Backup laddstationer till Italien

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nichighfield
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 maj 2019 20:23

Backup laddstationer till Italien

Inlägg av nichighfield »

Hej alla Tesla ägare och fantaster!

Nästa vecka så packar jag in familjen och åker på ett bröllop i Bryssel för att sedan åka ner till Italien. Vi tar det rejält "piano" och har många övernattningar planerade ner på resan. Jag har planerat alla övernattningar både upp och hem och tittat på Teslas egna karta och det skall fungera att ta sig både ner och hem med bara SuC.
Nu läste jag lite på forumet att många av Er kör med lite backup från andra fristående laddstationer.
Tanken har slagit mig men känns som att detta ej skall behövas eller vad anser Ni som var ute och åkt i Europa med Era bilar?
Har kört t&r till Flensburg och då var det aldrig några problem. Min största risk är när jag skall över till ön Elba med bilen men enligt mina beräkningar med Teslas laddkarta så skall det gå.

En annan sak, någon som har koll på var man kan skaffa sig ett bagagenät eller galler som man kan sätta in i Tesla Model X för att minska risken att få en väska i huvudet? :roll:
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Backup laddstationer till Italien

Inlägg av bylund »

Jag har Plug Surfing. Sparsamt använt, men kostar bara 10 EUR att få en tag hemskickad, så känns som en rätt billig försäkring. Men visst funkar det oftast fint med bara superladdare.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
nichighfield
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 maj 2019 20:23

Re: Backup laddstationer till Italien

Inlägg av nichighfield »

Tack för tipset, beställde en sådan nu så finns lite backup. Hoppas bara brickan kommer innan jag åker på måndag :roll:
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Backup laddstationer till Italien

Inlägg av jpetters »

Jag kan även rekommendera att ladda ner denna app.
Bild
D-Mobility by Duferco Energia Spa https://itunes.apple.com/ch/app/d-mobil ... ?l=en&mt=8
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Backup laddstationer till Italien

Inlägg av fth »

Jag har kört några tusen mil i Europa, till Tyskland, Spanien, Kroatien etc.

90-99% av laddningen gjordes på SuC, och resten var egentligen bara av bekvämlighet, inte av nödvändighet, mest då på hotell med laddmöjligheter, och någon enstaka gång på AC-laddare vid köpcentra el dyl.

Du klarar dig mycket bra med "bara" SuC, men det är skönt att ha möjlighet att få några kWh om man råkar vara några timmar på en plats där det finns AC-laddare (>=11kW, mindre än så tycker jag inte det är idé att plugga in om man inte stannar över natten).

Om du vill ha hängslen och livrem på riktigt skall du förstås skaffa CCS-adaptern när den släpps (om din bil är byggd före 2019-05-01 måste du även göra en "serviceombyggnad för CCS"), då får du ju betydligt fler och snabba laddare som du kan använda.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Backup laddstationer till Italien

Inlägg av frippe »

På resa i Europa fungerar SuC utmärkt och behöver i normalfallet inget annat.

Dock är det väldigt skönt att alltid leta efter hotell med laddning så bilen är laddad varje morgon, det tycker jag spar mycket tid vid SuC.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Backup laddstationer till Italien

Inlägg av fth »

frippe skrev:
Dock är det väldigt skönt att alltid leta efter hotell med laddning så bilen är laddad varje morgon, det tycker jag spar mycket tid vid SuC.
Det försöker vi också göra, men då vi är fem i familjen så är det redan hyfsat svårt att hitta hotell, skulle vi kräva laddplats så blev det inte så många hotell kvar... ;)

När det finns så är det bra, inte minst eftersom man slipper stanna under "morgonpasset", men i det stora hela så spelar det inte jättestor roll.

Jag brukar också titta efter vanliga laddpatser i närheten av hotell (uppladdning, plugshare, etc), är man beredd att parkera en promenad bort så brukar det gå att hitta bra alternativ. I Schleswig Holstein kan man t.ex. ofta hitta kommunala gratis-laddare med 22kW, t.ex. denna:
https://www.plugshare.com/location/128658

som ligger på promenadavstånd till ett mycket trevligt litet hotell med grym frukost och svensktalande personal:
https://onnohotel.com/

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar