm. Jag vet att åsikterna går isär här bland forumets medlemmar, men vi gillar god mat och god dryck. Och det lär dröja innan det serveras på Dinners i Ödeshög.

Nåväl. Dagens var stek med hasselbackspotatis, gräddsås och gelé. Mycket gott och lunchen för hela familjen kostade som en full tank diesel på Circle K. Vi anlände med 50% och lämnade med 91%. Tillräckligt för att bara behöva stanna för en glass i Ödeshög där vi gick från 60% till 81% och 17 kWh på kvarten det tog att äta upp glassen.

Nu hade vi också tillräckligt för att ta oss ända till Stockholm, så Sillekrog kunde vi hoppa över. Några kilometer före Nyköpingsbro märkte vi att bilen ville ta av där och åka mindre vägar förbi Nyköping. Och mycket riktigt var det en olycka där med långa köer. Vi gjorde som bilen sa och bör ha passerat hundratals bilar innan vi körde ut vid Skavstapåfarten i Nyköping. Vi såg brandbilarna som jobbat vid olyckan lämna precis när vi körde på E4 igen.

Väl hemma hade vi kört med en energiåtgång på 154 wH/km. Autopilot hela vägen från Ödeshög och precis på GPS-hastighet. När vi pluggade in i garaget hade vi 19% kvar i batteriet, och en uppskattad räckvidd på 9 mil. Jag vet att flera hardcore-förare här i gruppen fnyser över allt över 5% kvar vid hemkomst, men under hela resan har vi kört och planerat för ungefär 10% kvar vid målet med hjälp av A Better Routeplanner (ABRP) och det har visat sig fungera mycket bra för vårt körmönster. Vi har uppskattat att ha en viss trygghet att göra utsvävningar utöver vad ABRP räknat ut och vad bilen föreslagit. Vi har inte under någon gång under denna resa känt oss begränsade av att vi haft elbil.

Bild

Totalt har vi kört 422 mil och använt 679 kWh (161 wH/km). När vi gjorde en liknande resa förra året med dieselbilen köpte vi drivmedel för nästan 5000 kronor. Denna gång handlar det om hundralappar då jag har sex månader fri SuC tack vare referralprogrammet. Men även om vi hade betalat för all el skulle det ha blivit avsevärt mycket billigare än med dieselbil. Och åkkomforten är det inga problem med. Jag har stora krav på sätet i bil, och jag var orolig att Teslas säte i Model 3 skulle vara för kort för mig som både är lång och tung. Men det har fungerat utmärkt. Det enda jag har att anmärka på är att svensk asfalt hörs mer i Model 3 än i vår gamla bil. Tysk asfalt är en njutning att köra på. Jag sätter min förhoppning inför framtiden att Tesla faktiskt gör ljudtester i Sverige eller Norge för att begränsa vägljudet i framtida bilar.

Hemma med fyra lådor god dryck och massor av upplevelser rikare. Det kan man inte klaga på. Nu börjar vi planera nästa resa.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 501
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Stockholm - Tyskland ToR

Inlägg av Xeik »

Kul att följa din tråd! :)
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Stockholm - Tyskland ToR

Inlägg av kangru »

Kul att läsa, ser fram emot nästa reportage.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1489
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Stockholm - Tyskland ToR

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Härligt att följa er resa, tack!
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Stockholm - Tyskland ToR

Inlägg av Elix747 »

Tack gör intressant läsning. Ger inspiration inför egen planerad resa.
Mycket bra förbrukning på 161 Wh/km. Vilken ungefärlig hastighet har du haft på motorväg / autobahn? Där går min förbrukningen upp ganska fort.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Hok
Inlägg: 365
Blev medlem: 13 jan 2015 17:37

Re: Stockholm - Tyskland ToR

Inlägg av Hok »

Tack för en bra reseberättelse. Alltid lika kul att följa med på andras resor.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Stockholm - Tyskland ToR

Inlägg av themax »

Elix747 skrev:
Tack gör intressant läsning. Ger inspiration inför egen planerad resa.
Mycket bra förbrukning på 161 Wh/km. Vilken ungefärlig hastighet har du haft på motorväg / autobahn? Där går min förbrukningen upp ganska fort.
Vi har kört mycket med autopilot, så max har legat på 150 km/h, någon gång toppade jag över 160 också. Dock är det sällan man kan köra några längre sträckor i den hastigheten på dagtid så 130 är nog mer normalt. Men vi har ibland aktivt valt bort autobahn för att faktiskt få se den tyska landsbygden. Mycket trevligare än motorväg. Då har vi ibland nått förbrukningssiffror nedåt 130 wH/km.

Jag har inte haft energigrafen uppe när vi kört snabbt så jag vet inte vad den drar i 150. Dock är högsta dagsgenomsnittet 181 wH/km. Det var första dagen då vi körde från Sverige till Berlin.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Stockholm - Tyskland ToR

Inlägg av helix »

Tack för riktigt trevligt resereportage!

Angående förbrukning i 150km/h så ligger min Model 3P runt 260wH/km med 20" sommardäck. Tycker det är helt okay. Min tidigare S100D låg på 300wH/km med 21" på samma väg och vid likvärdig temperatur och förhållande.
Skriv svar