Madeira 2019

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 273
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Madeira 2019

Inlägg av roder99 »

Laddat med DC för första gången i Machico på Madeira i dag. Kändes stort då den tickade upp i 44 kW.

Innan detta hade jag i dag laddat på ett annat ställe med två fina laddare med typ2-uttag. Inget hände trots att allt fungerade. Det visade sig att de bara gav 3,7 kW enfas. En mil i timmen stod det på skärmen i bilen.

Försökte redan i går i Funchal (bredvid elverket) att ladda DC men då hann en lokal bmw i3 före. Fick dock ett bra elbilssnack med det unga paret. Fick dock veta att ytterligare en DC 50 kW var uppsatt två kvarter bort vid en galleria.
2B8A8514-4901-41E3-8268-C89E026E720F.jpeg
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 273
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Madeira 2019

Inlägg av roder99 »

I dag blev en dag i kultur och teknikens tecken. Ett besök på Le Musée de l'Électricité «Casa da Luz»

Här får man lära sig det mesta om elektricitet, hur det tillverkas från sol, vind, vatten, termiskt och tex kärnklyvning.

En del består av en experimentverkstad för både stora och små. En annan del handlar om hur Madeira och Porto Santo blev elektrifierade.

Massor med lampor, maskiner, transformatorer, isolatorer ja allt som behövs föra att skicka och ta emot elektricitet.

I museet fanns även en utställning från United Foto Press
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 273
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Madeira 2019

Inlägg av roder99 »

Provar och lägger in texten gällande reportaget om min resa till Madeira. Hoppas det är ok med admin, annars får jag ta bort det och omarbeta texten till något eget. Har varit lite upptagen med en kyl/frys som stått utan el i köket i 29 dagar. Ett typiskt CSI-jobb med saften från tio kg vildsvinskött ute på köksgolvet. Bott på hotell sedan den 3/10. Gör en riktig uppdatering när jag är hemma igen.



Mikael Palm byggde om sin femsitsiga elbil till minihusbil, satte sig bakom ratten och körde genom Europa med Atlantön Madeira som slutmål.
– Finessen när man har sängen med sig bak är att man kan lägga sig redan klockan sju om man vill få en tidig start och undvika rusningstrafik, säger Mikael Palm.

De flesta som åker på semester till Madeira börjar nog med att boka flygbiljett och hotell. Mikael Palm valde en annan väg – eller snarare flera vägar som tog honom genom Europa till Portimão i Portugal, och vidare med färja ut till havs. Hans tidigare erfarenhet av långa bilresor var begränsad till en kompisresa till Österrike och Venidig på 90-talet.
– Vi bilade till Zell am See-området i Österrike. Där finns en fantastik grej där, man kunde åka skidor på glaciären i Kaprun ända in i augusti. Inför nästa år måste de stänga 20 juli för att säsongen blivit 3 veckor kortare, säger Mikael Palm.
En av anledningarna till att glaciären krymper är de växthusgaser som delvis kommer från trafiken.
De senaste åtta åren har Mikael Palm, som är chef för verksamhetsutveckling på Sandviken Energi AB, bidragit mindre än de flesta till just bilutsläppen.
– Jag har länge varit intresserad av hur vi kan bara snällare mot miljön. Jag började jobba i Forsmark 2011. Där fanns dieselminibussar som gick hela dagarna, mellan Forsmark 1 och 3 är det en kilometer. Jag tänkte "varför har vi på kärnkraftverket inte elfordon i stället"? säger han.
Hans idé fick gehör. Kort efter importerade han en elcykel från Tyskland. När bilarna från elbilsprojektet "shopping circle" som drog igång 2009 i Gävle såldes köpte Mikael en, trots att de var i dåligt skick. En ingenjörskompis hjälpte till att fixa upp den.
– Det var åtta mil enkel resa till Forsmark. Jag laddade bilen i motorvärmaruttaget och toppade upp den så det fungerade sommar som vinter.
Sedan dess har han bytt bilmodell flera gånger, alltid till en ny elbil. Med sin nuvarande, en lätt begagnad Tesla S 85D, pendlar han 2,7 mil mellan Gävle och jobbet i Sandviken. I snitt kör han sex-sju mil per dag.
– Jag kommer nästan 42 mil om jag kör 90-100 kilometer/timme. Riktiga mil, inga låtsasmil som man räknat fram.
Men drömresan krävde mycket mer. Eftersom energi inte bara är Mikaels jobb utan också ett stort intresse var det ingen slump att det var den portugisiska ön Madeira, norr om Kanarieöarna, som var målet för resan.
– Jag har även tidigare rest till öar som försöker bli fossilfria, säger Mikael Palm, som fixade en tagg från den portugisiska staten som gjorde att han kunde ladda bilen gratis.
Förra året flög han till Porto Santo, norr om Madeira, där han hyrde en elbil för att ta sig runt. Båda öarna har vind- och solkraft. På Porto Santo drog man förra året igång ett test tillsammans med Renault, som omfattar 20 elbilar. Målet är att testa hur det fungerar att spara reservkraft genom att använda elbilarnas batterier som reservnät för hela ön.
Med en omväg till Normandie för att hedra 75-årsjubileumet av D-day och korta resor på öarna landade resan på omkring 1 000 mil.
– Jag besökte Omaha beach, museum och amerikanska kyrkogården under tre dagar. Lika som jag tycker att man borde se Auschwitz-Birkenau så tycker jag att det här var viktigt. Jag ville visa min respekt till de som kämpade för att fria Europa, säger han.
Bortsett från avstickaren på 30 mil var det raka spåret ner till Portimão i Portugal, där 24-timmarsfärjan till Madeira avgick 31 augusti.
– Jag körde ofta 15-20 mil, stannade och laddade 20 minuter och körde vidare sen. Börjar man köra tidigt på morgonen innan trafiken kickar igång kör man 60-100 mil per dygn ungefär, säger han.
Exakt rutt, med stopp för laddning, räknade bilen ut själv. Har man en elbil som inte gör det finns hemsidor där man kan se var man kan ladda och planera sin rutt. På Mikael Palms uträknade rutt kan man se om det finns fler bekvämligheter vid laddstationen, som kafé eller hotell. Det senare hade Mikael tänkt hoppa över nästan alla nätter. Inspirerad av Youtubeklipp byggde han om baksäte och bagageutrymme till en två meter lång, 120 centimeter bred säng. I bilen hade han förutom packning också en hopfällbar elcykel, vatten och en kylbox som gick på 12 volt.
– Finessen när man har sängen med sig bak är att man kan lägga sig redan klockan sju om man vill få en tidig start och undvika rusningstrafik, säger Mikael Palm.
Inne i bilen var det alltid 20 grader eftersom bilens klimatanläggning kan gå även om bilen är avstängd. Trots det blev det fler hotellnätter än han tänkt och runt 10 nätter i bilen.
– Det skulle ha blivit många fler, men jag hade otur att min nyinköpta kylbox slutade fungerade. Jag tänkte att jag kunde köpa is, men när jag åkte genom Spanien och Portugal var det 29-30 grader och isen var slut i affärerna. Då blev det lite för trassligt, säger han.

Väl på ön fick han nytta av att kunna bo i bilen. Vid de 25 vattenfallens levada flockas turisterna kring vandringsleder och vackra vattenfall. Eftersom hotellet på platsen gått i konkurs var Mikael Palm ensam kvar på parkeringen när alla turister lämnat den innan molnen drog in och gjorde sikten för dålig för att köra.
– Jag åt i restaurangen och sov över. På morgonen såg jag dimman skingras och solen gå över bergstoppen och skina in, sen var det bara att dra på ut och gå-kläderna.
Femveckorsresan har gett Mikael Palm mersmak, och han planerar redan fler bilresor.
– Nu sitter jag och drömmer om att åka till midnattssolen i Lofoten. Jag vill också åka tillbaka till Österrike och åka skidor i shorts – och åka på whiskyresa till Skottland, har man provsmakat whisky kan man ju sova i bilen, säger han.
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Madeira 2019

Inlägg av heldiggrisen »

Vilken rolig berättelse :)
Har du några interiörbilden så man kan se hur det såg ut när du gjort klart för natten?
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Madeira 2019

Inlägg av Hertsh »

Inspirerande och rolig läsning.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: Madeira 2019

Inlägg av default »

heldiggrisen skrev:
Vilken rolig berättelse :)
Har du några interiörbilden så man kan se hur det såg ut när du gjort klart för natten?
Också nyfiken på detta
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 273
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Madeira 2019

Inlägg av roder99 »

Nybäddad säng. Kylboxen kommer att stå på högersidan bakom passagerarsätet fram. Den sticker ut ca 50 cm från dörren, ca 30 cm in på den 120 cm breda madrassen.
Nybäddat.JPG
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 273
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Madeira 2019

Inlägg av roder99 »

Sängbygget från kortsidan.
Utrymme under säng.JPG
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Madeira 2019

Inlägg av heldiggrisen »

Trevligt. Gjorde du något med ljusinsläppet?
Fick sängramen/madrassen ligga kvar hela resan eller tog du bort det varje morgon?
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 273
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Madeira 2019

Inlägg av roder99 »

Sängen var kvar hela resan.

Solskydd från https://www.solarplexius.se/solskydd-so ... del-s/2016

TESLA Model S 2012- 3 RUTOR BAKRUTA+SIDORUTOR I KOMBIDELEN
850,00 SEK

Svart ogenomskinligt tyg från Ikea. Infäst i sidorutorna bak (ner med rutan, in med tyg och upp med rutan) och lagda runt framstolarna.
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Madeira 2019

Inlägg av heldiggrisen »

Tack så jättemycket.
En riktig inspiration för framtida långresor med elbil
Skriv svar