Laddning i Frankrike

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Laddning i Frankrike

Inlägg av bylund »

emphili skrev:
Planerar sommarsemester som preliminärt går via norra Holland, följer kusten ner mot Bordeaux, in mot Marseille och uppfärden via Millaubron, vidare mot Bourgogne, Alsace och rakt upp genom Tyskland. Nu gäller det att sätta sig in i infrastrukturen för laddning. Jag hade tänkt att gå med i Tesla Club France och be dem förklara vilka som är de bästa webbsidorna för elbilsladdning samt hur betalningsrutinerna fungerar.

Är det någon på forumet som redan har stenkoll på hur det fungerar i Frankrike?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Laddning i Frankrike

Inlägg av Arild »

I Frankrike använder de huvudsakligen Typ-3c som uttag för laddning av elbilar.
http://www.evchargeking.com/t3-charging ... agesize=18

Om du planerar för bara enfas laddning, kommer du ändå behöva en konvertering från Frankrikes Schuko kontakter med EN jord pinne i kontakten, som inte är helt lik den vi har i Sverige och i Tyskland. Den borde inte kosta mycket, men ska ändå tåla minst 10A kontinuerlig belastning.

Det finns en kabel med Typ-3c och Typ-2 som är speciellt anpassad för att ladda även Tesla Model S. Vi skulle kunna köpa in en sådan till Tesla-klubben och låna ut den till de som behöver den för resor till Frankrike och Schweiz.

http://www.e-station-store.com/en/type- ... -400v.html

Utöver Superchargers, som är väl utbyggda i Tyskland, men inte lika bra i Frankrike, finns det många laddstationer i frankrike som har just Typ 3c uttag. Frankrike har gjort beslut på att gå från 10.000 laddplatser under 2015, till minst 40.000 laddplatser senast 2020. Dessa ska placera ut "Nation wide".

http://insideevs.com/france-reveals-cha ... nsity-map/

http://www.france24.com/en/20141208-par ... nationwide
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Laddning i Frankrike

Inlägg av bylund »

I övrigt kan jag nämna att jag har försökt få laddkort på Kiwhi: http://kiwhipass.fr/
De hade roliga saker som vilket franskt departement man var född i med som obligatoriska fält för att beställa laddkort. Har läst på andra sidor att man skulle fylla i deras adress och sedan skicka dem e-post om man ville få kortet utomlands. Men det svarade de aldrig på.
I Paris finns Autolib, https://autolib.eu/fr/ som man kan registrera sig hos. De är egentligen ett hyrbilsföretag för elbilar, som man kan hämta och lämna på många ställen i Paris, men som elbilsägare kan man använda dessa ställen som laddplatser. Jag fullföljde aldrig registreringen på plats, då jag inte behövde ladda i Paris.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 27 apr 2015 23:07
Ort: Kalmar

Re: Laddning i Frankrike

Inlägg av Machris »

Arild skrev:
Om du planerar för bara enfas laddning, kommer du ändå behöva en konvertering från Frankrikes Schuko kontakter med EN jord pinne i kontakten, som inte är helt lik den vi har i Sverige och i Tyskland. Den borde inte kosta mycket, men ska ändå tåla minst 10A kontinuerlig belastning.
Finns denna att få tag på någonstans?
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Laddning i Frankrike

Inlägg av bylund »

En kort förlängningsladd gör jobbet. Då kan man vända UMC:n i förlängningsladdens honändan. Men den ska vara av god kvalitet och ha tillräcklig kabelarea så den tål belastningen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 27 apr 2015 23:07
Ort: Kalmar

Re: Laddning i Frankrike

Inlägg av Machris »

Kort fransk förlängningssladd eller kan man ha en köpt i Sverige (fast då borde väl svensk UMC fungera)? Har inte fattat vari skillnaden består så ursäkta om frågan verkar korkad :oops:
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Laddning i Frankrike

Inlägg av bylund »

En svensk sådan.
Problemet är att den franska kontakten har en jordpigg som gör att du bara kan sätta in UMC:n vänd åt ett håll. Till råga på allt åt det håll som gör att UMC:n inte fungerar, om den franska elektrikern gjort sitt jobb rätt.
Bild


En svensk förlängningssladd har normalt sett ett håll för jordpinnen (men kolla det på den du köper...),
Bild


och om den sedan har den typ av jordning som är vanlig i Sverige i honändan, med två metallflärpar (flärp är väl den korrekta tekniska termen? :) ) så går det att koppla in UMC:n i den ändan på valfritt sätt.
Bild
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 27 apr 2015 23:07
Ort: Kalmar

Re: Laddning i Frankrike

Inlägg av Machris »

Aha, har inte tänkt på att våra sladdar har hål för jordpigg :o
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Användarvisningsbild
emphili
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 06 mar 2014 06:50
Ort: Stockholm, Östermalm, Trelleborg, Malmö

Re: Laddning i Frankrike

Inlägg av emphili »

Tydligen ska nedanstående två badge täcka det mest i Frankrike. Man kanske klarar sig med Teslas Supercharger men det är tryggt med back-up. Har efter mycket irritation lyckats registrera mig för KiWhi och inväntar med spänning om jag får brickan.

För den som vill registrera sig så gör följande;
1) Gå in på www.kiwhipass.fr
2) Vid "Département de naissance" skriv 99
2) Vid nästa steg så använd följande info i de olika fälten
Adresse : 10 allée Louis Vincent
Code postal : 99999
Ville : Etranger
Pays : FRANCE
3) Vid telefonnr tänk på att skriva 10 siffror
4) Ange även din verkliga adress liksom telefonnr med prefix i något fält så de vet var de ska skicka badgen
5) Sista momentet är att betala 24€ med Visa
6) Man får en mejlbekräftelse och där har man ju möjlighet att än en gång nämna sin svenska adress så man verkligen får sin badge till rätt adress.



"Pour répondre à votre demande, voici les deux badges à commander qui vous permettront d'avoir accès au plus grand réseau de charge rapide en France :

- Kiwhi Pass : http://www.kiwhipass.fr/la-carte.html

- Pass Sodetrel : http://www.sodetrel.fr/ ( nous vous recommandons de les appeler plutôt que de leur envoyer un mail pour commander le badge, leur site internet étant en construction )

Ces deux réseaux devraient vous permettre de recharger partout en France sur les points de charge rapides."
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Re: Laddning i Frankrike

Inlägg av Gretsch »

Hej!
Jag tänkte åka till Frankrike i sommar och åka runt lite i landet och då undrar jag om man kanske ska komplettera med en Typ-3c kabel som backup för Supercharger , eller är en CHAdeMO adapter bättre? Och då undrar jag om man måste skaffa ett Kiwhi pass eller ett Pass Sodetrel eller är det det gratis att ladda ? Är det någon som har den erfarenheten och som kan berätta vad som är det smidigaste alternativet .
Användarvisningsbild
emphili
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 06 mar 2014 06:50
Ort: Stockholm, Östermalm, Trelleborg, Malmö

Re: Laddning i Frankrike

Inlägg av emphili »

Är just nu på resan Danmark, Holland, Belgien, Frankrike ocht Tyskland. Resan går via platser som kräver back-up till Teslas nätverk.
Kan konstatera att Holland har hyfsat med landställen men samtliga har krävt lokalt jäkla laddkort och vår räddning har varit förstående hotell.
Belgien, ingen erfarenhet av betalningssätt då vi inte hittade något vettigt laddalternativ i Brügge. Åter igen var det hotellets garage som blev lösningen.
Frankrike, skaffade oss KiWhi innan vi åkte men hittills har det inte använts utan det har varit lokala ELecler supermarket som hjälpt oss. (Irriterande men det kan vara så att ELecler kortet är lokalt men ansökningen tar bara ett par minuter så det är guld värt ändå) ELeclerc verkar ha laddstolpar vid sina större butiker. Övriga besökta laddstolpar har krävt abonnemang som vi inte haft.
På icke Tesla-ställen har vi använt Typ2 och de har varit betydligt snabbare än flera av Teslas Destination charges. Teslas destination chargers känns sådär dels har de hittills laddat som bäst 65 km/h, dels innebär det ofta en omväg som man kanske inte skulle tagit. Bättre är nog att fokusera på Chargemap ( Frankrike) och ringa in Typ2 och chademo ställen som verkar tillgängliga utan komplicerade abonnemang. Verkar som om Frankrike är på g med betalning med bankkort, vilket verkligen skulle underlätta livet för en elbilsägare.
Vi sitter just nu på Omah beach och nyttjar Teslas destination charger. Maten för 26€/person består av brunch till lunch och som man sedan döper om till buffé på kvällen. Känns segt när man har ett fantastiskt hotell i Cabourg. Cabourg har en laddstolpe men vad spelar det för roll om den kräver ytterligare något slags oåtkomligt abonnemang.
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Re: Laddning i Frankrike

Inlägg av Gretsch »

Tack för informationen emphili ! Då vet vet jag lite mer om förhållandena som väntar mig, jag har införskaffat mig en typ 3 kabel för ändamålet och imorgon får jag åka och köpa en CHAdeMO, så får vi hoppas att resan går bra. Första gången för mig så det känns lite nervöst.
Om det är någon som behöver låna en typ 3 kabel för framtida resor till Frankrike så får ni gärna höra av er.
Användarvisningsbild
emphili
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 06 mar 2014 06:50
Ort: Stockholm, Östermalm, Trelleborg, Malmö

Re: Laddning i Frankrike

Inlägg av emphili »

Enligt KiWhi har alla Ikea Frankrike gratis laddning. Ev behöver man några listade kort, typ KiWhi. Det blir vår utmaning imorgon för att nå nästa mål.
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Laddning i Frankrike

Inlägg av miksch »

Jegbhar også tenkt meg en tur til F til høsten og har tegnet at plugsurf- medlemskap med ladebrikke. Har dere sett på det?
Slik jeg har forstått er plugsurf tyskeid og rett og slett samler alle ladestasjoner under et betalingssystem. Du kan da lade per brikke eller mobil.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Laddning i Frankrike

Inlägg av Arild »

Gretsch skrev:
Tack för informationen emphili ! Då vet vet jag lite mer om förhållandena som väntar mig, jag har införskaffat mig en typ 3 kabel för ändamålet och imorgon får jag åka och köpa en CHAdeMO, så får vi hoppas att resan går bra. Första gången för mig så det känns lite nervöst.
Om det är någon som behöver låna en typ 3 kabel för framtida resor till Frankrike så får ni gärna höra av er.
Vi åker på en Europaresa den 7 Juli och kommer att stanna ca en vecka i Frankrike. Det vore bra att höra mer om dina erfarenheter och även få låna din Typ-3-adapter. Finns den tillgänglig 7/7-15/8?
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Re: Laddning i Frankrike

Inlägg av Gretsch »

Vi åker den 4 juli så jag är tveksam att vi hinner hem till den 7 juli, annars hade du gärna fått låna typ-3 kabeln. Jag får önska er en trevlig resa och vem vet, vi kanske stöter på varandra i Frankrike , vi tänkte åka runt och campa och se oss om, vi vet inte riktigt var vi hamnar. Det är kanske någon här på forumet som vet om något bra campingställe med laddplats.
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Laddning i Frankrike

Inlägg av boreno »

Jag åker till Frankrike från Berlin om ett par dagar, nu är jag i Danmark. Inser just att jag helt glömt att skaffa typ-3 adapter. Jag är mycket tacksam för tips på var jag kan köpa en sån, längs vägen från Bakken (Charlottenlund, typ)/Flensburg/Berlin!
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
BigDaddyT
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 10 sep 2015 14:07
Ort: Vellinge

Re: Laddning i Frankrike

Inlägg av BigDaddyT »

boreno skrev:
Jag åker till Frankrike från Berlin om ett par dagar, nu är jag i Danmark. Inser just att jag helt glömt att skaffa typ-3 adapter. Jag är mycket tacksam för tips på var jag kan köpa en sån, längs vägen från Bakken (Charlottenlund, typ)/Flensburg/Berlin!
När du har köpt den får du gärna dumpa av den hos mig i Skåne på vägen hem ;-) Tänkte själv köra ner till Frankrike om någon vecka
- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Laddning i Frankrike

Inlägg av boreno »

BigDaddyT skrev:
boreno skrev:
Jag åker till Frankrike från Berlin om ett par dagar, nu är jag i Danmark. Inser just att jag helt glömt att skaffa typ-3 adapter. Jag är mycket tacksam för tips på var jag kan köpa en sån, längs vägen från Bakken (Charlottenlund, typ)/Flensburg/Berlin!
När du har köpt den får du gärna dumpa av den hos mig i Skåne på vägen hem ;-) Tänkte själv köra ner till Frankrike om någon vecka
Efter att ha bollat lite med Bylund så har jag bestämt mig att skippa den rätt dyra kabeln. Det är bara äldre laddstationer som kör typ 3. Nyare är på typ 2 eller ChaDeMo, så jag chansar på att det går bra.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
emphili
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 06 mar 2014 06:50
Ort: Stockholm, Östermalm, Trelleborg, Malmö

Re: Laddning i Frankrike

Inlägg av emphili »

Efter någon veckas erfarenhet av laddning i Frankrike tycker vi att vi funnit det optimal systemet, där vi befriat oss från träskladdning under Chademo- effekt. Dessutom är vi nog inte längre beroende av Teslas SC.

Chademo-Map + KiWhi-kort + Chademo-adaptern = FRIHET

Chademokartan har inte lurat oss en enda gång på laddstolpar som inte finns. Kolla chademokartan om vad som krävs för att öppna laddstolpen längs er resväg.
KiWhi kortet behövs för att öppnat laddstolpen, men själva laddningen har hittills varit gratis. KiWhi kortet kräver inget bundet abonnemang och om det behövs pengar så fylls det på sekundsnabbt med simpel Visa internetbetalning.

Passar på att nämna Tesla SC i Saintes om man behöver övernattning. Fantastisk miljö. Förutsätter att rum och mat håller hög nivå. De flesta hotell som vi stött på med Tesla SC matchar inte samma nivå som vår lyxiga Tesla. Tesla SC Saintes kan jämföras med Toftaholm.
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Re: Laddning i Frankrike

Inlägg av Gretsch »

Det låter fantastiskt bra ! Jag har bett att KiWhi ska skicka ett kort till mig men ännu inte något kort. Hur fick ni tag på erat ? Genom nätet eller på plats?
Användarvisningsbild
emphili
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 06 mar 2014 06:50
Ort: Stockholm, Östermalm, Trelleborg, Malmö

Re: Laddning i Frankrike

Inlägg av emphili »

Gretsch skrev:
Det låter fantastiskt bra ! Jag har bett att KiWhi ska skicka ett kort till mig men ännu inte något kort. Hur fick ni tag på erat ? Genom nätet eller på plats?
Vi registrerade oss på nätet och då skickas det automatiskt. Det dröjde lite mer än en vecka så jag mejlade min registrering och frågade varför det inte kom. De svarade direkt och sa att det dröjde lite extra pga helgdagar i maj. Ring annars så går det nog ännu snabbare. På plats är det nog svårt att fixa, om inte t o m omöjligt.
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare
Inlägg: 357
Blev medlem: 05 mar 2014 20:50

Re: Laddning i Frankrike

Inlägg av matsm »

Tack för tipset om KiWhi kortet. Har beställt ett som kommer användas till sommarens roadtrip i Frankrike.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Re: Laddning i Frankrike

Inlägg av Gretsch »

Det strular när man ska skriva in mobil telnr. på registreringen, den vill inte ta i mot mitt nummer och då kan jag inte gå vidare i min beställning av Kiwhi passet. hur gör man ???
Användarvisningsbild
emphili
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 06 mar 2014 06:50
Ort: Stockholm, Östermalm, Trelleborg, Malmö

Re: Laddning i Frankrike

Inlägg av emphili »

Gretsch skrev:
Det strular när man ska skriva in mobil telnr. på registreringen, den vill inte ta i mot mitt nummer och då kan jag inte gå vidare i min beställning av Kiwhi passet. hur gör man ???
Se mina kommentarer från den 19 april, där jag anger exakt hur jag skrev. Vad gäller telefonnr så brukar jag räkna bakifrån på mitt mobilnr och se hur många siffror som får plats. Det skulle ju vara 10 siffror i fältet så jag skrev då "070xxxxxxx och struntade i Sverigeprefixet. Fick ju chansen att rätta till det och min verkliga adress i bekräftelsemejlet.

De "mest täckande korten" är tydligen KiWhi och Sodetrel. Vi kör bara med KiWhi och längs våra sträckor hittills har det varit gångbart, gratis och fungerande. (Sodetrel-ställen verkar oftast ta betalt). Kolla in er tänkta resväg på chademo-map vad som verkar vara mest gångbart, gissar dock på KiWhi.

Kan garantera att vi tar inte en omväg för Tesla SC, även om det som i Bordeaux bara handlade om någon mil. Chademo-ställena har lite mer underhållning i form av köpcentrum, outlet mm.

Givet den redan relativt goda täckningen av Chademo-laddställen, som verkar explodera överallt, så kanske investerarna borde fundera över värdet av Teslas investering i SC. Dessutom kommer nog varenda bensinmack erbjuda chademo-laddare.
Skriv svar