Stockholm - Tyskland ToR

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Hok
Inlägg: 365
Blev medlem: 13 jan 2015 17:37

Re: Stockholm - Tyskland ToR

Inlägg av Hok »

Tack för en bra reseberättelse. Alltid lika kul att följa med på andras resor.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Stockholm - Tyskland ToR

Inlägg av themax »

Elix747 skrev:
Tack gör intressant läsning. Ger inspiration inför egen planerad resa.
Mycket bra förbrukning på 161 Wh/km. Vilken ungefärlig hastighet har du haft på motorväg / autobahn? Där går min förbrukningen upp ganska fort.
Vi har kört mycket med autopilot, så max har legat på 150 km/h, någon gång toppade jag över 160 också. Dock är det sällan man kan köra några längre sträckor i den hastigheten på dagtid så 130 är nog mer normalt. Men vi har ibland aktivt valt bort autobahn för att faktiskt få se den tyska landsbygden. Mycket trevligare än motorväg. Då har vi ibland nått förbrukningssiffror nedåt 130 wH/km.

Jag har inte haft energigrafen uppe när vi kört snabbt så jag vet inte vad den drar i 150. Dock är högsta dagsgenomsnittet 181 wH/km. Det var första dagen då vi körde från Sverige till Berlin.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Stockholm - Tyskland ToR

Inlägg av helix »

Tack för riktigt trevligt resereportage!

Angående förbrukning i 150km/h så ligger min Model 3P runt 260wH/km med 20" sommardäck. Tycker det är helt okay. Min tidigare S100D låg på 300wH/km med 21" på samma väg och vid likvärdig temperatur och förhållande.
Skriv svar