Resa till Italien

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Resa till Italien

Inlägg av Bod »

Nu har vi nått fram. Tycker det här med att låta navigatorn planera resan fungerar utmärkt. I torsdags åkte vi från Sassnitz till Tropical Island söder om Berlin. Vi fick ladda en gång på vägen. En SuC mitt ute i ingenting. Det var bara en vanlig bensinstation utan någon restaurang i närheten. Bara bensinstationsmat till lunch.

Väl framme på Tropical Island fanns det tillgång till ladduttag. Det var bara att koppla in. När vi laddat klart flyttade jag naturligtvis på bilen för vi skulle sova över på Tropical. Det är kul att ha varit på Tropical Island, men våra tonåringar 15 o 18 var lite för gamla. Rekommenderar ett besök för de som har barn under 12. För dem finns massor.

Fredagen tog vi oss till Memmingen. Inte mycket att orda om, Navigatorn planerad in 3 stop, förmodligen hade det räckt med 2 men det var skönt att sträcka på benen varannan timme.

Igår kom vi då slutligen fram. Bilen sa att vi kunde ta oss direkt till Lugano med 6% kvar i batteiet. Vi stannade dock åt lunch vid en SuC i Schweiz. Väl framme Lugano koplplade jag tillsammans med ägeren till det hus vi hyrt. Bilen laddade en timme men sedan dog det. Mer om det in en anna tråd.

Kommer att lägga in en bild i veckan på Luganosjön för här är strålande vackert.

En sak till, vår resa dokumenteras av Tesla, lite jobbigt men också väldigt kul. De filmade vår "start" tog 4 timmar att filma. Sedan filmade de vår "ankomst". Tog tre timmar. ;)

I Lugano finns enligt Plugshare ett antal laddstationer. Någon som vet om man behöver något kort till dessa? Kan var bra att veta nu när vi inte kan ladda i huset.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Resa till Italien

Inlägg av jpetters »

Jag kan rekommendera följande sidor/appar för att hitta laddstationer.

https://chargemap.com/
http://lemnet.org/en

De flesta laddstationer i Ticino (södra Schweiz) kräver medlemskap med nyckel. Men det finns också de som är öppna och ingår i parkeringsavgiften. Nedan ett par tänkbara alternativ med Typ2 uttag.

https://chargemap.com/points/details/ho ... ale-lugano
https://chargemap.com/points/details/en ... io-noranco

Som backup är det inte allt för långt till SuC i Monte Ceneri
https://www.teslamotors.com/findus/loca ... percharger
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Resa till Italien

Inlägg av Bod »

Tack för tipset!
Monte Ceneri är min backup. :)
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Resa till Italien

Inlägg av Bod »

Nu har vi varit i Lugano några dar. Vi bor vid den Italienska delen av sjön. Här är strålande vackert.

Jag ser inte några elbilar men laddmöjligheter finns det gott om. Har upptäckt att ChargeMap https://chargemap.com/ är klart bättre än Plugshare här. I Plugshare får jag upp två laddmöjigheter. I ChargeMap finns 10 st laddplatser bara inne i centrum. Inom 10 minuters körning finns över 30 st. De flesta behöver man dock en nyckel till. Men den kan man fixa på bl a turistkontoret utan problem enligt uppgift. Jag hittade dock en som var helt gratis 10 minuters promenad från hamnen, bara att koppla in. Den låg på Volkswagens och Europcars område och de var jättetrevliga och visade hur jag skulle köra på parkeringen för hitta till laddstolpen.

För oss som kör Tesla, är det också bara 15 kilometer till SuC i Monte Ceneri/Rivera.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Resa till Italien

Inlägg av Anders77 »

Intressant tråd.

Själv sitter jag och väntar på mars när jag skall få min X. Så till nästa sommar skall det bli Italien med bilen har jag tänkt.

Det jag undrar lite över är några små saker.

Hur långt kör ni på en dag?

Tips kring hur man skall ladda, tänka, när man kör långt?
Jag gillar att trycka på lite, men vet ju om att bilen kommer ju inte gå lika många mil som min nuvarande ICE. Så vad ligger ni i för hastigheter?

Vad är smartast, köra fort och ladda ofta, eller långsamt och ladda sällan? Finns det någon "optimal" hastighet, laddningsprocent som gör att man spar tid?

Jag kommer ha en 90D om allt går som jag vill :)
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Resa till Italien

Inlägg av bylund »

Anders77 skrev:
Intressant tråd.

Själv sitter jag och väntar på mars när jag skall få min X. Så till nästa sommar skall det bli Italien med bilen har jag tänkt.

Det jag undrar lite över är några små saker.

Hur långt kör ni på en dag?
Rena transportetapper kan bli uppemot 100 mil per dag, om det finns superladdare.
Anders77 skrev:
Tips kring hur man skall ladda, tänka, när man kör långt?
Om nästa laddstation är en superladdare så är tipset att bara ladda så mycket man behöver för att komma dit, då man laddar som snabbast när batteriet är tomt. För nerverna vill man nog ha lite marginal dock. Om man ändå passar på att äta så kan man ju såklart ladda mer, så att man kanske kan skippa en laddare.
Anders77 skrev:
Jag gillar att trycka på lite, men vet ju om att bilen kommer ju inte gå lika många mil som min nuvarande ICE. Så vad ligger ni i för hastigheter?
Jag ligger ofta vid hastighetsgränserna. På frifartssträckor sätter jag, om trafiken tillåter, farthållaren på 148. Detta för att den inte är helt exakt, och slår av sjävstyrningen om man kör över 150, även om det är farthållaren själv som råkar knuffa upp den i det.
Anders77 skrev:

Vad är smartast, köra fort och ladda ofta, eller långsamt och ladda sällan? Finns det någon "optimal" hastighet, laddningsprocent som gör att man spar tid?
Det beror på avståndet mellan laddare, och hur mycket omväg det är till laddaren, men det lönar sig tidsmässigt att köra snabbt och ladda ofta om det är tätt mellan superladdarna. Har man bara långsam laddning så lönar det sig att köra långsammare om man spenderar laddtiden med att vänta på att få köra vidare. Samtidigt är det svårt att spara in en tio minuters omväg till en laddare man hade kunnat hoppa över om man tog det lite lugnare.
Anders77 skrev:

Jag kommer ha en 90D om allt går som jag vill :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Resa till Italien

Inlägg av Bod »

Vi körde som mest ca 70 mil en dag. Den dagen gjorde vi tre stop, även om det räckt med två. I Tyskland behöver man inte behöva fundera över laddning. Det finns massor av SuC och bilens GPS talar var och hur långe man skall stanna vid varje stop med stor säkerhetsmarginal. Vad man måste tänka på är att alla SuC inte ligger vid restauranger i varje fall i Tyskland. I Italien är det vad jag förstår bättre, men inte så att det finns nattöppna toaletter vid varje SuC.

Ang hastighet, ligg runt 150. Bilen drar mindre än man tror när man håller jämn hastighet.

Vad man måste tänka på är pga vägarbeten kan vissa avfarter till SuC vara avstängda. Man bör ha ca 4 mil säkerhetsmarginal enligt min åsikt.

En annan sak man måste var medveten om är att vissa SuC inte är helt lätta att hitta. Det finns inga skyltar och inte ens all personal på de platser det finns SuC, känner till att Tesla har laddplatser i närhet eller ens vad Tesla är. Exempelvis den i Modena ligger bakom en bom och personalen i kaféet vid bommen har ingen aning om vad Tesla är eller att det finns SuC bakom bommen runt hörnet..

Räddningen när man inte hittar SuC är att zooma in så mycket man kan på skärmen. Platsangivelsen är helt rätt, i varje fall när vi gjort så. I Italien kan det också vara bra att veta att de flesta restaurangerna har stängt mellan 12-16.

Man måste också tänka på att vi svenskar är relativt bra på engelska. Det är inte Tyskar och Italienare.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Oddball
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 14 sep 2015 23:19
Ort: Åsa

Re: Resa till Italien

Inlägg av Oddball »

Jag och min familj har precis kommit hem efter en veckas trip fram och tillbaka till Rom. Både vid dit och hemväg så valde vi att köra in i Tyskland vid tidig kväll för att sen köra hela natten. Detta var faktiskt mer avkopplande och roligare :) än att köra på dagtid med STAU. Längsta dagstrip blev Kungsbacka - Verona.

Autopiloten är guld värd vid långfärd (jag hade inte det förra året, men uppgraderade dagen innan avfärd inför den senaste resan). Förutom att man blir mycket mer utvilad vid långa körpass så kan man även som förare njuta av omgivningen på ett helt annat sätt. Det räcker med periferiseende mot trafiken på vägen och en hand på ratten för att detektera ifall något oväntat inträffar som kräver full fokus på körningen.

Inför frifartssträckor på autobahn så tankade jag på 20% mer än vad som krävdes till nästa laddare. Sedan körde jag så fort som det bara gick ( med hänsyn till övrig trafik och familjens välmåeende (även långa svepande kurvor känns i 200+ :) ). När marginalen till nästa laddare var nere på 6% så slog jag av på takten och slipstreamade nån stor otymplig bil i lagom hastighet. Vid panik så kan man alltid lägga sig bakom en lastbil en stund. Tumma dock inte på säkerhetsmarginalen! Det blev lite tryckt stämning i bilen när jag hade tagit det lite för långt och rullade in på SCn med 0% (eller 4 typical km) :)

Ibland får ekonomigrafen frispel och börjar flippa mellan jättebra till panik (utan vettig förklaring). Då brukar jag lägga in nästa SC som destination och välja Trip-vyn så att man hela tiden kan jämföra verklig kvarvarande körsträcka med batteriets typical range.
På så sätt får man en sanity check av att den prognostiserade grafen är korrekt eller ej.
(Jag har varit med om att navigatorn bett mig vända tillbaka till föregående SC när det egentligen var god marginal till nästa)

Slipstreaming (att ligga ganska tätt i draget bakom framförvarande bil) är mycket effektivt. I Sverige kan det leda till viss irritation, men i Italien så är ett bra slipstreaming-avstånd närmast ett normaltillstånd :)
Jag låg ofta med lägsta avståndsinställning (1) på APn om jag hittade någon som höll en bra hastighet och verkade köra vettigt. Det kan dock bli lite kul när man bara har en ensam bil framför sig på autobahn, men efter några filbyten/hastighetsändringar så brukar dom flesta ge upp och foga sig :)

Att köra i en Italiensk storstad är måttligt kul (har kört i centrala Verona/Milano/Florens i rusningstrafik).
Motorcyklysterna knör sig förbi i minsta lucka!
Då är det betydligt trevligare att köra på smala vägar i småbyar.

Vad det gäller färjor så kan det vara bra att veta att överfarten på sjön verkar vara inräknad i den prognostiserade körsträckan. Man får mao massa kapacitet tillgodo när man når destinationenshamnen.

God tur till alla er som drar söderut!
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Användarvisningsbild
ModelS85D
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 14 apr 2015 20:14
Ort: Alingsås

Re: Resa till Italien

Inlägg av ModelS85D »

Anders77 skrev:
Tips kring hur man skall ladda, tänka, när man kör långt?
Jag gillar att trycka på lite, men vet ju om att bilen kommer ju inte gå lika många mil som min nuvarande ICE. Så vad ligger ni i för hastigheter?

Vad är smartast, köra fort och ladda ofta, eller långsamt och ladda sällan? Finns det någon "optimal" hastighet, laddningsprocent som gör att man spar tid?
När man kör genom Europa och snabbt vill avverka mil är 160 km/h den mest optimala hastigheten att hålla mellan snabbladdarna, se intressant tråd om detta:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... graf*#p188
Det mest tidseffektiva är att bara ladda till c:a hälften och istället göra flera kortare laddstopp. SuC ligger så pass tätt att detta inte är några problem, och dessa bensträckare på 15-20 min gör gott när man kör på långresor.
Solidsvart Model S 85D
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Resa till Italien

Inlägg av Anders77 »

Tack alla för tipsen. Ni gör verkligen min längtan efter min X till en större plåga än vad den redan är.

Men skoj skall det bli nästa sommar :)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Svart X90D, bokat en M3.
Skriv svar